Jump to content

Prosjekt - Alicraft 740DC

wabby

Recommended Posts

Ting har stått på stedet hvil i vinter, har hatt mye trøbbel med selger for å få de siste papirene og delene som var lovet for å reparere styring.
Dette har endelig ordnet seg og nå må jeg bare få bestilt de siste smådelene for å utføre reparasjonen.
Ikke lenge til så vil jeg også fjerne presenningen for å så starte på vask, polering og annet småfiks.

Målet for denne semesteret er å få den i god teknisk stand, neste semester er mer kosmetisk.

• 1 måned senere...

Da har jeg nok gått på en motivasjonssmell og prøver å finne noen til å reparere gimbal bolten.

Båten har mange overraskelser på lur og tror at selger har vært relativt bevisst på å ikke fortelle meg dette.

I helgen så fant jeg ut av at den nye kalesjen som fulgte med var feilsydd, den er for kort i sidene og vinduet som skal være på styrbord side er på babord side. Usikker om dette kan skøytes/forlenges til en rimelig penge, evt så må det bli ny (14.000,-).

Har også fått båtplass for sesongen, så der har det gått 6 båtlapper til.

Ellers har jeg jobbet mye i vinter med å få tak i delene for å reparere gimbal bolten, men selger har brukt lang tid på korrespondanse og utsendelse. Pakken er nå stuck hos posten da de ikke har klart å finne meg i systemet pga Ø og O problematikk. Forhåpentligvis kommer pakken iløpet av uken.
Eneste jeg ønsker nå er å få den på vannet.

I mellomtiden, for å se et lite lys i tunnelen, så har jeg startet å vaske ned kabinen.

bilde

Vurderer også å plombere slangene og fjerne dassen da jeg tror at den vil bli marginalt brukt. Plasseringen er jo også så som så... Tanker?

Nå begynner en del ting å skje :)

* Ny kalesje bestilt med flere vinduer og glidelåser på sidene. I mørk blå - 12,200,-
* Forsikret i Norske sjø (kasko) - 2,150,-
* Sendt på verksted for å reparere gimbalbolten og direkte sjøsetting etterpå.

Så nå begynner jeg endelig å se en ende og kan snart få meg noen koselige timer på sjøen.

Selges (om noen trenger det):
"Gammel" men ny kalesje som fulgte med båten var for kort i sidene med noen cm og passet ikke på. Dersom noen trenger stoff, vinduer eller glidelåser så kan noen kjøpe denne kalesjen til en ekstremt billig penge. Eventuelt kan den sikker skøytes litt og brukes på en annen Alicraft 740DC. Denne er kun prøvemontert og tatt av igjen.
Den er sandfarget og lys.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Så veldig bra ut den løsningen rådvill. Må kikke litt på toaletter som ikke bygger så høyt som min, men inntil videre får det bare bli.

Angående båten så ser det ut som den kanskje får sett sjøen midten av neste uke. Bedre sent enn aldri.
Den er på verksted nå og følgende blir gjort:
* Alt av deler med gimbolt, styrepinne, etc blir byttet

* Nye tiltsensorer (en var defekt)

* Nytt gimbollager (gamle som var påstått nytt, var brunt og slarkete)

* Vanninntaket i drevet blir plombert og ny gjennomføring i skroget blir laget. Anbefaling av verkstedet da det visstnok var en kjent sak at 4.2D motorene trengte mye vann for kjøling og det var begrenset mengte som kom opp via drevet.

* Motor får ny service og noe utvendig vedlikehold blir gjort som å fikse reimhjul med grovrust og annet.

* Den nye kalesjen er klar i slutten av neste uke

* Ny stålpropell blir hentet denne uken (Noen som har erfaring med Solas Titan?)

I tillegg så var jeg ute i går og handlet en haug med billige reddningsvester på Maritim som kan ligge i båten for andre dødelige som skal sitte på og fortøyningsfjærer og feste for flaggstangen.

Hvordan er regelen for plassering av flaggstangen bak på båten? Midten, SB eller BB side?

Kan si at båtlappene har fått egne ben å gå på siste dagene. :-/

• 3 uker senere...

Se der ja, skal se om jeg vurderer tilsvarende løsning. Kommer den i veien for badestigen?

