3rik Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Listene er hvit gummi med u profil. De har vært der heøle tiden :) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Har vært svært slapp med oppdateringene her, men det betyr ikke at jeg ligger på latsiden! Tvert imot har jeg fått gjort veldig mye med skuten i vinter! Det som begynte med utskifting av akterdekk, ble som tidligere nevnt en langt mer omfattende renovering. Flere kjenner sikkert til " når jeg først gjør det, kan jeg også likegjerne gjøre det...og det...." Så baller det på seg! Nye kabler til batteribanker er påplass. 95^ på start, 50^ på forbruk og 70^ på vinsj og thruster. Har gjort det slik at thruster og vinsj går på startbatteri, slik at alle har 95^ fram til hovedbryterne og fordelt derfra. Negativ pol har jeg latt gå via en shunt og så til motorgods for videre fordeling. Mange kilo nye kabler er kommet på plass. Har også byttet ut alt av halvannen kvadrat som var lagt opp til store forbrukere som pumper, eber, vifter, uttak ol. Merket meg at dassen ble veldig mye kjappere til å få dritten vekk! Men over til noe mer synlig. Akterdekket var jo det jeg hadde som mål å få skiftet ut. Årsak var det estetiske, samt noe råte. Så jeg startet på stb side og røsket vekk det som var av gamle finerplater; Noe av det jeg synes er fælt med de fleste båter fra åtti tallet er manglende innerliner. Så jeg laget meg en form av gamle finerplater for å "bygge på" innerlineren i båten; Skjøtet så på denne biten i båten; Selve gulvet laget jeg i overdimensjonerte aluminiumsprofiler som rammeverk, og forskalingsplater( så llenge endeved blir behandlet holder disse superlenge) Forskalingsplatene skar jeg ut etter mål og feste avrundede kanter og hjørner på de. Det mangler teak, så foreløpig ser det slik ut, etter lakkering med biltemas 2k i offwhite; Synes ikke hjørnene ble så værst, var disse jeg var mest engstelig for; Det var det for denne gang. Neste opdatering får bli om oppgradering av dieseltankene, de var ikke bra...; FF... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Kjempe bra arbeid Ble meget bra med den nye "innerlineren" Brukte du fineren som "forskalling" og støpte i polyester og duk? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
3rik Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Takk for det sobo! Det ble støpt med 5-6 lag 300g duk vått i vått. Ble omtrentlig samme tykkelse som tilstøtende flater. Over til dieseltankene. Disse var betydelig infisert av dieseldyr. Dette kommer nok av at påfyllinslokket ikke har holdt tett slik at store mengder vann har funnet veien til tankene. Jeg bestemte meg for å gjøre det skikkelig og valgte å ta ut begge tanene fra båten for å lage mannhull. Første hinder var å faktisk få de ut! Stb. Side var enklest. Det gikk på kushåret å få den ut gjennom luke i dørk i kabinen. Ble større skott uten tank! Den andre var det værre med ettersom her var trangere; Så der røsket jeg ut vv bereder og defroster først, så veggene inn til motorrom, og egentlig stod bare motor igjen tilslutt! Kjekt å ha et rent lerret. Malte gjorde jeg og. Når begge tankene var ute begynte moroa. Frem med vinkelkutter og bånn gass; Tok hullet midt over skvalpeveggen, slik at jeg kom til oå begge sider. Så vaske vaske vaske til alt er gullende rent. Bestilte så 4stk vannfrste flenser i 316l på mål med 4,2 mm hull rundtom. To stk ble gjenget med m5 og sveist på med tig; Skar så til en gummipakning; Og en plate i plexiglass, boret opp etter flens uten gjenger; Så montere sammen og trykkteste, legg merke til størrelsen på plexien! 20mm! Hadde klart meg med halvparten men dette var en rest. Den andre tanken skal få 10 mm. Det ble et lite nederlag ettersom en liten dråpe piplet ut i nye og ne. Så da var det bare å demontere igjen og lete etter hull i området dråpen kom fra. Fant tilslutt en plass der det muligens kunne stamme fra; Så jeg forsøkte å sveise opp ned, inni tanken ;p Plexiplate ble så montert på igjen og tanken trykksatt med industriell hageslangetrykk(!)