Stig Å. Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Ikke hør på ham, hør på oss som har vært gjennom problematikken personlig. En talgpakning må ha en mutter der en kan stramme pakningen. Jeg demontere så finner jeg det ut :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Det ville jeg også gjort, uansett gode råd. Fett skal ikke tyte ut slik det var på de første bildene. Samtidig er det lurt å ta en sjekk på cuttleslageret ute ved propellen når du likevel har akslingen ute. Det lageret har heller ikke evig levetid. Lykke til med jobben, jeg har vært gjennom hele prosessen uten å vite noe om slikt på forhånd. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Det ville jeg også gjort, uansett gode råd. Fett skal ikke tyte ut slik det var på de første bildene. Samtidig er det lurt å ta en sjekk på cuttleslageret ute ved propellen når du likevel har akslingen ute. Det lageret har heller ikke evig levetid. Lykke til med jobben, jeg har vært gjennom hele prosessen uten å vite noe om slikt på forhånd. Kommer til og sjekke alt som sjekkes kan bak der :) Gleder meg til og begynne slik at vinteren går fort :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Var en tur innom Båtbua i Fredrikstad i dag og snakket med en der som sa at jeg har pakkboks med talgpakning, han sa det kun var talgpakkning på på de som brukte fett og simmerringer på de som bruker olje men jeg har kikket litt på de med talg og jeg har jo ikke den skruen som ska skrus over den??? Hva er rett? Jeg tørka foran pakkboksen i dag og klarte så vidt og se noe som så ut som gummi rett innfor åpningen til pakkboksen. Er det en simmering? det tyter ut masse fett der. Tørka også rundt påfyllings lokket og sjekket oppi og der så det slik ut Vær forsiktig med å fjerne for mye fett når du ligger på sjøen. Er Zimmeringene sprengt kan sjøen lett komme inn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Vær forsiktig med å fjerne for mye fett når du ligger på sjøen. Er Zimmeringene sprengt kan sjøen lett komme inn. Er en del fett på enda og det står en pumpe som tømmer hvis det blir for mye :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Ser nok ut som du har akseltetning med simmering og ikke pakkboks (dvs. med talgpakning). Det eneste fornuftige her etter min mening må være å ta endelig avgjørelse etter å ha demontet og inspisert både akseltetning og aksel. Og uansett ville jeg da fjernet den smørenippelen. Det er sannsynligvis den som er årsak til at fettet tyter ut over alt fordi med en fettpresse kan en fort presse inn fett med veldig stort trykk som ødelegger tetningen. Ellers ser jeg ikke fordelen med å bytte fra simmering til volvokondom, da begge arbeider etter samme prinsipp. Selv liker jeg pakkboks med talgpakning. Den setter mindre krav til overflaten på akselen og har tilnærmet null vedlikehold. Jeg har en slik på tresnekka Tora. Jeg gir litt turn på smørekoppen en til to ganger i året. Da jeg kjøpte båten var den også utstyrt med smørenippel som omgående ble erstattet med en smørekopp. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Stig Å. Svart 4.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2013 Ser nok ut som du har akseltetning med simmering og ikke pakkboks (dvs. med talgpakning). Det eneste fornuftige her etter min mening må være å ta endelig avgjørelse etter å ha demontet og inspisert både akseltetning og aksel. Og uansett ville jeg da fjernet den smørenippelen. Det er sannsynligvis den som er årsak til at fettet tyter ut over alt fordi med en fettpresse kan en fort presse inn fett med veldig stort trykk som ødelegger tetningen. Ellers ser jeg ikke fordelen med å bytte fra simmering til volvokondom, da begge arbeider etter samme prinsipp. Selv liker jeg pakkboks med talgpakning. Den setter mindre krav til overflaten på akselen og har tilnærmet null vedlikehold. Jeg har en slik på tresnekka Tora. Jeg gir litt turn på smørekoppen en til to ganger i året. Da jeg kjøpte båten var den også utstyrt med smørenippel som omgående ble erstattet med en smørekopp. Jeg kommer til og kaste det lokket med smørenippel så langt vekk at jeg håper den havner i sverige :P Som sagt tidligere er jeg helt nye med denne typen båt så er så usikker på hva som er hav og hvor. Men skal få demontert det i vinter og så ser jeg hva jeg bestemmer meg for :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Du kan jo bruke lokket som det er. Så lenge du ikke bruker fettpresse på det så fungerer det jo som en vanlig smørekopp. Men slike pakkbokser med zimmerringer krever minimalt med smøring, så vær forsiktig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.