Jump to content

Hui 900 - Prosjekt tråd/oppussing!

3rik

Recommended Posts

Lager en prosjekttråd, da jeg synes det er kjekt å kikke i andres :)

Tidlig i vår kjøpte jeg en Hui 900, etter å ha vært på let etter en vestlandsbåt siden i fjor sommer. Vi kikket på litt forskjellig bla NW900, Fjord880, NB o.l. Men vi falt for denne etter å ha kikket på den. Estetisk er den ikke en ener, men du verden så god plass det er ift andre båter i samme størrelse. Og planloøsningen er bortimot perfekt for en båt i slik størrelse Synes jeg fikk den for en ok pris ift tilstand, men prisene har jo rast i sommer :blush:

Nok om det!

Båten er som sagt en 1987 Hui 900 og bygget av Huseklepp Modellverksted. Dette er altså forløperen til båten som nå heter Riviera 925.

Båten er 900 cm lang og 325cm bred. Den er ganske høyreist, og det er derfor god plass. 1 lukket kabin med dobbelseng og lukket forpigg med tre fullengde senger. Pantry og toalett er nede, mens oppe er det en stor U-salong i knæsj farge. Maskinisten er en 1993 VP Kad42a med 220hk, en motortype jeg i ettertid ser det er noen issues med :thumbsdown: Men, den har oppført seg veldig fint hiitil i mitt eie :thumbsup: Og etter 1500t er vel problematikken med tette dyser for oljekjøling ikke et tema så lenge olje skiftes hyppig :confused:

Båten HSA1 hydrualisk gir av nyere dato og strak aksel.

Marsjfart ligger på 17-18 knop og toppfarten 22.

Slik så det ut når vi kjøpte den, og forsåvidt også nå :yesnod:

Kommer til å legge ut diverse oppgraderinger, små som store i denne tråden:) Jeg er pr tid student, så det meste er i budsjettklassen :pray:

bilde

bilde

bilde

Redigert av eriklepe (see edit history)

Hei, gratulerer med kjempefin båt!

Har du noe oversikt over hva du har tenkt av oppgraderinger, en slags "to-do-liste"?

Skal bli spennende å følge med.......husk bilder underveis!!!

Lykke til!

Takk for det!

Veien blir til mens jeg går, men noen planer har jeg;

-Bygge ny og større badeplattform

-Ny kalesje

-Nytt akterdekk

-Lage motorbrakett

-flytte batteribank til styrbord og montere skikkelig overvåkning av banker

-Installere eksospotte og endre litt på eksosens plassering pga plass.

-Nytt interiør

-Betydelig oppgradering av bad

-Bytte alt av instrumenter

-isolering og omtrekking av skottbekledning i pantry og dass.

Ellers blir det endel mindre ting:

- Fjernkontroll på den gamle Engo vinsjen (som funker helt fint)

- Rør for varme til bad og kabiner, fra den gamle D3L(som også fungerer helt fint)

- Bytte alt av el. brytere

- Led downlights i hovedkabin og pantry

- Polere opp hele båt!!

Det viktigste blir allikvel å følge opp små og store feil som dukker opp :lol:

Noe som står på listen er allerede gjort, og veldig mye annet som ikke står på listen. Kommer til å oppdatere tråd med det jeg har gjort også... :yesnod:

Da vi kjøpte båten hadde jeg lite erfaring med innenbords diesel, og da heller ikke KAD42. Så få dager etter båten var kjøpt og fraktet 60 problemfrie Nm fra selgers havn, kom det plutselig noen "ukjente" lyder fra maskinisten. :thumbsdown:

Lå da på rundt 2400rpm. Alarmen begynte å hyle og varsel for vanntemp lyste. :sweat: Jeg sakket av umiddelbart og stoppet motor. Åpnet motorluke og røyken stod ut. Etter at dette hadde lagt seg og jeg fikk kastet dreggen (var liten kuling) så fikk jeg undersøkt litt nærmere. En drivreim hadde røket. :confused: Det forklarte heldigvis røyken. Vi var ikke langt unna havn, så fikk noen bekjente til å tause oss inn. Kunne starte motor ved bås for å gå siste rest inn for egen maskin.

Jeg startet med en gang feilsøking og fant ut at sirkulasjonspumpe for ferskvann hadde kilt seg. Demonterte denne og fant ut at det var like greit å kjøpe helt ny, da rep sett kostet endel og det krevdes spesial verktøy.

Ny pumpe ble montert og nye reimer, både drivreim og kompressorreim ble skiftet. dynamoreim var ganske ny.

