Jump to content

Bruke utveksling for å øke rotasjonshastigheten på hydr pumpe

Octant

Recommended Posts

Er i ferd med å montere inn en hydraulisk anker vinsj som erstatning for den gamle manuelle. Har fått tak i en hydraulisk pumpe med magnet innkobling med tilstrekkelig kapasitet.
Jeg ønsker på sikt også å benytte samme pumpen når den gamle elektriske thrusteren skal byttes ut med en hydraulisk.

Her kommer utfordringen.

Ved manøvrering med faste propeller vil det være ønskelig at den hydrauliske pumpen kunne gi tilstrekkelig kraft når motorene går på tomgang, som i dette tilfellet er en Ford Sabre med en tomgang hastighet på 600 rpm.
Denne hastighet er alt for liten til at den hydrauliske pumpen kan ha noen praktisk virkning. Pumpen gir på maks 108 l/m med 3200 rpm.
For at pumpen skal gi noen brukbar effekt vil det være ønskelig med omkring 1500 rpm.

Det er skissert en løsning for mitt tilfelle med å sette på et mellomledd med utveksling som er reimdrevet, men jeg synes dette i utgangspunktet ikke er noen god ide. Selve pumpen har et reimhjul for to A-reimer med en diameter på omkring 19 cm. En utveksling 1 til 2 vil kreve et hjul på 38 cm, noe som jeg synes høres veldig stort ut.

Er det noen her inne på forumet som har vært borti eller håndtert en lignende problemstilling, og kan gi noen god tips om eventuell andre måter å gjøre dette på?

Reimhjulet på pumpa er av typen med magnet kobling, så den vil det ikke være aktuelt å skifte i første omgang. Det vil heller ikke være plass på motoren for en reimskive som har en diameter på omkring 38 cm. Skal løsningen med reimskiver brukes må en ekstra aksling med skiver som passer for formålet settes inn mellom motor og pumpe.
Det er denne løsningen som jeg synes blir litt for uryddig. Det blir mye leamikk som skal på plass og reimer som må strammes individuelt.
Leter litt rundt på nettet for å finne en gearboks med en høvelig størrelse som kan benyttes, men foreløpig uten resultat.

Nå tenkte jeg ut fra Citroen-hydraulikk, men har sett at gravemaskiner og diverse hydrauliske tenger har en akkumulator. Den fungerer på en måte som et batteri eller kondensator røflig forklart. Den samler opp trykk og leverer dette ut igjen når man trenger mer enn pumpa kan gi. Og en ankervinsj går jo ikke kontinuerlig over lengre tid. Her står det bedre forklart: http://no.wikipedia.org/wiki/Hydraulikk

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Før du går inn på en løsning med å dimensjonere ned reimskiva på pumpa bør du være klar over at jo høyere utveksling du har og jo mindre diameter det er på reimskiva, desto større blir problemet med sluring og slitasje. Får du sluring når du skal kjøre trusteren mister du all kraft, og hele konstruksjonen vil være misslykket.

Hvis jeg var deg ville jeg heller gått for en tannhjulsoverføring. Da helst med tannhjul på pumpa istedenfor reimskive. Hvis ikke vil du få et mellomledd til som krever energi og vedlikehold.

Akkumulator?? Dette trenger jeg en nærmere forklaring på hva er, og hvordan det skal fungere.

En akkumulator er en beholder med en blære fyllt med et visst gasstrykk, gjerne nitrogen. Når man pumper olje inn i beholderen (ikke i blæra) komprimeres gassen og blæra presses sammen. Dersom du har behov for mer flow enn det pumpa di gir kan akkumulatoren supplere behovet. Mye brukt til situasjoner der du trenger stor flow over kort tid, men har en liten pumpe. Rett og slett en måte å lagre hydraulisk energi på :smiley:

Akkumulatorer kan også ha andre utforminger, f.eks. som et stempel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...