Jump to content

Yanmar Norge AS, og Deres syn på kunder.


Viknes 6BY

Recommended Posts

Kjøpte ny båt med yanmar motor høsten 08. Jeg er en ivrig båtbruker, teknisk intressert, med bakgrunn som maskinst og fritidst båt mekaniker, med kunnskap innen teknisk og mekanisk.

 

Et par ganger har jeg henvendt meg dirkte til Yanmar Norge, vedrørende teknisk spm, men opplever at Yanmar ignorer å svare på mail. Vi snakker 4 ganger på 4 år, så Yanmar har ikke blitt nedringt av meg. Siste henvendelse var svært aktuell, da mekanisk verksted, ikke hadde kjennskap til temaet. Jeg sendte derfor mail til Yanmar Norge, uten svar, og tar derfor opp tlf og ringer. Jeg får til svar at: Yanmar Norge ikke bidrar med teknisk support til kunder!, Kunne ikke svare vedkommende fra Yanmar annet, at av alle henvendelser jeg har hatt til impotører, levrandører og forhandlere gjennom jobben i mitt liv, har jeg aldri opplevd noen dårlige kunde behandlig og svar noen gang.Det hører med til historien at Yanmar Norge svarte på mailen, men dette tror jeg var utslag i hevet stemme på tlf, fra en opphetet yanmar eier. (Motor er Yanmar BY (common rail).

 

Jeg har desverre lite positivt å si om Yanmar Norge, etter 5 års eie var siste tlf samtale dråpen i begeret. Dette gjelder tidligere garanti feil, feil på motor innstallasjon, der Viknes insiterer på at dette er Yanmars ansvar. Yanmar sier det innenfor Deres krav, men kaller en innstallasjons kontroll for hemmelig dokument som jeg ikke har tilgang på ifølge Yanmar. Dette til tross for att det er gjort feil på innstallasjons arbeid.

 

I mange lesers øyne er nok jeg en vanskelig kunde, men lurer på om andre båtplass eiere har samme erfaring med Yanmar?

 

Link to post
Share on other sites

"vanskelige" kunder bør også få svar. iallefall et eller annet som ikke bidrar negativt til Yanmars tidligere respektable omdømme.

Kunne ha skjønt det om det var en drill fra Europris.. men en avansert marinedieselmotor til mange hundre tusen blir noe annet. Kunden har bidratt til lønn til Yanmars ansatte.. men fortjener vel ikke bedre svar da :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi kunder skal gå via forhandlere. Yanmar Norge skal vel primært kommunisere med forhandlere og ikke direkte med kunder/sluttbrukere.

 

Kunnskapen hos de lokale forhandlere er dog varierende ( som hos alle forhandlere) Får man ikke skikkelig svar, så ring et annen forhandler/verksted eller be forhandleren sjekke opp saken med Yanmar sentralt.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel som å ringe til Ford Motor Norge eller Toyota Norge for å spørre om et eller annet med bilen. De henviser nok også til din lokale forhandler vil jeg tro?

 

En annen sak er vel at om det er noe galt med en nyinstallasjon fra Viknes er det vel dem du skal forholde deg til. Du skal ikke trenge å forholde deg til dems underleverandører. Det får igjen bli en sak mellom Viknes og Yanmar.

Link to post
Share on other sites

Er nok flere som har det slik. Brunswick marina med Cummins, Mercruiser osv er også totalt helt umulig å få tak i. Selv forhandlerne har STORE problemer med å få kvalifisert hjelp når de trenger noe ikke manualene/dataen klarer å komme opp med av svar.

Er du heldig har de på verkstedet ditt klart å fått tak i private nr til de rette hos Brunswick. Og går den veien.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Om rett skal være rett skal vel forhandleren ordne saken overfor kunden, og selv ta saken videre med sin importør.

Hvilket mellomværende det er mellom selger og importør skal vel være kunden knekkende likegyldig.

 

Et tenkt eksempel: om en nyinstallert motor jager på turtallet på grunn av en eller annen defekt sensor eller feil i motorstyringa skal ikke kunden trenge å forholde seg til importøren om selgeren/båtprodusenten er enig i at dette er feil. Selgeren/båtprodusenten skal fikse dette overfor kunden. Ferdig med den saken for kunden. Hva selger/produsent videre gjør mht. importøren skal kunden ikke trenge å tenke på. Han har kjøpt båten hos selgeren. Ikke hos importøren av motoren.

 

"Jada, vi kan helt klart se at det er feil med teftingen på motoren i båten vi har solgt deg, så dette må du ta opp med motorimportøren" eller "ja, den skylighten skal det ikke renne vann inn gjennom. Snakk med han importøren som vi kjøper dem inn hos".

 

Den dagen Viknes begynner med denne fremgangsmåten tror jeg de ser solnedgangen i det ikke fullt så fjerne.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle klager/ reklamasjoner er ikke berettiget og noen vil bli avist. Blir man avist og vil ta saken videre kan man gå via andre instanser. Da blir de aktuelle aktører kalt inn.

 

Generelt kommer man langt med en skriftlig velbegrunnet klage. Da blir det opp til leverandøren(e) og gi et utfyllende svar.

Link to post
Share on other sites

Yanmar Norge har svart meg raskt og greit på mail ved et par anledninger. Teknisk support er det nok imidlertid værre med.

 

Detaljer om hva som var byttet av deler og reparert på siste motor jeg kjøpte ville de ikke ut med. "Garantien er utgått, sak arkivert " var svaret på en motor som iflg båtprodusent og papirer fra dem var 2009 modell. Yanmar Norge svarte imidlertid villig at motor var solgt første gang i 2007, havarert og tatt tilbake samme år. Reparert og byttet alle nødvendige deler. Deretter solgt igjen i 2009 som en "servicemotor med begrenset lokal garanti".

