Jump to content

Den store tørrballtesten


tobixen

Recommended Posts

Jeg har gått litt amok nå, jeg har kjøpt Meaco Mini-D, Turrballen på Jula (http://www.jula.no/fuktsluker-416001), en veldig billig fuktsluker (som ser identisk ut med den som selges på Biltema, bortsett fra at Jula er billigere) - http://www.jula.no/fuktfjerner-450-g-416113 - da har jeg altså tre forskjellige modeller som skal testes. I tillegg har jeg jo sukker, salt og knekkebrød - da er vi oppe i seks "fuktslukere". Jeg har fått et tips om at én av de tre fuktslukerene er så dårlig på å trekke til seg fuktighet at den ikke er verd pengene.

 

Aller helst skulle jeg ha satt alle tre luftfukterene (pluss sukker, salt og knekkebrød) inn i et lufttett labrom med vifte for perfekt sirkulasjon, noe apparat til å justere fuktigheten nøyaktig, nettverkstilkoblet fuktighetslogger, og nettverkstilkoblet digitalvekt under hver luftsluker - og gradvis justert luftfuktigheten oppover og sett hva som begynte å trekke til seg fuktighet først og hvor mye - men ... det blir nok båten som blir forsøksstedet. Ikke akkurat kontrollerbare labomgivelser. Jeg har kjøpt én digitalvekt som må leses av manuelt, og et analogt hygrometer som også må leses av manuelt ... så her er planen:

 

* Salongbordet i båten blir forsøksbenk - når bordet er nedfelt er det en smal stripe, slik at fuktslukerene kan settes i rekke. Jeg må også sørge for kanter og kanskje noe antiskli-matte, slik at fuktslukerene ikke blir kastet hulter&bulter ved den første bølge.

 

* Halvblind testing - de fuktslukende remediene blir merket på undersiden med bokstaver fra A-F, og jeg offentliggjør bare hvilken bokstav som er hvilket produkt på slutten av testingen. I mellomtid kan publikum her synse fritt :-)

 

* Nå og da kommer jeg til å rotere litt på oppsettet; de som står ytterst vil jo antageligvis få mer tilgang til fukt.

 

* Hver gang jeg ankommer eller forlater båten, samt hver kveld og morgen dersom jeg er i båten, kommer jeg til å nøye veie alle fuktslukerene, samt lese av hygrometeret.

 

* Dersom en fuktsluker veier et gram mer, betyr det at den har trekt ut et gram vann fra lufta. Det produktet som har trekt mest vann i løpet av perioden vinner. Det vil imidlertid være noe usikkerhet bl.a. pga plasseringen. Jeg antar at vi kan ta for oss hele måleserien og regne et standardavvik og en p-verdi for å finne ut om forskjellene er signifikante eller ikke.

 

* Datagrunnlaget blir publisert her i tråden fortløpende, og konklusjonen kommer på båtwiki'en når jeg er ferdig.

 

Hypoteser:

 

0) Alle remediene er like effektive på å trekke til seg fuktighet. Jeg tviler sterkt - jeg tror apparetene som er tiltenkt absorbasjon er mest effektive, dernest sukker, dernest salt og til slutt knekkebrødet.

 

1) Etthvert fuktighetsabsorberende stoff har en grenseverdi for nårtid det begynner å trekke til seg vann. Denne grenseverdien er nok til en viss grad affektert av trykk og temperatur, men antas å ikke være så veldig varierende innenfor det miljøet man typisk har i en båt på høsten i Sør-Norge. Dersom to produkter har samme aktive stoff vil de ha samme grenseverdi. Jo lavere grenseverdi, jo mer effektivt vil produktet være.

 

For å kunne falsifisere hypotesen trenger vi frekvente avlesninger på hygrometer og vekt - fuktigheten vil jo øke mye i løpet av natta og synke i løpet av dagen. Det tror jeg neppe vil la seg gjøre.

 

2) Utforming har ellers noe å si - dersom vi hadde hatt god luftsirkulasjon ville oppsamlet fuktighet ved en viss RF vært proposjonalt med arealet som er eksponert ovenfor lufta.