... Tett. Og så har jeg for f... Ikke klart å ta bilde av det endelige resultatet! Så det får jeg poste når jeg er hjemme på fri om noen dager. Laget en brakett i alu som den vile på. Kommer et vinkelbeslag i bakkant også; FF Redigert 7.Juli.2014 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Imponerande. Du arbeider som elektrikar, går eg ut frå? Sent svar, men nei;) Er ingeniørstudent, men jobber ved siden av som rov pilot/ rov montør. Men har mye elektrobakgrunn fra skole, og jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Steinnes Svart 25.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2017 (redigert) Du som har god erfaring med Hui 900... får man den inn på en 3.5 meter plass? Redigert 25.Mars.2017 av Steinnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 3.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Hei Steinnes! Den er vel 3,15 bred så det går på en 3,5 meters plass. Er ihvertfall det jeg betaler for nå, men plassen min blir bredere for hver storm:p Tror jammen jeg må oppdatere litt her ettersom det har skjedd MYE i båten siden forrige oppdatering:) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 På tide å oppdatere tråden " eriklepe " Mye må ha skjedd siden 2017. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 27.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Åja, hviler ikke på laurbærbladene her! Har akkurat hatt en nydelig påsketur, og hadde båten på land de tre ukene før påske for litt understellsbehandling! Skulle egentlig bare få på nytt bunnstoff men det var 1mm slark i cutlasslager så da ble det skifte av det også, etter å ha lest diverse tråder her på fora gikk det som en lek; Fikk hjelp med bunnstoffet heldigvis, kjedelig med 2 strøk :/ Fikk fjernet mye bunnstof med Dilunett først, så kanskje båten ble noen kg lettere! Legg og merke til propell som fikk seg en omgang med 1200 papir og smergel, før en god runde med autosol og polering. Hekken hadde ganske sliten gelcoat så den fikk seg 3 strøk med PU lakk. Jeg gjorde den med vilje litt hvitere enn originalfargen da jeg synes den er for gul. Her er under tilbakemontering av badeplattform(som óg har fått seg en god runde polering med autosol); PU-lakken blir ganske bra etter noen timer med pussing og polering; Siden det nå var litt fargeforskjell tok jeg på noe folie. Sort med refleks. Gir en perlemoreffekt sett fra siden, ser en rett på er det mørk grå. Får se om jeg lar det stå eller finner på noe annet. Det må mer fartstriper på båten etterhvert og. Etter en sjekk av tettheten innenfra og ut (fylte kjølen med vann) var det klar for sjøsetting onsdagen før skjærtorsdag. Planen var helgen før med generator til kran streiket... Flaks jeg fikk den ut onsdagen. ; Deilig følelse når alle potensielle lekkasjekilder er kontrollert og skuten flyter som en dupp; Jeg har masse bilder, så skal oppdatere tråden en gang iblandt;) Kjekt å se at noen interreserer seg! Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Der var det liv ja Det er alltid kjekt å følge med på alle dere som pusser og steller med de gamle båtene. Ser på bildene at du har en halvplaner. Trodde faktisk Hui 900 var helplanere. Fine gamle båter er det hverfall. Venter spent på videre oppdateringer. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Har sett noen få med helplanene skrog også. De er da med drev. Etterkommeren Riviera er langt vanligere å finne som helplaner! Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Det er ikke alltid så lett å holde rede på hva som er hva på gamle båter hvis de ikke har en kjøl under. Jeg holdt en stund på å kikke etter en eldre Bonanza 28, som jeg var sikker på var en helplaner. Men eierene av båtene påstod hardnakket at båtene var halvplanere. Men det viste seg til slutt, etter å ha tatt kontakt med de som bygget båtene at alle båtene ble laget som helplanere. Grunnen til at de som hadde en Bonanza trodde at de hadde en halplaner var at det var montert for liten motor i båtene og at båtene da ikke oppnådde større fart enn en halvplaner. Som sagt tidligere, det er mange som synes at det er en fornøyelse å følge med på oppussingsobjekter av eldre båter. Så du må for all del ikke være beskjeden med bilder av båten og kanskje noen filmsnutter av motor som sviver og av båt i sitt rette elemet. Det er litt synd " siden vi lever i en tid hvor alle går rundt med et filmkamere " at ikke flere benytter muligheten for å legge ved noen filmsnutter av båtene som de pusser opp. Bilder er meget bra men film er så mye bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.