Stig Å. Startet 1.September.2013 Del på Facebook Startet 1.September.2013 Siden snekka jeg nå har fått meg er den første "store" båten jeg har hatt så har jeg kikket litt her på forumet om Sjømann 22. Jeg har funnet pakkboksen og regner ikke med at fettet skal tyte ut slik som her? Fikk beskjed av tidligere eier at jeg fått ta fett i koppen etter hver tur og stramme den en 1/2 runde hver driftstime men etter det jeg har lest her på forumet stemmer jo ikke det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Ville sagt 1/4 til 1/2 tørn etter hver tur. Sikkert en OK måte å fylle smørekoppen på, men da må en skru den helt av og fylle koppen med fett og skru den på plass igjen. Her ser det ut som en har tatt et pump med fettpressa hver 1/2 time og vel så det. Ps. kan også se ut som en oljefylt pakkboks som er ombygd ??? Redigert 1.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Jeg har ingen peiling på slike ting så vet ikke hva den er. Jeg tar av koppen og legger i fett og skrur på igjen, bruker ikke fettpresse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredde1972 Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Du tar ikke fett i koppen etter hver tur. Bare når koppen går i bunn på gjengene, mao er tom for fett. Jeg drar en halv turn når jeg legger til kai. Da er den alltid tett mens jeg er borte. Drar ikke til noe fett før turen, den blir uansett bare presset ut etterhvert når akselen går rundt om du har trykk på fettet. Har heller da aldri hatt noen problemer med varmgang i pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Jeg tar av koppen og legger i fett og skrur på igjen, bruker ikke fettpresse. Når koppen er fylt skal en skru den to runder så den ikke detter av så 1/4 til tørn etter hver tur. har hvert borti et par pakkbokser som ligner på din og de hadde 60 cm plastrør fylt med olje. Du har vel ikke en som denne med talgpakninger. http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Produktmanualer/Fremdrift/Fettsmurt%20pakkboks%202008.pdf Du bør demontere den når du kommer på land og finne ut hva slags type boks du har. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Ligner på den jaSkal ta båten på land i slutten av september og demontere. Kan være jeg bytter til volvokondom for ser ut som det er mindre arbeid med en slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Det er større sjang åødelege helle pakkboksen ved å stadig skru år fett inn. Jeg strammet den 1-2ganger i året, og jeg hadde mange timer med bruk. Ved stadig å skru til risikerer du å fylle pakkboksen full av fett, slik at sjøvann til kjøling ikke kommer til. Jeg har volvokondom nå, det er så godt som null i vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Som jørn sier, du strammer alt for ofte. Jeg gir den en halv tørn tre-fire ganger i året. Holder plenty hos meg i alle fall. Synes ikke dette er så mye arbeid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Som jørn sier, du strammer alt for ofte. Jeg gir den en halv tørn tre-fire ganger i året. Holder plenty hos meg i alle fall. Synes ikke dette er så mye arbeid... Er det jeg har funnet ut men han jeg kjøpte båten av sa jeg skulle gjøre det. Men nå har jeg bestemt meg at jeg skal skifte til volvokondom nå i vinter :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Gjør ren hylsa med det samme da, det er nok mengder med grease inni der! Og husk at volvokondomen ikke er vedlikeholdfri den heller, den må luftes og smøres ved sjøsetting hvert år og skiftes med faste intervaller. Jeg for min del har mest sans for fettsmurte pakkbokser slik du allerede har, den er lett å holde og lar seg reparere ved behov. Men smaken er som baken da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Gjør ren hylsa med det samme da, det er nok mengder med grease inni der! Og husk at volvokondomen ikke er vedlikeholdfri den heller, den må luftes og smøres ved sjøsetting hvert år og skiftes med faste intervaller. Jeg for min del har mest sans for fettsmurte pakkbokser slik du allerede har, den er lett å holde og lar seg reparere ved behov. Men smaken er som baken da... Kommer til og demontere og gjøre rent det meste bak der og skifte diverse slitedeler for er usikker på om det noen gang er blitt skiftet. Kan være at noen klarer og overtale meg til og heller bare sette i ny av den typen jeg alerede har men det heller mest mot volvokondomet nå men er jo mangen måneder til sjøsettingen igjen så har god tid og besteme meg :) Takker så lang for hjelpen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatmann Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Der er ikkje så mykje slitedeler som skal skiftast. Det som er der (inne i båten) er simmeringene som står i den messingdingsen som greaskoppen står på. Desse er tydelegvis blitt sprengt av for høgt trykk ved greaspressing. Skift simmeringane og ting blir som nytt. Pass på å få ringar med rustfrie fjører og forviss deg om at du set dei på plass rette vegen. Dei skal tette utover