 

Denne hypotesen får jeg ikke testet.

 

3) Utforming på boksen vil ha noe å si for hvor effektivt lufta får sirkulere forbi det fuktabsorberende materialet.

 

Denne hypotesen lar seg bare teste dersom jeg har to ulike beholdere med samme type fuktabsorberende materiale - den blir ikke testet denne gangen.

 

4) Med det været vi har her på østlandet i disse dager, vil det ikke være stort å absorbere.

Link to post
Share on other sites

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sløsning med penger. Et dørslag en 5-liters bøtte og en 25 kg sekk med kalsiumklodid (veisalt) til 80,- fra Felleskjøpet, fyll på en passe mengde i dørslaget.

Enklere er det ikke, i alle disse posene er det kalsiumklorid eller veisalt som vi kjenner det som.

 

Husk gummihansker eller øse når du driver oppi sekken ellers må du til med rikelige mengder Spenol på kvelden. Teip sekken godt igjen så holder det i flere år.

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg "strødd" remediene pluss hygrometer utover bordet her, satt på merkelapper og veid.

 

Luftfuktigheten i båten var langt høyere enn antatt - hygrometeret krøp helt ned til 75% nå på kvelden. Jeg kakket litt i det nettopp, og det gikk litt i "riktig" retning, nå er det ca 71% - så remediene har tilsynelatende hatt litt effekt på den snaue timen de har vært aktive. Eller kanskje det er fordi jeg nettopp har lukket lukene (ute dugger det kraftig nå). Jeg har ingen varme utover meg selv, to barn, icemodem, laptop og noen ledlys - menja, alt i alt er det adskillig varmere inne enn ute - så det er nok lukking av luker og ikke saltavfuktere som er forklaringen.

 

På dørken står det en stor variant av denne - http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/ - jeg tror det er helt identisk produkt med den Jula selger billigst. Inneholder kalsiumklorid, 75%-99%. (ikke rart den er billig, når de er så usikre på produktkvaliteten). Denne ble åpnet sist jeg var i båten, og er ikke med i testen. Den har allerede samlet opp en god klunk med vann. Ihht spesifikasjonen begynner den å trekke fuktighet når fuktigheten overstiger 50%.

 

"Torrbollen" inneholder en blanding av kalsiumklorid og magnesiumklorid.

 

Meaco'en inneholder silicagelkuler - samme materiale som er aktivt i Echodry (men i echodry er det altså en vifte som blåser mye luft gjennom silicagel, og etter ett minutt tørkes silicagel'en. Meaco Mini-D er helpassivt og det er meningen man skal ta den hjem og tørke den med noen måneders mellomrom.

 

I tillegg har jeg litt bordsalt (jozo - natriumklorid med tilsatt jod), litt sukker og et knekkebrød. Jeg yter ikke saltet full rettferdighet, da det bare er lagt ca 250g i en skål - jeg burde brukt 500g i en strømpe og hengt det over en bøtte for å yte det full rettferdighet som mulig tørkeelement. Knekkebrødet kom heller ikke helt riktig ut - det glemte jeg å ta med hjemmefra, så jeg brukte et fra en åpen pakke i båten. Knekkebrødet var relativt sprøtt. Siden knekkebrødet bare veier ca 20g, vil jeg neppe få signifikante resultater fra det - blir nok bare subjektiv synsing på "bløtt" vs "sprøtt".

 

Praktisk utforming har jo også noe å si. Dette blir ganske subjektivt, men billigvarianten - altså denne: http://www.jula.no/fuktfjerner-450-g-416113 - scorer dårligst IMO. Den fysiske utformingen med smalt rektangulær grunnflate gjør at den velter lett, og siden det er en bøtte som skal samle opp væsken vil det renne utover dersom den velter. I tillegg glir den lett på bordet - det er lite friksjon i bunnen.

