Elon Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 I en teine jeg dro hadde en blekksprut spist 2 hummere.var bare skallet igjen.Av blekkspruten var det bare blekket igjen da jeg var ferdig med den. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Til alle selv utnevnte politi og bødler , alle tyv fiskere sier de trekker ulovlig bruk så straffen blir den samme for eier som for liksompolitiet. I Trondheimsfjorden er det dykkere , spesielt etter at det er blitt mørkt som fanger ulovlige hummer. De er vanskelige å dra opp , men ,, til dere som er liksompoliti så vil synkebomber få de opp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 I Trondheimsfjorden er det dykkere , spesielt etter at det er blitt mørkt som fanger ulovlige hummer. De er vanskelige å dra opp , men ,, til dere som er liksompoliti så vil synkebomber få de opp. Dykker du selv? Det høres ikke sånn ut. Jeg driver med både dykking og hummerfiske. Har akkurat stappet innpå med hummer nå! Til forrett hadde vi deilig blåskjellsuppe. Hummeren var forøvrig fanget på lovlig vis med teiner. Men jeg dykker ikke for å ta hummer. Min lidenskap innen dykking er vrak. Dersom det er hummer man er ute etter er det faktisk mye lettere å fiske med teiner. Det er en seiglivet myte at dykkere er en trussel for hummerbestanden. Hummeren er i motsetning til krabba kjapp i bevegelsen, og ikke lett å fange for en dykker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Hvordan noen kan mene at dette er ulovlig, og endog likestille det med tyveri, er komplett uforståelig. Tvert i mot er handlingen prisverdig, og under disse omstendigheter fullt lovlig, så vidt jeg kan forstå. Selvtekt er ulovlig. Tiltaket beskrevet her er likefullt prisverdig, vil jeg påstå. Edit: Selvtekt er generelt sett ulovlig, men det finnes vel unntak når det er snakk om å hindre lovbrudd, verne liv og verdier? Det er jo nettopp det man gjør når man trekker opp en umerket hummerteine - hindrer lovbrudd, verner liv og verdier ... hum, i allefall hummer. Man kan også under visse omstendigheter holde fast en mistenkt til politiet kommer. Er det noen som faktisk har oversikt over paragrafene her? Redigert 6.Oktober.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
fiskebaat Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Det er en seiglivet myte at dykkere er en trussel for hummerbestanden. Hummeren er i motsetning til krabba kjapp i bevegelsen, og ikke lett å fange for en dykker. Den er lettest å ta i garn , men den letteste måten uten risiko for å bli tatt er nok dykking , hensikten med innlegget var å henge ut de som driver med ulovligheter med trekking av andres bruk . Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Så lenge man forholder seg til merkereglene er sjansen minimal for at bruket skal bli trukket/passivisert I den sammenhengen vi snakker om her. Og det skjønner du også Fiskebaat. At folk trekker bruk i hensikt på å berike seg selv vil man ikke unngå uansett. Men det er ikke det vi snakker om her. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Man kan også under visse omstendigheter holde fast en mistenkt til politiet kommer. Hah ja det skulle tatt seg ut du. Hvor mange timer vil du sitte å holde fast på noen da mens du venter på politiet? I den grad det i det heile skulle være mulig å komme dit hen. Dummeste eg har hørt denne uka Redigert 6.Oktober.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Hah ja det skulle tatt seg ut du. Hvor mange timer vil du sitte å holde fast på noen da mens du venter på politiet? I den grad det i det heile skulle være mulig å komme dit hen. Dummeste eg har hørt denne uka Straffeprosessloven § 176. Jeg sier ikke at akkurat dén loven er relevant ifht ulovlig hummerfiske, men for å støtte utsagnet mitt "selvtekt er i visse tilfeller lovlig". Den er lettest å ta i garn , men den letteste måten uten risiko for å bli tatt er nok dykking , hensikten med innlegget var å henge ut de som driver med ulovligheter med trekking av andres bruk . Dersom det er ulovlig, så finnes det pr def lover mot det. Hvilken lovhjemmel hindrer flytting (trekking) av umerkede, ulovlig utsatte hummerteiner? