Jawik Startet 14.September.2013 Del på Facebook Startet 14.September.2013 Er dette noe å ta vare på ? Vurderer å anvende den, etter litt modifikasjon (saging og drilling), til stimkoker for en defroster i båten. Oppnår raskt 90 grader og energitilførselen kan velges mellom gass, diesel, parafin og pellets (ved). Har aldri anvendt denne selv da jeg foretrekker kaffe i større mengder. I første omgang jobber jeg med gass som utgangspunkt og avventer noen deler slik at dette kan rigges opp for en test før jeg angriper kanna med sag og drill. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 En slik liten sak vil nok ikkje ha nok energi til defrosterbruk. Utenom det, så er det vel skummelt å heimemekke for mykje på brensel som gir giftgasser ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jawik Svart 15.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2013 Tok ut sikkerhetsventilen på kanna (kan sees på første bilde av kanna) og monterte en ny kobling. Første steg på testen - og det gir varme / stim til vannet etter 2 minutter fra oppstart. Tok fire minutter på elkomfyren i kjøkkenet før kona hev meg ut derfra. Om jeg får opp nok energi med gass gjenstår å se. Neste steg blir å koble til sirkulasjonspumpe. Jeg skrev stimkoker i innledningen, men jeg kommer til å nøye meg med 80-90 grader på vannet før dette kommer til defroster (Isoterm 10 Kw). @Sæbø hentyder at energien ikke er nok. Om han hentyder til energien i kanna på vannet, eller gassbrenneren, sier han ikke noe om. Meningen er jo å holde en "konstant" temperatur på 80-90 grader og her kommer jo sirkulasjonpumpa inn i bilde. Utenom det, så er det vel skummelt å heimemekke for mykje på brensel som gir giftgasser ? Ventet på at noen ville kommentere dette område . Det er også skummelt å lage sin egen hjemmelaget jettmotor som gir full guffe ved påtrykk. Giftgasser som du nevner slipper en helst ut til friluft og ikke inn i kabinen. Kommer tilbake til dette område når jeg har vurdert energitilførselen fra gassbrenner - også hjemmelaget, men ikke helt klar for test. Venter på en kobling til denne. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Komodo Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Tok ut sikkerhetsventilen på kanna (kan sees på første bilde av kanna) og monterte en ny kobling. Vet ikke om jeg har forstått systemet ditt riktig, men hvis du har et lukket system som er beregnet for produksjon av damp er det viktig at du har en sikkerhetsventil som er i stand til å evakuere nok damp i forhold til den energimengden du tilfører. Uansett om du bare har tenkt å kjøre det på 90 grader. Hvordan har du tenkt å regulere dette? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Eg tenkte effekt av dampen. Kan ikkje være lett å få sirkulasjon i damp heller ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 He, he, nei det blir det vel ikke noe greie på. Da må man vel slippe ut i den kalde enden etterhvert som man produserer ny damp. Kanskje det kan kombineres med ei fløyte når man drar i snora? Tvilsomt at det kommer til å slå an i havnene. Men nå skriver han jo at han skal begrense temperaturen til 90 grader, så da blir det jo vannsirkulasjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jawik Svart 15.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2013 Monterte sirkulasjonspumpe på retur (inngang til kokekanna). Muligens denne må flyttes. Slangen fram til plastkanna er 6 meter (ville ikke kappe denne enda) og trykket bygger seg opp p.g.a. dampen (skal strupe denne slangen med en ventil). Litt vanskelig å få med seg hva som skjer inne i kokekanna, men nivået i plastkanna (sikkerhetsventilen) endrer seg med 3-4 cm (stiger og synker) så det er tydelig at kokekanna tømmes - steg for steg. Og varmt ble det - alt fra 5 minutter. Kjørte dette opplegget i en halv time idag. Kunne ikke holde neven rundt slangene alt fra 10 minutter etter start. Skal prøve å få målt temperaturen vist kona låner meg steketermometeret Når gassen stenges av går vannet tilbake til kokekanna og er klar for neste omgang. Regulering av vanntemperaturen tenkes å skje via sirkulasjonspumpen og potmeter. Mulighet for elektronisk regulering av gassen kan også tenkes. