krismo75 Startet 18.September.2013 Del på Facebook Startet 18.September.2013 Hei båtfolk, Står på trappene til å kjøpe meg en 2005mod Nor-Dan 780 m/Mercruiser 200ES. Driftstid på denne herligheta er 430t Har fått dokumentasjon på service hver år siden 2008, siden 2007 har det vært en eier på denne båten. Siden jeg ikke har erfaring fra innbordsmotor m/drev fra før lurer jeg på om det er noen som har erfaringer å dele med meg? Båten har jeg lest mye positivt om, så det er primert motor/drev jeg trenger info om. Selger opplyser at mekanikeren han bruker sier det ikke skal skiftes registerreim på denne motoren før 2500t, høres mye ut for meg, men har ikke dokumentasjon/kunnskap som sier noe annet. Anyone? Setter stor pris på alle tilbakemeldinger jeg får :) Båten skal besiktes/hentes på førstkommende fredag og jeg gleder meg stort!! Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 (redigert) Jeg kjenner ikke den motoren, men en kompis hadde samme båten med 320 merctuiser. Det var optimalt. Kan 200 hesteren bli litt snau når båten er lastet? Redigert 18.September.2013 av Øya (see edit history) Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
krismo75 Svart 18.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2013 Det kan jeg ikke uttale meg om, har ikke prøvd den enda. Men ser i diverse forum her at noen mener 200hk passer godt til båten pga lavere vekt enn 4.2liters motoren.. Noen som vet intervall på reg.bytte på denne motoren? Kristian Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 https://baatplassen.no/i/topic/94231-cummins-havari-vannpumpereim/?hl=vannpumpe Bare til info Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tkb Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Bra å hente fram den tråden. Han som kjøpte båten min( med ES 200) måtte overhale sjøvannspumpen året etter. Ser ut som en svakhet ja. Denne motoren har hverken registerreim eller kjede, det går via tannhjul. Så ingen byttefrekvens der! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Jeg synes disse båtene er litt smale ift lengde, dvs at de kan oppleves ranke. Vil da være sårbar for bevegelse ombord under fart. Mulig det kan "trimmes bort". Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
krismo75 Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 Takk for svar, Råd og tips notert :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Kom forresten på en ting til som jeg ved en anledning har sett nevnt her på Båtplassen av en tidligere eier av en slik båt: Meget markert planingsterskel. Dvs at det er først ved 14-16 knop den planer og at den fram til dette "går med nesen i været". Det vil du jo oppleve når du skal prøvekjøre. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
-morten- Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Jeg synes disse båtene er litt smale ift lengde, dvs at de kan oppleves ranke. Vil da være sårbar for bevegelse ombord under fart. Mulig det kan "trimmes bort" Har du prøvd båten? Det er ikke bare bredde som avgjør om en båt er rank.. det har med vektbalangse og tyngdepugt å gjøre vel så mye, samt bredde på chine og vannlinjeareal. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bergen dørk Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 (redigert) Nei, jeg har kun vært ombord i båten. Så det var bare ment som noe en kanskje bør tenke på/være bevisst på ved prøvekjøring. Har stor sans for båten. Virker å være bra kvalitet. Har du forresten sett denne tråden, krismo75? https://baatplassen.no/i/topic/86061-erfaringer-med-nor-dan-780-god-kvalitet/ Redigert 19.September.2013 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
krismo75 Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 Har fått svar på det jeg lurte på, takker :-) Prøvekjøring i morra, d gledes! Sitér dette innlegget Link to post
rffr Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Selv om trådstarter har fått svarene han er på jakt etter. Bytta inn en Bensin Draco 24 i en slik med KAD44 for en 6-8 år siden. Ble meget skuffet over stabilitet ved stilleligge såvell som sjøegenskaper sammenlignet med Dracoen. Grunnet vekt på motor ble den noe baktung, og med tilsvarende planingsterskel. Men når den først var i plan gikk den fint ned til 12-13 knop før den falt gjennom. Vet jeg sammenligner to forskjellige konstruksjoner, men bare til info. mvh Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.September.2013 Del på Facebook Svart 20.September.2013 Kad 44 er markant tyngere enn ES200. I Bella Falcon 26 var denne forskjellen meget merkbar. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 20.September.2013 Del på Facebook Svart 20.September.2013 Blir jo spennende å høre fra krismo75 i dag om hvordan prøvekjøringen gikk! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
krismo75 Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Prøvekjøringen gikk veldig bra! Lett opp i plan, lett å håndtere :) Mye båt for pengene! Nå er det bare å vente på å få båten hjem :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Har du en link, så vi får se den? Gratulerer, forøvrig! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.