Jump to content

hvilken aksling dimensjon på Princess 33 fly?


Ktveiten

Recommended Posts

Hei!

 

Som emnetittel sier så har jeg en Princess 33 fly, 1986mod med 2* tamd40B maskiner.

Lurer i denne sammenheng på om noen vet om akslingene er produsert etter tommemål eller mm mål?

Vet bare at akslingen er 38mm, men tommemål er jo 38,1mm/ 1 1/2 tomme.

Propellprodusent måtte vite dette, da jeg må ha en ny propell.

 

 

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Min 91 modell P35 hadde 1 1/2" aksler. Min Ph 43 (2002 model) har 45mm akslinger. Synes som om engelskmennene "went metric" en gang på 90-tallet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Planen var vel så, at de skulle gå over til metric, men realiteten er vel en annen.

Har en Land Rover Discovery fra 2000 tallet og der er det lett blanding, men det er en

helt annen sak.

Ja, de tar det vel over tid, og i en periode vil vi se begge deler.

La oss bare håpe at de ikke følger samme praksis den gang de skal gå over til høyrekjøring :giggle:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jag trodde att min Princess 40 från 1999 hade 45 mm axlar, men vid noggrannare uppmätning (av Ole Pedersen på Korsör Propeller A/S) har det visat sig att det är 1 3/4".

 

/44,45 x 2830 mm/.

 

Lätt att ta fel där...

 

 

 

Hehe like they say: The Brittish go metric - inch by inch!

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lätt att ta fel där...

Ikke sant?

 

Hvis jeg var deg og skulle handle ny propell ville jeg målt for å være sikker. 1/10 millimeters nøyaktighet måler du med skyvelære. Vil du være helt sikker bruker du micrometer. Begge deler får du på tema eller lignende billigbutikk til en helt grei pris og kvalitet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke sant?

 

Hvis jeg var deg og skulle handle ny propell ville jeg målt for å være sikker. 1/10 millimeters nøyaktighet måler du med skyvelære. Vil du være helt sikker bruker du micrometer. Begge deler får du på tema eller lignende billigbutikk til en helt grei pris og kvalitet :smiley:

Takker for bra svar!

Spurte her for å slippe å ta på meg dykkerbrillene igjen :) Har vært nede to ganger på kort tid.

Det vil si for å lese av stigningen på propellen, og for å hente opp igjen den jeg mistet.(noen hadde montert propell til 40mm aksling)

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...