Tyriel Startet 2.September.2013 Del på Facebook Startet 2.September.2013 Hei. Dette er en kort versjon av en situasjon som knekker oss økonomisk. Nevner ikke navn på verksted eller motorprodusent da jeg mener det ikke er relevant enda. I Mai 2012 leverte jeg inn båten vår til service fordi den skulle selges. Fikk beskjed om at motoren ikke ytte det den skulle så de skulle bestille og skifte computeren/hjernen. Motoren var innenfor reklamasjons-perioden, så alt skulle gå greit. Bytte av computeren hjalp ikke, og da begynte det... de skiftet det ene etter det andre inkludert drevet, men ingenting hjalp. I februar i år, etter 9 måneder med prøving og feiling, finner de ut at jeg har fått en motor med produksjonsfeil på toppen så de skifter den. Mekanikeren forteller meg at de har skiftet alt på motoren for uten veiv-akslingen og at motoren er nullstilt. (Kan de gjøre det? den er jo brukt). Endelig. I Mars henter eg båten, men allerede på vei hjem merker jeg at noe ikke er som det skal. Motoren slår seg ned på turtall en liten stund, så tar den seg opp igjen. Dette skjedde bare en gang på vei hjem, så jeg tenkte ikke så mye mer på det. Det viste seg etterhvert at det skjedde ganske ofte, spesielt når det var bølger. De bestilte en del som skulle ordne problemet, men det hjalp ikke. Nå er motoren inne igjen pga denne feilen og fordi den ofte er helt død når den skal startes. Det eneste som skjer er at displayen til motor-computeren står og blinker. Når den starter virker det helt tilfeldig, men da starter den veldig fint og går som den skal. Problemet nå er at de ikke finner noe feil på systemet. Jeg har ingen motorkunnskaper og verkstedet snakker meg trill rundt og lover hele tiden at det skal ordne seg snart. Det har gått ca 16 måneder nå med loving og lyging. Det er lenge det. Har ikke tid eller resurser til å sette advokat på saken. Har blitt rådet av kjente å poste et innlegg her. Er blitt fortalt at det er jurister her som kanskje kan gi råd. Er det noen som vet hvilke rettigheter kunden har i en slik situasjon? Vennlig hilsen, Tyriel. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 (redigert) Hei Ei trist historie. "Skipper Worse", her på forumet, er advokat med slikt som spesialfelt. Mvh. Ask (Som jobbar som advokat) (Redigert skrivefeil.) Redigert 2.September.2013 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Det høres ut for meg som en typisk "behov for klar aksjon"-sak -- kreve ny motor og ferdig med det. Klarer de ikke å rette, kan du jo alltid kreve omlevering. Alt plunder og heft og tapt verdi kan du dessverre skyte en hvit pil etter å få noen erstatning for (i praksis). Det er om å gjøre å "ta aksjon" med noenlunde hurtighet; lar du det ligge for lenge kan det få betydning for din rettsstilling. Om ikke annet, så på den måte at du må forsvare deg mot mer eller mindre grunnløse påstander om passivitetsvirkninger osv. Hvis du har forsikring på båten så dekker den normalt kostnadene du vil pådra deg til advokathjelp -- se denne artikkelen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 (redigert) Du skipper.... ;) hvis du treffer på han derre båtadvokaten..er det ikke noe på T eller no... som skriver så mye vettug.. så må du takke... Det er en berikelse å lese.. Til Tyriel Dette var en kjedelig historie... Håper virkelig ting ordner seg for deg.. Redigert 2.September.2013 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Tyriel Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Takk for svarene. Setter stor pris på det. Virkelig. Situasjonen er sånn nå at jeg sier at det er noe galt med motor-computeren, verkstedet sier at deres computer sier at motor-computeren er i orden. Da sier jeg at de må gå ut og starte opp å kjøre båten hver dag til feilen viser seg. Det har jeg ikke fått noe respons på. Det er faktisk lenge siden jeg har fått noe svar fra de. Det har det vært mye av; ingen respons i lange tider. All kommunikasjon har vært på epost, så jeg har alt lagret på datamaskinen min. For meg ser det ut det beste kortet jeg har; er at verkstedet ikke ser ut til å klare å vise frem dokumentasjon