 

Meaco'en har samme utformingsproblem - den er enda smalere. Imidlertid gjør det ikke så mye om den velter; i bruksanvisningen står det at den fungerer best stående, men det skjer ikke noe galt om den tipper, siden vannet absorberes av silikagel'en, og ikke flyter utover. Meaco'en har plugg for 230v på undersiden, det gjør at den ikke står helt stødig. Plusspoeng for at den bruker en veldig standard kontakt samt at det fulgte med både commonwealth-plugg og EU-plugg ... men det blir nå en del sløsing når man kjøper to stykker.

Sløsning med penger. Et dørslag en 5-liters bøtte og en 25 kg sekk med kalsiumklodid (veisalt) til 80,- fra Felleskjøpet, fyll på en passe mengde i dørslaget.

Enklere er det ikke, i alle disse posene er det kalsiumklorid eller veisalt som vi kjenner det som.

 

Husk gummihansker eller øse når du driver oppi sekken ellers må du til med rikelige mengder Spenol på kvelden. Teip sekken godt igjen så holder det i flere år.

Jeg har editert litt på http://www.baatwiki.no/wiki/Avfukting#Saltbaserte_fuktfangere i samsvar med dine betraktninger og egne erfaringer så langt.

 

Noen betraktninger:

 

1) Ja - en storsekk med salt er utvilsomt veldig mye billigere enn de hundre torrboll'ene den kan erstatte - men de fleste greier seg vel med et titalls stykker i løpet av en vinteropplagssesong. Pris er en subjektiv ting - men sammenlignet med at en del båteiere svir av flere tusenlapper på diesel i løpet av ei helg og har verditap på kanskje hundretusen pr sesong (splitter ny båter i millionklassen) så er det helt insignifikant.

 

2) Hvor får man som vanlig privatperson tak i veisalt?

 

3) Finne en bøtte - finne noe slags form for stor strømpe - kjøpe storsekk med salt fra felleskjøpet - henge det hele opp på noe vis det er unektelig litt mer tiltak. Min filosofi: "ja, her står jeg allikevel på Jula/Biltema, og kan ta med meg noen slike avfuktere til en overkommelig pris, det tar ikke mye tiltak å pakke de ut, så har jeg i allefall _noe_ i båten inntil jeg får ut fingeren og installerer en større greie"

 

4) selv om man har en stor strømpe med veisalt sentralt plassert i båten, kan det kanskje være fordelaktig å plassere ut noen mindre enheter i skap, stuerom, etc. (Jeg har svært mye fukt i ankerboksen, jeg vurderer å kjøpe store poser med silicagel og legge ned der. Silicgel har den fordelen at den kan gjenbrukes etter oppvarming/tørking). Mindre enheter plassert på flere steder i båten er nok mer effektivt enn én stor sak plassert ett sted. Tørrballen er jo godt utformet til dette formålet, og man kan jo godt etterfylle med billig veisalt dersom man synes refillposene blir for dyre.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg "strødd" remediene pluss hygrometer utover bordet her, satt på merkelapper og veid.

Det må blitt av et styr å rydde unna alt dette rotet hver helg du skal ut før vinteren? Så må du veie og måle og stille det opp igjen på mandagene før pakking vekk neste helg osv!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det må blitt av et styr å rydde unna alt dette rotet hver helg du skal ut før vinteren? Så må du veie og måle og stille det opp igjen på mandagene før pakking vekk neste helg osv!

Ja, får se det an hva jeg gidder. Det er litt plass på dørken under bordet eventuelt. I prinsippet burde det ikke ta mer enn et par minutter å måle, samt å flytte ting på dørken (for bedre sikring mot bølger og krenging).

 

Nå har fuktigheten gått opp til 73%.

Denne er den beste etter min mening stå støtt.

http://www.jula.no/fuktsluker-416002 (stor torrboll)

... hm, jeg nøyde meg med lillebroren, som du kommenterer med ...

 

Denne har vevlet

Bad. Denne virker mest robust mot velting i mine øyne.

