Jump to content

Trenger juridisk råd. Motor på verksted i 16 måneder.

Tyriel

Recommended Posts

Det virker som om saken har kommet inn på et riktig og trygt spor nå, men dumt er det jo at båtsesongen gikk fløyten.

Men nå har jeg sjekket langtidsvarselet for neste sommer, og det tyder på at det blir tidenes sesong! :yesnod: , og da er jo du klar igjen!!!

Lykke til videre! :thumbsup:

Takk. Bor på en liten øy uten ferge, så båtsesongen varer 365 dager:) Måtte kjøpe ny båt...

• 2 måneder senere...
Sitat: Nevner ikke navn på verksted eller motorprodusent da jeg mener det ikke er relevant enda. Sitat slutt.

Nå gjaldt denne tråden det juridiske. Det er kanskje et poeng å ikke dra inn for mye informasjon som ikke tjener saken å offentliggjøre her og nå?

Nu frågade jag inte om varken namn på verkstad eller vad det är för märke på motorn. Jag frågade om det var en svensk verkstad. Hade han svarat ja hade jag kanske kunnat kolla med honom i pm om det gällde en specifik verkstad som jag vet är "långsamma" och kanske kunnat komma med råd. Det jag skrev var i välmening inte för att jag var nyfiken.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
  • 1 år senere...

Godt å høre. Sjelden bra strategi i juridiske disputer å stikke hodet i sanda som verkstedet her ser ut til å gjøre. Lykke til i forliksrådet. Fortsetter de med strutsetriksene og ikke dukker opp i Forliksrådet er det vel seier op walk over

Takk.

Tror de stiller.

De skylder nå på dårlig diesel:)

Vi får se...

Ha en fin kveld

• 2 uker senere...

Kjedelig sak dette her og hvem motorprodusenten er en dårig bevart hemmlighet da det bare kan være en.
Uansett så er å kreve en ny motor en dårlig ide da det er elektronikken rundt som er problemet.
Sette i en ny motor løser antagelig ingen problemer så heving av kjøpet med krav om renter fra kjøps tidspunktet er nok det man burde kreve.
Ut i fra det som har kommet frem i denne tråden skulle dette vært krevd for flere år siden og det er smått utrolig at denne saken ikke er avsluttet for lenge siden

Redigert av pipe (see edit history)

Må vel si meg enig med pipe. Dette viser vel hvor rettsløse vi kan oppleve å være. Problemene startet jo faktisk i mai 2012. Det er ca 3 1/2 år siden. Og så er spørsmålet: Hva kan verkstedet tape på å trenere slik de har gjort her? Kommer de til å måtte betale mer enn om de hadde ordnet opp for 3 år siden? Jeg tviler vel på det. 

Så dersom trådstarters historie er riktig, noe vi får tro den er, så kan verkstedet gjøre som de vil. Verkstedet kan trenere og håpe at kunden gir opp. Og dersom kunden "vinner" til slutt, så blir det ikke dyrere for dem enn det de egentlig skulle betalt for 3 år siden? 

Veldig trist. Håper du offentliggjør hvilket verksted dette er.

Det er riktig isolert sett men dette hindrer ikke forhandleren fra å kreve bruksfradrag for den tiden båten har vært til TS sin disposisjon.
Spesielt kan dette være aktuelt for de to siste årene da saken har stått stille og båten kunne brukes selv om det foreligger en mangel.
I et slik senario vil renter på kjøpssummen antagelig bli endel lavere enn bruksfradraget.
Derfor kan eieren av båten tape mere på at saken trekker ut.
Nå vet jeg ikke hvilken tilnærming motparten har til saken men rart hvis ikke de spiller med dette kortet også.

Hadde dette vært min båt og mine penger hadde jeg sørget for at punktumet i en slik sak hadde vært satt for lengst.
Hvorfor det ikke har skjedd er det ingen grunn for meg å spekulere i.

Redigert av pipe (see edit history)

Kravet er hevning + renter og for hver dag forhandleren trekker ut, pådrar han seg mere renter å betale til syvende og sist. 

Ja, det er bra det, og jeg mener ikke at vi er rettsløse i den forstand, men når en slik sak tar 3 år så føler man seg rettsløs underveis. I tillegg så blir slike saker ofte litt "altoppslukende" og slitsomt for den det gjelder. 

I dette tilfelle skal da kjøper ha igjen kjøpesummen + renter. Dvs at forhandleren risikerer rentene med å trenere. Det er veldig lite for forhandler å risikere, spesielt sett i forhold til den mulige gevinsten forhandler kan oppnå, nemlig at kunden gir opp eller går med på et forlik som da ofte koster mindre for forhandler. 

Men for å ikke bli misforstått: Resultatet til slutt er selvsagt bra for kunden dersom han får hevet kjøpet. 

• 1 år senere...

Hei.

Fikk beskjed i går om at vi har vunnet saken.

Saken endte tilslutt opp i lagmannsretten etter at verkstedet anket dommen fra tingretten.

Etter det eg har forstått, kan denne dommen ikke ankes.

Vi får igjen pengene for motoren pluss renter. Det ble en meget stor sum. Mer enn det dobbelte av det motoren kostet.

Skipperen og hans medarbeider har gjort en fantastisk jobb. Det vil eg at alle skal vite.

De er beinhard og står på. Har vært interessant å lese alle brevene de har skrevet disse årene. Tøffe greier:)

Vil også takke for støtten fra dere her på forumet.

Dette ville aldri ha skjedd hvis det ikke var for baatplassen.

Hadde aldri slått opp i Gule sider på leit etter advokat:)

Nå kan vi få betalt tilbake skyld og gjeld og kanskje ha litt igjen til å få orden på ting som har forfalt disse årene.

Ha en fin dag.

O_

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...