Jump to content

Sjømann 22, fett tyter ut av pakkboks og smørekopp


Stig Å.

Recommended Posts

Siden snekka jeg nå har fått meg er den første "store" båten jeg har hatt så har jeg kikket litt her på forumet om Sjømann 22. Jeg har funnet pakkboksen og regner ikke med at fettet skal tyte ut slik som her? Fikk beskjed av tidligere eier at jeg fått ta fett i koppen etter hver tur og stramme den en 1/2 runde hver driftstime men etter det jeg har lest her på forumet stemmer jo ikke det?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ville sagt 1/4 til 1/2 tørn etter hver tur.

Sikkert en OK måte å fylle smørekoppen på, men da må en skru den helt av og fylle koppen med fett og skru den på plass igjen.

 

Her ser det ut som en har tatt et pump med fettpressa hver 1/2 time og vel så det.

 

Ps. kan også se ut som en oljefylt pakkboks som er ombygd ???

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du tar ikke fett i koppen etter hver tur. Bare når koppen går i bunn på gjengene, mao er tom for fett. Jeg drar en halv turn når jeg legger til kai. Da er den alltid tett mens jeg er borte. Drar ikke til noe fett før turen, den blir uansett bare presset ut etterhvert når akselen går rundt om du har trykk på fettet. Har heller da aldri hatt noen problemer med varmgang i pakkboks.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg tar av koppen og legger i fett og skrur på igjen, bruker ikke fettpresse.

 

Når koppen er fylt skal en skru den to runder så den ikke detter av så 1/4 til tørn etter hver tur.

har hvert borti et par pakkbokser som ligner på din og de hadde 60 cm plastrør fylt med olje.

 

Du har vel ikke en som denne med talgpakninger.

 

http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Produktmanualer/Fremdrift/Fettsmurt%20pakkboks%202008.pdf

 

Du bør demontere den når du kommer på land og finne ut hva slags type boks du har.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er større sjang åødelege helle pakkboksen ved å stadig skru år fett inn. Jeg strammet den 1-2ganger i året, og jeg hadde mange timer med bruk. Ved stadig å skru til risikerer du å fylle pakkboksen full av fett, slik at sjøvann til kjøling ikke kommer til. Jeg har volvokondom nå, det er så godt som null i vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Som jørn sier, du strammer alt for ofte. Jeg gir den en halv tørn tre-fire ganger i året. Holder plenty hos meg i alle fall. Synes ikke dette er så mye arbeid...

Er det jeg har funnet ut men han jeg kjøpte båten av sa jeg skulle gjøre det. Men nå har jeg bestemt meg at jeg skal skifte til volvokondom nå i vinter :)

Link to post
Share on other sites

Gjør ren hylsa med det samme da, det er nok mengder med grease inni der! Og husk at volvokondomen ikke er vedlikeholdfri den heller, den må luftes og smøres ved sjøsetting hvert år og skiftes med faste intervaller. Jeg for min del har mest sans for fettsmurte pakkbokser slik du allerede har, den er lett å holde og lar seg reparere ved behov. Men smaken er som baken da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gjør ren hylsa med det samme da, det er nok mengder med grease inni der! Og husk at volvokondomen ikke er vedlikeholdfri den heller, den må luftes og smøres ved sjøsetting hvert år og skiftes med faste intervaller. Jeg for min del har mest sans for fettsmurte pakkbokser slik du allerede har, den er lett å holde og lar seg reparere ved behov. Men smaken er som baken da...

Kommer til og demontere og gjøre rent det meste bak der og skifte diverse slitedeler for er usikker på om det noen gang er blitt skiftet. Kan være at noen klarer og overtale meg til og heller bare sette i ny av den typen jeg alerede har men det heller mest mot volvokondomet nå men er jo mangen måneder til sjøsettingen igjen så har god tid og besteme meg :)

 

Takker så lang for hjelpen :)

Link to post
Share on other sites

Der er ikkje så mykje slitedeler som skal skiftast. Det som er der (inne i båten) er simmeringene som står i den messingdingsen som greaskoppen står på. Desse er tydelegvis blitt sprengt av for høgt trykk ved greaspressing. Skift simmeringane og ting blir som nytt. Pass på å få ringar med rustfrie fjører og forviss deg om at du set dei på plass rette vegen. Dei skal tette utover begge.

