Komodo Startet 3.September.2013 Del på Facebook Startet 3.September.2013 Det blir spekulert mye i båtpriser og hvordan markedet er og vil utvikle seg. Mange bruker timesvis på å tråle Finn.no og tilsvarende utenlandske nettsteder for å finne drømmebåten til en god pris. Men hva blir egentlig de averterte båtene til slutt solgt for? Ja, de som blir solgt da. Mange båter blir tydeligvis avertert om igjen år etter år. Begynner med et par eksmpler, så er det bare å fylle på I en annen tråd kom det fram at en pen og velholdt Fjord 880 1987 mod. ble solgt for 250.000,- I samme tråd avslørte en annen at han hadde handlet en Saga 27 1985 mod. for ca. 120.000,- I sommer har jeg snakket med to ulike personer som har kjøpt seg en 2004 mod. Viknes 1030 for samme pris, 1.100.000,- Det siste eksempelet er mest interessant for oss. Det er en båt vi kunne tenkt oss, og viser at det bør være mulig å prute endel på de båtene som står avertert Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Folk I Båt Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Kjenner ikke så godt til de andre du nevner, men en Viknes 1030 er en båt som finnes i mange varianter. Fra den rene basisutgaven til fiskeriutgaven, med alle variasjoner imellom og i begge ender. Så det er vel litt vanskelig å gi noen slags "snittpris" kan jeg tenke meg? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 (redigert) Viknes 1030 har jeg ikke fulgt med på i år, men generelt ligger prisantydning som oftest alt for høyt i forhold til salgspris på tilsvarende/lik båt. Virker som selgere ikke har fått med seg eller tar inn over seg at båtene er langt mindre verdt enn de tror. Detter jo bare tull at omsetningen har økt mye i år annet enn på mindre båter og på de som har satt ned prisen mye. Selv båtforhandlere priser jo som oftest langt over mål. Som meglere er de også med på å holde omsetningen nede. Greit at de ikke får betalt før bruktbåten er solgt, men kunden får jo ikke solgt. Interessen til forhandler kan nesten se ut som er for å holde prisen høy for å få mest mulig for nybåter og eventuelt innbyttebåter. De bremser en naturlig utvikling, men kundene forstår vel at de må ta grep etter hvert. Redigert 3.September.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2013 ... Viknes 1030 er en båt som finnes i mange varianter. Fra den rene basisutgaven til fiskeriutgaven, med alle variasjoner imellom og i begge ender. Så det er vel litt vanskelig å gi noen slags "snittpris" kan jeg tenke meg? De båtene jeg refererte til er vanlige turutgaver og brukt som det. Utstyrsnivå og motor kjenner jeg ikke til, men jeg syns dette er båter som ofte er ganske likt utstyrt, og mange har samme motoralternativ. Det burde være relativt greit å sammenligne pris på slike båter. Viknes 1030 har jeg ikke fulgt med på i år, men generelt ligger prisantydning som oftest alt for høyt i forhold til salgspris på tilsvarende/lik båt. Tenker du på andre solgte Vikneser, eller andre båter i samme klasse? Det høres ut som om du har noen eksempler på hva de er omsatt for?? Dårlig tilbakemelding her folkens, er det tabu å oppgi hva båter faktisk blir solgt for? Tipper at litt større åpenhet rundt dette kunne vært med på å korrigere prisantydningene også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
olpi Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 (redigert) Gikk i ihvertfall en meget godt utstyrt Viknes 1030 2004 modell med alt for 1150000,- mener jeg bestemt. Lå ikke lenge ute på FINN. Hadde også grp bøyle, stor bade plattform, nye bakdøra. Ellers stor plotter, radar og autopilot, teak mm. Jeg vurderte da kjøpe 1030 og var i kontakt med noen her på Østlandet som faktisk lå høyere i pris tross eldre båter og ikke i nærheten av så godt utstyrte båter. En gikk opp og ned i pris som en heis. Gå bud på 1.1 på en 2002 modell, men fikk ikke tilslag. Den lå lenge ute etter det på FINN. Vi kjøpte en annen båt 250' under prisantydning, gav 1 million. Like etter fikk vi tilbud om å kjøpe 1030' n jeg sist bydde på til like over budet. I år har jo prisene gått enda mer ned (de som blir solgt). Vår også i kontakt med en med 2004 scirocco som har lagt til 1.2 millioner og mer i de sist 2 år. Spurte om de ville selge for 1050000,- i fjor. Ikke snakk om... . I år annonserte de til 980000,- . Lå ikke så lenge, men vet ikke akkurat sluttpris, men i ihvertfall ikke over 980'. Det var et par eksempler. Har også andre tilsvarende på rimeligere, mindre båter. Redigert 4.September.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2013 Flott eksempel! Det tyder jo på at det er endel som bør justere prisene sine en smule Den ene av de 1030ène jeg refererte til ble forøvrig solgt i fjor. Med et fortsatt fall i markedet burde jo disse båtene ligge enda lavere i år. Du skriver at du kjøpte en annen båt for en mill. Var det også en Viknes? Fortsett å komme med eksempler folkens Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