Selger hadde heldigvis laget et bra lager av reservedeler!

Av med termostathus, og ut med gammel pumpe:

bilde

Ny pumpe inn og skru sammen igjen:

bilde

Det var litt kluss å få på termostathus igjen da en av pakningene der hadde en uheldig løsning(umulig å se om den lå riktig). Men det ble tett etter to forsøk...

Fylte på med grønn frostvæske og vann, motor holdt temp fint!

For å være litt proaktiv når det gjelder kjøleproblematikk bestemte jeg meg også for å bytte impeller, og det var absolutt på tide, ikke mye igjen av denne:

bilde

Ny vs gammel:

bilde

impellerhus:

bilde

Siden dette, har jeg hatt verktøyskasse størrelse XL stående i båten :lol: Har også lært at å ligge lenge på rpm mellom 2 og 3k er "NoNo" på kad42 pga kompressor... Hvilket minner meg på, hvor ofte skal kompressorolje skiftes? Og hvordan?

eriklepe:"Siden dette, har jeg hatt verktøyskasse størrelse XL stående i båten"

Velkommen i en lite eksklusiv klubb, vi med STOR verktøykasse ombord... Fordelen er at vi blir kjent med utstyret og håndterer det meste, når erfaringsnivået blir høyt, båten nærmer seg strøken/100%driftsikket og verktøysortimentet komplett er vi så gamle at vi har råd til kjøpny båt og alt arbeid på verksted :-) lykke til videre, og fortsett denne gode tråd med masse bilder, blir spennende å følge med :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Hallo Eriklepe

Every 1200 hours / at least every 5 years:
● Supercharger. Changing the oil

Kontroll av oljen og oljenivå hver 200 time.

Peilepinnen er på toppen av kompressoren og tappingen er rett under kompressoren, Kjør motor varm før bytte av olje:)

Oljekapisitet ca 0,1 dl VP delenummer på oljen : 1141592-4

PS. Flott prosjekt, skal følges;)

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)

eriklepe:"Siden dette, har jeg hatt verktøyskasse størrelse XL stående i båten"

Velkommen i en lite eksklusiv klubb, vi med STOR verktøykasse ombord... Fordelen er at vi blir kjent med utstyret og håndterer det meste, når erfaringsnivået blir høyt, båten nærmer seg strøken/100%driftsikket og verktøysortimentet komplett er vi så gamle at vi har råd til kjøpny båt og alt arbeid på verksted :-) lykke til videre, og fortsett denne gode tråd med masse bilder, blir spennende å følge med :-)

Ja ikke sant;p

Men gøy er det!

Hallo Eriklepe

Every 1200 hours / at least every 5 years:

? Supercharger. Changing the oil

Kontroll av oljen og oljenivå hver 200 time.

Peilepinnen er på toppen av kompressoren og tappingen er rett under kompressoren, Kjør motor varm før bytte av olje:)

Oljekapisitet ca 0,1 dl VP delenummer på oljen : 1141592-4

PS. Flott prosjekt, skal følges;)

Mvh Tom Erik

Takk for det! Tror nok forrige eier har vært flink da siden det stod en halvfull kompressorsolje i båten. Men tar og skifter nå så er jeg sikker.

Skulle ikke forundre meg om den nye badeplattformen til Huseklepp på Riviera 925 passer til din HUI 900. Mener det ligger en HUI 900 med ny badeplattform og hardtopp på Smøgen-siden når du kjører under broen mellom Kungshavn og Smøgen.

På båtene med aksel så har jo bæringen akter blitt bedre med den nye badeplattformen.

Tanken har slått meg, noen som har bilde av den. Har du bilde av din brors hui olpi?

Problemet er vel at det blir vanskelig å treffe på fargen ettersom gelcoat er gulaktig som de fleste båter var på 80 tallet... Og så var det pris, spørs om ikke det blir jyslig dyrt for en student;p hadde tenkt å lage selv med hydraulikkrør og tig, sammen med teak. Men vil ikke ha åpent mellom teakplank, så lurer på å lage plate i glassfiber først. Tenkte å bruke dobbel 25mm rør, altså oppå hverandre for å få litt høyde på kanten. Har dog kun rørbøy for maks 16mm, må vel ha hydraulisk bøyer for det over?

Forresten en liten nødvendig oppgradering. Har savnet skikkelig håndtak ved ombordstigning så dette får duge!

bilde

Med større plattform satser jeg på å lage adkomst enklere derfra...

