Jump to content

Hui 900 - Prosjekt tråd/oppussing!


3rik

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

Har vært svært slapp med oppdateringene her, men det betyr ikke at jeg ligger på latsiden!

Tvert imot har jeg fått gjort veldig mye med skuten i vinter! Det som begynte med utskifting av akterdekk, ble som tidligere nevnt en langt mer omfattende renovering. Flere kjenner sikkert til " når jeg først gjør det, kan jeg også likegjerne gjøre det...og det...." Så baller det på seg!

 

Nye kabler til batteribanker er påplass. 95^ på start, 50^ på forbruk og 70^ på vinsj og thruster. Har gjort det slik at thruster og vinsj går på startbatteri, slik at alle har 95^ fram til hovedbryterne og fordelt derfra. Negativ pol har jeg latt gå via en shunt og så til motorgods for videre fordeling.

 

 

Mange kilo nye kabler er kommet på plass.

bilde

 

Har også byttet ut alt av halvannen kvadrat som var lagt opp til store forbrukere som pumper, eber, vifter, uttak ol. Merket meg at dassen ble veldig mye kjappere til å få dritten vekk!

 

Men over til noe mer synlig. Akterdekket var jo det jeg hadde som mål å få skiftet ut. Årsak var det estetiske, samt noe råte.

 

Så jeg startet på stb side og røsket vekk det som var av gamle finerplater;

 

bilde

 

Noe av det jeg synes er fælt med de fleste båter fra åtti tallet er manglende innerliner. Så jeg laget meg en form av gamle finerplater for å "bygge på" innerlineren i båten;

bilde

 

Skjøtet så på denne biten i båten;

 

bilde

 

Selve gulvet laget jeg i overdimensjonerte aluminiumsprofiler som rammeverk, og forskalingsplater( så llenge endeved blir behandlet holder disse superlenge)

 

Forskalingsplatene skar jeg ut etter mål og feste avrundede kanter og hjørner på de.

 

Det mangler teak, så foreløpig ser det slik ut, etter lakkering med biltemas 2k i offwhite;

 

bilde

bilde

 

Synes ikke hjørnene ble så værst, var disse jeg var mest engstelig for;

bilde

 

Det var det for denne gang. Neste opdatering får bli om oppgradering av dieseltankene, de var ikke bra...;

 

 

bilde

 

FF...

Link to post

Takk for det sobo! Det ble støpt med 5-6 lag 300g duk vått i vått. Ble omtrentlig samme tykkelse som tilstøtende flater.

 

Over til dieseltankene. Disse var betydelig infisert av dieseldyr. Dette kommer nok av at påfyllinslokket ikke har holdt tett slik at store mengder vann har funnet veien til tankene. Jeg bestemte meg for å gjøre det skikkelig og valgte å ta ut begge tanene fra båten for å lage mannhull.

 

Første hinder var å faktisk få de ut!

 

Stb. Side var enklest. Det gikk på kushåret å få den ut gjennom luke i dørk i kabinen.

bilde

 

bilde

Ble større skott uten tank!

bilde

 

Den andre var det værre med ettersom her var trangere;

 

bilde

 

Så der røsket jeg ut vv bereder og defroster først, så veggene inn til motorrom, og egentlig stod bare motor igjen tilslutt! Kjekt å ha et rent lerret. Malte gjorde jeg og.

 

bilde

 

Når begge tankene var ute begynte moroa. Frem med vinkelkutter og bånn gass;

bilde

bilde

 

Tok hullet midt over skvalpeveggen, slik at jeg kom til oå begge sider.

 

Så vaske vaske vaske til alt er gullende rent.

 

 

Bestilte så 4stk vannfrste flenser i 316l på mål med 4,2 mm hull rundtom.

 

To stk ble gjenget med m5 og sveist på med tig;

 

bilde

 

Skar så til en gummipakning;

bilde

 

Og en plate i plexiglass, boret opp etter flens uten gjenger;

 

bilde

 

Så montere sammen og trykkteste, legg merke til størrelsen på plexien! 20mm! Hadde klart meg med halvparten men dette var en rest. Den andre tanken skal få 10 mm.