på hva som er gjort og skiftet på motoren. Har etterlyst dette siden jeg fikk båten igjen i Mars. I dag utløp den sisten fristen eg gav de om å sende meg dokumentasjonen. Ingen svar... Jeg misstenker de faktisk for å ikke ha helt oversikt over hva som er gjort eller ikke. (Det er generelt veldig mye rot med de). Ett konkret eksempel er at jeg spurte om de hadde skiftet en elektronisk motstand som har med gassen å gjøre. Svaret jeg fikk var:"Han påstår det". Vet ikke om forsikringsselskapet mitt, som er TRYG, dekker saksomkostninger som det stod om i artikkelen jeg fikk av Skipper Worse. Hvis det er noen her som er villig til å på seg oppdraget, eller kjenner noen som kanskje er det, hadde det vært fantastisk. Jeg kommer ingen vei og trenger virkelig hjelp. Verkstedet har ingen respekt for meg som dere sikkert har forstått. Takk igjen for svarene. Ha en fin kveld. Hilsen, Tyriel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 (redigert) Er du knbf medlem har du rett på 1 times juridisk bistand fra Båtadvokaten, og han er god Hva slags båt/motor? Er det enkle sjekka, dvs tilgang på drivstoff og at det ikke suges luft noe sted? Redigert 3.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 (redigert) Hei Bitteliten. Takk for svaret. Er ikke medlem i knbf. Båten er en Targa 23. Har ikke lyst å nevne motormerke da motoren har fungert uten problem i nesten tre år og vi har vært veldig fornøyd med den. Den er brukt til å kjøre barna i barnehage da vi bor på en liten øy der båten fungerer som bilen vår. Jeg velger samme motor igjen hvis det blir aktuelt. Den har veldig god garanti og reklamasjons-tid. Feilen hadde ingen betydning for oss i den daglige bruk. Noe av det som plager meg nå, foruten det økonomiske, er at hvis vi får båten igjen uten at de har funnet feilen, eller kan dokumentere hvilken deler som er byttet på motoren, kan jeg ikke legge den ut for salg. Det har eg ikke samvittighet til. Vi MÅ selge båten og eg må vite at kjøper får en motor han kan stole på. Det er farlig der ute. Jeg trenger hjelp fra en som kan få fortgang i saken, som har autoritet til å få verkstedet til å ta dette alvorlig. Slik jeg ser det nå, er at de må få orden på feilen, legge fram dokumentasjon om hva som er byttet på motoren. Hvis ikke vil jeg prøve å få en ny motor. Etter kjøpsloven, slik jeg har forstått den, har kunden krav på ny vare hvis samme feil er prøvd utbedret tre ganger. Her snakker vi sikkert om 5-20 forsøk. Muligens mer. Vet ikke... Problemet var i utgangspunktet en produksjonsfeil på toppen. Problemet er nå elektronisk. Ha en fin kveld. Hilsen, Tyriel, som for tiden føler seg bitteliten:) Redigert 3.September.2013 av Tyriel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Det koster bare er trllerskritt for å ringe TRYG. da vet du om du har krav på eller ikke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Tyriel Svart 4.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2013 Takk for svaret Jon-Kåre. Skipper Worse har tatt på seg saken. Gud velsigne han, som min Bestemor ville sagt:) Ha en fin dag. Tyriel Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Jeg håper inderlig at det ordner seg for deg! Lykke til!!! Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 4.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2013 Takk Wiking26AC. Setter pris på omtanken. Ha en fin dag. Tyriel Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Du får holde oss oppdatert Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
quantumduck Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Skipper Worse har tatt på seg saken. Gud velsigne han, som min Bestemor ville sagt:) Burde ikke noen snart dele ut en hederspris til den mannen? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Nå er han blitt velsignet av Gud, så oppdragene vil strømme på. Har han ikke vunnet saker før, så vil han gjøre det nå! Spent på fortsettelsen og hvordan dette går, for å være litt mer seriøs. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