romlingen Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 84 InLander 27 med VP41A kjøpt i 2007 for 340000,- Solgt i våres for 235000,- Kjøpt 1987 Bayliner 3218, med 2 x170hk Yanmar (4LH-DTE) 1998 mod. stod til over 600000,- i fjor. Til salgs i år for 540000,- Fikk kjøpt den for 470000,- Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 ligge enda lavere i år. ... ..Du skriver at du kjøpte en annen båt for en mill. Var det også en Viknes? Nei. 2009 Ardea 30 m/290 hk Yanmar... Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Solgte min Ramin 785 ac i juni. Pen 1988 mod med mye utstyr og 77 hk Yanmar. Priset den til 165000 og ble solgt for 145000. Vet om en tilsvarende som ble solgt for 150000 litt tidligere på våren, med mindre motor og utstyr samt litt eldre. Men alt i alt fornøyd pga en hyggelig handel med hyggelige folk som jeg følte jeg hadde en god og ryddig kommunikasjon med. Ble solgt i løpet av en måned. En del useriøse henvendelser var det, men det får man bare leve med. Mest irriterende er det synes jeg med folk som bruker masse av min tid på prøvetur og deretter ikke gir noen form for tilbakemelding. Holder jo med en sms om at de ikke er interessert lenger... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Kjøpte Skibsplasten for 260 000 for 8 år siden. Har aldri annonsert den, men har likevel stående bud på det samme nå... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
tilplan Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Kjøpte Scand Baltic 2006/07 med 290 Yanmar, davitere og ellers normalt utstyrt for 780000 rett før sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Annonserte mørejet 30 for 320.000 i fjor. La ut igjen i vår for 280.000 og ble solgt for 250.000. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Kjøpte Sessa key largo 19 for 150000 med 1 års garanti fra forhandler.. Solgte 2 år senere for 140000 med henger og plotter i tilleg.. Skibsplast 655 m 140 hk. Annonsert for 275" Kjøpt for 260" Den ble kjøpt for 295000 året før vistnok.. Vet at andre 655 gikk for rundt prisantydninger på 260" og lavere.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Svensk Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Köpte en Viknes 1030 årsmodell 2007 K2 med 420 hk Yanmar i slutet av augusti 2012. Skicket kan beskrivas som mycket gott. Det mesta av utrustning som ankarvinchar i för o akter 8 hk häckppropeller 6 hk bogpropeller autopilot, ais, WHF, plotter inne o ute,stor badbrygga, inbyggd avfuktare +mmmm men utan teakdäck på aktedäck, kapell och värmare på akterdäck. 329 timmar och totalt 9 övernattningar på föregående ägare (1 ägare) Denna båt blev till salu i januar 2012 för 1,895 sek. I april 2012 nytt pris 1,795 sek. I juni 2012 nytt pris 1,650 sek. I början av augusti 2012 nytt pris 1,595 sek. Åker då och tittar på båten. Väntar ytterligare drygt 2 veckor och lämnar då ett bud på båten på 1,400 sek vilket säljaren godtar efter 1 timma funderande och hanpenning lämnas samma dag. Båten har då stått på inomhus i varmhall nästan 2 år och säljes på grund av sjukdom. Till dessa 1,400 sek kan läggas 100tkr sek för targabåge, kapell och värmare(D4) på akterdäck och ytterligare 22 tkr för material teak akterdäck + eget arbete. Totalt blir detta 1522 sek för båten och tycker själv att jag klarat mig undan med ett bra pris även om det är mycket pengar. Omräknat till NOK blir detta 1360. Trot att prisläget i NOrge och Sverige är i stort samma. Min åsikt är att när en båt anonseras för länge och mycket minskar intresset för båten och den jag köpte vill jag påstå att den var sönderanonserad och jag var den ende som var intresserad När denna båt var ny i 2007 kostade den 2511 sek inkl all extra utrustning. