Jump to content

Pålagt utstyr for å delta i regatta/havseilas?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Seilbåten (Mamba 311) har en rekke plaketter fra deltakelse i Færdern på 90 tallet. Båten er utstyrt med en råtten hesteskobøyle, en slags radarreflektor av type "rør" som sikkert kan heises opp i riggen, en eller annen form for lampe som jeg tipper man hiver ut hvis noen går i sjøen (typer oransje med lys på toppen), GPS (urgammel, men virker), Vhf og plotter har jeg selv pluss vester, kasteline, nødraketter og bluss.

Om jeg skulle få ambisjoner om å delta på feks Færdern, hva må jeg ha av utstyr utover det jeg har? Og er det noen krav om man vil delta i lokale småregatta?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ok så det vil si denne lista:

-------------

Rekkewire Min 4 mm wire eller Dynema Sk75. Dispens kan gis -
Løpeliner/festepunkter hvis ikke
rekke. Gjelder kun ved disp el.KTK&skøyter, se over.

Sikkerhetsline på godkjent vest eller egen sele til tilstrekkelig antall om bord kreves også
hvis båten ikke har rekke..

Bøtter 2 stk min 9 liter med line

Lensepumpe

Magnetisk Kompass

Lanterner Ikke montert under dekksnivå – helst ved midtre rekkewire eller over

Reservepærer Ved LED behøves ikke reservepærer

FM/DAB Radiomottaker Til å lytte på værmelding etc.

Brannslukkingsapparate® Min 2 ved innbordsmotor (Norsk lov)

Anker(e) Som er passende for båtens størrelse, lett tilgjengelig

Håndlykter (+300 lumens) Moderne hodelykter til ski/sykkel er bra. Disse erstatter nå
pyroteknisk utstyr for å signalisere nød om natten. Bør ha blinkefunksjon

Førstehjelpsskrin Husk også instruksjonsbok

Sjøkart Papirkart – ikke kun elektroniske kart

Båtnavn på løst utstyr

Livbøyer med drivanker med automatisk bøyelys

Kasteline 15-20 meter oppe i cocpit

Cockpitkniv Skarp!

Hardværsseil Storseil skal kunne reves – ellers må tryseil medbringes Rullefokksystem som fungerer,
ellers må hardvindsfokk medbringes

Hardværsseil Forseil

Redningsvester med skrittstropp og lys 150N ISO 12402-3 (I praksis kun oppblåsbare) med lys og skrittstopp- MERKET med
båtens navn(skriv på tapebit og ta av etterpå)
--------------

Bare litt småplukk som reservepærer til lanterner og en ekstra bøtte og et brannslukkningsapparat så skulle jeg være ok. Men en ting ser jeg at vi mangler. Redningsvester med skrittstropp, og det gjelder altså til hele mannskapet?

Jeg er oldschool og liker dårlig oppblåsbar vest over nakken pluss vedlikeholdet jeg aldri gjennomfører på slike vester, så kun ordinære seilervester som garantert virker ombord hos oss men har en plan om å få kjøpt vester med mulighet for sikkerhetstropp til meg og fruen.

Men jeg må altså ha oppblåsbare med lys og skrittstropp til et helt mannskap...

Vestene trenger ikke være oppblåsbare. Skrittstropp til oppblåsbare vester fås separat. Tror de koster 40,- (Baltic) Lys fås også separat koster litt men har flere års holdbarhet.

Kun seilervester om bord holder ikke. Men mange som bruker dem under seilbekledning for varme og komfort når man henger på rekka. Samt at man flyter hvis man går over bord. Min erfaring er at de fleste mannskap eier en vest som er godkjent. Da er det kun skrittstropp og lys som trenges.

Forøvrig bruker jeg alltid skrittstropp på oppblåsbar vest. Har man prøvd å ligge i vannet med og uten blir man fort overbevist.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...