Jump to content

Yanmar Norge AS, og Deres syn på kunder.


Viknes 6BY

Recommended Posts

Jeg ville jo alltid forholde meg til leverandør, ikke hans underleverandører. Det hadde jeg da heller aldri behov for med min nåværende båt, Viknes har ryddet opp når det var behov for det. Med tidligere båt var det verre; skiftet masking og gearboks. Gearboksen hadde produksonsfeil, og det var vanskelig for lokal marina å få gjennomslag. Konklusjonen min var at jeg holder meg unna både leverandør og underelverandør etter det.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Har gjennom eierskap til flere båtmerker opplevd det som mange skriver at mange aktører i båtbransjen henger etter andre bransjer att. håndtering av garanti/reklamasjoner --> forhandler prøver å vri ansvaret videre i kjeden. Imidlertid er det nok en del av oss båteiere som nok finner oss i litt for mye også. Jeg har ved et par anledninger blitt møtt med svar som "vi må få dette godkjent av xxxxx før vi tar det som en reklamasjon". De fleste som får feil på en ny bil til 500 000 etter noen måneder ser det som helt selvfølgelig at dette fikses prompte av forhandleren. Men i båtsjappa over gata godtar vi at de først må få en godkjenning fra båtbyggeren, som igjen henviser til motorleverandøren, som igjen henviser til leverandøren av varmeveksler osv osv..... Jeg er vel av den oppfatning at hele båtbransjen har ganske mye å ta tak i rundt disse forhold. Forøvrig - har selv viknes som er fra 2007. Har aldri vært spørsmål/problemer knyttet til reklamasjoner som jeg har fremmet. Både Viknes og yanmar har vist ok serviceinstilling, men samtidig selvfølgelig henvist meg til forhandler.

Link to post
Share on other sites

Uten å ønske å forsvare båtmotorimportører, så er det vel ett poeng som også må med: Hvor lønnsomt er det egentlig å selge båtmotorer i Norge?

Jeg spør fordi det er mange innlegg i denne tråden som uten videre trekker sammenligning til bilimportører. Det må skille veldig i mengden like enheter som selges i hhv bil og båtmarkedet. Båtmotorer er få og de skal monteres i svært ulike skrog, kan det bli god lønnsomhet av slikt?

 

For min del har jeg skifta motor i sommer, kjøpt en ny TMDE diesel, 3 sylindra på 27 hk. Alt i alt kom det på 90 000, noe jeg kunne fått en grei bruktbil for. Selve motorkosten var på ca halvparten, kan ikke bli så himmelsk profitt av det...

 

Det jeg er redd for er at kombinasjonen av sure båteiere og nye utslippskrav vil føre til at vi om 10-20 år kjører rundt med bare påhengsmotorer alle mann.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Har dessverre den samme erfaring med yanmar Norge. Har havari på 4 år gammel yanmar 375 Hk. Feil skyldes fabrikasjon feil på registerhjul som har Løsnet. Både fagkyndig verksted og forhandler fremmet sak. Men har blitt blankt avist hos Yanmar Norge. Til dere som har tenkt å kjøpe yanmar tenk dere godt om ?. Saken ender nok opp I retten. Siden yanmar ikke mener at dette er deres ansvar må dette være forventet levetid på motoren 1000 timer 4 år og fylt alle servicer. Når motor havarerer av tretthetsbrudd på registerhjul.

Redigert av Telchart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...