Jump to content

Mercruiser 2.8ES 200hk jager på tomgang, ok om turtall økes 100rpm


JLE

Recommended Posts

Den magneten hørtes ikkje ut som min. Trur du skal sjekka spenningen på han. Er den for lav så kan den nok gje probem i alle fal om ikkje dynamo gjer full spenning ved tomgang. Denne får du billig hos ein høgger eller påebay. Skrur du han ut bør du være nøye på at det er reint runt han slik at det ikkje fell noko i holet når du ev skiftar.

 

Nei den magneten høres ikke bra ut, enig i at det kan høres ut som spenningen er for lav. Vet egentlig ikke helt hva denne kontakten går til men tror det er strømtilførselen til pumpa. Det er ikke stopp solenoiden. Skal måle å se hva spenningen er og om den faller på tomgang :)

Link to post

Timing solenid har ikkje eg på min men forskyving av tenning vil kunne påvirke virkningsgrad og dermed behov for å justera fuel mengde. Dette burde vert sjekka ut når pumpa di blei kjørt i benk. Å sjekke dette ut er vanskeleg for ein vanleg mekaniker. Ein må finna seg eit signal som viser øvre dødpunkt og samtidig sjå på nåleløft signalet. På et scope vil ein då sjå om timinga flyttar seg. Eit godt diagnosevertøy v il også vise dette. Det er nok det enklaste.

Link to post

Du treng bare å ta av ein slange eller bend etter turbo på luft side. Då ser du samtidig om der er olje her. Litt er det alltid p.g.a veivroms ventilasjon. Går motoren fint med turbo utkobla er det eit symtom. Men eg tviler litt på om det er her problemet ligg.

 

spørr heller etter kor testskjema for pumpa di er og om tenningsforskyver er sjekket.

Link to post

Du treng bare å ta av ein slange eller bend etter turbo på luft side. Då ser du samtidig om der er olje her. Litt er det alltid p.g.a veivroms ventilasjon. Går motoren fint med turbo utkobla er det eit symtom. Men eg tviler litt på om det er her problemet ligg.

 

spørr heller etter kor testskjema for pumpa di er og om tenningsforskyver er sjekket.

 

Tok av luftfilteret og kjente på akselen i turboen, litt vandring er det i lageret. Tror nok likevel ikke det er turboen som er årsak til problemet nei.

 

Skulle gjerne visst litt mer om hvordan tenningsforskyveren fungerer. Slik jeg forstår er det kun to posisjoner på forskyveren, ON/OFF.

Når motoren står stille med tenningen på er det 12,2V på kontaktene som forsyner magneten. Når jeg kobler til kontakten oppfører

magneten seg ulikt fra gang til gang:

-Noen ganger skjer det ingenting (magneten blir ikke aktivert)

-Noen ganger klikker det en gang (magneten forblir aktivert)

-Noen ganger klikker det to ganger (magneten aktiveres og slipper igjen)

-Noen ganger står magneten og summer.

Enten er det feil på magneten til forstilleren eller så er det for lite strøm i kontakten/tilførselen til å drive magneten. Lurer på å koble strøm til magneten direkte fra batteriet for å se om magneten kjører normalt da.

 

Ett annet spørsmål er hvilken posisjon forstilleren har på de ulike turtallsområdene. Hvis magneten skal aktiveres på tomgang så kan det forklare den ujevne tomgangen.

Men hva med maks ytelse, hvilken posisjon skal ventilen ha da? Kan denne feilen forklare manglende maks rpm??

 

Og hva med rusing ved start???

Redigert av JLE (see edit history)
Link to post

Hei igjen alle dieselvenner

 

I dag har jeg testet litt rundt "timing valve solenoid"

 

Jeg koblet strøm direkte fra batteriet til solenoiden. Med skikkelig strøm kjører den kvikt og fint. Deretter satt jeg en 5w lyspære i kontakten som forsyner solenoiden med strøm. Når motoren ikke går er det så vidt det gløder i pæra. Jeg startet så motoren. Da viste det seg at pæra blinker i takt med motoren. Det er signalet fra dyse-1 som aktiverer strøm til kontakten. Det vil si at denne ventilen skal åpne/lukke kontinuerlig i takt med motoren.

 

Det jeg stusser over er at pæra har en serie med svake blink, så kommer noen sterke blink osv.

Det som da er spørsmålet er om det skal være slik eller om det i perioder er for lite strøm i kontakten til å drive solenoiden.

 

Se video:

 

Redigert av JLE (see edit history)
Link to post

http://www.bluechipdiesel.com/vp44_diagnostics.html

 

Du skal være litt forsiktig med slike eksprimenter. Det er godt mulig at spolen har større motsrand enn pæra og da kan det bli mye strøm i kretsen. Men oppfinnsamt var det. Når bosch utvikla denne styringa var det for å holde tenning meir stabil over motorens levetid. Dette ved å justere tenning for å kompensra drift i register og større indre lekkasje som gjev lågare tenning. Då var tennnig analogt justerbar. Om dette er ein on off er eg litt forundra. Sjå på linken over. Det ser ut til at tenninga er frekvens styrt. Det forklarer blinkinga. Les inlegget. Har du ei vp44 pumpe på din motor. Lettare å google om du har rett betegnelse.