begge. Greasen er der ikkje primert for å tette for vanninntrenging, men for at det skal vere smørring på simmeringane. Så det må fyllast i greas til du kjenner motstand på greaskoppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Der er ikkje så mykje slitedeler som skal skiftast. Det som er der (inne i båten) er simmeringene som står i den messingdingsen som greaskoppen står på. Desse er tydelegvis blitt sprengt av for høgt trykk ved greaspressing. Skift simmeringane og ting blir som nytt. Pass på å få ringar med rustfrie fjører og forviss deg om at du set dei på plass rette vegen. Dei skal tette utover begge. Greasen er der ikkje primert for å tette for vanninntrenging, men for at det skal vere smørring på simmeringane. Så det må fyllast i greas til du kjenner motstand på greaskoppen. Så du mener at hvis jeg demonterer den som er og skifter simmerringene så skal den være i orden? Regner med jeg må skifte cutlassen også men det finner jeg ikke ut før båten er på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Det stemmer, jeg gjorde jobben på min Saga27 for et par år siden, egen tråd om dette her. Det er mange andre tråder om dette også, søk på simmer* Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Nye zimmerringer så holder den i 30 år til ja. Holdbare saker dette, så lenge de brukes fornuftig.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
baatmann Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Båten må nok på land for å skifte simmering også. Du må ut med akselen så langt at du får av "messingdingsen". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Båten må nok på land for å skifte simmering også. Du må ut med akselen så langt at du får av "messingdingsen". Har lest meg litt frem her på forumet så har sett at den må på land :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornK Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Jeg syns dette ser ut som en fettsmurt pakkboks som er modifisert til å kunne bruke fettpresse - hva nå hensikten med det måtte være. På en fettsmurt pakkboks som dette brukes ikke simmeringer men talgpakninger. Skift talgpakningene, du - og alt overskytende fett, så vil alt være såre vel tror jeg (noen her inne anbefaler grafittpakninger, det har ikke jeg prøvd). Hvis du gjør dette riktig vil du oppleve 2-3 vanndrypp i minuttet ved gange (men ingen vanninntrengning ved stille-liggende). Dette er slik det skal være. Hvis du smører med for mye fett vil du tette kanaler for vannsmøring og dermed potensielt ødelegge cutlesslageret ditt. Jeg tviler sterkt på at du vil finne simmeringer med den pakkboksen der.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 (redigert) Om den hadde hatt talgpakninger så hadde du sett strammemutter (gland) foran pakkboksen. Her er det ingenting, så da er det en fettsmurt pakkboks med zimmerringer. Men den fettpressemodifikasjonen er skummel, en fettpresse gir alt for stort trykk på ringene. Slike ringer tåler veldig lite trykk før de blir presset løse... Redigert 3.September.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 (redigert) Det som er viktig er at en også skifter ut gummislangen som sitter på pakkboksen med en som er ca.3 cm lenger eller kortere. Så de nye Zimmeringene ikke kommer i de gamle slitesporene som er i akslen, Sjekk og puss akslen så Zimmeringene kommer på en plass uten sår og mål så ut lengden på den nye gummislangen.. Redigert 3.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Takker for alle tipsene :) Jeg demonterer den og ser om det simmerringer eller talgpakninger men må først få båten på land og det skjer ikke før i slutten av mnd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Var en tur innom Båtbua i Fredrikstad i dag og snakket med en der som sa at jeg har pakkboks med talgpakning, han sa det kun var talgpakkning på på de som brukte fett og simmerringer på de som bruker olje men jeg har kikket litt på de med talg og jeg har jo ikke den skruen som ska skrus over den??? Hva er rett? Jeg tørka foran pakkboksen i dag og klarte så vidt og se noe som så ut som gummi rett innfor åpningen til pakkboksen. Er det en simmering? det tyter ut masse fett der. ( beklager uklart bilde men en ser litt svart i det gule) Tørka også rundt påfyllings lokket og sjekket oppi og der så det slik ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Vis bildene du har på mobilen så tipper jeg de ser hva du har. Pluss mål av aksling da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 (redigert) Vis bildene du har på mobilen så tipper jeg de ser hva du har. Pluss mål av aksling da. Han har sett bilde... var da han sa det var med talgpakkning Skal innom Maritim Båtutstyr i morgen og høre hva de sier :) Redigert 3.September.2013 av Stig A. Å. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Ikke hør på ham, hør på oss som har vært gjennom problematikken personlig. En talgpakning må ha en mutter der en kan stramme pakningen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.