Izabella2 Startet 22.September.2013 Del på Facebook Startet 22.September.2013 Ja heldigvis for en gang skyld var jeg på rett plass til rett tid i det en Fjordwing 19 ble lagt ut for salg. Jeg falt helt for denne båten i Daycruiser klassen og kontaktet kjøper for et kjøp av denne. Etter og ha befart båten kunne jeg bare fastlså at båten ikke ville komme på sjøen i år da den trengte en den oppussing. Motoren var BMW 130 hk med drev. Slik såg båten ut ved avhenting. Ja jeg har begjynt og pusse ned på båten da jeg vet at her blir det myeee pussing gjennom vinteren, ny motor er innkjøpt dvs en VP 220 hk senere blir det nok et Vp 280 drev i akterspeilet. Nye puter, kjøleskap blir det og. Jeg har lagt ut noen bilder men vet ikke om dem fremkommer på lenken. Det vil forhåpentligvis bli oppdateringer etterhvert som prosessen går fremover. Planen er og sprøytelakkere båten utvendig og innvendig https://plus.google....941878179973744 Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 2.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Her står båten jeg falt for, flotte linjer. Ser for meg en del arbeid. Har heller ingen erfaring med småbåter og ei heller priser. Ja det endte med at en postboks i New jersey kom godt med da delene er billigere der borte. Ja da var båten kommet hjem, og tenkingen og planleggingen påbegynt. Motor måtte ut fant jeg ut da jeg ikke er helt komfortabel med en Bmw 130 motor. Etter en del tlf så endte det opp med en VP aq 211 motor. Da var det ut med aluminiumen Her ligger Drevet. Ut me an. Påbegynt nedpussing VP AQ 211 som jeg kjøpte inn til båten denne var tett i riserene, men etter og ha latt dem ligge i sitronsyre og varm vann en stamp i 2 dg så fekk jeg staket dem opp. Ny svinghjulskåpe ble montert. Grunnet vektforskjellen på denne motor og Bmw så ble det og kjøpt inn en ny henger som klarer vekta Tysse 6261 sku holde. Men den blir først tatt i bruk når båten er ferdig, så en slipper farger og bunnstoff på en ny henger. Ja det ble mye pussing. Ja noe større plass må det og med større motor Ikke mye som blir igjen kjøleskapet skal og vekk da det var defekt, så jeg var heldig som ikke kastet det jeg hadde stående, da det kommer godt med her. Ja det skal renskes. Her er jeg i ferd med og fjerne klossene til motorfestet da jeg må ha dem flyttet. Er det noen som har gode råd eller hint så er det bare og skrive, uansett hva det gjelder. Jeg har planer om og skru fast en vannfast kryssfiner plate med 2 komp epoxy lim mellom i akterspeilet på innsiden for derretter og legge et par lag med polyester og glassfiber over platen. Og på utsiden hvor jeg må tette igjen hullet etter BMW drevet skal jeg legge lag på lag med glassfiber og polyester til jeg er parallelt for så og avslutte med duk.. Dette før jeg lager et nytt hull. Har malen liggendes. Forresten er det noen som har bruk for en papir mal så er det bare og kontakte da jeg har den på mail. Videre prosess vil bli lagt ut ved fremskritt. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Fin båt med fine linjer den Fjordwing`en Vi følger med, så lykke til videre med prosjektet Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Izabella2 Svart 2.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Fin båt med fine linjer den Fjordwing`en Vi følger med, så lykke til videre med prosjektet Jo mange takk. Syns og det er en flott båt, gleder meg til og se den på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 (redigert) Jeg har planer om og skru fast en vannfast kryssfiner plate med 2 komp epoxy lim mellom i akterspeilet på innsiden for derretter og legge et par lag med polyester og glassfiber over platen. Og på utsiden hvor jeg må tette igjen hullet etter BMW drevet skal jeg legge lag på lag med glassfiber og polyester til jeg er parallelt for så og avslutte med duk.. Dette før jeg lager et nytt hull. Jeg vil råde deg til å ta jobben med å fjerne all kryssfiner i speilet og lime inn nytt. Husk at det er store krefter som skal holdes fast. Erfaringsmessig er kryssfineren blitt morken i årenes løp. Forresten gratulerer med flott båt, dette prosjektet skal jeg følge. Redigert 2.Januar.2014 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
MaSa Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Spennende, gratulerer med båten og lykke til med forvandlingen :) FFølger med Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Zapata Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Flott båt og et spennende prosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 3.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Ettersom Jeg hadde gått i innkjøp av VP AQ 211 ble jeg fortalt (Ja av en hyggelig kar som fortsatt jobber med båter, dette var en kar som da på slutten av 60 tallet jobbet for Fjord boat. Han hadde godt kjennskap til denne båtypen og kunne fortelle mange fine historier. Motormessig vil det ikke være noen problemer med en slik motor i denne båten. Sett på en propell 14"x 23 og båten vil ligge på ca 55 i topp fart. Men nå er det ikke noe mål i seg og ha en enorm toppfart Jeg fekk og da vite at det var bare ett type drev jeg kunne ha og det var et med utveksling 1,61:1 jeg kunne bruke). Så her var det bare og hive seg rundt tenkte jeg. Prismessigt sett er ikke dette noe som er billig og det er heller ikke så mye og ta av , så her måtte gode råd og være billige Med så liten tålmodighet jeg hadde så ble finn.no - Blocket - og Ebay saumfart og ikke et drev var og oppdrive med denne utveksilngen, så her trodde jeg at jeg hadde gjort det store. Men så kom jeg over et drev i South Carolina Via Ebay drevet var flott og se på og det var kun ferskvannskjørt i hht eiger. 4500 kr sku han ha så jeg slo til. Endelig etter 2 mnd venting kom drevet og ytterlig 2800 i frakt og moms. Drevet såg flott ut,og bar ikke preg av og ha vert i vann, men brukt var det. men dekselet på baksiden manglet. så var det vare styrehjelm og bolter, belger og gjennomføringer som manglet men det er på blokken. Jeg har og fått tak i Pulpit til båten, hydrauliske trimflaps, drevløft, Stoler blir byttet ut med en anordning som gjør at stolene kan svinges og tiltes. Ja det har vert en kostbar sak. Jeg skal få lagt ut info når det er noe nevneverdig og komme med. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 (redigert) Det er bra du ikkje ser stor toppfart som noe viktig for du vil aldri komme over 45 knop med den comboen der. 4400 O/min 1.61 & 23" tilsier 40-45 knop. Skal du over det må du ha en propell med egenskap som dessverre ikkje er å oppdrive til aq drevene. AQ drevene har bare 'traktorpropeller' og er supre til vanlige installasjoner men ikkje egnet for fartsbåter. Da må du i så fall over på DP Skal man ha fart så er mercruiser beste veien å gå. De har et enormt utvalg i stålpropeller for en hver installasjon og fart. Redigert 3.Januar.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 3.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Med tanke på Vinrace, dem lager vel propeller etter behov ? men som sagt 40-45 nm er mere en nok. Bare komme seg på sjøen og få litt terapi er det som er morro. Regner og med at det er et forholdsvis bra forbruk på en slik maskin ved max fart. marsj er den vel kansje nede i 20 L/T ca ?. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 (redigert) Gjør de? mulig det. Den slags veit eg intet om. 30+ lt meir som. Spørs nå hvor langt ned du kan dra den det. Ser heller ingen grunn til å bruke så liten propell som 14" dia på dette. Større diameter gir bedre aks og holder farten bedre ved turtallreduksjon. Vet forresten det skal finnes et ombyggingssett slik en kan bruke merc propeller på desse dreva men det var vel kansje ikkje på agendaen. En annen ting, har dette nyanskafne drevet ditt powertrim? Hvis ikkje så sliter du enda meir med farten og da meir seriøst mht ganglaget Redigert 3.Januar.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 3.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Nei den har ikke powetrim, Jeg har bare et drevløvt, men det er vel ikke beregnet for bruk under slike hastigheter :). Jeg får se hva jeg gjør og hvor mye jeg skal legge i det med farten da den ikke betyr så mye for meg er det viktig at båten oppfører seg bra under den farten jeg bruker :) Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Her begynner det og bli klart til og sette inn nye klosser til motoren Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Det har gått seint det siste med tanke på båtarbeidet da jobben har tatt mye av tiden, men regner med at det blir full fart fremover nå. Får forresten bare opp feil mld når jeg skal laste opp bilder nå. Klossene er limt med 2 komp epoxy lim og støpt med glassfiber rundt Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Tenkte jeg skulle dele erfaringene og prosessen her, men det er desverre bare tull hver gang jeg skal prøve og laste opp bilder, kansje en gang dette virker skal jeg se om jeg får lagt inn bildene. av prosessen. Ellers får dere ha en flott båtsommer Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Ja her var jeg på an igjen etter mye fravær grunnet surt kvinnfolk og mye jobbing. Som dere kansje ser så er motor klossene limt og støpt inn her. Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Så er det og begynne på akterspeilet. Akk det var en dritt jobb, brukte nesten en uke bare på og fylle igjen hullet her til 280 transom. For og ha det sagt så ble det pusset mere en det vilder her viser, samt det var noe konet i gamle kanter. Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Her har jeg sprøyta litt maling for innabords motorrom. så det sku se ut som om det var fremskritt. Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Jeg vet ikke hvorfor det sku ta så inn i granskauen lang tid og finne en slik propp uansett hva prisen var så fant jeg ikke hverken på E-bay eller andre plasser. Hadde nok kunne fått laget en men prisen ville nok vert derretter. Ja en dag var jeg heldig og fant en annonse fra en kar på Sotra som hadde fått en feilbestilling og det var nettop en slik jeg var ute etter 14 1/4 x 25" så det var en som var glad da Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Så var det noe av det jeg hadde gruet meg mest til. Jeg viste ikke hvilken type lakk eller om det var en eller to komp så jeg tok ingen sjanser og har nå beg og fjerne vekk det som er før finpussing og sparkling begynner samt kline på noe tokomp epoxy lakk når den tiden kommer Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Får nå ta et bilde til selv om jeg har beg på andre siden nå. Har fått tak i nye flotte svingbare og tilt bare stoler og trekt opp alle puter nye teak lister på badeplattformen som skal på. Pulpit og trimflaps Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Dette blir bra. Spennende å se ferdig "malt" båt. Har selv lakket med Biltema sitt system flere ganger. ble meget glatt og blankt. http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-30623/ http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-36532/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Måtte jo teste Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 (redigert) JA for og få aaalt med så gjekk jeg i innkjøp av en ny Tysse henger 6261 til båten.En henger jeg er veldig fornøyd med da jeg må bruke den til og ta båten inn og ut av garasjen inn i mellom. Flott med dem selvjusterende krybbene, sku tro at hengeren var laget for denne båten Som dere ser og jeg ser så lager hjulene på krybben svarte merker på skroget men når båten er lakket så blir dem julene pakket inn i plast for og forhindre svarte merker :) Redigert 18.November.2014 av Izabella2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Izabella2 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Jeg syns det var mye interresant her på denne siden.http://www.seasea.no/Maling/Lakkmaling/International_lakkmaling Ja jeg har sett resultat på biltema sin lakk og. Jeg ble meget overasket over bra resultat på en anna båt. JEg får se etterhvert hva det blir til, men alle erfaringer og anbefalinger mottakes med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.