Enzo Startet 13.September.2013 Del på Facebook Startet 13.September.2013 (redigert) Jeg har flyttet det meste av tau og vinsjer fra cocpit og fram til mast men bomuthal og kick er to tau som er siste rest som ikke er flyttet fram, jeg gjerne vil ha i avlaster på de to og ikke på kryssholt så da er spørsmålet. Er det noen som har festet avlastere på mast, å poppe er vanskelig siden jeg ikke kommer til inni avlasteren, kan man skru ? Det er ikke mulig å komme til på baksiden med mutter. Dere som har avlastere på mast, er de poppet eller skrudd ? Redigert 13.September.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 Du går nok litt mot strømmen når du vil flytte utstyr tilbake på masten. Det er bare hullene igjen hos meg.. Materialtykkelsen i en mast er slik at jeg ikke kan forstå hvordan du kan få nok styrke med noe som er skrudd med gjenger. Det aller meste er nok naglet. Men jeg vet det finnes/ (fantes) en form for nagle med gjenget hull i senter som kunne settes inn i et hull og som utvidet seg på innsiden av masten og låste seg fast når skruen ble satt i og dratt til. mener jeg har sett slike for både 6 og 8mm skruer og da holder det jo litt.. Problemet hos meg var at selve naglen begynte å rotere når jeg prøvde å skru ut skruen,- og da var det noe herk.... Om du ikke får svar her ville jeg hørt med et riggverksted. De har sikkert vært ute for det meste av slike utfordringer... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2013 Ok takk skal sjekke om det finnes en slags skrunagle, expansjonsgreie. Mot strømmen, tjaa vet ikke helt. Kjenner til flere som har gått bort fra dette med alt av tau strekt til cocpit og flyttet ting tilbake på masten igjen. Jeg ser egentlig ingen bakdeler, kun fordeler ved å ha dette på masten på en turbåt Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 Å flytte fall tilbake til masten blir litt i tråd med dette: http://sailingsimplicity.com/rigging-simplicity-the-con-of-leading-lines-aft/ Mutternagler blir omtrent som dette: http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Mutternaglesett-12954/ Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.