Med dette skriftlig gikk det raskt og greit å heve kjøp direkte til båtprodusent, etter stort påtrykk fra forrige eier og forhandler som han kjøpte båten ny av.

 

Om VP Norge eller andre motorimportører er mer åpne og har bedre service direkte til bruker vet jeg ikke.

VP Norge hadde vel f.eks måttet ansette svært mange på support hvis kundene skal kunne ringe direkte dit.

Har jo ikke manglet på problemer og utfordringer der i gården, særlig i de siste 8-10 åra.

 

Mht bil så har jeg blitt godt ivaretatt ved et par anledninger for noen år siden av BMW Norge da forhandler ikke godtok reklamasjon. De ordnet opp og sparte meg for mye.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtbransjen ligger 20 år etter bilbransjen. Minst.

Det er helt utrolig hva som blir godtatt og akseptert i båtbransjen og aktørene som prøver å vri seg unna opplagte garanti- og reklamasjonssaker.

 

Hvem tror en bilprodusent/ importør i norge kunne oppført seg slik VP har gjort med styre/ trimslanger og sylindre, eksosbend, propeller med kaviteringsskader, reimhjul, sjøvannslokk osv osv?

 

Det blir vel som å ringe til Ford Motor Norge eller Toyota Norge for å spørre om et eller annet med bilen. De henviser nok også til din lokale forhandler vil jeg tro?

Har hatt litt med teknisk avdeling hos VW, MB og BMW å gjøre opp gjennom årene og aldri møtt noe i nærheten av det man erfarer om man ringer f.eks Cummins eller Yanmar.

 

Den arrogante holdningen, samt deleprisene disse opererer med tolker jeg som at de ikke er interessert i å ha kunder, så jeg kjøper som regel alt jeg kan fra utlandet til en mye lavere pris :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke hatt noe særlig problemer med min Yanmar-motor, men da jeg trodde at stoppmagneten var defekt og sendte spørsmål til Yanmar Norge om pris, bestillingsnummer og hvor kjøpe en slik del, fikk jeg hyggelig svar med alle opplysningene jeg trengte i løpet av en time.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel som å ringe til Ford Motor Norge eller Toyota Norge for å spørre om et eller annet med bilen. De henviser nok også til din lokale forhandler vil jeg tro?

 

Jeg hadde noen tekniske spørsmål om bilen som forhandler ikke kunne svare på. Ringte BMW Norge og ble uten problemer satt over til teknisk avdeling, snakket først med en kar som etter hvert overførte meg til en annen, begge var svært hyggelige. Han jeg snakket med sist ringte meg opp igjen etter et par dager med endelig svar etter å ha konsultert Tyskland.

Link to post
Share on other sites

Egen erfaring stemmer ikke helt med dette SAP. Har fått meget god oppfølging av både Yanmar, Volvo Penta, GM (bil). Det må nevnes at jeg benytter en meget god forhandler/ verksted på båt.

Godt å høre Oteren :-)

Jeg mente kontakten med importørene. Ikke god erfaring med Yanmar og Cummins. VP Norge har jeg ikke hatt noe med å gjøre heldigvis.

 

Tror mye har med forhandleren å gjøre samt ens forhold til denne.

Jeg er ikke imponert av det jeg har sett og erfart i mitt område dessverre.

 

Håper på minst mulig behov i fremtiden da det er dyre bekjentskaper ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en BMW bil som fikk noe problemer med elektronikken som opptil flere merkeverksteder ikke klarte å finne ut av. De feilsøkte ved å bytte komponenter og ga tilslutt opp uten at feilen ble funnet eller reparert.

Regningene uteble ikke og de kom etterhvert på noen tusen.

 

Ringte etterhvert importøren og forklarte problemet hvorpå de ba meg levere inn bilen på et oppgitt verksted. Fikk bilen tilbake etter en uke og feilen var borte uten at det kostet en krone. Fikk også uten krangel pengene tilbake fra importøren for de tidligere feilslåtte forsøkene på reparasjon.

Det kaller jeg for service.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke helt enig med siste taler. Siden trådstarter skriver

 

"Dette gjelder tidligere garanti feil, feil på motor innstallasjon, der Viknes insiterer på at dette er Yanmars ansvar. Yanmar sier det innenfor Deres krav, men kaller en innstallasjons kontroll for hemmelig dokument som jeg ikke har tilgang på ifølge Yanmar. Dette til tross for att det er gjort feil på innstallasjons arbeid."

 

handler vel dette i første rekke om Viknes sitt garantiansvar overfor sin kunde?

Kunden skal ikke forholde seg til allverdens leverandører som Viknes bruker.

 

Smerter meg å skrive det siden Viknes står høyt på mi liste, men rett skal være rett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring med Viknes og Yanmar som trådstarter.

 

Motor innefor 5 års garanti med problemer.

Viknes (Arendal kontor) insisterer på at Yanmar Norge skal håndtere dette. Etter utallige email og telefoner til Yanmar Norge med kopi til Viknes (Arendal kontor) uten respons fra Yanmar gir jeg opp og kontakter Vestfold Elektro Diesel som fikser motoren for min kost. Viknes tar ikke ballen i det hele tatt, men spiller den videre til Yanmar Norge. De venter og trenerer...

 

10 poeng til Vestfold Elektro Diesel

0 poeng til Yanmar Norge

0 poeng til Viknes (avd Arendal)

 

For meg blir dette en del "lapper" fattigere og litt en skrape i lakken til Viknes.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...