 

bilde

 

Det ble et lite nederlag ettersom en liten dråpe piplet ut i nye og ne. Så da var det bare å demontere igjen og lete etter hull i området dråpen kom fra. Fant tilslutt en plass der det muligens kunne stamme fra;

 

bilde

 

Så jeg forsøkte å sveise opp ned, inni tanken ;p

bilde

 

 

Plexiplate ble så montert på igjen og tanken trykksatt med industriell hageslangetrykk(!)...

Tett.

 

Og så har jeg for f... Ikke klart å ta bilde av det endelige resultatet! Så det får jeg poste når jeg er hjemme på fri om noen dager.

 

Laget en brakett i alu som den vile på. Kommer et vinkelbeslag i bakkant også;

 

bilde

 

 

FF

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Åja, hviler ikke på laurbærbladene her!

 

Har akkurat hatt en nydelig påsketur, og hadde båten på land de tre ukene før påske for litt understellsbehandling!

 

Skulle egentlig bare få på nytt bunnstoff men det var 1mm slark i cutlasslager så da ble det skifte av det også, etter å ha lest diverse tråder her på fora gikk det som en lek;

 

2019-04-09_18_50_08.jpg.97bfff226e4e58b4d8147c124d3c68ca.jpg

 

Fikk hjelp med bunnstoffet heldigvis, kjedelig med 2 strøk :/ Fikk fjernet mye bunnstof med Dilunett  først, så kanskje båten ble noen kg lettere! Legg og merke til propell som fikk seg en omgang med 1200 papir og smergel, før en god runde med autosol og polering.

2019-04-14_14_18_18.jpg.e80849658c48b42ba25da0429dbd9f74.jpg

 

Hekken hadde ganske sliten gelcoat så den fikk seg 3 strøk med PU lakk. Jeg gjorde den med vilje litt hvitere enn originalfargen da jeg synes den er for gul. Her er under tilbakemontering av badeplattform(som óg har fått seg en god runde polering med autosol);

2019-04-14_14_25_04.jpg.4c3fbe793761718b2bac1c0db754428e.jpg

PU-lakken blir ganske bra etter noen timer med pussing og polering;

2019-04-09_21_01_41.jpg.4cd0e5c07537f7b270a4e1bbbb400368.jpg

Siden det nå var litt fargeforskjell tok jeg på noe folie. Sort med refleks. Gir en perlemoreffekt sett fra siden, ser en rett på er det mørk grå. Får se om jeg lar det stå eller finner på noe annet. Det må mer fartstriper på båten etterhvert og.

2019-04-15_18_55_02.jpg.f46efcbe0c38ae38b83268f44254762e.jpg

 

Etter en sjekk av tettheten innenfra og ut (fylte kjølen med vann) var det klar for sjøsetting onsdagen før skjærtorsdag.  Planen var helgen før med generator til kran streiket... Flaks jeg fikk den ut onsdagen. ;

2019-04-17_09_35_04.jpg.a8e4ea5f9eedb19a2aea1b9fd8226b8c.jpg

 

Deilig følelse når alle potensielle lekkasjekilder er kontrollert og skuten flyter som en dupp;

 

2019-04-17_09_40_35.jpg.4f86b2579eb98e6b8f5f3746f00cb032.jpg

 

Jeg har masse bilder, så skal oppdatere tråden en gang iblandt;) Kjekt å se at noen interreserer seg!

Link to post

Det er ikke alltid så lett å holde rede på hva som er hva på gamle båter hvis de ikke har en kjøl under. Jeg holdt en stund på å kikke etter en eldre Bonanza 28, som jeg var sikker på var en helplaner. Men eierene av båtene påstod hardnakket at båtene var halvplanere. Men det viste seg til slutt,  etter å ha tatt kontakt med de som bygget båtene at alle båtene ble laget som helplanere. Grunnen til at de som hadde en Bonanza trodde at de hadde en halplaner var at det var montert for liten motor i båtene og at båtene da ikke oppnådde større fart enn en halvplaner.

 

Som sagt tidligere, det er mange som synes at det er en fornøyelse å følge med på oppussingsobjekter av eldre båter. Så du må for all del ikke være beskjeden med bilder av båten og kanskje noen filmsnutter av motor som sviver og av båt i sitt rette elemet. Det er litt synd " siden vi lever i en tid hvor alle går rundt med et filmkamere " at ikke flere benytter muligheten for å legge ved noen filmsnutter av båtene som de pusser opp. Bilder er meget bra men film er så mye bedre  :pray:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...