 

Kanskje det blir til at jeg kjøper 2-3 torrboll-storebrødre og refiller med billig veisalt. Får se. Dersom Meaco Mini-D er noe tess, virker det mer fristende å investere i silikagel. Jeg har sendt en forespørsel til en leverandør jeg fant på nett (men ingen priser på nett - de selger vel normalt ikke mot privatmarkedet).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foreløbige resultater nå på morgenkvisten (05:55 - etter ca 8 timer)

 

Luftfuktighet: 80% og stigende

 

Absorbasjon i løpet av natten:

 

A: 6g

B: 9g

C: 1g

D: 0g

E: 5g

F: 0g

 

Foreløbig konklusjon: Vi har tilsynelatende en vinner blandt produktene. Det er imidlertid verd å merke seg at det er relativt begredelig lite vann som er trukket ut av lufta. Selv om roger-jo hevder å ha motsatt erfaring heller jeg fortsatt til at disse produktene ikke har signifikant effekt i en båt som blir aktivt brukt, annet enn evt inne i lukket matskap etc.

Link to post
Share on other sites

Det er også min erfaring. Fuktigheten stiger raskere enn de passive luftslukere klarer sluke fuktigheten. Selv har jeg prøvd Biltemas versjon og en som heter "Torrbollen". Ja, de suger fuktighet, men ikke på langt nær nok til å holde fuktigheten lav når jeg bor ombord. Når jeg sover i båten tar jeg fort ut 4-5 liter vann med den elektriske avfukteren min i løpet av ei natt, men går avfukteren ei natt jeg ikke er ombord tas bare halvparten ut (i snitt). Mulig jeg svetter og spytter mye nattestid, men det er i alle fall min erfaring :wink:

 

Forøvrig; honnør til deg for at du tar deg tid til en slik undersøkelse :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Skal man bo i båt må det jo være tilførsel av frisk luft, og da er tørrball sjanseløs.

Jeg har brukt veisalt fra felleskjøpet for å tørke tørrfisk, den blir sprø som knekkebrød og veier 'ingenting'. Så kalsiumklorid er mer effektivt enn vanlig salt.

(For de som måtte lure, dette er til noen små hunder som spiser lite, kjøper 20kg av gangen fra Lofoten og da må det tørkes for å unngå å mugne før de rekker å spise opp)

Link to post
Share on other sites

Jeg lette etter veisalt på felleskjøpets hjemmesider, men fant ingenting. Men kanskje de ikke fører produktet utenfor sesong? Merkelig.

Det er jo mulig en "strømpe" med 25 kg veisalt kan ha litt mer effekt enn en "tørrball", selv når båten er i bruk.

Forøvrig har jeg tro på at tørrballer kan ha noe for seg i matskap etc, selv når båten er i bruk.

Vi har som sagt én brukeropplevelse her på forumet som veldig spesifikt sier at tørrballbruk har nyttet i en aktivt brukt båt, men det kan jo godt være placeboeffekt eller tilfeldigheter som råder.

Når jeg sover i båten tar jeg fort ut 4-5 liter vann med den elektriske avfukteren min i løpet av ei natt, men går avfukteren ei natt jeg ikke er ombord tas bare halvparten ut (i snitt). Mulig jeg svetter og spytter mye nattestid, men det er i alle fall min erfaring :wink:


Det finnes tall på hvor mye en vanlig voksen person svetter og utånder i løpet av en natt, og jeg tror det var nærmere en halvliter enn to liter, men YMMV. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å søke etter "veisalt" og "salt" på felleskjøpet. Det siste gir svært mange treff, men jeg antar at alt er natriumklorid.

"MG-Kombi" står det på pakken, og da finner jeg mange kjøpsmuligheter gjennom google. Torrballen bruker en blanding av magnesiumklorid og kalsiumklorid.

Kanskje det kommer en "del 2" av testen etterhvert - en strømpe med magnesiumklorid, head2head mot en strømpe med kalsiumklorid :-)

Link to post
Share on other sites

Noen betraktninger:

 

 

2) Hvor får man som vanlig privatperson tak i veisalt?

