dante Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 På et eller annet tidspunkt blir nivået for lavt eller luft kommer inn i systemet, det skjer. En bekjent med 63 motorer hadde også kjørt i flere år uten problemer, fikk plutselig varmegang og oppkok på den ene maskinen, skjedde tre ganger innen kort tid etter påfyll av ca 6 liter hver gang - løsningen var å lufte skikkelig - case closed. Jeg har veldig tro på at dette er løsningen for deg! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 den går stort sett rundt 1100 til 1500 Jeg passer på å kjøre mine motorer litt på max etter en stund med kosekjøring. Slike "gamledagse" motorer soter igjen dersom de ikke blir "brukt," sånn jeg ser det. Logget vel 2300 timer på våre 61 motorer og der er det ikke byttet turbo eller dyser, meg bekjent. Ryker gjør de heller ikke. Dette var et sidesteg, kjølevannsproblemene første pri. selvfølgelig Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Wintonsen Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Hei Dante ja jeg håper på det, kjørte fra Skien til Kragerø i helgen måtte fylle opp da ca 3 liter, kjørte Kragerø til Skien og da så jeg ikke noe bortsett fra som nevnt tidligere, det fosset ut litt vann rett etter at jeg hadde stoppet og det er normalt hvis det var litt mye i. Så jeg regner med, hvis jeg er heldig at det var lokket til ekspansjonstanken som ikke var bra :-) SoBo ja den ryker litt men ikke mer en den har gjort tidligere og hva VP gjør ellers, kan nok tenkes at dysene burde sees etter sammen med og justere ventiler etc. Takke så langt PS...... Noen som vet hvorfor Tempe lampa og Ladelampe lyser på veldig lite turtall og forsvinner ved og øke turtallet den gjør det kun på den motoren som vannet forsvant ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Når ladelampen lyser skal jo det vanligvis indikere at det er noe feil med ladingen. Feks utslitte børster eller generell feil/utslitt dynamo. Men at temperaturlampa skulle lyse samtidig-njei si det.... Lyser temp lampa sterkt og klart? Eller blir lyset fra ladelampa smittet over til templampa? Eller er det en dårlig kontakt et sted eller en feilkopling som skaper fenomenet tro..... Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Tja si det det er en lampe mellom dem og de lyser forholdsvis likt, ja jeg stusser litt på det jeg også. La merke til det, da jeg oppdaget vann mangelen. Men jeg er helt ening i at det må være noe med dynamoen eller noe i den duren. Er det ikke en mulighet til og måle det evt ? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Denne fra Ingar er fin - lenger ned på innlegget står det litt om feilsøking.. https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Har du fått luftet motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Nei det var vell ikke det jeg hadde oppdaget, det var vell at jeg manglet ca 5-6 liter med vann. I ettertid har jeg byttet lokk, og bare kjørt en helg. Det har blitt nevnt lufting og diverse, jeg byttet til ny frostveske og nytt lokk, kjørte fra Skien til Kragerø, som er en seilas i ca 10 knop på 3-4 timer. Ankom Kragerø og manglet ca 3 liter, fyllte opp og tok turen hjem igjen og manglet ingen ting. Så jeg er litt i villrede om hva som egentlig har skjedd. Det samme gjelder ladelampa og temperatur lampa, begge lyser på lite turtall og slokner når jeg øker turtallet . Det er ett lite sammendrag :-) Så føre jeg tar opp båten for sesongen, leter jeg egentlig etter en flink kar som har veldig god greie på VP motorer som kan ta en liten titt :-) Så er det noen som kjenner en eller annen i nærheten av Grenland så gi meg et hint, på forhånd mange takk ellers for alle gode råd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.