mosby Svart 29.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Venter på svar på diesel prisen på Flekkerøya, men hørt fra flere at den skal være under 10kr literen. Også funnet en plass de selger for ca 10,50, men er ikke mange steder der man får slike priser ja. De fleste plasser jeg ser ligger på 12kr literen. Så må man tenke at man må enten kjøre båten til der man skal fylle eller ha kanner og fylle de opp, kjøre hjem osv, så litt skjulte kostnader om man ikke baker det inn i en tur osv. Nå har jeg avfukter her i båten og den gjør virkelig underverket. Fikk opp Ice nett her også og en kompis av meg hadde antenne jeg kunne låne av han så burde ha god dekning da fremover. Så blir nok som noen andre her sa, ja takk begge deler. Får varme opp med eletrisk og så dieselvarmer når det blir for kaldt. Så blir det noen turer for å hente diesel på en eller annen måte og noe må jeg ha å gjøre. Har også en septik på 30l (jeeez!) som begynner å bekymre meg mer... Glemte å sjekke det før jeg kjøpte båten og funnet et forum som heter myhanse.com der jeg har tenkt å lese litt på og se hva andre har skrevet om det og kanskje spørre selv. 30l er ikke mye har jeg funnet ut av... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Har du ikke servicebygg med toalett på land? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mosby Svart 29.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Nei, jeg ligger i Rona som er et nytt anlegg her. De venter på at ting skal legge seg. Ellers er det veldig dårlig med slikt her på Sørlandet har jeg forstått. Merkelig at det skal være så dårlig her i Krsand. Vi har et lite midlertidig toalett satt opp, men det ble satt opp i våres tror jeg og har siden ikke vært vasket eller tømt etter stanken å kjenne... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Har hatt avfukter noen dager nå og ting har blitt mye bedre. Kjøpt plask bokser fra Ikea (de store på 55L) som jeg kommer til å ha ting lagret i. Vurdere å lage noe hull i de, for tror det vil hjelpe med tanke på at klærne ikke blir fuktige/mugne? Boksene ligger på det ene soverommet stablet oppå hverandre. Jeg tillater meg å synse - jeg har foreløbig ikke noen erfaring med dette (men har lagt inn fuktslukere i det meste av stuerom, skap etc nå), men jeg har stor tro på at slike lukkede rom har bedre av passive avfuktere enn ventilasjon, ettersom luftfuktigheten i en bebodd båt ofte kommer godt over det akseptable. Andre har kommentert tøypose med vanlig koksalt - det hjelper sikkert på, men koksalt er ikke spesielt effektiv på å trekke til seg fuktighet. Poser med silikagel er en mulighet som er litt "renere" og mer effektiv. En tredje mulighet er å bruke en fuktsluker basert på veisalt; her er det sikkert greiest å kjøpe en ferdig greie, slike selges for rundt 30 kroner stykket på Jula, og litt dyrere på Biltema (ref meg selv: tørrballtesttråden og Båtwiki-artikkelen om avfukting). Veisalt er langt mer effektivt enn koksalt for å trekke til seg fuktighet, men har den ulempen at den trekker til seg så mye fuktighet at saltet oppløses; disse fuktslukerene må altså stå relativt horisontalt. Dersom man greier å huske på at man har en slik avfukter der og pakker boksen med klær slik at avfukteren ikke velter, så tror jeg dette er beste mulighet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Med 30 liter septik så må du til havs for å tømme minst et par ganger i uka. Noe upraktisk, særlig vinterstid. Jeg ville vurdert større tank og/eller bruk av fasiliterer på land. Portapotti er også en mulighet, da tar du greit tanken med deg på land for tømming på egnet sted. Mange båtboere tømmer vel septiken rett i havna, men det kan fort bli en grisete affære... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Jeg tillater meg å synse - jeg har foreløbig ikke noen erfaring med dette (men har lagt inn fuktslukere i det meste av stuerom, skap etc nå), men jeg har stor tro på at slike lukkede rom har bedre av passive avfuktere enn ventilasjon, ettersom luftfuktigheten i en bebodd båt ofte kommer godt over det akseptable. En annen tanke - den velventilerte boksen vil jo ofte være plassert litt utenom oppholdsrom, og holde en lavere temperatur enn hva man har i oppholdsrom, og dermed vil den relative luftfuktigheten kunne være uakseptabelt høy i en velventilert boks selv om luftfuktigheten er akseptabel i oppholdsrommet. Jeg gjorde en liten test på hvor mye fuktighet koksalt kunne trekke til seg ifbm "tørrballtesten" - 250g med salt trakk til seg ett gram med fuktighet over en periode på flere dager, selv om luftfuktigheten lå godt oppe i 80% deler av tiden - og jeg tviler på at den totale fuktabsorbasjonen noensinne ville ha bikket over flere titalls gram. Silika-gel er 5-15 ganger så effektiv på å trekke til seg fuktighet (og kan totalt trekke til seg 10-20% av egen masse før den må regenereres eller byttes ut), veisalt er 15-30 ganger så effektiv (og kan total trekke til seg 150-200% av egen masse før den må regenereres eller byttes ut). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
mosby Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Min avfukter er i hovedrommet der stue/kjøkken (vet det ikke er korrekte båt ord) er. Har montert den på en vegg der og den står på nesten 24/7. Har dessverre ikke fått meg noe måleapparat på fuktighet (håpet å kjøpe på biltema, for de har noen kjekke noen som har både temp og fuktighet i samme enhet) så om noen har forslag til hvor jeg kan kjøpe som har både fuktighet + temp så er det konge. Fått tak i alt utstyret jeg trenger og regne med å lage litt hull i løpet av et par dager slik at jeg får litt mer ventilasjon inn i diverse skap som har tøy. Prøve å holde de åpne av og til frem til da. Men for 2 netter siden så hadde jeg et par guttunger som trodde de var lure å bryte seg inn i båten og ble JÆVLIG overrasket når jeg plutselig våknet og ropte diverse banneord. Skal si de løp da. Vurdere å kjøpe alarm og tenkte å lage egen post vedr det. På jakt etter noe som er kvalitet med en del muligheter som f.eks frostvakt og anker alarm via sms i tillegg til alarm. Så om noen har noen anbefaler så hyl ut, gjerne produkt og hvor man bør kjøpe. Tror jeg skal lage egen post vedr dette kanskje om jeg ikke får svar. En annen ting er at jeg trenger å finne hvor jeg kan kjøpe noe til å merke låsene til tauverket til seilene går via. Slik at jeg kan skrive "storseil" "forseil" så folk som kommer og skal seile vet hvor er hva. Har sånn labelmaskin, men de detter bare rett av. Skal vist gå an å kjøpe labels for maritimt miljø, men vet ikke hvor. Ser de fleste seilbåter har det, men ikke meg :) Tror jeg skal lage egen post vedr dette kanskje om jeg ikke får svar. En siste ting jeg er på jakt etter er gode plastkasser å stable gjerne 2-3 i høyden, uten lokk. Fant noen i utlandet som hadde brukt det i sin båt, men usikker på hvor jeg kan få det. Lagt med bilde av det. Tror jeg skal lage egen post vedr dette kanskje om jeg ikke får svar. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Synes du skal fortsette å stille spørsmål i denne tråden. Tipper alle seilere her er innom denne tråden stadig. Den har jo til nå hatt snart 3000 visninger. Jeg har en prosjekttråd på min seilbåt, hvor jeg stiller spørsmål om mangt og meget. Erfaringsmessig blir det lettere å samle ting i en tråd, for mange enkelttråder forsvinner fort i mengden. Jeg har heller ikke merket mine fall og skjøtelåser, så da er vi to. :) Det er noe drit med uvedkommende ombord. Antar båten din var helt mørklagt da det skjedde? Hva med å ha noen innfelte ledlyd i cockpit som står på om kveld og natt? I mitt hode vil kjeltringene styre unna båter hvor det ser ut til at det er folk ombord. Likeså om du har ei lampe som står på i salongen så det er synlig lys gjennom gardinene. Ei standard ledpære for salong-lampe trekker 1W, et markeringslys trekker mindre. Har du foresten halogen eller led i lampene dine? Mye bra i standard G4-sokkel å få kjøpt. Da trenger ikke batteriladeren din jobbe så hard. Jeg har byttet alt til led. Regnestykket på forbruk til lys gikk fra 130w med alt på, som faktisk er rett over 10 ah, til 12-14 w med led. Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Har ikke LED, men vurdere det. Kjøper først KRITISKE ting først og så blir det å bytte ting etterhvert. Er ikke helt flink på slike elektriske ting så usikker på hvor jeg skal begynne. Kan jeg bare bytte pærene til LED pærer? Lysene var av ja, men stod annet utstyr på som ovn osv. Men kanskje et par klistermerker med alarm på og så f.eks et fast lys stående på hele tiden? Men har en del emner jeg gjerne vil vite mer om og vanskelig å ha alt i en tråd. Er mye jeg lure på har jeg funnet ut av og redd for et par overraskelser... Ting jeg lure på akkurat nå for å lage en liten liste: 1. Forslag til gode bokser å ha i båten til å lagre ting i som kan stables som på det bildet jeg la ut. Kjøpte noen veeeeldige store på Ikea med lokk på og bare stress å flytte rundt på. Greit å ha 2 av, men tror jeg har 5 av de helt store. Trenger noe bedre liksom. 2. Strøm, sink osv. Hørt det har blitt diskutert opp og ned på forumet tidligere. Men jeg har NULL peiling på slikt og har 4 år gammel båt. Bekymre meg for at jeg skal få en overraskelse til neste år :( 3. Jeg har 2 plater som danner "døra" inn til båten min. Jeg skyver inn toppen litt som ligger vannrett, drar opp plata som ligger loddrett som jeg legger på den vannrette før jeg dytter den helt inn. Håper dere forstår? Problemet er at jeg har ca 1cm glipe mellom disse 2 platene og begynner allerede å bli rimelig kaldt i båten selv med 600watt ovn som står på hele tiden + avfukter som pumper ut en del varme. Våkner opp hver morgen til ca 10 grader vil jeg tippe i båten. Har ikke funnet noen ventiler og alle vinduer er lukket. Men vil tro en del varme forsvinner ut av denne 1 cm glippa. Har akkurat nå tettet den litt med et håndklede, men ønsker meg litt mer permanent løsning. Noen andre seilbåt eiere (tipper det er oss som har bare denne løsningen) som har forslag til hvordan det kan løses? Kan ta bilde eventuelt imorgen. 4. LED i båten, hvordan bytte over til dette? bare kjøpe LED pærer som har samme sokkel og god kvalitet og bytte i vei? Når jeg ligger med landstrøm og bruker strøm, hva skjer med batteriene da? Bruker jeg direkte fra landstrøm eller fra batteriene og så lades de hele tiden? Sliter jeg på batteriene? Har både noe på 12v og noe på 220v. 5. Trenger å få merket tauene mine som går til diverse seil/rev/fall osv.. Har brukt en label maskin og standard labels, men de løsnet med en gang. Trenger forslag til åssen jeg kan få merket dette bedre. En kompis pratet om elektroteip og så skrive med tusj på den. Men åpen for forslag... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 1. Bokser: jeg har gjennomsiktige bokser fra Europris. Disse har lokk og klaffer som låser av på sidene. Helt kurant. 2. Har du seildrev eller aksling? Zinken som er der burde i utgangspunktet være nok. 3. Plata i døra er kanskje av plexiglass? -som ikke er særlig isolerende. Samme har jeg. Jeg har laget meg en treplate som brukes på den kalde årstiden, på den vertikale delen. Der har jeg pålimt skrogisolasjon på innsiden, 10mm isoleringslpate, som ligner på liggeunderlag, kjøpt på maritim. Du mister noe lys, men reduserer betydelig varmetap. Et tykt gardinforheng burde også gjøre susen. Er det plexiglass på den horisontale platen også, kan du jo prøve å lage til et tykt gardinopplegg her også. 4. Strøm. Alt 12v forsynes via batteriene. Det være seg alle lamper, pumper, kjøleboks, radio mm. - alt som fungerer når du er frakoblet landstrøm. Varmtvannsbereder går på 230V, samt