123321 Startet 4.September.2013 Del på Facebook Startet 4.September.2013 hei nå etter 2 sesonger med en vp md5a av ukjent årstall ser jeg på mulighetene for og fornye jernseilet. så er det noen som har spandert på seg en ny motor og kunne fortalt litt om hvilken motor og hvordan det gikk? måtte det støpes nytt motorfeste og hva med motorkassa? hvilke tilpassinger måtte du gjøre? og hvordan ble resultatet? har tenkt og bruke drevet s110 fra vp ser for meg en 12-16 hk og ikke en miksmaster som henger på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Jeg tror jeg ville droppet bytte, og heller satt en påhenger på hekken. Mye enklere, og trolig blir det billigere også. Vil du bruke plassen som opptas av innenbordsmotoren kan du plukke den ut ved anledning. Pass på skroggjennomføringen der drevet går gjennom.... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
olews Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Er du sikker på at du må bytte motoren ? Et verksted kan bytte vitale deler og bygge den om til ferskvannskjøling. En ny motor koster fort 100k eller mer. Bonus er varmtvann og varme mens motoren går. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
alf-inge Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Byttet min gamle MD5A med en ny D1-13 i vår, til den nette sum av 60 båtkroner, inkl. nytt S130 seildrev. Måtte løfte motorfundamentet 63 mm og flytte det frem ca. 90 mm ved hjelp av et firkantstål boltet på de gamle festene. Seildrevet passet i det gamle fundamentet, men krevde fire flere bolter, så det måtte støpes ned muttere til disse. Ytelsesmessig virker den ikke særlig sprekere enn den gamle, til tross for vesentlig flere HK, men det har flere årsaker: 1) Propellen har for mye stigning, så jeg når bare 90% av maks turtall, og 2) jeg oppnådde skrogfart med gammelmotoren. De største forskjellene er at den alltid starter, og at den bråker litt mindre. -Alf Inge Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 5.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2013 popeye70. miksmaster fungerer best på det de er laget for. planende båter. det er mer knotete og håndtere og 100 andre grunner til at jeg ikke vil ha det. olews. har tenkt tanken på det og har en varmeveksler liggende. motoren var kjøpt av tidligere eier som "nyoverhalt" hva nå enn man legger i det for 3 år siden. men det ser ikke lyst ut for den gamle slitern. alf inge. det hørtes jo ikke så altfor skremmende ut da med 60 båtpenger for hele pakka.monterte du det selv ? nei det er nok ikke noen raserbåter vi har gitt, men klarer jeg 5-6 knop i litt rufsete vær så er jeg fornøyd. ligger på 4 nå hvis det ikke er en krusning og hjemlengslen er stor. det jeg savner mest er at det går frammover i dårlig vær. så det er det jeg håper og kunne oppleve med en ny motor. D1 13 er det det blir hvis det blir volvo og propellen jeg har nå en burde passe til den siden stigningen er litt høy til md5 (ny prop denne sesongen) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 (redigert) 60k var prisen for motor og drev. Det påløper jo noen kroner til nye kjøle- og dieselslanger, batterikabler, o.l. Ja, jeg monterte selv med hjelp av min motorkyndige bror. Med gammelmotoren klarte jeg 2 knop mot stiv til sterk kuling. Har ennå ikke prøvd å gå mot så sterk vind med nymotoren, men antar jeg vil klare litt mer fart nå. Redigert 5.September.2013 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 5.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2013 ja skal høre litt mer på priser på vetus,yanmar og vp. noen som har noe og si om craftsman? aldrig hørt om det men er mitsubishi motor det og? kina bygget tror jeg, men det er jo mye annet og.. sliter fælt med og holde 2 knop i kuling. så hører gjerne fra deg hvis du har fått prøvd deg i litt vind og sjø. ja monteringen krever jo litt nytt men har bytta nesten alt el, og slange opplegg med tanke på ny motor i framtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Sjekk ut Craftsman. Mitsubishi er vel produsent på den størrelsen der, tror du kommer rimeligere ut da. Er vel tilbud på de på messa nå også Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 ja de annonserer på finn og 45 000 ca for motor med gir men giret er bare moring for min del så må ha en pris uten gir.. beta og volvo har en kampanje nå ser jeg volvo 45 000 m.gir 60 000 m.drev ikke så værst det heller da delebutikken ligger 1km fra båten så er det lettvint med volvo da. vet ikke hvordan craftsman er eller delepriser på de motorene. volvo vet en jo hva en får og ikke får :P Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Jeg er på ingen måte objektiv her siden jeg forhandler Craftsman, men kan i hvertfall skyte inn at Craftsman ikke har noen kopling til Kina. Craftsman er et nederlandsk firma og har fabrikken sin i India. De benytter i hovedsak basemotorer fra Mitsubishi (japansk) og bygger også lastebilmotorer for Mercedes. De produserer også baugpropeller, vinsjer, luker, bildeler og ikke minst marinemotorer for en annen velkjent produsent. Starter og dynamo leveres fra Bosch, sjøvannspumpe fra Jabsco, gir fra ZF Hurth og matepumpe fra Mikuni (made in japan) Foreløpig er det solgt 50-100 motorer på det norske markdet og såvidt jeg kjenner til har det ikke vært rapportert noen problemer med disse motorene så langt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 (redigert) I siste båtmagasinet annonserer volvo penta med 10 prosent rabatt og 8000 i opphuggingspremie på gammel motor, netto 48000,- for D1-20 MS15L/A hvor veiledende pris skal være 62000,-. Uten at jeg helt vet hva alle disse tallene og bokstavene betyr. Jeg satt selv 8hk utenbord på en seilbåd jeg hadde som hadde vp mb5 7,5 hk innenbords, og det gikk atskillig mye fortere med påhengern. Men det er klart sto jeg selv foran på dekk for å ta ned seil i store bølger var propellen i lufta, så helt idellt var det ikke. Den er / var en av honda påhengerne som kunne demonteres og monteres innvendig direkte på seildrevet. Husker ikke hvilken motor det var, men det blir jo en relativt rimelig løsning Redigert 7.September.2013 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 8.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2013 kaftein øl sendte deg spm om pris på motor. ja har sett annonse fra volvo på finn.no også, ikke så værst pris det i forhold til f eks beta motor. påhenger i drevbrønnen blir litt for kvasi løsning med bensin under dekk i lukket rom . men godt og høre at farta gikk opp da med påhenger da bør det bli bra med en ny innenbords. :) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Er du nogen lunde mekkekyndig er det ikke noe problem å oppgradere en MD5. Utslitt er den neppe, men trolig gjentettet av rust og saltavleiring. Skal du få noen glede av den bør du montere ferskvannskjøling. Enklest da med et modelltilpasset sett fra Martec. Om du ikke er mekkekyndig bør du få et verksted til å montere en ny ferskvannskjølt motor og betale det det koster. Det er noe som heter: MD5 for dummies. Last ned den og les deg opp. Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 15.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2013 Nei det er ikke noe problem men alder tilstand og ytelse tilsier at jeg ønsker ny motor som kan gi mer moment i motsjø og viktigste er at jeg slipper og skru hver gang jeg bruker den. Det har jeg som jobb ikke fulltids hobby Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.