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bearded Beast Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Iogmed ulovlig fiske ikkje er noe som angår deg så vil selvtekt være upassende. Det er vel sikkert greit å dra ulovlige teiner sånn sett men om da oppsynet kommer mens du drar umerkede teiner. Hva skal du si da. Nei dette er ikkje mine teiner... Yeah riiiight... mao vil du bli tatt for ulovlig fiske fordi det er du som står der med hånda i kakeboksen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Dét er sant nok en mulig risiko dersom man driver med slikt. En annen risiko er å få båten senket av hummerteinens eier (som kanskje sitter med kikkert og passer på). Men her drøftet vi ikke risiko, men lovlighet. Jeg finner dette i straffelovens paragraf 19: § 19. SelvtektEn handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den som har retten, handler for å gjenopprette en ulovlig endret tilstand, og det ville være urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand. Makt mot en person kan bare brukes når rettskrenkelsen er åpenbar, og må ikke gå lenger enn forsvarlig. Utplassering av umerkede hummerteiner, og især utplassering av umerkede hummerteiner utenfor sesong, kan vel regnes som en "ulovlig endret tilstand". Å heve de ulovlig utsatte hummerteinene kan vel regnes som "gjenoppretting", og er dermed ikke ulovlig. Hvorvidt det vil være "urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand" kan jo være subjektivt - men det beste er vel å kontakte rette myndigheter, og be om tillatelse til å gjøre noe med problemet dersom de relevante myndighetene ikke har kapasitet til selv å rykke ut. Skal man følge boka, bør vel hummerteinen leveres til politiet (som igjen evt kan selge det på hittegodsauksjon). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bearded Beast Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 å de går nå rett på dynga. Det gjør de her rundt iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Tjuvfiskere blir lett paranoide. Sett en strips på bruket så får de noia. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 (redigert) En lappe på ilen med tekst : Du er fotografert , da opphører nok fisket der. Naturvern oppsynet bruker gule plastikkmerkelapper ,, i knov. Redigert 7.Oktober.2013 av fiskebaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Så du skal trekke annen manns bruk for å sjekke om det er merket ? Leke politi og oppsynsmann ? Å trekke annen manns bruk ses alvorlig på. Kanske du bør pansre båten din og bevæpne deg, for dette kan bli alvorlig. Giddet ikke å lese lenger en hit siden det sikkert kommer en masse vrøvel om selvtekt, leke politi osv. Snakket med politiet om ulovlige sjøørretgarn, og de kunne da opplyse om at jeg burde ta dem opp selv dersom oppsynet ikke fungerte. Dette var fullt lovlig. Eventuell fangst i ulovlige fangstredskaper skal settes ut igjen uanset om de er død eller levende. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 (redigert) Jeg også blir helt skjelven av lyst til å dra opp umerket bruk når jeg ser det, men tør rett og slett ikke å nærme meg slike umerkede blåser.. Men mitt spørsmål til TS er følgende: Om du står og trekker i et umerket/ulovlig bruk; hvordan vet kystvakt/politi at det bruket du holder i hånda ikke er ditt? Gode hensikter eller ei, så kan du ende opp med bøter i giga-klassen om du blir tatt på fersken med ulovlig bruk i lanken. Men, engasjementet ditt er av det gode. Mitt forslag er som følger: 1. Ta bilder av den umerkede blåsa 2. noter deg koordinatene hvor blåsa befinner seg 3. kontakt politi/kystvakt og gi de de opplysningene du har.. 4. om påtalemyndighetene sier de ikke har kapasitet til å ta seg av det, tilby deg å trekke fandenskapet opp av vannet. Tipper du får et nei, men en kan aldri vite. Redigert 7.Oktober.2013 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Selvfølgelig vil du få nei. Selvtekt er forbudt i alle siviliserte samfunn. Tydeligvis mange her inne som er vant med å stjele fra andre sine teiner. Nå har de fått ett påskudd; Æh, jeg syntes denne teina så umerket ut.... Æh, navnet var jo nesten visket ut... Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Greia er den at man raskt kan bli "gjerningsmann" så fort en tar i denne blåsa. Påtalemakten er klok, men ikke synsk. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