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Nidelv 1874 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Tror du det er mulig å koble to, tre radiatorer i mellom også, så kan man varme opp båten, og kanskje motoren også, før varmen kommer fram til defrosteren? Da kunne jeg vært interessert, hvis du begynner å produsere de. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2013 Eg tenkte effekt av dampen. Kan ikkje være lett å få sirkulasjon i damp heller ? Uten sirkulasjonpumpe vil jo eventuell damp og veske stige så det er nok fult mulig å gå for damp/vann. Tror du det er mulig å koble to, tre radiatorer i mellom også, så kan man varme opp båten, og kanskje motoren også, før varmen kommer fram til defrosteren? Da kunne jeg vært interessert, hvis du begynner å produsere de. Har en Eber som jeg skal hive ut p.g.a. "brann" i denne. Tok fyr her om dagen og heldigvis var jeg ombord. Koblet ut elektriske på bryteren og likevell fortsatte denne for full mugge. Ikke så rart jeg blir skeptisk til så mye mekanisme i en brenner. Hadde seks radiatorer, to defrostere pluss VB i vår forrige båt og fant ut at jeg måtte ha mye mer varmetilførsel enn hva Ebern produserte. 3 Kw var ikke nok. Burde vært minst 9 Kw. Om kokekanna klarer å varme opp Isotermen - 10 Kw - samt VB som skal ligge 4 meter lengre forut gjenstår å se. Motoren får vente til vi finner ut en bra måte å koble oss til denne. Men produksjon blir det nok ikke. De periodene er forbi så nå bare koser en seg med KISS opplegg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bearded Beast Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 KISS ? hehe ja veeel vil heller sei dette bøe meget omfattende og komplisert eg da mn. Og ikkje minst både tvilsomt og ustabilt. Det er igrunn meget enkelt. Gassbrenneren du har er vel kansje 3 kw. Så om defrosteren tar ut mer enn det så.. Det er igrunn ingen forskjell på dette og en vanlig vannvarmer. Det gjelder bare å finne en effektiv overgang mellom brenneren og vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 16.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) Og ikkje minst både tvilsomt og ustabilt. Det er igrunn meget enkelt. Gassbrenneren du har er vel kansje 3 kw. Det er igrunn ingen forskjell på dette og en vanlig vannvarmer. Det gjelder bare å finne en effektiv overgang mellom brenneren og vannet. Sirkulasjon fra konstant motor i gang, gir jo god varme til defroster, og så vidt meg bekjent ligger temperaturen rundt 80-85 grader på motoren. Hvorfor gå etter 3 eller 10 Kw når 80 grader gir nok varme i salongen. Hvilken gassbrenner som skal anvendes gjenstår å se. Kan du nevne hva som er tvilsomt og ustabilt etter det du har fått med deg ? Ta i betraktning at dette fortsatt er en test Redigert 16.September.2013 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
egilwh Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) Skjønner ikke helt hvordan du har tenkt å tilpasse det rent praktisk til bruk i båten.... men er jo greit å eksperimentere litt uansett! :) Redigert 16.September.2013 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Jawik Svart 16.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) Skjønner ikke helt hvordan du har tenkt å tilpasse det rent praktisk til bruk i båten.... men er jo greit å eksperimentere litt uansett! :) Skulle igang idag med å tilpasse - prototypen - til båten, men fikk litt motstand fra den "nye" gassbrenneren så dette ble utsatt til i morgen vist jeg har dagen med meg. En liten bisak som gir god varme. Brenneren er fra en liten camping "primus". Måtte demontere og modifiserte innmaten slik at den tar imot gass fra en større gassflaske (til venstre i bilde). Litt uheldig med å drille et 1 mm hull i selve tilførselskruen som forsyner flammen med gass. Øynene er ikke lengre som før . Må forsøke å få opp gasstrykket slik primusen til høyre viser på bilde ovenfor. Blå flamme oppstår ved trykk. Muligens jeg går for den blå primusen, men blir et ork med å bytte flasken når denne er tom. Og er vel ikke enkelt å få tak i ny flaske over alt. Denne er sikkert 30 år nå og det var på tide den ble anvendt til noe fornuftig. Redigert 16.September.2013 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Komodo Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Sirkulasjon fra konstant motor i gang, gir jo god varme til defroster, og så vidt meg bekjent ligger temperaturen rundt 80-85 grader på motoren. Hvorfor gå etter 3 eller 10 Kw når 80 grader gir nok varme i