Wintonsen Startet 7.September.2013 Link til dette innlegget Startet 7.September.2013 Har en tamd 61a motor som har brukt 6 liter vann, det er ingen tegn til vann i oljen, heller ikke noe utslag på trykktesting, at trykket synker ved 2 bar . Litt usikker på over hvor lang tid vannet forsvant, men det var i løpet av de 3 ukene i ferien. Hva kan orsaken være ? noen som har noen i nerheten av Vestfold, Telemark som har god greie på VP 61a og som evt kan bytte toppakning, hvis det er den som er blåst. Har lest noen av innlegga her, VP ryker jo noe og jeg kan ikke se at det er noen forandring på utslippet av eksos. Heller ingen tegn som nent på vann i olja, og ikke noe eksos av det jeg kan kjenne i kjølevannet (ferskvann) Håper noen har noen tips. Ps har bytta radiator lokk. På forhånd mange takk ;-) og ha en fin høst alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Fortsatte vannet å forsvinne med de nye lokkene? Hva er det som ble trykktestet? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Du har grønn frostveske? Sjekk rundt/ved sirkulasjospumpa for kjøleveske. Blir det slark i pumpa vil det sprute ut noe kjøleveskevann der. Det er andre tråder på forumet her om tilsvarende tema. Du ser dette i kjølesvinet om det lekker her. Hvis varmeveksleren begynner å lekke er det vel slik at kjølevesken kan lekke ut sammen med sjøvannet ut eksosen; stemmer ikke dette BP-ekspertene? Hvordan dette kan sjekkes kan kanskje andre hjelpe til å svare på? Ellers; sjekk slangeklemmer da, bare for å ha gjort det... Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 7.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Ja det forsvant noen liter med frostveske med det nye lokket også, men det kan jo hende i og med jeg bytta frostveske at det var noe luft i systemet. Skal se når jeg kjører samme strekket i morgen. Det ble trykktestet i kjølesystemet til freskvannet der radiatorlokket sitter kjørte på 2 bars trykk. Hei ;-) ja har grønn frostveske, sirkulasjonspumpa har jeg ikke sett på, faktisk litt usikker på hvor den sitter. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Var borti et tilfelle der ekspansjonstank i hardplast hadde sprukket. Lakk bare når den var varm. Hva med varmtvannsbereder og vannvarmer hvis du har det? Kranene som står på motorens uttak til bereder eller defroster kan også lekke. Jeg får kjølevæske på nevene hvis jeg dreier på de, men merkelig nok holder de tett hvis de får stå uberørt. Var det byttet kjølevæske rett før ferien? Da kan det jo ha vært 6 liter luft i systemet som i løpet av ferien har kommet ut. Ellers skal jo ikke tanken fylles til mer en max. merket, og det når motoren er kald. Jeg ville nok sett etter alle mulige årsaker før jeg tok av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 7.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Hei og takk for alle svar :-) nei jeg bytta ikke før ferie, men etter at jeg bytta lokk ;-). Jeg kan ikke se noe lekk, men kunne ane noe frostveske i bunnen under motoren. Ekspansjonstanken min et av metall, ikke sikker på om den lekker, men alt er jo mulig :-) men kan ikke se noe der. Jeg er ikke noe reser på dette, så om man kunne finne noen som har god greie på denne motoren hadde nok funnet feilen letter en meg, så bilder og piler er bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Legg hvite oljematter under hele motoren. Da ser du hvor det drypper ned hen hvis det er slik at du ser noe i bunnen. Lettere å følge dersom du klarer å spore hvor dråpene treffer hen. Du får også en følelse med hvor mye som kommer hvor fort. Selv liker jeg de helt hvite mattene når jeg leter etter lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Mistet litt vann i sommer jeg også, Da var den en slangeklemme i varmtvannsberederen som var synderen Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
