Jump to content

Mercruiser 2.8ES 200hk jager på tomgang, ok om turtall økes 100rpm

JLE

Recommended Posts

Hei,

Har en Mercruiser 2.8 ES 200hk 2006 modell som har gått ca. 500 timer. Motoren har alltid gått feilfritt men har i det siste jaget veldig på tomgang.

Økes turtallet 100 rpm over tomgang stabiliseres gangen. Motoren går som normalt på resten av registeret. Den ryker ikke mye men jeg tror kanskje

den kaster ut noe mer diesel. Blir litt sot/diesel i vannet ved rusing av motoren.

Mistenker at det kan være dårlige dyser som er årsaken. Har også lest at tett dieselfilter kan være årsak men tviler litt på det siden topp turtall oppnås.

Er det noen som har tanker rundt hva som kan være feil? Er det skadelig å kjøre med motoren?

litt sot i vannet tror jeg ikke er unormalt ved rusing. Foreldrene mine har en utter d66 med samm emotoren, og det kommer litt sot om en ruser. Men ifølge importør, er dette blitt bedre på CM motorene, da de forstøver dieselen bedre.

Ang vandringen vet jeg ikke. Vet at på gamle diesel motorer før i tiden, kunne vandre litt på tomgang om fjær for å dra tilbake gassarmen. Men her er vel diesl mengden elektronisk??

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

• 7 måneder senere...

Da er "nyoverhalt" dieselpumpe montert uten at problemet med ujevn gange er på tomgang er løst.

Pumpa ble overhalt av autorisert firma uten at de fant feil og testkjørt i benk etterpå. Testkjøring viste at pumpa fungerer som normalt. I tillegg ble dysene overhalt i fjor høst uten at det løste problemet.

Motoren går fortsatt ujevnt på laveste tomgang, ved å øke turtallet bittelitt stabiliserer gangen seg. Kan det være at tomgangen er for lav? Har ikke funnet noe sted å justere......

I tillegg har jeg nå fått en motor som er tregstartet. Starter - ruser seg opp og stopper etter 2 sek noen ganger før den vil gå. Og i tillegg ti det fungere stopp med nøkkel bare en gang iblant. Noe er tydeligvis riv ruskende galt.

Noen som har råd?

• 2 uker senere...

Takk for tips

ECM boksen sitter jo på gummidempere og skal vel dermed være isolert fra jord. Hvis det er kontakt med jord ett eller annet sted så mener du at det kan være årsaken til problemet. Skal prøves.

Hva slags problemer hadde du? Ville ikke stoppe på nøkkel eller ujevn tomgang?

• 2 uker senere...

Hei igjen. Den gikk noen ganger som din Og Andre ganger ruset seg kraftig opp Og stoppet. Jeg måtte bytte ecu...

Har hatt mye problemer med denne motoren. Sjøvannspumpe røk, men gikk fint å overhale.Men måtte gjøre Petter smart løsning for å få den tett. Koster 10000kr ny. Rep sett rund 2500 kr. Nå er lagene på vannpumpa begynt å bli dårlige, og det store spørsmålet blir hvordan demontere denne uten å ta ut motoren. Trangt. Og hvor få tak i ny til en fornuftig pris?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...