Jump to content

Forbruk av ferskvann VP tamd61a motor


Wintonsen

Recommended Posts

På et eller annet tidspunkt blir nivået for lavt eller luft kommer inn i systemet, det skjer. En bekjent med 63 motorer hadde også kjørt i flere år uten problemer, fikk plutselig varmegang og oppkok på den ene maskinen, skjedde tre ganger innen kort tid etter påfyll av ca 6 liter hver gang - løsningen var å lufte skikkelig - case closed. Jeg har veldig tro på at dette er løsningen for deg!

Link to post

 

 

den går stort sett rundt 1100 til 1500

 

Jeg passer på å kjøre mine motorer litt på max etter en stund med kosekjøring.

Slike "gamledagse" motorer soter igjen dersom de ikke blir "brukt," sånn jeg ser det.

Logget vel 2300 timer på våre 61 motorer og der er det ikke byttet turbo eller dyser,

meg bekjent. Ryker gjør de heller ikke.

 

Dette var et sidesteg, kjølevannsproblemene første pri. selvfølgelig :smiley:

Link to post

Hei Dante ja jeg håper på det, kjørte fra Skien til Kragerø i helgen måtte fylle opp da ca 3 liter, kjørte Kragerø til Skien og da så jeg ikke noe bortsett fra som nevnt tidligere, det fosset ut litt vann rett etter at jeg hadde stoppet og det er normalt hvis det var litt mye i.

Så jeg regner med, hvis jeg er heldig at det var lokket til ekspansjonstanken som ikke var bra :-) SoBo ja den ryker litt men ikke mer en den har gjort tidligere og hva VP gjør ellers, kan nok tenkes at dysene burde sees etter sammen med og justere ventiler etc. Takke så langt :thumbsup: PS...... Noen som vet hvorfor Tempe lampa og Ladelampe lyser på veldig lite turtall og forsvinner ved og øke turtallet den gjør det kun på den motoren som vannet forsvant ? :smiley:

Link to post

Når ladelampen lyser skal jo det vanligvis indikere at det er noe feil med ladingen. Feks utslitte børster eller generell feil/utslitt dynamo. Men at temperaturlampa skulle lyse samtidig-njei si det.... Lyser temp lampa sterkt og klart? Eller blir lyset fra ladelampa smittet over til templampa? Eller er det en dårlig kontakt et sted eller en feilkopling som skaper fenomenet tro.....

Link to post

Nei det var vell ikke det jeg hadde oppdaget, det var vell at jeg manglet ca 5-6 liter med vann. I ettertid har jeg byttet lokk, og bare kjørt en helg.

Det har blitt nevnt lufting og diverse, jeg byttet til ny frostveske og nytt lokk, kjørte fra Skien til Kragerø, som er en seilas i ca 10 knop på 3-4 timer.

Ankom Kragerø og manglet ca 3 liter, fyllte opp og tok turen hjem igjen og manglet ingen ting. Så jeg er litt i villrede om hva som egentlig har skjedd.

Det samme gjelder ladelampa og temperatur lampa, begge lyser på lite turtall og slokner når jeg øker turtallet . Det er ett lite sammendrag :-)

Så føre jeg tar opp båten for sesongen, leter jeg egentlig etter en flink kar som har veldig god greie på VP motorer som kan ta en liten titt :-)

Så er det noen som kjenner en eller annen i nærheten av Grenland så gi meg et hint, på forhånd mange takk ellers for alle gode råd :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...