BAN Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Politiet logger enhver samtale, så hvis du først melder om ulovlig bruk, for deretter å bli tatt med det skal vel saken være helt grei. Og Mix, jeg har fått beskjed fra politiet om at jeg kan ta opp ulovlig bruk så hvordan du kan hevde at det ikke er lov forundrer meg. Politiet er etter hva jeg erfarer de som har greie på dette med lovbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Selvtekt er forbudt i alle siviliserte samfunn. Jeg har allerede limt inn relevant paragraf. Selvtekt er lovlig, under visse omstendigheter - og det inkluderer å trekke opp et åpenbart ulovlig fiskeutstyr dersom man kommer over det og relevante myndigheter ikke har tid/kapasitet til å gjøre noe med saken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lnjk Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Tror det er like greit å gjøre som Fiskeridirektoratet skriver på sine sider. Kontakte Munin eller direktoratet om man kommer over bruk uten navn og adresse ( tlf nr. er ikke nok). At politiet utnevner tilfeldige til kontrollører av de som tar kontakt vedr mulig ulovlig bruk høres rart ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Det koker helt enkelt ned til dette som er sakset fra lovdata. § 17. Nødrett En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen. Ikke ikr., men gjelder for forbrytelsene i kapittel 16, se § 411. ....tror pinadø jeg skal begynne å gjøre å gjøre livet surt for umerket hummerbruk om jeg skulle snuble borti noe. Jeg må bare gi politiet beskjed først. Jeg oppfordrer også hobbyfiskerne forøvrig til å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Og Mix, jeg har fått beskjed fra politiet om at jeg kan ta opp ulovlig bruk så hvordan du kan hevde at det ikke er lov forundrer meg. Politiet er etter hva jeg erfarer de som har greie på dette med lovbrudd. Kan du ikke bare legge ut en kopi av den tillatelsen du har fått av politiet her på BP da. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Om jeg ikke har mistolket lovteksten helt totalt, så blir vel dette under nødrett? Vi har en meget streng regulering av hummerfiske pga at den er nær utryddelse. Det er dermed ganske alvorlig å bedrive ulovlig hummerfiske. Sakset fra http://m.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/?36665 : Høye bøterÅ fiske hummer utenom sesong er miljøkriminalitet og blir bøtelagt. Å fiske med teiner uten fluktåpning gir f.eks. en bot på 4.000 kroner. Tar du en hummer med opp på land i fredningsperioden, koster det deg minst 8.000 kroner i bot - og er dette i tillegg en hummerdame full av rogn, stiger boten til minst 12.000 kroner. Husk også at fangstredskapene skal merkes skikkelig med navn og telefonnummer.Hummeren har status «Nær truet» på den nasjonale rødlisten over truede arter og må beskyttes mot uvitende feriegjester. Sett deg inn i reglene for fritidsfiske før du legger ut på årets sommereventyr og la hummeren være i fred – i alle fall frem til 1. oktober. ... Så, jeg tenker at påtalemyndighetene er takknemlig for at ulovlig bruk blir meldt inn, tatt opp og evt levende fangst blir satt tilbake i vannet og bruket er et problem mindre. Tyvfiskeren på sin side, bør være takknemlig for at noen sparte vedkommende for solide bøter. men, jeg tror ikke det er så dumt å kontakte politiet før man haler i teina, så man ikke selv får et forklaringsproblem om myndighetene lå på lur og tok deg med hva de kanskje tror er "med hånda i kakeboksen". Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Geir Kallevik Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Å blande inn nødverge i denne diskusjonen blir rett og slett tåpelig , da vi tross alt snakker om fangst av en art som er lovlig og ikke finnes på rødliste. Har tatt opp denne diskusjonen med en som jobber som oppsynsmann, men han var usikker på lovligheten for hvermansen og fjerne ulovlig satt bruk. Har derfor sendt Mail til Økokrim, som er ansvarlig for håndtering av slike spørsmål, så får vi se hva som er lov. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Det var kreativt. Fra økokrim får man vettuge og riktige svar vedrørende å kalle dette nødrett eller ei. ( jeg har aldri skrevet nødverge, hvilket er en stor forskjell fra nødrett.) Jeg må korrigere deg på at hummeren ikke er rødlistet: I 2012 var den rødlistet, og jeg tipper den fremdeles er det, i og med at bestanden fremdeles er betydelig svekket. Det er ca 10 % igjen av hummeren i forhold til hvor mye det var av den i etterkrigsårene. Så, jeg kommer til å melde fra neste gang jeg ser et umerket bruk, og samtidig tilby meg å fjerne bruket og sette ut igjen evt fangst. Så kan kalle det hva man ønsker for meg. Hovedsaken er at vi må følge reglene, spesielt når en art står på spill. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.