JLE Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 (redigert) 700 RPM Redigert 6.Juli.2014 av JLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Hei. Det ser ut til at sensoren i dysa di fusker. Det kan være at signalet er så lavt ved 700rpm at ikkje elektro nikken klarer å lese det. Du kan prøve å la ett av dei andre dyserøra lekke litt og se om signalet blir stabilt. Eventuelt kan du prøve å redusere åpnings trykk. Da hopper dysa høyere og gir meire signal. Men det er nok stor fare for at det kommer seg med ny dyse. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Er det mulig å fikse dysa? Hadde jo dysene til overhaling på verksted som første trinn i feilsøkingen. Har i ettertid fått bekreftet at nålebevegelse sensoren ble kontrollert og funnet OK. Hvordan kan jeg redusere åpningstrykk? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Trur det er vanskeleg å reparere. Men det kan godt hende at et diesel verksted kan. På litt større motorer bruker vi ein spole rundt ein forlengelse av dysenåla. Men også her er det leverandørvav brennstoff ventilen som lager dette. Det eg ser er at signal endrer seg når vi justerer åpningstrykk eller bytter dyse. Så det er ganske følsomt. sansynligvis har ikkje verkstedet funnet feilen ved testing. Den virker tross alt over 700rpm. dyse åpningstrykk kan justeres på ein stillskrue på toppen av dysa.ikkje gjer dette sjølv då moderne dyser ofte har to trinn. Gå tilbake til diesel verksted først og spør om dei kan sjå på signalet ved lav mengde og turtal. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Jaja, ny dyse montert........og det løste ingen problemer......... Dysa slutter å gi signal under 800 rpm og utakten er igang. Akkurat som med den gamle dysa. Siden den nye dysa helt sikkert er i orden er spørsmålet da hva som forårsaker dette problemet. - Feil på ledningsnettet - Feil på ECU - Pumpa leverer ikke diesel i jevn takt Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Har avtalt med verkstedet å levere inn pumpa for ny sjekk i benk etter ferien. Skal feilsøke litt mer på ledningsnettet frem til det. Evt feil på ecu er det vanskeligste å få diagnose på, noen som vet om firma som tester ecu for feil? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Beklager at eg ikkje har stt dette før no men eg har vert uten internett ein periode. Årsaka kunne ha lagt i stor indre lekkasje i dysa, dette burde og blei kanskje sjekka første gang men blir nok slurva ein del med. Då er det indre lekkasje i pumpa som står igjen som mulighet om ein skal sjå vekk frå el problem. Så du har nok gjort det rette. Det einaste du muligens kunne ha prøvd var å bytte dysa frå syl ein med fire desse er alltid 360grader i mellom så eg trur ikkje elektronikken hadde oppdaga det. Spørs jo om ledning er lang nok. Då hadde du fått tesa om pumpa di gjer ulikt på 700rpm. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 31.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 (redigert) Etter diverse testing, tyding av diagnose og råd fra fagflok besluttet jeg for ett par uker siden å demontere dieselpumpen igjen og sende den inn for bytte av stillverk. Årsaken til at beslutningen ble tatt var at feilmeldingene fra ECU alle gikk på at det va noe feil med stillverket: - Code 1220: Fuel quantity actuator, negative governor deviation (warm) - Code 1220: Fuel quantity actuator, negative governor deviation (cold) - Code 1225: Fuel quantity sensor, start position not attained. Samtidig tydet "live" data på treghet i stillverket: - Actual pump VD: Tilbakemelding fra pumpa til ecu på hvilken posisjon stillverket står i. - Desired pump VD: Signal fra ecu til pumpa om ønsket posisjon på stillverket = gasspådraget. Avlesing av disse data viste at Actual pump VD til tider hadde stort avvik i forhold til Desired pump VD. Ved maks pådrag stoppet f.eks Actual pump VD på 85% når Desired pump VD var 100%. Når motoren ruset opp ved start lå Actual langt over Desired pump VD. Ved å la tenningen stå på (motoren stopp) kunne man se at Actual krøp sakte ned mot Desired pump VD. Når de to verdiene samsvarte startet motoren uten å ruse opp. Alt tydet på treghet i stillverket. Når pumpa så var levert til verkstedet ble den satt i benk for test. I benken fungerte pumpa akkurat som den