batterilader og det som er tilkoblet via standard 230v stikkontakter. Dvs en standard G4 halogenpere, sånn liten sak med to pinner, trekker 10-11 watt. 12w er 1 ampere. Dersom du har på 10 lamper på, så trekker det ca 120w av batteriet, noe som er 10 ampere. La oss si du har en 10 ah lader, så forbruker du omtrent det samme som laderen klarer å dytte inn i batteriet. Og da har vi ikke regnet inn kjøleboksens forbruk på 0,8 til 4 ah alt etter type og hvor mye den går. I tillegg kommer radio og trykkpumpa når du eksempelvis skal dusje. - her har jeg tatt grovregning og kan sikkert delvis bli arrestert. Pointet er, bytter du til led, så forbruker du mindre, du tapper mindre av batteriene, og laderen jobber roligere. Dessuten kan du la alt lys stå på hele tiden om du vil. og det betyr mye for trivsel. Napp ut en lyspære og se hva slags type det er. Tipper det er en liten glassak med to pinner. Ta den med til Clas olson og kjøp et par stykker for å teste. De koster 50 - 60 kroner stykke og er bra med tanke på varmhvit farge. For innfelte spotter i taket velger du de flate runde, for leselamper velger du de avlange runde. På lamper med dimming må du bruke en egen type ledpærer og bytte dimmer. - Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Synes du skal fortsette å stille spørsmål i denne tråden. Tipper alle seilere her er innom denne tråden stadig. Den har jo til nå hatt snart 3000 visninger. Jeg har en prosjekttråd på min seilbåt, hvor jeg stiller spørsmål om mangt og meget. Erfaringsmessig blir det lettere å samle ting i en tråd, for mange enkelttråder forsvinner fort i mengden. Egne tråder om egne temaer er også fordelaktig, da kan kanskje alarmeksperten som ikke bor i båt komme over alarmtråden og kommentere i den - samt at andre alarminteresserte kan komme til å se tråden ;-) Det er noe drit med uvedkommende ombord. Antar båten din var helt mørklagt da det skjedde? Hva med å ha noen innfelte ledlyd i cockpit som står på om kveld og natt? Har man landstrøm, så spiller det vel ikke noen stor rolle om det er LED eller glødelampe (bortsett fra at sistnevnte må byttes oftere). Men, i solidaritet til naboene er det vel egentlig vel så greit at tjuvraddet fikk seg en overraskelse enn å guide dem over til nabobåtene neste gang? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars Hansen Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Dieselvarme blir klart dyrest i følge min kalkulator.Går en ut fra 1o kroner literen noe som er godt under snitt prisen på sør og østlandet.Webastoen min bruker i følge manualen 0.42 ltr på full guffe og gir da 3.5 kw. 0.42x10:3.5= kr.1.20pr.kw.Vinteren 12/13 betalte jeg kr. 0.87 pr.kw strøm.Men grunnet fuktighets problemateikken, . Ja takk begge deler. Må også ta med i regnestykket at dieselvarmeren oftest henter luften utenfra, som det går med mye ekstra energi for å varme opp. Mye å spare på å hente luften innenfra, men da mister du noe av fordelen med dieselvarmeren... Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Må også ta med i regnestykket at dieselvarmeren oftest henter luften utenfra, som det går med mye ekstra energi for å varme opp. Mye å spare på å hente luften innenfra, men da mister du noe av fordelen med dieselvarmeren... Sjøl betaler jeg kr 1,30 per kWh elektrisk strøm, så regnestykket er enkelt for min del; dieselvarmer. Har forøvrig planer om å få liv igjen i min gamle Taylor dieselovn, den bruker bare 2 dl i timen for å levere 2,3 kWh, det tilsvarer en kWh-pris på ca 85 øre... Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Jeg vurderer også å lure meg ut i en båt. Leier nå i Kr.sand sentrum. Hvor mye koster strøm per kw/t i vinterhavna? Er det gode fasiliteter der? En annen liten ting jeg har lurt på er hvorfor alle vil bo i seilbåter? Er det ikke bedre å bo i en cabin cruiser? :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 En annen grunn for å velge seilbåt er at man bor nede i "varmen". Oftest er sjøen varmere enn lufta vinterstid. I tillegg er det færre store vinduer som slipper ut mye varme. Og som Einar O skriver, drømmen om langtur er gjerne mer realistisk med seilbåt, slipper å tenke så mye på dieselforbruket Bakdelen med seilbåt (slik jeg ser det) er at mange av dem er litt mørke nede i salongen. Jeg løste dette med å male de store flatene matt hvite. Merkbar forskjell, får ikke den kjellerfølelsen med i lys salong. I tillegg kan man oppleve uling, risting og klappring fra riggen når det blåser i en seilbåt. Noe som kan holde en våken, i alle fall før man blir for trøtt eller vant til det. Totalt sett kan jeg skrive under på at det er deilig å bo i båt, har ikke angret på at jeg flyttet fra land Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Hva mener dere om flagging når man bor om bord. Skal flagget brukes når man ligger i sin faste havn eller bare når man er på tur? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg flagger kun når jeg forlater havna. Og selvsagt på de viktigste flaggdagene - amcarmønstringen 1. mai og nasjonaldagen er jo viktige flaggdager. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg tok opp flagget i juni 2012. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tobixen Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Hva mener dere om flagging når man bor om bord. Skal flagget brukes når man ligger i sin faste havn eller bare når man er på tur? Jeg er veldig avslappet til flagging - tar det av og til opp på godværsdager. Generelt sett, når man er i utlandet med en norsk båt skal man flagge - men i Norge er det hipp som happ. Folk flest flagger ikke når de er hjemme i boligen sin, uten at det er noen spesiell grunn til det - dersom man bruker båten som en bolig, så kan man vel forholde seg likeledes. Jeg flagger kun når jeg forlater havna. Det er vel strengt tatt mens man er ombord, eller bare høyst midlertidig er fraværende at man "skal" flagge - http://www.baatwiki.no/wiki/Flagg Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg hadde flagget oppe hele tiden mens jeg bodde i comforten i 6 måneder. Eneste ulempen er at lakken på flaggstanga flasset av og ble stygg. Så skal jeg gjøre det på nytt så blir det enten ubehandlet tre eller syrefast stang. Alternativet er å ha stort norsk flagg-klistermerke på påhengsmotoren på pushpit. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 ..Folk flest flagger ikke når de er hjemme i boligen sin, uten at det er noen spesiell grunn til det - dersom man bruker båten som en bolig, så kan man vel forholde seg likeledes. ..Det er vel strengt tatt mens man er ombord, eller bare høyst midlertidig er fraværende at man "skal" flagge Jeg bor i båten Så flagger når jeg er på tur, enten det kun er en ettermiddagstur, helgetur eller annet. Men i havna der jeg bor flagger jeg stort sett kun på de tidligere nevnte merkedagene. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Flagget heises når jeg forlater havna. Er også oppe på de viktigste flaggdagene, hvis jeg husker det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tobixen Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 (redigert) Jeg bor i båten Så flagger når jeg er på tur, enten det kun er en ettermiddagstur, helgetur eller annet. Ah, jeg misforstod, tenkte du flagget når _du_ forlot havna, men båten ble igjen. Det du mente var selvfølgelig at du flagget når båten forlater havna. ;-) Det er kanskje en måte å holde tyver borte på; flagge når man ikke er i båten, i stedet for å flagge mens man er i båten ;-) Redigert 1.Mars.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Så sant, så sant, ikke så dum tanke Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Jeg flagget hele tiden nettopp for å gi inntrykk av at "her er det folk ombord". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.