JLE Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Dette er problemene jeg opplever med motoren: 1. Ujevn tomgang på 700 rpm. Gir seg så snart motoren får 800 rpm. Har byttet dieselfilter, overhalt dyser og sjekket dieselpumpe. Problem ikke løst. 2. Motoren ruser seg enkelte ganger ved start og stopper igjen. Tror dette problemet skyltes luft i ett dieselfilter og at problemet nå er løst. 3. Stopp solenoiden virker ikke på tenningsnøkkelen. Drar jeg ut ledningen til solenoiden så stopper motoren. Hører at solenoiden klikker nå strøm kobles til fra. Forslag til årsak? Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Nei, har ikke gjort noe med MAP-T sensoren. Mener du den kan være årsak til disse problemene? Både D-tronic og QSD motorene bruke MAP-T sensoren som referanse på temp og absolutt trykk i manifolden. Denne kombi sensoren bestemmer blant annet fuel /air ratio og dermed til en viss grad tomgangs turtall , mest blandingsforholdet. Så går den feit på tomgang kan denne være synderen. I følge Mercruiser er denne sensoren ofte feilkilde til effekt tap og div småkrøll på tomgang. Koster ca 1500 kr og er lett å skifte ut da den sitter på toppen av inn-suget under plast dekselet. Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
JLE Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Kunne vært interresant å bytte MAP sensoren for å se om det hjelper. Det vil vel i så fall løse problemet med ujevn tomgang. Feilen som gjøre at ikke motoren vil stoppe ligger vel ett annet sted...... Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Fant du feilen ? Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
JLE Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Har ventet med å gjøre noe mer til jeg sjøsatte båten i går. Under prøvekjøring merket jeg at det mangler ca. 400 rpm på toppfart i tillegg til romlete tomgang. Er nok sannsynelig at det er trøblete MAP som er problemet. Bestiller en ny så får vi se. Den stopper fortsatt ikke på nøkkel, må dra ut ledningen til solenoiden for å stoppe. Og som en liten bonus har også temp måleren sluttet å virke Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Problemet med temp måler løst og den stopper med nøkkel igjen. Da er det bare å få motoren til å gå skikkelig som gjenstår. Forsøkte å ta ut MAP med motoren igang i dag. Det utgjorde ingen forskjell på gangen. Ikke engang når jeg dro ut kontakten fra MAP var det endring. Kan jo virke som MAP'en er klin gåen........ Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Da er MAP sensor byttet og selv om jeg håpet aldri så mye at dette ville løse problemet så gjorde det ikke det. Tomgangen er ujevn, på toppfarten gir de to siste cm på gasshendelen gir ingen reaksjon. Dvs at det mangler 3-400 rpm. En gang iblant når den kjøres på maks pådrag kommer napp som varer 1 sek med full kraft. På mellomregisteret virker det som motoren fungerer normalt. Turboen gir skyvekraft og høres normal ut og gassresponsen er grei. Kan dette være symptomer på slitt diesel forpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 (redigert) Ein diesel motor blir som regel aldri feit på tomgang med mindre den har spjeld i innsug. Ellers så gir den bare på inntil den holder ønsket omdreining. Om motoren er elektronisk styrt får den eit turtal signal frå svinghjul. Har denne for stor klaring kan signalet bli for lavt og den trur turtallet faller og gir på meire fuel. Med større turtal blir signalet større og problemet gir seg. Det som er rart er at det endrer seg. Då må enten trust lager ha blitt slitt slik at klaringa øker eller om picup står på radielt lagerklaring auka. Det kan også ha skjedd noko meg motstand i målekretsen. Her må motstand ha auka. Dårlig kontakt el. Klara du å setta på et osiloscop på kretsen kan du sjå på kvaliteten på