Laholm Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Jeg ville jo alltid forholde meg til leverandør, ikke hans underleverandører. Det hadde jeg da heller aldri behov for med min nåværende båt, Viknes har ryddet opp når det var behov for det. Med tidligere båt var det verre; skiftet masking og gearboks. Gearboksen hadde produksonsfeil, og det var vanskelig for lokal marina å få gjennomslag. Konklusjonen min var at jeg holder meg unna både leverandør og underelverandør etter det. Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 Har gjennom eierskap til flere båtmerker opplevd det som mange skriver at mange aktører i båtbransjen henger etter andre bransjer att. håndtering av garanti/reklamasjoner --> forhandler prøver å vri ansvaret videre i kjeden. Imidlertid er det nok en del av oss båteiere som nok finner oss i litt for mye også. Jeg har ved et par anledninger blitt møtt med svar som "vi må få dette godkjent av xxxxx før vi tar det som en reklamasjon". De fleste som får feil på en ny bil til 500 000 etter noen måneder ser det som helt selvfølgelig at dette fikses prompte av forhandleren. Men i båtsjappa over gata godtar vi at de først må få en godkjenning fra båtbyggeren, som igjen henviser til motorleverandøren, som igjen henviser til leverandøren av varmeveksler osv osv..... Jeg er vel av den oppfatning at hele båtbransjen har ganske mye å ta tak i rundt disse forhold. Forøvrig - har selv viknes som er fra 2007. Har aldri vært spørsmål/problemer knyttet til reklamasjoner som jeg har fremmet. Både Viknes og yanmar har vist ok serviceinstilling, men samtidig selvfølgelig henvist meg til forhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 Uten å ønske å forsvare båtmotorimportører, så er det vel ett poeng som også må med: Hvor lønnsomt er det egentlig å selge båtmotorer i Norge? Jeg spør fordi det er mange innlegg i denne tråden som uten videre trekker sammenligning til bilimportører. Det må skille veldig i mengden like enheter som selges i hhv bil og båtmarkedet. Båtmotorer er få og de skal monteres i svært ulike skrog, kan det bli god lønnsomhet av slikt? For min del har jeg skifta motor i sommer, kjøpt en ny TMDE diesel, 3 sylindra på 27 hk. Alt i alt kom det på 90 000, noe jeg kunne fått en grei bruktbil for. Selve motorkosten var på ca halvparten, kan ikke bli så himmelsk profitt av det... Det jeg er redd for er at kombinasjonen av sure båteiere og nye utslippskrav vil føre til at vi om 10-20 år kjører rundt med bare påhengsmotorer alle mann..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 Loven gjelder vel om de hadde solgt bare den ene motoren til deg også;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Ja, men hvis jeg risker å gå konk ved å imøtekomme dine krav, risker du at det går litt treigt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Om man ikke sitter inne med ressurser til å overholde lovfestet og kontraktsfestet oppfølging og garantiansvar for varen man selger, har man nok ikke livets rett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sea Horse Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Enig med siste taler, bortsett fra formuleringen. Selv om man ikke er en seriøs selger/forhandler, har man vel livets rett, he he... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Telchart Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 (redigert) Har dessverre den samme erfaring med yanmar Norge. Har havari på 4 år gammel yanmar 375 Hk. Feil skyldes fabrikasjon feil på registerhjul som har Løsnet. Både fagkyndig verksted og forhandler fremmet sak. Men har blitt blankt avist hos Yanmar Norge. Til dere som har tenkt å kjøpe yanmar tenk dere godt om ?. Saken ender nok opp I retten. Siden yanmar ikke mener at dette er deres ansvar må dette være forventet levetid på motoren 1000 timer 4 år og fylt alle servicer. Når motor havarerer av tretthetsbrudd på registerhjul. Redigert 15.Januar.2015 av Telchart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Når fikk Yanmar 5 år garanti ? i mine papirer står det 3 år. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Det er 5 år reklamasjon i Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 5 år reklamasjon, ja, men 3 år garanti, og gjelder reklamasjon alt ? husk å lese det mer liten tekst Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Reklamasjon, da ligger bevisbyrden hos kunden. Men fremlegges det på en saklig måte og det er en feil ved fabrikkens side.. Forsatt nekt, da er skipper Worse neste instans. Hatt det samme med Møller og VAG. Ikke gi seg er viktig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Høres ut som dette er en typisk sak hvor det er forbrukerkjøpsloven som regulerer retten til reklamasjon. Forutsetter at båten ikke er handlet i næring eller det som formål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Telchart Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Reklamasjon eller garanti. Når impotør ikke tar ansvar for fabrikasjon feil som ikke kan skyldes ytre påvirkninger. Det spørs om ikke importøren har mistet bakkekontakt I medvind av godt salg ☺ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.