 

4) selv om man har en stor strømpe med veisalt sentralt plassert i båten, kan det kanskje være fordelaktig å plassere ut noen mindre enheter i skap, stuerom, etc. (Jeg har svært mye fukt i ankerboksen, jeg vurderer å kjøpe store poser med silicagel og legge ned der. Silicgel har den fordelen at den kan gjenbrukes etter oppvarming/tørking). Mindre enheter plassert på flere steder i båten er nok mer effektivt enn én stor sak plassert ett sted. Tørrballen er jo godt utformet til dette formålet, og man kan jo godt etterfylle med billig veisalt dersom man synes refillposene blir for dyre.

 

 

Kalsiumklorid / veisalt selger de på Felleskjøpet, alle er velkomne der. Det er ingen restriksjoner på kalsiumklorid, det er et ufarlig kjemikalie. Jeg betalte 79,- for 25 kg for noen år siden. Større kvanta er billigere pr. kg.

 

Jeg har noen bøtter/tørrball jeg kjøpte på Biltema istedet for posene bruker jeg nylonknestrømper fylt med veisalt. Det er en times jobb å fylle opp en bunke, men så har jeg for etpar år. Bare pakk inn i lufttette poser, ziplock poser passer godt.

 

Silicagel er en smart løsning, kan regenereres i stekeovnen, men de tar ikke opp så mye fuktighet som veisalt pr kg. Krystallene skifter farge når er de fuktige, det er et pluss.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar på priser på silikagel fra Holmestrand:

 

100044 500 g 33,58 pr stk 25 stk pr eske.

100033 25 kg spann 2455,00 «

 

Den økonomiske fordelen med at silikagel'en kan regenereres i stekeovnen blekner litt når 25kg kalsiumklorid kan kjøpes for rundt hundrelappen. Silikagel'en har imidlertid en annen stor fordel, at man bare kan slenge ut poser, man trenger ikke å bekymre seg om oppsamling. Det er jo særlig verdifullt dersom båten ligger i vannet, og enda mer verdifullt dersom båten blir brukt, og spesielt dersom det er en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt veisalt fra felleskjøpet for å tørke tørrfisk, den blir sprø som knekkebrød og veier 'ingenting'. Så kalsiumklorid er mer effektivt enn vanlig salt.

(For de som måtte lure, dette er til noen små hunder som spiser lite, kjøper 20kg av gangen fra Lofoten og da må det tørkes for å unngå å mugne før de rekker å spise opp)

Dette var interessant.

Kan du fortelle mer om dette ?

Men for ikke å ødelegge denne tørrball tråden kan du kanskje ta det fesk her som vi har diskutert Tørrfisk før : https://baatplassen.no/i/topic/50287-ferdatorsken-er-paa-vei-inn-i-ryfylkefjordene/

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Magnesiumklorid begynner å trekke fuktighet allerede på 32% RF ihht wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_chloride#Use_in_dust_and_erosion_control - jeg har ikke funnet tilsvarende tall for silika gel og kalsiumklorid enda, men ihht dokumentasjonen på den kalsiumkloridbaserte Biltema/Jula-fuktslukeren trekker de ikke fuktighet på RF under 50%.

 

Edit: jeg fant et dokument fra Merck som sammenligner ulike produkter - http://www.merckmillipore.se/chemicals/en_US/Merck-SE-Site/EUR/ViewProductDocuments-File;sid=aN19wCKjquJ1wHCK63MRl4pj715vMEgEUPNjlpEOSqnDo6wtRD0eaiSdf4bwfQna6K5t3CF6leVUx6tqylnIK43pSSlkhO5zW0fF4Zq6fuercKUgei3F4Zq6?ProductSKU=MDA_CHEM-100543&DocumentType=BRO&DocumentId=201307.209.ProNet&DocumentSource=PRONET

 

Hvis jeg forstår det riktig ... silikagel har teoretisk sett omtrent ikke noen nedre grense på hvilken RF den kan trekke fuktighet ved - det avhenger bare av hvor tørr silikagel'en er i utgangspunktet - men nå er det vel praktiske begrensinger på hvor godt man greier å "regenerere" silikagel'en i stekovn.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nye målinger:

 

RF: 68.5% og synkende. Totale absorbasjonstall:

 

A: 52g

B: 41g

C: 1g

D: 0g

E: 15g

F: 1g

 

Det burde være rimelig opplagt at vi har en taper her - i allefall en taper i forhold med høy luftfuktighet.