signalet. Har du sentrifugal regulator så kan det vere denne. Men pumpa var blitt sjekka? Du kan for sikkerhets skyld sjekka aksial seglinga på svinghjul. Bruk eit måleur. Er det stor segling vil det væra vanskeleg å få signal rett. Er motoren ein nyare er det ofte ei elektronisk styrt fordelerpumpe. Då kan det også være potmeteret som gjev turtalls referanse som tuller seg. Dette kan målast ut med eit vanleg multimeter. Sjå etter hopp i ohm verdi. Start alltid med det enkle. Sjekk sensorar først. Det kan være andre ting også som krets som styrer tenning eller hovedkort. Sjekk det rimligste først. Redigert 13.Juni.2014 av ulyden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Pumpa er åpnet uten at det ble funnet feil, satt sammen igjen og testkjørt av Vestfold Elektrodiesel. Regner med at de da har kontrollert at den elektroniske regulatoren i pumpa fungerer som den skal. Dysene er også kontrollert av samme firma. Dyse nr. 1 har elektronisk signal som er kontrollert OK. Ser at det også kan være andre sensorer som kan lage trøbbel, disse er nokså rimelige så det er mulig jeg bare bytter dem. Når det gjelder ECU så er det ifølge det lokale verkstedet svært sjeldent de ryker. Skal først ta en sjekk av dieselsystemet for å se at ikke det er falsk luft som lager trøbbel. Kanskje midlertidig koble inn en elektrisk matepumpe før forfilteret for å sikre overtrykk i hele dieselsystemet? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Du kan koble frå returen og la den renne opp i ei bøtte. Kjem det luft så kan dette ære eit problem. Då må du finne ut av det. Det som talar i mot er at desse problema forsvinn ved høgare turtal. Fordelarpumpa har som regel ei pumpe som også gjev flow. Ved aukande flow blir undertrykk i tilførsel høgare og luft problema burde forverra seg. Men det kan være at pumpa virkar dårleg ved lågt turtal. Men sjå på returen. Trur fabrikanten oppgir retur flow på desse. Sjekk tekniske data på heimesiene deira. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Ja, tenkte å prøve det. Mangler jo noen hundre rpm på toppen også, så det er ikke sikkert det kommer nok diesel fram. Når problemet oppsto i fjor var det bare tomgangen som tullet, så mistet jeg gradvis mer og mer av toppytelsen. Litt lei nå kjenner jeg etter snart ett år med trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Utført noen nye tester i dag: 1. Koblet inn gjennomsiktig plastslange på dieselreturen etter dieselkjøleren. - Ingen luftbobler eller brusing - God returflow Konklusjon: Ingen luftlekkasje på dieseltilførsel. Ingen feil på dieselpumpa (forpumpa). http://youtu.be/Cc5hO3f5OjA 2. Stoppet motor ved å bryte strøm til stopp solenoiden. I motsetning til å stoppe med tenningsnøkkelen blir det da stående strøm frem til høytrykkspumpa. Nå motoren er stoppet høres en summelyd fra pumpa. Lyden høres ut som en magnetisk spole med feil. Lyden forvinner ikke når kontakten med signalledninger kobles fra. Først når kontakten for strømtilførsel kobles fra forsvinner lyden. Pumpa er undersøkt og testet i benk av Vestfold elektrodiesel. De fant ingen feil på pumpa. Kan det være at det likevel er feil på pumpa som de har oversett? http://youtu.be/3vSlLFuGxUM Når jeg skulle starte motoren i dag ruset den seg opp og kuttet etter 2 sek. Det måtte ca. 20 startforsøk til før den roet seg ned og falt tilbake til den gamle gode ujevne tomgangen. For meg virker det som noe henger i pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Vile fortsatt sett på pickup. Når motoren starter har den ikkje noko signal så ved start gir den på i blinde til den ser omdreiningen. Det kan forklara rusning men er bare ein teori. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Vile fortsatt sett på pickup. Når motoren starter har den ikkje noko signal så ved start gir den på i blinde til den ser omdreiningen. Det kan forklara rusning men er bare ein teori. Sensoren koster 1360,- så den er ikke allverden dyr. Har ikke scope og kjenner ikke til hvordan det brukes så det blir ikke så enkelt å måle om det er noe feil. Har ett multimeter men jeg vet jo ikke hva motstanden skal være. Ville du bare byttet sensoren? Motoren har bare gått 500 timer så den kan vel ikke være så slitt at det har blitt vandring i veivlageret allerede....? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Slike sensorer er i prinsippet ein spole. Motstanden er som regel mellom noen hundre og til over 1000ohm. Denne kan du måle med mullimeter. Om avstanden er rett er litt vanskelegare fordi det på slike motorar er forhøyninger i svinghjul. Klaring må då sjekkast nå pickup står over forhøyning. Dette kan være nesten umulig å få til. På ein bil eg hadde måtte startaren ut for å sjekka klaring. Det enklaste er derfor å sjekka signalet med eit scope. Det du kan gjera er å sjekke kontaker desse kan gje høgare motstand og gje lågare signal. Samt sjekka om veivaksel har stor aksiell segling. Om klaring er for stor er det kun snak om å justera 0.1 0.2mm. Kjem han borti ødelegg du han. Eg har eidel dårlige erfaringar med dette. Det er mulig at du kan sjå hopp i lesinga på turteljaren men desse er ofte svært filtrert. Gjer den utslag når du kjinner på stararen? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Slike sensorer er i prinsippet ein spole. Motstanden er som regel mellom noen hundre og til over 1000ohm. Denne kan du måle med mullimeter. Om avstanden er rett er litt vanskelegare fordi det på slike motorar er forhøyninger i svinghjul. Klaring må då sjekkast nå pickup står over forhøyning. Dette kan være nesten umulig å få til. På ein bil eg hadde måtte startaren ut for å sjekka klaring. Det enklaste er derfor å sjekka signalet med eit scope. Det du kan gjera er å sjekke kontaker desse kan gje høgare motstand og gje lågare signal. Samt sjekka om veivaksel har stor aksiell segling. Om klaring er for stor er det kun snak om å justera 0.1 0.2mm. Kjem han borti ødelegg du han. Eg har eidel dårlige erfaringar med dette. Det er mulig at du kan sjå hopp i lesinga på turteljaren men desse er ofte svært filtrert. Gjer den utslag når du kjinner på stararen? Interessant dette. Skal undersøke litt og se om jeg kan finne ut hva motstanden skal være. For å komme til svinghjulet må jeg ta motoren ut av båten, det gjør jeg først etter å ha sikre målinger som bekrefter at det er nødvendig. Har ikke lagt merke til om turtelleren beveger seg nå jeg kinner på starteren. Skal se på det neste gang jeg er i båten. Turtelleren oppførte seg riktignok litt merkelig i fjor før tomgangproblemene startet men jeg trodde det var selve instrumentet som surret. Mener den indikerte høyere turtal enn det som var reelt. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Det er tre pinner i kontakten til RPM sensoren. Mellom to av pinnene måler jeg 930 ohm, mellom de andre pinnene er det ikke kontakt. Løsnet skruen som holder RPM sensoren og startet motoren, trakk sensoren sakte ut av hullet mens motoren gikk. Kunne trekke sensoren ca. 5 mm ut før motoren kuttet. Det vil vel si at hvis sensoren ikke hadde klart å lese av merket på svinghjulet så ville ikke motoren startet? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Då vil eg tru at det ikkje er speed sensoren. Då må du leita vidare. Jagar motore likt kald/varm innkola og i fri? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Må nok lete videre ja. Motoren er helt lik kald og varm. Også med belastning / i gir. Er litt opptatt av å finne ut hvorfor fordelerpumpa lager lyd. Mistenker at det kan være noe feil med EDC. Pumpa er jo testet av ett annerkjent dieselverksted. De demonterte pumpa uten å finne feil, monterte den igjen og testet den i benk. Dette skulle de ha 8 såkalte båtpenger for. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Synd at du sliter enda :( Ser ut som du har fått sjekket ut det mekaniske og fuel systemet. Jeg ville ha sjekket ut ALLE elektriske forbindelser til og fra motoren. Før dette ville jeg sørget for å ta ut sikringer til alt unntatt motoren. Skullle det slumpe til at den går bra , koble inn forbrukerne en etter en til symptomene kommer tilbake... Kan være forstyrrelser fra utstyr som har strømkablene sine langs kabelstokken til motoren. Har du montert inn noe ny elektronikk , f eks ekkolodd ? ECU forbindelser bør sjekkes. Rens med en spray ala biltema oxide clean. Ta av og på kontaktene til alles sensorene noen ganger, er det belegg vil det slites bort. ECU er en dum boks som bare agerer på hva den får inn av signaler. Sensorer som har direkte innvirkning på turtall er i følge vanlig d-tronic oppsett: - MapT ( som du har skiftet) Trykk + temp innsug - Svinghjul - Temperatur kjølevann - fuel trykk Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
JLE Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Ja det er vel bare å lete videre. Litt kjedelig men sånn er det. Skal se litt på det du foreslår :) Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Synd at du sliter enda :( Ser ut som du har fått sjekket ut det mekaniske og fuel systemet. Jeg ville ha sjekket ut ALLE elektriske forbindelser til og fra motoren. Før dette ville jeg sørget for å ta ut sikringer til alt unntatt motoren. Skullle det slumpe til at den går bra , koble inn forbrukerne en etter en til symptomene kommer tilbake... Kan være forstyrrelser fra utstyr som har strømkablene sine langs kabelstokken til motoren. Har du montert inn noe ny elektronikk , f eks ekkolodd ? ECU forbindelser bør sjekkes. Rens med en spray ala biltema oxide clean. Ta av og på kontaktene til alles sensorene noen ganger, er det belegg vil det slites bort. ECU er en dum boks som bare agerer på hva den får inn av signaler. Sensorer som har direkte innvirkning på turtall er i følge vanlig d-tronic oppsett: - MapT ( som du har skiftet) Trykk + temp innsug - Svinghjul - Temperatur kjølevann - fuel trykk Har ikke montert noe nytt utstyr. Har adskilt hovedstrøm til forbruk/motor slik at det er mulig å bare sette strøm på motoren. Dette hjelper ikke. Irr i kontakter er selvfølgelig en mulighet. Har hatt det meste fra hverandre og synes det ser bra ut. Skal ta en ny sjekk for sikkerhets skyld. Det står ett par releer på motoren, kan disse forårsake trøbbel tro? Det virker som de fungerer greit. Men....er fortsatt usikker på om edc i dieselpumpa fungerer som den skal. Liker ikke helt denne lyden: Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Har ikke peiling på dette, men på den ES 200 som jeg hadde, så var hovedjordpunktet på motorblokk løst, og jeg fikk ladetrøbbel ved varm motor. Sjekk iallefall alle hovedtilkoblinger, men det har du sikkert gjort. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Den magneten hørtes ikkje ut som min. Trur du skal sjekka spenningen på han. Er den for lav så kan den nok gje probem i alle fal om ikkje dynamo gjer full spenning ved tomgang. Denne får du billig hos ein høgger eller påebay. Skrur du han ut bør du være nøye på at det er reint runt han slik at det ikkje fell noko i holet når du ev skiftar. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 (redigert) Har ikke peiling på dette, men på den ES 200 som jeg hadde, så var hovedjordpunktet på motorblokk løst, og jeg fikk ladetrøbbel ved varm motor. Sjekk iallefall alle hovedtilkoblinger, men det har du sikkert gjort. Takk for tips, tar en ekstra sjekk :) Redigert 15.Juni.2014 av JLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.