Jump to content

Forslag til telefonapp for å logge klubbregatta ønskes.


finnarne

Recommended Posts

Har et ønske om å få med flere båter på klubbregattaen. Idag seiles det først og fremst med en liten entype, men regattaen er egentlig åpen for båter med handicap også. Men siden det bare har vært entype som stort sett har vært der de siste årene, så har rekkefølgen i mål resultatlisten.

Jeg har lyst til å stille opp med min båt, og vet at det er en annen som også kan tenke seg å stille. Men for regattakomiteen blir det da et problem, siden vi har forskjellig handicap, og det trengs starter eller tidtager. Selvfølgelig hadde det vært best med Gundermetoden, men da må vi uansett ha en starttid. Da må noen regne seg frem til starttidspunkt på ved en gitt vind, og lengde på løpet.

 

Egentlig ønsker jeg meg en app til telefonen som kan hjelpe meg.

 

Har funnet Sailracer.net, som skal finnes til både Android og iPhone, men finner den ikke til ipad. Ser idag at de jobber med saken.

 

Med Sailracer.net kan man laste opp sin track i etterkant, men savner en sak for å lage "resultatliste".

Har heller ikke skjønt helt overgangen mellom websiden og telefonen. Var ute og testet igår, jeg hadde laget meg en trening som gikk fra kl 18:30 til 20:30, hvor jeg hadde lagt opp et løp. Startet appen, men klarte ikke å laste ned løpet på telefonen. Har lagt inn alle merkene som brukes på klubbregattaen, og kan laste dem ned på telefonen, men må da legge opp løpet manuelt. på telefonen kan jeg legge inn startmerker, og rundingsmerker, men ikke målgang, så når jeg hadde rundet de 3 merkene jeg la inn på telefonen, så startet den på første merke igjen. Eventen som jeg hadde laget på web'en inneholdt start, 4-5 merker, så målgang, men ingen mulighet for å laste ned løpet, ser det ut til. Jeg kunne laste opp min seilas i etterkant, men det var ikke nødvendigvis lett å lese av eller slutt-tid.

 

Sånn ser det ut: http://www.sailracer.net/play.php?event=392

 

Ideelt sett ville jeg hatt en app til gjengelig for iPhone/iPad og Android, hvor jeg kunne ha forskjellige løp liggende klare. Starttid kunne enten være fast, eller basert på Gundermetoden. Målgang kunne noteres automagisk, basert på 2 punkter for målgang, gjerne med å sende inn automatisk.

Evt handicap burde kunne legges inn pr båt, så kan enten Starttid legges inn automatisk ved Gundermetode, eller ved fellesstart målgangstid. SailRacer har et begynnende rammeverk, men jeg vet ikke helt. Var redd for at utviklingen hadde stoppet opp, men ser idag at det fortsatt skjer noe der.

 

Er det noen som har ett tips til grei app ?

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hiver meg på denne. Funderer på å stille i klubbregatta (for første gang i mitt liv) og ville gjerne ha en app for start. Dvs som teller ned og varsler for 1 minutter osv, gjerne med lyd slik at jeg slipper å glo på greia for å se hvor lang tid det er til start.

 

Dernest hadde det vært gildt med en app hvor ruta en seilte ble logget på et kart og at man selv kunne legge inn vindretning osv. Finnes det noen typisk "regatta-app"?

 

Kan jo kjøre track i Locus, men der er det ikke noe type seilspesifikke funksjoner.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel noe regattakomiteen burde få til?

Rundt omkring er det jo helt vanlig at det er forskjellige båter med i klubbregattaene, hos oss benytter man http://www.sailwave.com/

Det er ikke noe for hver enkelt båt, men starterne har tidtakning, legger inn informasjonen og presenterer resultatlistene over en kaffekopp og vinlotteri etter målgang.

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne. Funderer på å stille i klubbregatta (for første gang i mitt liv) og ville gjerne ha en app for start. Dvs som teller ned og varsler for 1 minutter osv, gjerne med lyd slik at jeg slipper å glo på greia for å se hvor lang tid det er til start.

 

Dernest hadde det vært gildt med en app hvor ruta en seilte ble logget på et kart og at man selv kunne legge inn vindretning osv. Finnes det noen typisk "regatta-app"?

Sailracer kan gjøre mye av det.

 

Dette er vel noe regattakomiteen burde få til?

Rundt omkring er det jo helt vanlig at det er forskjellige båter med i klubbregattaene..

Det var nettopp for å gjøre det enklere for regattakomiteen. Nå har de(vi) en boks som kjører startprosedyren, med lyd og lyssignaler. Savner bare flagg :)

Det fungerer greit så lenge det er entype båt. Det er jeg som roter det til som vil stille i min egen båt, og ikke kjøpe en båt til. Har også snakket med en annen seiler som vil stille, og vi har nesten samme lystall, så vi bør klare oss.

 

Sailwave bruker vi også, men det er etter at resultatene for de forskjellige seilasene er klare.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hvis dere vet hvor lange de forskjellige banene er burde det ikke være noe problem å lage tabeller med starttider for gündermetoden. Det enkleste er at hver båt starter for seg selv, uten kontroll fra andre enn enn konkurrentene. Det blir det enkleste hvis dere ikke har noen som vil fungere som startbåt (eller lar det rotere blant deltagerne).

 

Endomondo kan tracke, og SailWave bistår med resultatlister gjennom sesongen.

 

Da jeg var ansvarlig for onsdagsregattaer hadde vi som regel fellesstart hvor en båt blåste 5-4-1-0. Dette kan (og bør) rullere for å redusere "slitasjen" og ulempen for startbåten. Målgangstid tok hver enkelt båt selv, og så fikk man heller diskutere på brygga om alle var like sannferdige når tider ble registrert.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Regner med at de båtene som starter i dag har et starttidspungt. Start sammen med dem. Ta målgangstiden selv (dette gjelder alle båter) send målgang med SMS til han som regner ut resultater. For resultatberegning er det jo bare å bruke for eksempel exel.

 

Dette er jo veldig enkelt. Man ganger seilt tid med ratingen.

 

I Mandal for eksempel starter de på GPS tid. målgang tar alle selv og sender på SMS. Enkelt og greit. Ingen starter eller måltaker. Fungerer helt greit, er jo ikke VM som seiles.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...