 

Greasen er der ikkje primert for å tette for vanninntrenging, men for at det skal vere smørring på simmeringane. Så det må fyllast i greas til du kjenner motstand på greaskoppen.

Link to post
Share on other sites

Der er ikkje så mykje slitedeler som skal skiftast. Det som er der (inne i båten) er simmeringene som står i den messingdingsen som greaskoppen står på. Desse er tydelegvis blitt sprengt av for høgt trykk ved greaspressing. Skift simmeringane og ting blir som nytt. Pass på å få ringar med rustfrie fjører og forviss deg om at du set dei på plass rette vegen. Dei skal tette utover begge.

 

Greasen er der ikkje primert for å tette for vanninntrenging, men for at det skal vere smørring på simmeringane. Så det må fyllast i greas til du kjenner motstand på greaskoppen.

Så du mener at hvis jeg demonterer den som er og skifter simmerringene så skal den være i orden?

 

Regner med jeg må skifte cutlassen også men det finner jeg ikke ut før båten er på land.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, jeg gjorde jobben på min Saga27 for et par år siden, egen tråd om dette her. Det er mange andre tråder om dette også, søk på simmer*

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns dette ser ut som en fettsmurt pakkboks som er modifisert til å kunne bruke fettpresse - hva nå hensikten med det måtte være. På en fettsmurt pakkboks som dette brukes ikke simmeringer men talgpakninger. Skift talgpakningene, du - og alt overskytende fett, så vil alt være såre vel tror jeg (noen her inne anbefaler grafittpakninger, det har ikke jeg prøvd). Hvis du gjør dette riktig vil du oppleve 2-3 vanndrypp i minuttet ved gange (men ingen vanninntrengning ved stille-liggende). Dette er slik det skal være. Hvis du smører med for mye fett vil du tette kanaler for vannsmøring og dermed potensielt ødelegge cutlesslageret ditt. Jeg tviler sterkt på at du vil finne simmeringer med den pakkboksen der....

Link to post
Share on other sites

Om den hadde hatt talgpakninger så hadde du sett strammemutter (gland) foran pakkboksen. Her er det ingenting, så da er det en fettsmurt pakkboks med zimmerringer. Men den fettpressemodifikasjonen er skummel, en fettpresse gir alt for stort trykk på ringene. Slike ringer tåler veldig lite trykk før de blir presset løse...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det som er viktig er at en også skifter ut gummislangen som sitter på pakkboksen med en som er ca.3 cm lenger eller kortere.

Så de nye Zimmeringene ikke kommer i de gamle slitesporene som er i akslen,

Sjekk og puss akslen så Zimmeringene kommer på en plass uten sår og mål så ut lengden på den nye gummislangen..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom Båtbua i Fredrikstad i dag og snakket med en der som sa at jeg har pakkboks med talgpakning, han sa det kun var talgpakkning på på de som brukte fett og simmerringer på de som bruker olje men jeg har kikket litt på de med talg og jeg har jo ikke den skruen som ska skrus over den??? Hva er rett? Jeg tørka foran pakkboksen i dag og klarte så vidt og se noe som så ut som gummi rett innfor åpningen til pakkboksen. Er det en simmering? det tyter ut masse fett der. ( beklager uklart bilde men en ser litt svart i det gule)

bilde

 

Tørka også rundt påfyllings lokket og sjekket oppi og der så det slik ut

bilde

Link to post
Share on other sites

Ikke hør på ham, hør på oss som har vært gjennom problematikken personlig. En talgpakning må ha en mutter der en kan stramme pakningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...