På svai Startet 31.August.2013 Del på Facebook Startet 31.August.2013 Hei folkens, henvender meg her på forumet med et lønnlig håp om gode tips. Problemstillingen er som følger: Vi har gått til innkjøp av en Efoy brenselcelle, den minste som gir 80Ah i døgnet. Denne ble installert og er testet i bruk. Fungerer fint, starter lading av forbruksbanken når batterispenningen er 12.5V i en lenger periode enn 60 sekund. Lader så opp til batterispenning 14.5V. Deretter går den over i en standby fase som monitorerer spenningen igjen. Etter vi monterte Efoyen (tilfeldig?) begynte Mastervolt´en å oppføre seg litt rart. Nå synker kapasiteten ifølge Mastervolt´en selv om batteriene lades, er nå nede i 83% av kapasitet. 100% kapasitet er 255Ah (har 3 stk 110Ah Haze GEL batterier fra 2011 i forbruksbanken). Kapasiteten ved motorgange øker tilsynelatende heller ikke, samme ved lading fra landstrøm. Spenningen oppgis på Mastervolt´en til 13.82V når lader er innkoplet via landstrøm og der ikke er belastning. Hvis jeg kopler fra alndstrøm og batteriladeren og kjører litt belastning slik at jeg tapper litt av batteribanken og deretter kopler inn lader, viser Mastervolt´en at den lader opp igjen forbruket jeg har hatt. Mao, det ser tilsynelatende ut som om at den registrerer påfylling av strøm. Det virker på meg som om batteriene fungerer slik de skal, litt rart hvis de allerede skulle være utslitt? Er det noen som har noen gode tips til forklaring på dette fenomenet? Må jeg nullstille Mastervolt´en på noe vis som følge av innkoplingen av Efoy´en? Eller er det andre settinger/ parametre som må endres? Takknemlig for alle gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Jeg regner med at batterimonitoren overvåker batterikapasiteten over en shunt som ligger et sted på pluss- eller minuslederen nær forbruksbatteriene. Når forbruksbatteriene lades opp eller ut vil spenningen over shunten endre polaritet. Det er dette som gjør at batterimonitoren vet om batteriene lades opp eller ut. Har du gjort noe med denne shunten i forbindelse med installasjon av Efoy? Om du har byttet om noen av ledningene på shunten, enten batterikablene eller senseledningene ville det forklare det du opplever.... Når du installerer Efoy må du koble den til forbruksbatteriene slik at ladestrømmen herfra også går gjennom shunten. Kobles den f.eks rett over batteriene greier ikke batterimonitoren å kjenne av ladestrømmen og batteristatus herfra blir feil... Redigert 1.September.2013 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Da har du nok avslørt mysteriet mitt. Jeg har nok ikke koplet kablene fra Efoy'en riktig; de er ikke koplet via shunt'en til Mastervolt'en. Takk for en god og forståelig forklaring. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.