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Kjøpte min Nordwest 900cc i fjor høst. Den hadde ligget lenge på Finn, kanskje pga. Motor på 185 hk. båten var fin i skroget men trengte endel oppussing innvendig. Spesielt i det elektriske? Så langt har den fungert helt fint, men en overaskelse var en sprekk i toppen, så den skal skiftes i høst når vi kommer på land. Disse båtene har hatt ganske stive priser og min startet vel på nærmere 500". Og det er en båt fra 1985..... Den ble til slutt min for 350". Den har anker winsj akter, baug truster, nyere kalesje, autopilot, plotter, ekkolodd, trim. El toa med septik, varmt og kalt trykkvann wallas og Isoterm varmere, wallas kok og komfyr. Og på kjøpet fikk jeg solid opplagshenger, stativ og presenning. Vet ikke om prisen ligger innenfor snittet for denne typen båt. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Nyttig info, særlig for meg siden dette er en båt på samme størrelse og samme årstall som den vi har Men NordWest 900 har jo alltid vært en populær båt, og ligget langt over Viksund Futura i pris. Du nevnte motoren og sprekk i toppen. Hva slags motor er det i den, og er den fra byggeåret? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nie Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Dette var jo en interessant tråd og situasjonen i 2013 virker å ligne litt på den vi ser nå. Følger med på Viknes 1030 på finn.no. Det ligger ute 10-11 brukte båter fra 2004-2012 modell. Synes det er mange. Mest aktuelt for oss ville være en 2008-modell og disse ligger typisk rundt 1,65-1,8 mill. Basert på at båtene er 8-9 år gamle synes jeg prisene ligger altfor høyt i forhold til prisen på en ny båt og ikke minst tatt i betraktning risikoen som ligger der i forhold til pris på ny motor hvis det verste skulle skje. Er det noen som har kjøpt/solgt brukt Viknes 1030 2007-2010 modell som har lyst til å dele noen reelle kjøps-/salgspriser? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 En bekjent betalte 1,6 for en 07 modell. Ny koster de vel over 2,5 avh av utstyr. At viknes holder seg godt i pris er jo ikke akkurat en nyhet.. 1030 er fortsatt en varm potet i markedet. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 En bekjent betalte 1,6 for en 07 modell. Ny koster de vel over 2,5 avh av utstyr. At viknes holder seg godt i pris er jo ikke akkurat en nyhet.. 1030 er fortsatt en varm potet i markedet. Takker for pris-eksempel. Var det en godt utstyrt og vedlikeholdt båt eller en minimumsvariant? Joda, 2,5 er vel inkludert det utstyret som "nesten alle" velger, og da er det jo et gap ned til 1,7mill. Det gapet er likevel ikke stort hvis man begynner å få motor-problemer og ikke kan mekke selv. Da fremstår faktisk helt ny båt med alle garantier som mer attraktivt, selv om det koster noe mer i innkjøp. At båtene har holdt seg godt i pris frem til nå er sikkert sant, men tråden her handler vel om evt forskjell mellom annonsert pris og faktisk salgspris. Synes situasjonen på finn virker ganske "fastlåst" og mange båter har ligget skikkelig lenge til salgs. Kanskje verdifall også for Viknes er iferd med å normaliseres? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Lå en 2008 modell 1080 ute for 1,89 mill. Topp utstyrt båt med noe over 900 timer på motor. Er solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 (redigert) En bekjent betalte 1,6 for en 07 modell. Ny koster de vel over 2,5 avh av utstyr. At viknes holder seg godt i pris er jo ikke akkurat en nyhet.. 1030 er fortsatt en varm potet i markedet. Må nok opp i +/- 3 mill skal du ha en ny 1030 i dag med "nødvendig" utstyr. Baller fort på seg noen båtlapper. Redigert 27.Oktober.2016 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Høres voldsomt ut. Grunnprisen i år var 2.290.000 med 200k i tillegg så får man vel en OK utstyrt båt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Hvilken motor er inkl i grunnprisen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hansi Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Hvilken motor er inkl i grunnprisen? Mener det er en Yanmar 320 hk. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Mener det er en Yanmar 320 hk. Stemmer, men 2.320.000 så fikk man 8LV 370 og 2.350.000 så fikk man en 6LY400. I forhold til annet utstyr er det relativt billig å gå opp i motorstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.