skulle, ingen feil å finne på stillverket. Likevel besluttet vi å bytte stillverket for å eliminere enhver tvil om feil på pumpa, det er tross alt litt jobb å demontere/montere den. Pumpa ble montert, motoren startet og som fryktet så var problemene de samme som før...... Nå er siste mulige feilkilde ecu. Det mistenkes at det er feil på signalet fra ecu til pumpa som gjør at stillverket ikke kjører riktig. Har vært i kontakt med Norsk Motorkompani som muligens kan reparere ecu. De skal låne meg en frisk ecu mens de kontrollerer min. Blir spennende å se om dette er løsningen. Redigert 31.August.2014 av JLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 10.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Test av låne ECU viste seg å løse alle problemer. Det er ikke mulig å reparere den gamle men har fått tak i en bytteenhet til noe redusert pris. Ca. 7000,- isteden for 18500,- som Mercruiser forhandler vil ha.Om det er ecu som har vært problemet hele tiden eller om det har vært en kombinasjon av feil på stillverk og ecu vet jeg ikke. Fagfolk jeg har snakket med tror at feilen har startet med at stillverket har gått tregt. Dette kan ha overbelastet utgangen på ecu som da har blitt skadet. Uansett......problemet er løst. Takk til Ulyden og alle andre som har bidratt med gode råd :) Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Rinda TechMate PRO mottatt i posten i dag. Blir spennende å se om denne kan hjelpe meg å lokalisere kilden til problemene. Gammel tråd, men jeg har eksakt samme motor, med den samme "adferden" på tomgang. (Dog uten at den ruser seg opp og stopper) I tillegg har jeg nå fått mye hvit røyk ved oppstart, og under en tids kjøring så danner det seg svart "belegg/sot" på båtens akterspeil. Hvor fikk du tak i dette diagnosesettet? Er det noe du fikk lånt eller leid ett sted? Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Lite omtalt motor dette, til tross for at det går en del av de.. Det første jeg tenker ifølge din beskrivelse er dyse nr 1/ sensordysen med ledning på Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 (redigert) Lite omtalt motor dette, til tross for at det går en del av de.. Det første jeg tenker ifølge din beskrivelse er dyse nr 1/ sensordysen med ledning på Krysser fingrene for at lite omtale, skyldes at de stort sett går problemfritt :) Tok en runde i dag med stramming og kontroll av alt av ledningspunkter, slangeklemmer osv.. Fylte også på 1 liter (!) frostvæske. Oppdaget at dieselslangen var skjøtet rett ved + påkoblingen til motoren, altså lå slangeklemmen med kontakt mot +. Rent teoretisk så kan det vel ha vært noen krypstrømmer på avveie. Usikker om dette har hatt noe betydning, men nå virker motoren til å ha en jevn tomgang :) Dessverre så ryker det fortsatt relativt mye fra eksosen, spent på om frostvæskenivået holder seg uendret Redigert 8.Juli.2015 av Byomsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Men....er fortsatt usikker på om edc i dieselpumpa fungerer som den skal. Liker ikke helt denne lyden: Hei! Sliter litt med samme type motor, så er litt spent på om du fortsatt har denne lyden fra dieselpumpa? Eventuelt om du har utbedret det på noe måte? Jeg har tilsvarende lyd i min pumpe, samtidig som motoren ryker mye.. En mulig teori er at det er noe feil med min pumpe, som medfører for mye drivstoff, og videre røyk grunnet uforbrent diesel.. Sitér dette innlegget Link to post
Tossen evo Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Har samme Motor Den er begynt å få hvit røyk av eksos .Noen som har noen råd ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 en kjenning hadde havari på sjøvannspumpa på samme motor! den var dyr! har lagt inn tråd her men fant den ikke i fartten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Byomsen Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Tossen evo skrev for 7 timer siden: Har samme Motor Den er begynt å få hvit røyk av eksos .Noen som har noen råd ? Ventilene skal angivelig være en svakhet på noen av disse. Hvis du har sprekk i en ventil, kan dette potensielt føre til hvit røyk (Utforbrent diesel) Anbefaler deg å ta en kompresjons test, det vil være en billig forsikring. Sprekker ventilen totalt, blir det fort havari. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.