Jump to content

Overflatebehandling av propell for å forebygge mot rurvekst


VannTro

Recommended Posts

I går kom resultatet av Båtmagasinets test når det gjelder overflatebehandling av propellen for å beskytte den mot vekst av rur.

Følgende behandling ga flott resultat:

 

  • Rensing med Selaclean Skjell- og vannlinjerens
  • Behandling med Autoglym Metallpolish
  • Påføring av Selaclean gelcoatforsegler

Dette ga etter 2 måneder i vannet uten bruk en propell som var like fin som da de la den ut !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Syntes testen burde vært tatt på en eller flere båter med den roteringen en propell har og med zink, da tror jeg testen kunne gitt andre resultater.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Ja, det gjør det. En fysiker/kjemiker med ekstra marinbiologiske kunnskaper på jobben (FFI) forklarte meg en gang hvorfor, men jeg husker ikke lenger forklaringen da det er 9 or siden jeg ble pensjonist. Men det hadde moe med at rur trivdes best i et basisk miljø. Selv understøtter min erfaring med bruk av sink og ikke dette temmelig tydelig. I år sprayet jeg først propellen med etch-primer og ga den to strøk med Seajet selvpolerende bunnstoff. Da jeg tok en liten svømmetur rundt båten i forgårs og skrubbet møkk vekk fra vannlinjen, inspiserte jeg også propellen. Den var svart og fin, og uten å telle helt nøyaktig kunne jeg ikke kjenne eller se mer enn 10 rur! Og i år har jeg ikke sink på propellen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvordan er det med tradisjonell grunning og stoff på propeller, er det ikke slik at man kan får tæreskader da ?

Ellers burde det jo være "tut og kjør" og stoff i vei ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...