salongen. Du har et regnestykke som ikke henger på greip. Hvis det stemmer som Plutonium antyder at brenneren har en effekt på ca 3kW vil du ikke klare å få mer enn 3kW minus varmetap inn på defrosteren heller. Du kan ikke bare se på vanntemperaturen, du må se på flowen også. For å få 10kW effekt på defrosteren må man ha en viss temperatur og en viss flow. Når du øker flowen med sirkulasjonspumpa for å øke effekten vil du ikke klare å holde temperaturen oppe. Når du sier at 80 grader gir varme i salongen regner jeg med at du refererer til motortemperaturen. Men skal opplegge ditt fungere betinger det at du klarer å opprettholde like høy temperatur med samme flow som du har fra motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jawik Svart 16.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2013 Du har et regnestykke som ikke henger på greip. Hvilke regnestykke baserer du dette på ? At defrosteren går under betegnelsen "Isoterm 10 Kw" er ikke det samme som at jeg jakter mot 10 Kw. Så mye varme har jeg ikke behov for i en 34 foter. Er klar over at flowen må opprettholdes og det er jo dette jeg "jakter" etter og da helst et sted på 80-90 grader. Blir det mer så er det en bonus. Eberen - 3 Kw -, som fortsatt er i båten, ga nok varme til salongen og lugaren forut, samt til VB'en, før den tok fyr. Og der var nok varmen via Isotermen / defrosteren under 80 grader. Ny Eber 3Kw koster ca. 9000,- i dag. Muligens jeg kan redusere dette beløpet betraktelig med mitt opplegg. Og det er jo det som er meningen med denne testen. Skulle det etter testen vise seg at prosjektet ikke funker så er ingenting tapt - bortsett fra teorien - og det kan jeg leve med. Ser at det oppstår mye skeptiske utsagn m.h.t. dette. Ingen er vel mer skeptisk enn meg selv som sitter oppi dette forsøket...men prøver en ikke ut ideene sine får en ikke noe svar - alt annet blir bare synsing. Jeg har tid nok til å teste ut teorien og foreløpig viser mitt regnestykke at jeg er på rett vei Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
olews Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Dette er moro, fortsett å lage egne løsninger ! Selv sitter jeg tidsklemma så hobbyprosjekter har jeg liten tid til. Litt input videre: Propangass er ganske dyr pr kg som brensel. Du kan kanskje kikke etter løsninger som bruker parafin eller fyringsolje. Jo tyngre oljer jo billigere. Og for all del hold deg unne fuel med avgifter som bensin og diesel. En slik propanbrenner gir ikke så veldig mye effekt, 2kW eller kanskje opp mot 3 kW. Du kan kikke på forbruket og se hvor mange g/time. En bitteliten oljefyr ville nok være mest kostnadseffektivt, men ta sikte på 5kW eller kanskje mer, du skal kunne ha 25C under dekk når det er -20 ute. Du finner brennverdier her. 50 MJ/kg for propan, 1 kJ/s = 1kW. Redigert 17.September.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Enklest å sammeligne med en loddebolt. Den blir over 80 grader, men er kanskje berre 17watt. Den vil være lite egnet for å varme opp defrosteren, sjølv om den blir 80 grader. Rett meg om eg er på villspor her nå, men ebern på 3kw er konstuert for å avgi 3kw varme. Kor mykje effekt den har samla trur eg ikkje er oppgitt. Tap i varmeprosess/forbrenning/eksos/straålevarme osv. Nokon veit sikkert effekttap til omgivelsene? Eg tipper at dersom du skal ha 3kw i vannet så må du bruke minst 5kw. Berre eksosen varmer jo bedre en ein panelovn. Det er jo ikkje akkurat varmepumpeteknologi slik som i huset. Dersom propanbrenneren din gir 3kw vil du kanskje få 1,5kw varme i vannet, som sjølvsagt vil få vannet opp i god temperatur over tid. Men tanken er ikkje bortevekk, har du kikka på kva tekologi de har inni vannvarmer av propan? De varmer vannet fortløpende medan du vasker hendene. Eg trur de har utlagt eksos og. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Fikk en reklame i posten i går fra sunwind.no. Siden det ble nevnt tidligere... Gassvannvarmer, 11 liter/ m, koster nå 2990. Hadde jeg hatt gass i båten, så hadde jeg nok gått for det, i stedet for el-vvbereder. Hva sier forsikringsselskapet om dette går til helv.te ombord? -ikke for å dempe entusiasmen her... Men.. Jaja, verden går ikke videre uten eksperimenter. Hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Eg trur det var her på bp eg ein gang leste om maritim godkjenning på vannvarmef gass. Kanskje det er eget merke/godkjenning i forhold til campingvogn ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jawik Svart 17.