ailuwest Startet 2.September.2013 Del på Facebook Startet 2.September.2013 Hei. Skal legge ny topcoat på båten min, en Albin Ballad, da den forrige topcoaten begynner å bli dårlig. Lurer på om jeg kan legge topcoaten uten å pusse ned den gamle. Hørt at topcoat ikke fester seg på topcoat når den har tørket over et døgn, så lurer på om det finnes en slags grunning jeg kan legge på topcoaten, før jeg legger ny topcoat? Forsåvidt lurer jeg også på hvor varmt det må være i været for å legge topcoat. Setter veldig pris på svar :-) . Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Dette må du utdype litt mer. Du skriver topcoat. Mener du da utsiden av båten eller inni luker og rom? Uansett må du mattslipe hvis det er gått en stund .' Temp bør være 18 grader men det er for å være helt sikker. Videre kommer det ann på fuktighet og vind. Får du dugg på uherdet topcoat blir du trist. Den blir ikke finere en 50 år gammel topcoat. For mye trekk fjerner noen av stoffene som skal gjøre herdeprosessen riktig. Med andre ord ingen grunning jeg har hørt om , bare pussing. Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Takker for svar. Er snakk om topcoat på dekk. Denne pussingen det er snak om, er det bare for å få "spor" i den gamle topcoaten, så den nye setter seg bedre? Eller er det snakk om å pusse ned den gamle topcoaten helt? Er 18 grader optimalt, eller er det mulig i for eksempel 10 grader? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Det er for å få spor. Altså mekanisk feste. Hvis du dropper pussinga vil det flasse etter kort tid, og det er kjipt. Jeg for min del ville mattslipt med en rundell, og da tar det ikke lange stunden. Etter du har slipt er det bare å feie støvet av, og vaske med rent vann. Ikke noe såpe eller annen forurensing. Det er heller ikke nødvendig med noe acetonvask. Dette er fordi man er redd for løsemidlene i acetonen løser opp gammel voks eller man drar med seg annen skittrester fra gummi,lakk,e.l. Temperaturen vill jeg ikke gi noen garanti på, men det heter seg a 18-23 grader er en båtbyggers venn. Prøv på en annen gjenstand . Det bør komme godt i gang i løpet av en time, hvis ikke er det for kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Dekket på båten min er for det meste antiskli, må dette også slipes? Blir vanskelig da det virkelig ikke er noe slett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.