Båten min blir sjøsatt i morgen, så er veldig spent på jomfruturen. :D Regninga på verkstedet kom totalt på drøye 52.000,- pluss 12.200 for ny kalesje. Så nå håper jeg bare at resten av sommeren blir smertefri.
Har engasjert advokat for hjelp med tanke på kjøpet av båten og utgiftene som har stått for dør. Men siden dette er pågående, så ønsker jeg ikke å snakke stort mer rundt dette før saken evt. blir løst.

Har ikke badet enda, men ser ut til å være greit altså :thumbsup:

Så bra, da krysser man fingrene for en problemfri sommer :pray:

Kalesjen var råbillig, hørte nettopp på en til min og det skulle de jammen ha 28.000,- for... Hvilken leverandør brukte du? Jeg trenger nye stenger da, men tror ikke det skal være differansen :giggle:

Får håpe du får dekket mye av reperasjonene om ikke alt da! Kjip start...

God sommer :cheers:

Takk takk!

Dette var Agder Kalesje. De har også tatt i bruk et nytt fabrikat/stoff som var sterkere, tynnere og lettere. Ble skikkelig imponert av vekta når jeg fikk kalesja overlevert. Lett og fin.

I tillegg lagde dem en del ekstra vinduer og åpninger slik at jeg kan rulle opp sidene, bak og en luke foran. Mange glidelåser.

Prisen var vel egentlig 15-16.000 om jeg husker rett, men noen telefoner og si at man var medlem i KNBF så var dem fort villige å gå ned litt :)

Skal få tatt noen bilder i dag :)

Redigert av wabby (see edit history)

Da var den endelig sjøsatt :)
Lampene i targaen fungerer, alle instrumenter utenom en gammel knopmåler fungerer, og ikke minst motoren var veldig lettstartet.

Fikk kun beskjed om å stenge av skroggjennomføringen for kjølevannet etter kjøretur da toppakningen til sjøvannsfilteret lakk litt. De hadde ingen inne, og anbefalte meg å bytte det. Når det var gjort kunne vannet bare stå åpent. Styringen var veldig bra, men føler det finnes en liten dødgang fortsatt og at rattstillingen ikke er helt på stell. Men det er bagateller foreløpig.

Båten var veldig responssive og dra seg utrolig lett opp av vannet. På garmin GPSen gjorde den 37,5 knop på litt ustødig sjø. Det må jeg si meg fornøyd med vil jeg si :)

bilde

Kalesja var også helt fantastisk. Perfekt passform og isteden for å måtte tre stengene inn i lommene, så kunne de åpnes med glidelås. Mange vinduer, og muligheter for å åpne foran, på sidene og bak. Denne malen anbefales!

bilde

Grattis, dette så veldig bra ut :clap:

Malen til kalesjen er jeg int i. Får sende en forespørsel ned til selskapet du brukte og se om jeg får samme pris :pray:

Min gjør 28 nå¨på gps i rufsete vær men mangler 6-800o/min iflg skjema, usikker på om dette skyldes propell eller annet. Stod i boka at den skulle gjøre 36knop. Jeg ligger nå uansett i marsfart og dorgefart så har ikke så stor betydning for meg, men greit å finne ut av :smiley: Er jo snakk om en helt annet motor...

Kult bord forresten, virker mer praktisk enn mitt rektangulære! Ha en fin båtsommer Wabby!

Da har jeg fått noen timer på sjøen og er meget fornøyd så langt. Gårsdagens tur gikk med dama og bikkja til stokken.

bilde

Det er selvfølgelig litt fiks igjen med så gammel båt, men det får gå.

Det er fortsatt litt dødgang igjen på styringa syns jeg, men det kan være fra selve styrekonsollen eller wiren. Ikke sett mer på, da det ikke er plagsomt sådan.

Men, etter å hatt den i 35 knop på litt smårøff sjø så har en rekke skruer kommet opp av gulvet, topplata hoppet lett av den ene kassa der gassblusset står under og kassa løsnet fra veggen. Så her har det blitt gjort en dårlig jobb med å feste innredningen.

I tillegg er det en bitte liten lekkasje fra sjøvannsfiltert. Jeg sliter med å finne merket til dette filteret og rett toppakning. Det pipler litt vann ut, kanskje en liter i døgnet. Noen som vet hva slags merke dette filteret er, er det noe de fleste båt verksteder har inne?

bilde

Redigert av wabby (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...