Redigert av ulyden (see edit history)
Link to post

Mulig det var litt risikabelt å belaste kretsen med strøm til lyspæra. Men da fikk jeg bekreftet at ventilen jobber kontinuerlig, håper ikke ECU tok skade :)

Målte spolen i ventilen til 125 ohm, vet ikke hvor mye motstand det er i ei 5W lyspære....

 

Er ganske sikker på at det bare er on/off ventil. Lurer på om det er dette som kalles takteventil?

 

Har en følelse av at det er noe rundt denne ventilen som er årsaken til problemene. Må bare finne ut om signalet skal variere eller om dette er en feil.

Dysene er ovehalt og giver på dyse-1 er bekreftet kontrollert OK av verkstedet.

 

Kan det være dårlig strømtilførsel til ECU som er problemet? f.eks dårlig kontakt i relet som gir den strøm?

Link to post

Ei 5watts lyspære ved 12 volt trekker ca 0.5ampere. Motstand er då omlag 25ohm. Så strømmen er nok litt høg. Les artikkelen over. Ved å koble vekk alt skal motoren gå på tomgang bare start stop solinoid har strøm.

 

om du leser link og har ei slik pumpe vil du sjå at ein sansynleg årsak er feil på potmeter i hendel. Det kan også være andre ting. Ved å koble i frå slik du har gjort vil nok tenning bli låg men stabil. Men den jaga fortsatt. Som sagt har du ei slik pumpe så les artikkelen.

Link to post

Forsøkte å koble fra TPS'en i dag og starte motoren. Tomgangen var fortsatt ujevn.

 

Jeg ser det er en utgang fra potmeteret som heter: Low idle position switch. Jeg har lest meg frem til at det er ett on/off signal som aktiveres når gasspådraget er i tomgangsstilling.

 

Har forsøkt å måle litt på TPS'en. Den har følgende tilkoblinger:

-Low idle pos switch

-Tps signal

-Tps reference

-Tps ground

-Ground

 

I frakoblet tilstand måler jeg:

Mellom Tps signal og Tps ground: 1200 - 1890 ohm (0 - 100% pådrag).

 

Mellom Low idle pos switch og Ground: 1170 ohm mellom 10 og 100% pådrag. 0 - 10% pådrag ingen kontakt.

 

Potmeteret er helt forseglet så det er ikke mulig å smøre opp.....

Link to post

Sensoren din ser ut til å være normal fant ein på ybw forumet med samme ohm verdiar på både potmeter og low idle svich.http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-247953.htm

du må nok fortsette søket. Trur motoren vil gå med alt unntat start stop signal. Då er det ikkje noko elektronikk innblanda. Koble frå all strøm og bare laske startstop rett frå batteri? Du må ikkje risikera å ødelegge elektronikken.

Link to post

Veldig glad for dine råd og tips ulyden.....

 

 

Monterte potmeteret igjen i dag og startet opp. Da gikk motoren strøkent på tomgang i flere minutter, helt tl jeg ruste motoren ett par ganger.

Da kom den ujevne tomgangen tilbake. Ruste så motoren ett par ganger til, da hang gassen seg opp på høyt turtall.

Stoppet motoren og startet igjen, motoren ruste seg opp og kuttet akkurat som den har gjort tidligere. Koblet så fra TPS'en igjen

for å se om det er den som lager krøll. Startet opp og motoren ruste seg akkurat på samme måte med og uten TPS tilkoblet.

 

For meg virker det som det er EDC i pumpa som henger seg opp men det kan jo selvfølgelig være noe tull med signalene fra ECU tl EDC.

 

Forsøkte som ulyden foreslo å koble fra strøm til all elektronikk og åpne stopp solenoiden ved å laske direkte fra batteriet. Kunne høre solenoiden åpne og motoren kinnet på starteren men ville ikke starte. Prøvde også å koble fra alle kontaktene til pumpa med solenoiden lasket. Ville ikke starte da heller.

 

Koblet alt til og hadde fortsatt solenoiden lasket. Startet motoren og regnet med at jeg bare kunne stoppe motoren ved å bryte strømmen fra lasken. Overraskende stoppet motoren ved å vri nøkkelen. Det er tydelig at VE-EDC pumpene trenger strøm flere steder for å fungere.

Link to post

Har målt på kablene fra tps helt frem til ecu i dag. Samme motstand hele veien fram. Har også målt alle kablene for å se om jeg kunne finne tegn til overslag mot andre kabler. Alt ser greit ut så langt. Tror jeg må få tak i ett verksted som kan ta diagnose for meg.

Fikk forresten tilbud om ny test av pumpa i benk av firmaet som overhalt den, tror kanskje jeg hiver ut pumpa igjen så er jeg helt sikker på at den er OK. Begynner å få en følelse av at problemet ligger i ecu. Er det noen som kan teste ecu for feil? Eller vil evt feil på ecu komme fram på diagnose?

Link to post
  • 3 uker senere...

Ser ut til at feil på sensoren i dyse-1 er problemet. Ulyden, kan du være snill å se på disse to videoene og se om du er enig. Evt om du ser andre verdier som er unormale.

 

700 rpm - ujevn gange: http://youtu.be/cSTAfmdqGiE

 

1000 rpm - stabil gange: http://youtu.be/_jk35hMvjiw

 

 

Feilkoder

Før sletting av koder:

1220 Fuel Quantity Actuator - Negative Governor Deviation (Cold)

1690

1225 Fuel Quantity Sensor Start Position Not Attained

 

Etter sletting av koder og ny start/stopp:

1690

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...