dante Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 (redigert) ...Håper noen har noen tips.... Tror jeg har et tips som løser problemet ditt. Jeg er 99% sikker på at løsningen er å lufte systemet skikkelig. Hvis ikke det blir gjort vil vannet "dampe" ut under drift. Løsne lufteskrue på toppen av turbo (ved banjo) og fyll opp - la stå i noen timer og etterfyll. Sjekk etter en stund igjen og gjenta om nødvendig. Steng lufteskruen. Det er utrolig viktig å få luftet disse motorene skikkelig - det gjelder 63 motoren også. Har vært borti et tilfelle med en 63 motor som kokte. Eier etterfylte mange liter og vannet forsvant etter kort tid pga ny alarm. Ikke noe søl under motor og han trodde toppen hadde røket. Her var det bare å få luftet og etterfylt kjølesystemet så var alt i skønneste orden. Redigert 8.September.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 8.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Ok da skal jeg prøve noen av tipsa :-) kjempe bra med tilbakemelding og mange flinke som er her inne :-) det ser man også når man er på vannet, hvor mange som hjelper til i det man skal legge til :-) Et spørsmål til Pjolter hvor for du de mattene ? og et til Dante litt usikker på hvor du mener med ved banjo, ikke mulig du har et bilde der du viser hvor den er ? ikke veldig flink på dette :-) Ellers takk for innlegga Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 (redigert) Ikke banjo men flens, beklager. Se på røret (nr 2 på tegningen) som går inn på toppen av turbo. Hvis du ikke har en egen lufteskrue, "shut-off valve", inn på røret helt oppe ved turbo kan du evt løsne flensen så du får ut luft. 63 motoren (og nyere 61) har en slik lufteskrue. Poenget er å slippe ut luft på det høyeste punktet på motoren når du etterfyller vann/frostvæske. Som sagt, ta tiden til hjelp når du fyller. Redigert 8.September.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Enig i at lufting er viktig. Gjorde du det når du skiftet? Men det er nok en egen lufteskrue - Volvo er nøye med å sette inn det på de punkter lufting skal gjøres, så jeg blir overrasket over om du må løsne flensen. Må mine 60 motorer er det vel 2 eller 3 steder det må luftes. Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 9.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Ja da skal jeg prøve dette :-) men vil påpeka at vannet forsvant føre jeg hadde byttet kjøleveske, har hatt båten i 3 år og har aldri manglet noe vann føre i år. Derfor byttet jeg lokk og kjørte rens på systemet. Har brukt båten i helgen, det er vell her det med lufting kommer inn, det manglet noe vann da jeg kjørte fra Skien til Kragerø, ca 3 liter. Jeg fyllte opp ekspansjonstanken i Kragerø, da jeg var tilbake i Skien, rett etter jeg hadde stoppet fosset det litt vann ut i det jeg åpnet lokket, hadde nok fyllt litt mye i ville jeg tro ;-) Båten går skjelden i har kjøring, den går stort sett rundt 1100 til 1500, det virket som om da jeg nå ville forflytte megvlitt raskere fra A til B ;-) at den ble litt mere tørst både på vann og diesel, det siste kanskje litt mere naturlig. Takk så mye så langt Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 I følge Owners manual på volvo penta sine sider ( http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/PAGES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES.ASPX) Har tamd 61 lufteskrue på turbo. Sitter om lag midt oppe på turboen (stemmer godt i forhold til mine motorer). På tegningen til dante er det nok den som her er merket med 37-38-39. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Wintonsen Svart 9.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Ok skal se på det i ettermiddag , men kan man tolke det ditt hen at man kan kjøre med luft i systemet i mange år uten at det minker vann, og at hvis man da belaster motoren over tid, vill det da forekomme ? Jeg henta båten i Belgia og kjørte den hjem, og som jeg har nevnt tidligere, det har ikke vært noe forbruk på vann av noe slag før nå. Jeg er jo litt skeptisk, men veldig glad hvis det kun er lufting som skal til, for og få stoppet det. Men skal få tak i de mattene det var snakk om her, for og se evt om det lekker noe på utsiden av motoren, for blir det trykket ut av lokket, tyder det vell på en topp pakning kanskje ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Du svarte ikke noe om vv-bereder og defroster? Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Oljematter får du kjøpt hos Biltema. I størrelse 40 x 50 cm, i følge nettsiden. Usikker på hvor hvite de er, men kan være et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 (redigert) Hei Har TAMD 71 B motorer og har hatt det samme problemet som deg. Som mange sier her inne så er det viktig og bruke litt tid når du fyller opp ekspansjonstanken og skru opp lufteskruen på kompressorhuset under fylling. Vis du fylte opp før denne turen og sjekket tanken mens motorer var varme så var det ikke rart at det rant over, varmt vann ekspanderer mer en kaldt vann. Er det noen forskjell på tempmåler på motor som hadde mindre frostveske?? I manualen for din motor står det vell at du skal fylle opp men Vann/frostveske til det er 4 cm igjen til lokket. Redigert 9.September.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
LALUNA II Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Her er en mamual du kan se på http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/61-72-a_exaust_cooling.html#/28 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Wintonsen Svart 9.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Hei Eureka den er nesten helt ny den VV-berederen jeg har og har sett over den :-) jeg har ikke defroster :-) Hei Bergstad :-) nei det var ikke noe forskjell på tempmåleren, det var det jeg stusset på. Jeg oppdaget det via at jeg så at templampa og ladelampa lyste på lite turtall. Jeg trudde først det var dynamoen at kanskje reima var slak. Jeg gikk da over olje og vann, og oppdaget at det var lite vann på ekspansjonstanken. Så det er vell det neste jeg lurer på, at hvorfor lyser både ladelampa og templampa på lavt turtall og slokner når jeg øker turtallet. Kan det ha noen sammenheng med vanntapet ? Jeg vill nok en gang takk alle for hjelpen her inne, veldig hyggelig og få ekspertise så fort ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 10.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Dante, når du skal lufte på turboen, skal motoren være i gang ? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Se i side 41 i denne manualen (dersom den vises), der står det greit beskrevet. http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=47883&r=2003-11-05-09-28-11&t=PDF1P&a=7736521&p=T403&d=Owners%20Publication&s=2322294〈=nb-NO Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
BOBO II Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Nei du skal ikke ha motor i gang når du lufter på turbo. Når du er ute neste gang ta også av lokket på ekspansjonstanken noe luft vil komme ut under gange hvis du gjør dette. Du vil oppleve at det strømmer en del vann/kjøleveske ut av lufteskruen nå som du har fylt opp med kjøleveske i ekspansjonstanken, hvis du har mulighet sett på en slangestuss som rekker frem til en vannkanne slik at du kan ta vare på og benytte kjølevesken og etterfylle med og mindre søl i kjølesvinet. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
dante Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Se i side 41 i denne manualen (dersom den vises), der står det greit beskrevet. http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=47883&r=2003-11-05-09-28-11&t=PDF1P&a=7736521&p=T403&d=Owners%20Publication&s=2322294〈=nb-NO SoBo fant fasiten. Hvis du følger side 41 her Wintonsen vil du komme i mål - legg merke til at de er veldig nøye på dette med å bruke nok tid og slippe ut restluft på varm motor også. Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Ok da skal jeg prøve dette :-) MEN :-) bare et siste spørsmål da, motoren har ikke brukt NOE vann på de 3 åra jeg har hatt den ! så plutselig 6 liter borte ? Kan luft plutselig være årsaken ? som jeg har nevnt har jeg trykktestet ekspansjonstanken, men dåg på kald motor slik som beskrevet (2 bar) men ingen lekkasje, hvis ikke jeg tar feil er drifts trykket 0,5 bar. Kanskje jeg er litt for skeptisk her :-) men når en motor ikke har brukt noe på 3 år og plutselig mangler jeg ca 6 liter, da slår pulsen litt ekstra :-) Men jeg takker alle for de bra forslaga skal prøve ut dette til helgen, håper da at den ikke har brukt noe vann . Skal gi en tilbakemelding på dette :-) så fort jeg kan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.