JLE Startet 31.August.2013 Del på Facebook Startet 31.August.2013 Hei, Har en Mercruiser 2.8 ES 200hk 2006 modell som har gått ca. 500 timer. Motoren har alltid gått feilfritt men har i det siste jaget veldig på tomgang. Økes turtallet 100 rpm over tomgang stabiliseres gangen. Motoren går som normalt på resten av registeret. Den ryker ikke mye men jeg tror kanskje den kaster ut noe mer diesel. Blir litt sot/diesel i vannet ved rusing av motoren. Mistenker at det kan være dårlige dyser som er årsaken. Har også lest at tett dieselfilter kan være årsak men tviler litt på det siden topp turtall oppnås. Er det noen som har tanker rundt hva som kan være feil? Er det skadelig å kjøre med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 litt sot i vannet tror jeg ikke er unormalt ved rusing. Foreldrene mine har en utter d66 med samm emotoren, og det kommer litt sot om en ruser. Men ifølge importør, er dette blitt bedre på CM motorene, da de forstøver dieselen bedre. Ang vandringen vet jeg ikke. Vet at på gamle diesel motorer før i tiden, kunne vandre litt på tomgang om fjær for å dra tilbake gassarmen. Men her er vel diesl mengden elektronisk?? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
JLE Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Tror ikke det er noen fjærer å justere, blir nok styrt elektronisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Om du har mulighet for å ta en diagnose på motoren, så tror jeg det er en god start. er det elektronik feil, vil det komme frem her. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
JLE Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hadde nok vært lurt med en diagnose ja. Legger til at det hender motoren går rent på tomgang i flere minutter av gangen før den begynner å "grynte" igjen. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hvilket verksted i nærheten av Sandefjord anbefales for test av dyser? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Ingen som har vært borti lignende problem? Sitér dette innlegget Link to post
Zeiss Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Fyll på litt 2-takt's olje i dieselen. Prøv med 2%. Det hjelper umiddelbart. Seinere med 1/2% kvar gang du fyller. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Takk for tips, da prøver jeg det Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Løste dessverre ikke problemet. Ble litt bedre men ikke bra Sitér dette innlegget Link to post
Zeiss Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Då ligg nok problemet i dieselpumpen....... Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 8.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2013 (redigert) Her er en video hvor det er mulig å høre gangen på motoren: Er det sikkert at det er dieselpumpen som er problemet? Redigert 8.September.2013 av JLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Da er "nyoverhalt" dieselpumpe montert uten at problemet med ujevn gange er på tomgang er løst. Pumpa ble overhalt av autorisert firma uten at de fant feil og testkjørt i benk etterpå. Testkjøring viste at pumpa fungerer som normalt. I tillegg ble dysene overhalt i fjor høst uten at det løste problemet. Motoren går fortsatt ujevnt på laveste tomgang, ved å øke turtallet bittelitt stabiliserer gangen seg. Kan det være at tomgangen er for lav? Har ikke funnet noe sted å justere...... I tillegg har jeg nå fått en motor som er tregstartet. Starter - ruser seg opp og stopper etter 2 sek noen ganger før den vil gå. Og i tillegg ti det fungere stopp med nøkkel bare en gang iblant. Noe er tydeligvis riv ruskende galt. Noen som har råd? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Ikke så mange som kjenner til disse motorene....... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Er dette en common rail motor? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
JLE Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Nei, god gammel med eget rør til hver dyse Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) - Redigert 26.April.2014 av JLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Hei. Jeg har samme motor. Brukte 1,5 år med feilsøking. Hadde tidvis samme symtom. Det viste seg at det var Ecu eller hjernen på motor som går i jord. Prøv å skru denne løs og la den ligge ved siden. Det kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Takk for tips ECM boksen sitter jo på gummidempere og skal vel dermed være isolert fra jord. Hvis det er kontakt med jord ett eller annet sted så mener du at det kan være årsaken til problemet. Skal prøves. Hva slags problemer hadde du? Ville ikke stoppe på nøkkel eller ujevn tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Noen som vet om slitt forpumpe kan forårsake ujevn tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Hei igjen. Den gikk noen ganger som din Og Andre ganger ruset seg kraftig opp Og stoppet. Jeg måtte bytte ecu... Har hatt mye problemer med denne motoren. Sjøvannspumpe røk, men gikk fint å overhale.Men måtte gjøre Petter smart løsning for å få den tett. Koster 10000kr ny. Rep sett rund 2500 kr. Nå er lagene på vannpumpa begynt å bli dårlige, og det store spørsmålet blir hvordan demontere denne uten å ta ut motoren. Trangt. Og hvor få tak i ny til en fornuftig pris? Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Ja og hvilken dynamo er det på denne motoren ? Hvor får jeg den billig ? Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Er MAP-T sensoren byttet eller sjekket ut ? Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
JLE Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Nei, har ikke gjort noe med MAP-T sensoren. Mener du den kan være årsak til disse problemene? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Atol: Her er en manual som er litt mer detaljert enn Mercruiser sin. Mulig du ser bedre her hvordan du demonterer vannpumpen. http://koeppe-motoren.de/downloads.html?file=tl_files/koeppe_motoren/downloads/werkstatthandbuch/MD700_Service_Manual_ed_01_2006.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.