olpi Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Takk for svaret Jon-Kåre. Skipper Worse har tatt på seg saken. Gud velsigne han, som min Bestemor ville sagt:) Ha en fin dag. Tyriel Kjempefint. Håper at det ordner seg raskt, men slike ting har vel en tendens til å ta litt tid. Skipper Worse fortjener stor ros for alle gode råd til båtfolket meg selv inkludert. Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 5.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2013 Takk for alle innlegg. Eg skal gjøre det Jon-Kåre foreslår; holde dere oppdatert. Sliter med å være optimistisk. Ha det fint så lenge. Tyriel. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Burde ikke noen snart dele ut en hederspris til den mannen? At Skipper Worse er god å ha kan nok flere istemme. Kan ikke skade at han nå også har Gud med seg. Men min antagelse er at han som advokater flest nok foretrekker å få sitt honorar noe før han entrer den siste seilasen... Og at han foretrekker blodpriser fremfor hederspriser.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Han har vel fått en av de største hederspris allerede.. Årets Båtentusiast her på Bp. Men fortjener heder og ære virkelig.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Skipper Worse Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Det er fremdeles blondiner og cigarrer som står høiest i kurs, avnydt på en flyvebrigde i aftensol. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Alle vil til himmelen, men ingen vil dø for å komme dit! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 som advokater flest nok foretrekker å få sitt honorar noe før han entrer den siste seilasen... Hyggelig at han i mellomtiden gidder å forklare et og annet for treskaller som undertegnede. Kall det gjerne markedsføring, men det er nå arti' læll... Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 4.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 En liten oppdatering: Skipper Worse hjalp meg å formulere en epost med tidsfrist til verkstedet om når motoren skulle være i orden og klar til henting. De holdt tidsfristen og eg hentet båten. Motoren er ikke i orden... Den har ujevnt turtall og oljetrykket er ustabilt. Når eg hentet den var den veldig grodd under og da varierte turtallet med 100 - 200 rpm i stille sjø. Eg spylte den, så nå varierer det med 20-100 rpm. I grov sjø varierer det mer. Får den stress fra en større bølge den må over, slår av og til turtallet seg av og til helt ned og tar seg opp igjen etter et par sekunder. Har filmer og vitne på dette. Skipperen sa at det var det eg trengte for å ta saken videre. Han er nå opptatt med en sak frem til 17. des. Tar kontakt med han da for å høre ka han foreslår. Nevnte tidligere at forsikringsselskapet mitt var Tryg, men på båtene bruker eg Frende og de dekker opp til 100.000,- i saksomkostninger. De mener saken er klar og at eg har krav på ny motor eller pengene tilbake. Har informert verkstedet om situasjonen, men har ikke hørt noe enda. Leverer eg ikke inn båten før eg har hørt ka Worse sier. Båten er det eneste beviset eg har. Ha en fin dag. Tyriel Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Det virker som om saken har kommet inn på et riktig og trygt spor nå, men dumt er det jo at båtsesongen gikk fløyten. Men nå har jeg sjekket langtidsvarselet for neste sommer, og det tyder på at det blir tidenes sesong! , og da er jo du klar igjen!!! Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Mine motorer reduserer også turtallet som en del av sikringssystemet om jeg havner i svært høy sjø og propellene slår luft. Det er helt normalt og ikke et feilsymptom. Har latt meg imponere flere ganger over hvor lynraskt responsen i systemet er. Selv er jeg ikke i nærheten av å klare dette manuelt selv om jeg sitter med handa på hendlene hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 4.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Propellen er ikke oppe av vannet. Problemet viser seg når båten skal oppover bølgen. Lenge før den evt letter. Uansett er ujevn turtall og oljetrykk et feilsymptom. Kjenner motoren godt. Den gjorde ikke dette tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.