 

B hadde et forsprang ved forrige måling, men A har nå gått forbi. Ved forrige måling hadde produktene stått natta over i en bebodd båt, og luftfuktigheten var svært høy - nå har båten stått ubrukt en stund.

 

Noen som tørr gjette på hva som er hva? Det jeg har plassert ut er altså Maeco Mini-D (ca 500g silika-gel), ca 275g sukker, ca 275g salt, dyr "Torrboll" fra Jula (MgCl/CaCl-miks), billig fuktighetsabsorberer fra Jula (CaCl) og ett knekkebrød (det tar nok også til seg fuktighet, men massen er såpass liten at det ikke er registrerbart. Digitalvekta har ett grams oppløselighet).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knekkebrød, sukker og salt trekker ikke til seg fuktighet i nevneverdig grad. Silikagel er en klassiker og brukes veldig mye (små poser i elektronikk etc, på kjemi lab etc), CaCl2 og MgCl2 er også kjente tørkemidler. Så disse tre er i utgangspunktet de beste, men en slik elektrisk sak med silikagel kanskje vinner over de to passive. Derest ville jeg tro blandingen av MgCl2/CaCl2 vil slå CaCl2. Men alle disse tre er kjente tørkemidler, så de er gode alle sammen.

Skal jeg gjøre en gjettning vil det være A som er Maeco Mini, B som er MgCl2/CaCl2 og E som er CaCl2. De andre er ikke kjent som tørkemidler.

 

Du burde fått tak i et kilo med fosforpentoksid P2O5 og en kilo eller så med konsentrert svovelsyre - sistnevnte er så sterk at den trekker vann utav sukker. Ingen av disse bør håndteres utenfor en lab, litt guffne begge to.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Knekkebrød, sukker og salt trekker ikke til seg fuktighet i nevneverdig grad.

Jeg hadde trodd at salt skulle være relativt effektivt, men jeg skjønte altså ikke at det skulle brukes "veisalt" i stedet for vanlig salt, samt at "veisalt" var noe annet enn NaCl. Selv om opptaket ikke er signifikant, så er det et problem når knekkebrød, sukker og salt trekker til seg fuktighet. Jeg ønsket i utgangspunktet å finne ut ved hvilken RF dette ble til et problem, men for å få det til må jeg nok ha litt mer kontrollerte "labomgivelser". Jeg konstanterer at knekkebrødet fortsatt knaser når jeg biter i det, men litt seigt å tygge på - samt at både sukkerskåla og saltskåla kan snus 90 grader nå uten at noe ramler ut ... oups, sukkerskåla kunne ikke snues 180 grader, nei... Jeg rydder opp og tar disse tre ut av forsøket. (Salt var kanskje litt mer effektivt enn sukker, men vanskelig å si pga måleusikkerhet).

 

Silikagel er en klassiker og brukes veldig mye (små poser i elektronikk etc, på kjemi lab etc), CaCl2 og MgCl2 er også kjente tørkemidler. Så disse tre er i utgangspunktet de beste, men en slik elektrisk sak med silikagel kanskje vinner over de to passive.

Maeco Mini-D er en helt passiv sak med 500g silikegel - den er elektrisk, men man må altså manuelt ta den ut av båten og plugge den inn for å regenerere silikagel'en. Echodry derimot, den er helaktiv (blåser luft gjennom silikagel, som roteres ut og tørkes).

