Jump to content

Mitt båtprosjekt høsten/vinteren 2013/2014

Stig Å.

Recommended Posts

Da er jeg i gang med båtprosjektet mitt som dere sikkert har fått med dere er en Sjømann 22 fra 19 pil og bue. Da jeg ovetok båten fant jeg ut at jeg hadde mye kjekk jobbing med båten men har funnet ut i etterkant at det var mer enn jeg trodde men slik er det jo når en har båt. Spesielt en så gammel båt. Men jeg har brettet opp armene på singleten min og endelig satt i gang.

Som dere sikkert har lest på noen av mine tidligere innlegg her på dette flotte forumet så har jeg jo funnet ut at båten lekker vann inn med rorstaget men det får jeg jo ikke gjort noe med før jeg får båten på land og det skjer ikke før i slutten av oktober, så derfor har jeg begynt og demontere litt innvendig noe som jeg er glad for at jeg gjorde :)

Her er litt bilder fra dagens lille økt:

bilde

Har fjernet dørken slik at jeg kunne se alt under, noe som ikke var noe flott syn. Fant også ut at motoren hopper og danser tango så den trenger 4 nye motorfester.

bilde

Her er det elektriske under panelet ved roret som til og med Julius i Dyreparken kunne ha lagt opp bedre. Her må jeg ha tålmodighet og ta en kabel om gangen for og finne ut hvem, hva, hvor.

bilde

90% av kablene er ikke koblet til selve panelet/bryterene en gang.

Var ikke mye jeg fikk gjort i dag men kommer til og legge inne flere bilder her etter hvert som jeg river mer ut av båten :)

Da har jeg fått kost meg litt med kabler, ledninger,skruer og masse dill dall i dag.

Begynte dagen med og fikse kontrollboksen så nå har jeg frikobling av gear igjen slik at båten slipper og stikke på land hver gang jeg skal starte den.

bilde

Trengte litt smøring og en liten justering så funka den igjen :)

bilde

Var en såkalt kjøleboks under den ene stolen som jeg fjernet da jeg skal bygge skikkelig kjøleskap inn i veggen.

bilde

bilde

Begynte også på alt det andre elektrikse og så for meg at dette kom til ta 100 år men der tok jeg feil. Tok meg 1 time så hadde jeg fjerne ca 100 NM med ledninger som enten var for gammle eller ikke gikk til noen ting. Fikk ikke tatt bilde av hvordan det ble for jeg måtte stikke. Fant også ut at det har vært lekasje der den lille masten står så derfor må jeg selvfølgelig ned med hele taktrekket inni.

Så nå blir det og slappe av resten av dagen før turen går i båten igjen i morgen for og rive og slite litt mer :)

Redigert av Stig A. Å. (see edit history)
  • 1 måned senere...

Nå har det vært stille fra denne kanten en stund men nå er det på tide og få fart på sakene.

Isabella ble endelig sleng på land i dag av en kar med stor fiskestang, så nå kan jeg begynne på ting som må gjøres.

Prøvte meg som snekker og satte sammen en krybbe etter tegningen på dokumentarkivet her på forumet. Bomma litt når vi satte båten ned for jeg hadde snudd krybben feil vei men den sto stabilt i så da lot vi det være :P

bilde

bilde

Liten mann med stor fiskestang.

bilde

Båten i krybben.

Starter neste uke med oljeskift og klargjøring av motoren for vinteren. Kommer også til og ta av kalesjen for og få den renset så må nok bygge meg et telt og ha over slik at jeg slipper og lage snøhule oppi båten i vinter.

• 2 uker senere...

Fikk demontert rorstaket i dag og måtte grave halveis til kina for og få det ut siden båten ligger nesten helt nedpå bakken :P

bilde

Slipper og skifter lageret siden det ser ut til og ha blitt skiftet forrige vinter :)

bilde

Ringen med pakkningen løsnet av seg selv når jeg begynte og demontere staket så er jo ikke rart jeg har fått vann inn i båten :P

bilde

Hullet til Kina.

Slenger også med et før og etter bilde av kalesjen som jeg renset på onsdag

bilde

Redigert av Stig A. Å. (see edit history)

Dette ser bra ut, du får sakene fra hendene i en fart som tilsier at dette kommer til å gå bra! Hvis det blåser mye der båten din ligger, så ville jeg vel foreslått å ha vannkanner istedet for tau som sikring av presenninga. Kanner gir en dynamisk tynging, mens tau gir statisk: Tauene er slakke til vinden river i dem, og det fører til at presenninga lettere ødelegges, mens vannkannene tynger den ned hele tida og dermed skaper et jevnt press.

Jeg må nok også snart ta rorstaget, og det hadde vrt fint om du kunne gått litt mer i detalj der: Hva slags pakning sitter der roret går inn i skroget, hvordan skal den se ut når den er ok? Hvordan ser topp og bunnlagring ut? Og hvordan bør de se ut?

Dette ser bra ut, du får sakene fra hendene i en fart som tilsier at dette kommer til å gå bra! Hvis det blåser mye der båten din ligger, så ville jeg vel foreslått å ha vannkanner istedet for tau som sikring av presenninga. Kanner gir en dynamisk tynging, mens tau gir statisk: Tauene er slakke til vinden river i dem, og det fører til at presenninga lettere ødelegges, mens vannkannene tynger den ned hele tida og dermed skaper et jevnt press.

Jeg må nok også snart ta rorstaget, og det hadde vrt fint om du kunne gått litt mer i detalj der: Hva slags pakning sitter der roret går inn i skroget, hvordan skal den se ut når den er ok? Hvordan ser topp og bunnlagring ut? Og hvordan bør de se ut?

Presseningen er for stor for båten så den henger nesten i bakken så det er ikke plass til kanner som du tenker på. Vil ikke kutte den så det passer for det er en dyr pressening.

Når det gjelder rorstaket så aner jeg ikke hva jeg må gjøre der. Pakningen som satt der er helt morken så må ha ny men aner ikke hvor jeg får tak i det.

Stig A Å: liker dette prosjektet, klør i fingrene etterå begynne med mitt. Hva har du renset kallasjen med? Jeg hadde tenkt å levere min på rens på Torvbyen, men når jeg ser hvor bra du har fått fjerna jordslag vurderer jeg å gjøre det selv.

Kjøpte denne: http://www.maritim.no/batpuss/batpleiemidler/kalesjepleie/maritim-jordslagfjerner-1-liter, sprøyta på og lot det godgjør seg i 15 min før jeg brukte oppvasksvamper fra europris og gnikka det inn og spylte av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...