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2013 Dette er moro, fortsett å lage egne løsninger ! Selv sitter jeg tidsklemma så hobbyprosjekter har jeg liten tid til. Du finner brennverdier her. 50 MJ/kg for propan, 1 kJ/s = 1kW. Takk for denne infoen. Vurderer jo andre former for brenner, men en sak ad gangen. De varmer vannet fortløpende medan du vasker hendene. Eg trur de har utlagt eksos og. Det var disse som satte meg på ideen, men 12 V ble vanskelig å få øye på uten at skipskassa fikk unngjelde. Ja de har utlagt eksos og det må nok jeg også vurdere. Hva sier forsikringsselskapet om dette går til helv.te ombord? De var glad for at ikke båten tok fyr p.g.a. brannen som oppsto i Ebern. Tenkte på at det var mulighet for en erstatning, men egenandelen min ligger høyere enn hva Ebern koster idag. Den gassvarmeren du henviste til ser jo interessant ut. Men ikke fult så moro... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 17.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Kokekanna er jo litt spesiell da den ikke trenger lang tid - kun 3-5 minutter - på å produsere det en er ute etter. Er jo i prinsippet en trykk koker med sikkerhetsventil hvor jeg byttet ut sikkerhetsventilen med en "inngangkobling", men denne er foreløpig på kun 4 mm innvendig mål. Noe lite etter min smak slik denne er koblet opp nå. I utgangen på toppen av kanna kommer det foreløpig ut stim vist jeg ønsker dette. Litt avhengig av hvor lang tid jeg lar kanna få unngjelde varmen. Denne utgangen for vannet går fra bunnen av den nederste delen - ca. 1 cm over bunnen. Skal foreta en test motsatt vei for utgang vs. inngang siden vannet stiger ved oppheting. Dagen idag har stort sett gått til brenneren og justering av denne. Har også tatt bilder av vindgeneratoren og solceller fra Jørg Becker. Dere har sikker lagt merke til reklamen hans på BP. Dette ble montert nå i sommer (skulle vært montert i fjor sommer) og vi avtalte bilder / film fra montering. Slik gikk det ikke da andre hindringer kom i veien så Jørg for nøye seg med bilder av et ferdig opplegg. Systemet funker etter forventningene og er Silent Redigert 17.September.2013 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Kjelen gikk til moses. Trykket ble for stort så da er det bare å bite seg selv i ankelen og bestille ny Eber. Denne gang D5W. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
RSL Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 sitat; Eureka, skrev den 17 Sept 2013 - 11:45: Hva sier forsikringsselskapet om dette går til helv.te ombord? De var glad for at ikke båten tok fyr p.g.a. brannen som oppsto i Ebern. Tenkte på at det var mulighet for en erstatning, men egenandelen min ligger høyere enn hva Ebern koster idag. Ok-- men hva sier forsikringsselskapet til at du mekker ditt eget trykkoker-gass-andrebrennsoff-varmeannlegg og innstallerer i båten helt uten typegodkjenning? Jeg er ikke helt sikker på at det bare er egenandelen du taper om skuta går ned med rester av bildene over i vraket etter en brann. Men artig er det. det skal du ha. Når du en gang klarer å lage en diseselvarmer som også fungerer som agregat - i hvertfall nok strøm til å drive seg selv - snakker vi big business. (For hvorfor i Hel¤%& skal en brenner som yter 5Kw og bruker 48W - en liten brøkdel - stoppe fordi batteriet ikke har mer enn 11,7 V igjen.) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 RSL, det var trådens prosjekt jeg siktet til :) er vel ikke veeeeldig overrasket over at det ente slik, men underholdende læll :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Kjelen gikk til moses. Trykket ble for stort så da er det bare å bite seg selv i ankelen og bestille ny Eber. Denne gang D5W. Et bra valg, mulig den er for stor . Har også en D5W som skal gi 5 kW noe den sikker gjør har også disse. Isotherm 1012WA vann-luftvarmer og Eberspacher Helios vann-luft varmerNoe som skulle gi i teorien 12 kW varme,- praksis er med begge defrosterne på full fart går D5W omtrent like mye på halvfart som fullfart. Noe som skulle indikere at defrosterne ikke greier å levere stort over 4 kW. Skal montere inn en Eberspacher Helios vann-luft varmer til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.