wabby Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Okey, så får bare skru av lokket og ta med o-ringen til en av disse da. Ble litt usikker da verkstedet som sjøsatt båten opplyste om lekkasjen, men sa de ikke hadde noen slike pakninger inne og måtte ordne dette selv etterpå siden jeg ville ha båten ut nå. Lekkasjen ble oppdaget vet prøvekjøringa etter sjøsetting. Stenger av krana på sjøvannsinntaket hver gang jeg stopper båten, men hadde vært greit å slippe å stikke hånde under dekk hver gang jeg skal ut. Håper bare det ikke blir så himla mye søl når lokket åpnes og krana er stengt.:) Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Veldig rart dette, har gått med en dårlig følelse på at ikke alt det elektriske var på stell med båten med tanke på all trøbbel jeg har hatt. Så bestemte meg i dag å dra ned å undersøke båten litt i og rundt motorrommet. Til min store "overraskelse", så hadde jeg rett. Fant en lensepumpe som ikke var koplet til jord, kabelen hang løst i motorrommet og var skøytet flere steder ved tvinning av kabel. Så da byttet jeg ut den kabelen, og koplet til. Sikring på plusskabelen manglet også. Så da startet pumpa og spyttet ut en liten skvett som lå i bunnen :) Så også at forbruks og starter batteriet var koplet feil. Man kunne slå på forbruksbatteriet, men det var koplet slik at den da også ville stjele strøm fra starterbatteriet. Bryteren til starterbatteriet brøyt kun strømmen til starteren, den skilte ikke seg vekk fra forbrukerbatteriet. Så det må også rettes, bare ta med meg et lite pipesett til båten :) Til slutt.... Så oppdaget jeg at det kom vann inn i båten via boltene som har skudd fast targabøylen. Litt usikker på hvordan jeg skal fikse det i farta, men vurderer å løsne boltene, bytte planka på undersiden (fuktskadet) og legge lim eller en gummipakning i mellom targabøylen og båten for å så dra til igjen. Men får vente til en solskinnsdag for å gjøre dette. Nå høljer det ned! Litt plukk blir det, men så blir man godt kjent med båten og da =) Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 11.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2015 Da var det et forsøk på å sparke i gang denne tråden! Jeg har valgt å holde den død mens det foregikk et krav mot selger og det ble endelig avsluttet for en måned siden til min favør. Så nok om det :) 3 uker siden var jeg nede i havna og tok av presenningen og har startet i det små med litt båtpuss. I fjor gikk mest ut på å bare nyte den amputerte sommeren så godt som mulig :) Har nå polert undersiden av båten med Hugos og tatt og åpnet opp deler av gulvet. Måtte inn med litt forsterkning og flytte skruene da de kom opp litt i sommer når jeg traff bølger. Oppstramming av skap har jeg også startet på. Har også oppdaget i forrige sesong (og ikke til noen overraskelse mer), at kverna på dassen og ferskvannspumpa var defekt. Targabøylen har jeg også tatt ned, vasket undersiden, byttet fler av boltene og lagt lim i mellom. Så nå bør det ikke komme noen lekkasje igjennom gjennomføringene. Fler av boltene har tydeligvis ikke vært syrefaste og andre kunne jeg løsne mutteren på for hånd I dag var jeg nede i båten og satt inn batteriene og byttet ferskvannspumpa. Så da fikk jeg endelig trykk i vasken og dusjen. Ny feil, dusjhodets vannlås var defekt, så da sprutet det vann ut av den konstant når pumpa gikk. Nytt dusjhode ble kjøpt inn i dag Hva er neste overraskelse? Gammel propell var skadeslått, så den fikk ny stålpropell i fjor. Den har jeg gnikket og kost meg med i garasjen slik at den er blank og glatt til årets sesong :D Propellen fikk tilbake sin glans og kan glede seg til å komme på båten igjen :) Startet vårpussen og været i påska har vært helt super! Så gledelig å se fremgangen. Naboens sjekte så så jævlig ut, så måtte lage en liten flekk. Håper den irriterer han så mye at han tar resten av båten sin Så var det ny pumpe på plass. Gudene må vite hvor gammelt vannet i tanken er. Så nå skal alt ut, tank renses og et ekstra filter skal på vannkrana. :) Men det er også litt gøy å pleie denne slitne damen. Den er full av historie og se at ting kommer litt på plass varmer :) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Moro å se at du er i gang igjen wabby Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