I tillegg skal det gamle dashbordet pensjoneres;

bilde

Maler;

bilde

Brodern solgte for mange år siden. Solgte vel tidlig på 2000 tallet. Han hadde ikke ekstra badeplattform. Det er en kar som heter Bernt som monterte riviera plattformen på Hui'n. Tror den er bare å skru den på. Den er jo dyp og blir også en forlengelse til skrogbunnen. Gir bedre oppdrift/bæring. Gir vel også ekstra oppbevaringrom i plattformen.

Brodern's gamle Hui ligger faktisk på FInn nå ser jeg. Usikker om drevløsning gjør det annerledes, værre å få til?

Redigert av olpi (see edit history)

Jeg ville tatt en telefon. De er veldig greie å ha med å gjøre. Kan sikkert svare på det meste du lurer på.

Den nye plattformen er suveren:

- Integrert ankervinsj m/anker og kjettingkasse

- Integrert trimplan

- Integrert badestige

- Oppbevaringskasse/kum

- Plass til fendere

- Suverent system for snappdaviter

og som sagt ekstra bæring for akselbåtene. Badeplattformen er nesten lik på båtene med drev men litt grunnere kum og ikke ekstra bæring (trengs ikke).

Jeg vil anta skroget er likt.

bilde

Her er skroget på en Riviera med aksel.

Skroget på båter med drev er likt (ser det ut som) fra der hvor du ser kjølen blir rett. Bak det punkter er skroget dypere med v bunn på drevbåten (helplanende)

Ja, bare at den er for drev. Du hadde vel aksel?

Hvis du ser på bildet mitt så ser du en knute på det blå tauet med en lysflekk. Litt til venstre ser du en antydning til skjøt i skroget. Der begynner badeplattformen som en forlengelse av skroget og den ekstra bæringen. Roret er nok på samme plass bare at den nye badeplattformen gjør at det står mer under skroget :yesnod:

Ja, bare at den er for drev. Du hadde vel aksel?

Hvis du ser på bildet mitt så ser du en knute på det blå tauet med en lysflekk. Litt til venstre ser du en antydning til skjøt i skroget. Der begynner badeplattformen som en forlengelse av skroget og den ekstra bæringen. Roret er nok på samme plass bare at den nye badeplattformen gjør at det står mer under skroget :yesnod:

:blush: Ser det nå...

Det må jo gi veldig mye ekstra lagringsplass! Ikke at jeg egentlig trenger det...

Har den noe invirkning på gangen til båten? negativt eller postitivt?

Den ser veldig bra ut:

bilde

For noen år siden tok jeg vare på masse av teaken fra rammen til et stort terassevindu og dør, da dette ble byttet pga energieffektivisering i heimen. Dette har jeg nå kunne benytte til forskjellige prosjekter i båten;) som for eksempel dashbordet;

bilde

Slissing av de gamle rammene;

bilde

Liming( faen at jeg brukte hvit lim:()

bilde

Bytter også de gamle og sletne brytere alle med forskjellig utforming og merke... Gikk for superswitch pga pris!

bilde

Oppkobling av brytere i tv kroken med levende lys( varmepistol tok tidlig kveld- lyset er til krympestrømper....)

bilde

Opprydning av gammel utdatert spaghetti må også til;

bilde

Voila!(etter timer med fresing, pussing, olje, lakk, nating og liming)

Legg merke til bortfall av vp- panel;)

bilde

Sporet frest ut i midten er til iPad;

bilde

Raden over med 2 Toms instrumenter tar jeg senere i forbindelse med utskifting av alle instrumentene!

Bevare meg vel hvor flink du er! Det ble rett og slett fantastisk flott!

Men nå ble jeg også fristet til å korrigere litt, og håper du ikke blir fornærmet på meg. Det er nemlig godt ment.

De svarte fugene må du ta opp igjen! Skjær det vekk, masker med malertape på teaken, inn med silicon/sicaflex og stryk med en liten gumminal og fjern tapen med en gang. Det er nemlig slik at en flislegger kan legge fliser helt perfekt på badet, og ødelegge alt med slurv med siliconering. Likeså en snekker men dårlig listing.

Ikke la en sånn liten detalj ødelegge det flotte inntrykket.

Jeg gjør mange rare ting med båten min, og burde fått mer kritikk, men jeg har inntrykk av at folk kvier for det. Litt dumt synes jeg, for iallfall jeg trenger å skjerpe meg av og til.

Håper du tar dette som godt ment, for jeg synes du gjør flott arbeid!

Keep up the good work!!! :thumbsup:

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...