 

Silikagel har forøvrig en annen fordel med at den ikke klumper seg, og at man dermed kan blåse lufta gjennom den. Jeg savner en storebror til Maeco Mini-D som har vifte koblet til 12v-uttaket :-)

Jeg har latt lukene stå åpne det har vært god gjennomtrekk, og luftfuktigheten i løpet av dagen har variert mellom 45% og 60% RF. I løpet av dagen har det fortsatt vært noe absorbasjon:

 

A: 5g

B: 3g

E: 1g

Link to post
Share on other sites

Artig lesing. :thumbsup:

Som allerede nevnt; MG-kombi kjøpt på Felleskjøpet har fungert utmerket til mitt behov. En sekk på 25 kg holder båten tørr to sesonger, vel og merke ved opplag på sjø. Jeg kjøpte 5 bøtter og dørslag på Clas O., de brukes om igjen år for år. Hos vegvesenet fant jeg en test som viser at magnesiumsalt er et godt valg. Det trekker fuktighet langt ned i RF og temperatur. Det er bare å se på veiene om vinteren nå. De er våte selv ved -15C. Saltet trekker fukt helt til alt er borte og har blitt væske i bøtta. Men selvfølgelig ikke slik en elektrisk drevet tørker vil gjøre. Effekten fikk jeg raskt se da jeg startet første høsten. Hadde problemer med mye dråper oppunder taket, spesielt på lukene selvfølgelig. Så snart jeg hadde satt inn saltet forsvant disse dråpene.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke er helt våken. Men klarer ikke å lese rekkefølgen på remediene a,b,c,d,e, og f?

Nei, det var heller ikke meningen - jeg vil komme frem til en entydig konklusjon uten at det blir "farget" av hva folk måtte mene om de forskjellige produktene. Idéelt sett burde jeg selv ikke ha hatt kjennskap til hva som er hva, men det er litt vanskelig å få til :-)

 

Jeg kommer med en oppdatering i morgen - jeg tror datagrunnlaget er stort nok til å trekke en konklusjon.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk prosjekt, tobixen!

 

Har nettopp kjøpt en brukt båt, og prøvd meg med en fuktsluker fra Biltema. Båten har i stor grad ligget ubrukt i et par uker - og "fuktslukeren" har kanskje samlet opp en halv liter. Båten er i utgangspunketet veldig tørr - dvs lite kondens. Men merket idag at det var litt småfuktige puter - og etter å ha lest her på båtforumet har jeg forstått at det er DD8L som gjelder. Så det blir vel kanskje en slik etter hvert...

 

Men uansett er det fint å kunne bruke enkle remedier. Og veldig kjekt å følge denne testen!

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt en brukt båt, og prøvd meg med en fuktsluker fra Biltema. Båten har i stor grad ligget ubrukt i et par uker - og "fuktslukeren" har kanskje samlet opp en halv liter. Båten er i utgangspunketet veldig tørr - dvs lite kondens. Men merket idag at det var litt småfuktige puter - og etter å ha lest her på båtforumet har jeg forstått at det er DD8L som gjelder. Så det blir vel kanskje en slik etter hvert...

Ja, dersom man har tilgang på 220V er det absolutt verd å investere i en DD8L, eller evt konkurrenten Echodry. Selv håper jeg på at det før eller senere kommer noe 12v-utstyr som gir mer effekt enn de passive greiene :-)

 

Et hygrometer er også kjekt å ha for å kunne tallfeste "veldig tørr" :-) Dersom putene er småfuktige, så er neppe "veldig tørr" riktig beskrivelse.

 

Jeg tror slike små fuktslukere er såpass ineffektive at de bare duger i lukkede rom - og at båter flest er konstruert for å oppnå såpass god passiv ventilasjon at én slik "fuktsluker" ikke har sjans. Dette er noe man evt kan regne på.

 

Ved 11C og 70% RF inneholder hver liter luft 7 mg vann. Dersom fuktslukerene greier å "spise" 50g vann i løpet av natta (tallene mine tyder altså på langt mindre absorbasjon) betyr det at de takler en luftsirkulasjon på 140 liter. Jeg har såpass lite peiling på ventilasjon at jeg ikke helt er i stand til å se for meg om 140 liter er mye eller lite - men dersom jeg skal tippe vilt, så høres det ikke urimelig ut at 140 liter luft blir byttet ut i løpet av ei natt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...