Octant Startet 30.August.2013 Link til dette innlegget Startet 30.August.2013 Er i ferd med å montere inn en hydraulisk anker vinsj som erstatning for den gamle manuelle. Har fått tak i en hydraulisk pumpe med magnet innkobling med tilstrekkelig kapasitet.Jeg ønsker på sikt også å benytte samme pumpen når den gamle elektriske thrusteren skal byttes ut med en hydraulisk. Her kommer utfordringen. Ved manøvrering med faste propeller vil det være ønskelig at den hydrauliske pumpen kunne gi tilstrekkelig kraft når motorene går på tomgang, som i dette tilfellet er en Ford Sabre med en tomgang hastighet på 600 rpm.Denne hastighet er alt for liten til at den hydrauliske pumpen kan ha noen praktisk virkning. Pumpen gir på maks 108 l/m med 3200 rpm.For at pumpen skal gi noen brukbar effekt vil det være ønskelig med omkring 1500 rpm. Det er skissert en løsning for mitt tilfelle med å sette på et mellomledd med utveksling som er reimdrevet, men jeg synes dette i utgangspunktet ikke er noen god ide. Selve pumpen har et reimhjul for to A-reimer med en diameter på omkring 19 cm. En utveksling 1 til 2 vil kreve et hjul på 38 cm, noe som jeg synes høres veldig stort ut. Er det noen her inne på forumet som har vært borti eller håndtert en lignende problemstilling, og kan gi noen god tips om eventuell andre måter å gjøre dette på? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Enklast är väl kanske att skaffa hydraulpump med större deplacement? Det gjorde jag på min elektriska Robertsen Mini RPU rodermaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Jeg har vært inne på tanken om at en pumpe som gir større volum kunne være mer nyttig. Med de fleste pumpene som er i mitt pris segment har en minimum rpm på 700. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Om du ikke har plass til større reimhjul på pumpa så kan du kanskje bruke mindre på motoren? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Du må vel ha eit mindre reimhjul på pumpa for å øke omdreinigene, vel? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Den så jeg ikke før nå, men det er jo rimelig opplagt ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Regner med at reimhjulet på motoren er rundt 20cm i diameter? Skulle da i mine øyne fungere fint å sette på eit reimhjul på pumpa som er 7-10cm Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Reimhjulet på pumpa er av typen med magnet kobling, så den vil det ikke være aktuelt å skifte i første omgang. Det vil heller ikke være plass på motoren for en reimskive som har en diameter på omkring 38 cm. Skal løsningen med reimskiver brukes må en ekstra aksling med skiver som passer for formålet settes inn mellom motor og pumpe.Det er denne løsningen som jeg synes blir litt for uryddig. Det blir mye leamikk som skal på plass og reimer som må strammes individuelt.Leter litt rundt på nettet for å finne en gearboks med en høvelig størrelse som kan benyttes, men foreløpig uten resultat. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 (redigert) Meiner du at det ikkje er mulig å skifte ut reimhjulet på pumpa med eit som er mindre? Det høres rart ut. Kan du legge ut bilde av pumpen? Redigert 30.August.2013 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Joda, det er fullt ut mulig å skifte reimhjulet på pumpa. Men siden den er med magnet kobling og relativ dyr, er det ikke ønskelig fra min side i første omgang å bytte denne. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Hva med å montere en form for akkumulator? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Octant Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Akkumulator?? Dette trenger jeg en nærmere forklaring på hva er, og hvordan det skal fungere. Håper dere lar min uvitenhet komme meg tilgode. Veldig takknemlig for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Nå tenkte jeg ut fra Citroen-hydraulikk, men har sett at gravemaskiner og diverse hydrauliske tenger har en akkumulator. Den fungerer på en måte som et batteri eller kondensator røflig forklart. Den samler opp trykk og leverer dette ut igjen når man trenger mer enn pumpa kan gi. Og en ankervinsj går jo ikke kontinuerlig over lengre tid. Her står det bedre forklart: http://no.wikipedia.org/wiki/Hydraulikk Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
TMe Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Gearkasser for å speede opp hydr.pumper finnes og brukes ofte på kjøretøy. Ikke usannsynlig at du kan finne dette hos Økonomideler. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Før du går inn på en løsning med å dimensjonere ned reimskiva på pumpa bør du være klar over at jo høyere utveksling du har og jo mindre diameter det er på reimskiva, desto større blir problemet med sluring og slitasje. Får du sluring når du skal kjøre trusteren mister du all kraft, og hele konstruksjonen vil være misslykket. Hvis jeg var deg ville jeg heller gått for en tannhjulsoverføring. Da helst med tannhjul på pumpa istedenfor reimskive. Hvis ikke vil du få et mellomledd til som krever energi og vedlikehold. Akkumulator?? Dette trenger jeg en nærmere forklaring på hva er, og hvordan det skal fungere. En akkumulator er en beholder med en blære fyllt med et visst gasstrykk, gjerne nitrogen. Når man pumper olje inn i beholderen (ikke i blæra) komprimeres gassen og blæra presses sammen. Dersom du har behov for mer flow enn det pumpa di gir kan akkumulatoren supplere behovet. Mye brukt til situasjoner der du trenger stor flow over kort tid, men har en liten pumpe. Rett og slett en måte å lagre hydraulisk energi på Akkumulatorer kan også ha andre utforminger, f.eks. som et stempel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.