wabby Svart 20.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2015 Da har jeg fått gjort litt igjen. Byttet samtlige skruer og lim rundt dekksluka fremme da jeg oppdaget noen vanndråper inne i fjor. Fant også endelig sensoren til turtelleren, den lå bak en større koplingsboks på siden av motoren. Kontaktene var helt løse så her renset jeg alt og byttet kabelsko. Nå oppførte turtelleren seg mye bedre! :D Så... Har jeg psyket meg opp i snart 1 år på å bytte dassen. Den gamle kverna var ødelagt og jeg visste ingenting om hvor mye morro som lå og gjemte seg i rørene. Spylte igjennom masse vann, og i vinter la jeg i noen liter spylervæske. Alt jeg hadde i nærheten som kunne gi meg en mindre dårlig erfaring ved et bytte. Ut med dem gamle herligheten... Før jobben så fikk jeg en kompis i ambulansen til å svinge innom med noen hansker og kan si at de kom til nytte! Løsnet dassen først fra gulvet og prøvde å holde den så høyt som mulig når jeg løsnet slangene, og med bare to hender var dette ikke lett. Av med vannet, holde dassen på skrå slik at tuten stakk opp og stripse fast vannslangen slik at ikke alt i røret bare renner ut. så holde hånda for vanntuten, holde dassen litt over slik at drittuten stakk opp og løsne slangen. Gris ble det uansett hvor elegant jeg prøvde å gjøre dette, men til min store overraskelse så var det ingen overraskelse som kom ut av rørene og heller ingen kloaklukt, kun blå spylervæske med et hint av sitron. Så var det balansere meg ut av båten og hive dassen over rekka og ned på bakken! *phew* Dass ute... Nå må bare gulvet vaskes og rubbes skikkelig. Oppdaget også at dimmen på kloakkrøret var feil, men det gjør ingenting. Har lyst å bytte røret uansett da jeg har hørt at lukt trenger igjennom. Testplassering av ny dass, heldigvis ikke for høy... Noe jeg var litt redd for med tanke på at denne hadde både ring og lokk. Den andre hadde ikke mulighet for ring og lokk pga høyden. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 Da har det skjedd litt mer! Dassen er ferdig montert, og en liten utvask av båten er gjort. Liker også at dassen nå har ring og lokk, i tillegg så har den plass under puta. Det hadde ikke den gamle :) I tillegg ble båten sjøsatt i går :) Ser på bildet at drevet er ganske voksent på båten, det liker jeg! hehe. Den gjorde greie 37,4 knop med kalesja på og det må jeg si meg fornøyd meg. Den hadde heller ikke noe problem med å dra seg opp til 3700rpm, så lurer på om det faktisk er mulig å hente ut mer fart på denne skuta. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Stilig båt, den Alicraft`en Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
wabby Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 Takk Sobo :) Sitter med en følelse og at de er litt sjeldne eller vil ingen selge dem, for det finnes ingen på finn. Er veldig usikker om jeg skal beholde eller selge båten til høsten. Frister å frigi litt kapital, så får bruke sommeren på å finne ut hva jeg skal. Og sannelig ikke lett å prise da jeg ikke har noe å sammenligne med på finn. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Fin båt Har sansen for de der :-) Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Tusen takk sjuren! Har fulgt litt med på finn og ser det ramler ut en 740 av og til, men ingen er like. Ser ut som de har blitt brukt til å viderebygge en del til forskjellige tjenestebåter osv. Uansett... I dag kom ny propell i posten, så nå skal jeg gå fra Solas 17 1/2 x 23 til Winrace PowerTech 18 1/2 x23. Veldig spent på om jeg får noen merkbar endring av dette :) Jeg håper å kunne bikke 40knop med denne. Den gamle ga meg 37,8knop. Men det får tiden vise :) Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Hei bloggen! :D (oh my) Her har det ikke skjedd stort med båten i løpet av sesongen. Men den har fungert utmerket! Så jeg har fått mange fine turer, i morgen blir det en lengre fisketur også! Men.... Dassen, den må ut! Den står bare i veien midt på gulvet der. Så har bestemt meg for å kaste ut septiktanken, dassen, samtlige slanger og pumpe! Den har jo aldri blitt brukt heller! Noen som vet hva man kan selge dette for? Jasco dassen er ubrukt, kun funksjonstestet. Lagde noen videoer på sjøen også :) Beklager musikken i bakgrunnen. Kristiansand kommer fram i bakgrunnen med solnedgang om ca 1 minutt. Nydelig solnedgang rundt 3 min :) Vafler er obligatorisk i båt :D Redigert 10.September.2015 av wabby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Flotte sommerbilder wabby. Er det stokken vi ser på et av bildene ? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
wabby Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Stokken midt på der ja, og nederste bildet er mot Lillesand. Men nå kan det se ut som at livssituasjonen min endrer seg og jeg må flytte mot Oslo, velger derfor å selge båten med alt. La den ut på Finn i går. - http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75704751 Hater å prise opp ting, men tror prisen er meget grei. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.