Jump to content

Garmin AIS 600, erfaringer/utgangseffekt


176-671

Recommended Posts

Hei.

 

Garmin AIS 600 (kl. B) er montert i båten, splitter ny enhet. Har en antenne som er tilpasset 162 MHz og måler fornuftige verdier når jeg sjekker antennen både for SWR (1.2) og impedans (50 ohm) i fødepunktet. Ditto verdier ved den delen av coax'en som går inn på AIS 600-enheten.

 

Problemet mitt er: ferdes rundt omkring i Oslofjorden, og jeg følger med på MarineTraffic.com - som snapper opp "alt" av lystbåter i nærheten. Har prøvd å holde meg tett opptil andre fartøy med AIS kl. B, som trackes via MarineTraffic.com uten problemer - sammenlignbare når det gjelder antenneplassering/-størrelse. Men meg - nei, min båt snappes IKKE opp.

 

Har nå tatt en liten dugnad med diverse egnede måleinstrumenter og funnet ut at AIS 600 gir en utgangseffekt på 0.2 W - målt på antenneutgangen med et passende Bird-wattmeter og en egnet probe. Har også fått låne litt kvassere og moderne utstyr og konstaterer at utgangseffekten IKKE er de 2 W som enheten i følge dokumentasjon skal gi. 0.2 W er ikke mer enn at det forsvinner i den lille spolen nederst i Glomex-antenna, så det er ikke rart at få eller ingen plukker opp det utsendte signalet.

 

Er det noen som har erfart noe tilsvarende med dette produktet? I dokumentasjonen som følger med, nevnes strømforbruk i henholdsvis "low power mode" og "normal mode". Spørsmålet er om det finnes en "low power mode", evt. om dette begrenser utgangseffekten. Det finnes ingen opsjon i det medfølgende programmeringsverktøyet for å endre på dette, ei heller informasjon i produktets dokumentasjon.

 

Enheten har en stabil og god strømforsyning, så det er ikke spenningsfall som bidrar til begrenset utgangseffekt.

 

Er svært takknemlig for gode innspill her. Problemet når man kommer drassende med en reklamasjon, er at man i liten eller ingen grad blir sett på som kyndig innenfor området, og jeg har følelsen av at jeg blir sett på som totalt åndssvak som hevder at det er noe galt med enheten - til tross for 20 års erfaring med alt mellom DC og 9 GHz. Senest i dag fikk jeg en tilbakemelding om at "målt utgangseffekt skal være 0.4 til 0.6 W" - hvilket jeg arkiverer i kategorien "nonsense".

 

Samme enhet har en NMEA0183-utgang, valgbar hastighet 4800 eller 38400 bps. På sistnevnte er det så mye crosstalk på medfølgende original kabel (målt ved dennes endepunkter) at den stakkars kartplotteren ikke har sjanse til å plukke ut mer enn noen få prosent av dataene som kommer ut der. På 4800 bps går det greit. Og, nok en gang: dette er målt/avlest på tampen av den originale kabelen som følger med fra Garmin. Er det noen åpenbare ulemper ved å kjøre kommunikasjonen på 4800 bps? "On air"-grensesnittet baserer seg vel på en noe raskere datatakt - savner informasjon om AIS 600 bufrer mottatte AIS-data dersom den ikke klarer å dytte unna alt på 4800 bps.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Hulda har samme Garmin'en. Nå har jeg ikke målt noe som helst, og har ikke sett behovet heller. Kartplotteren som AIS'en kjører mot (Garmin 4012), viser båter som jeg ikke kan se. Altså langt under horisonten. Nyttefartøyer ser meg på lang avstand. Lars H fulgte meg på internett da jeg surret rundt nede på svenskekysten nå i høst. Baud-raten jeg bruker er 4800 Baud. VHF-antennen deles med en 10 år gammel VHF, og VHF'en viser båtens posisjon. Altså, hos meg ingen problemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den samme instalasjonen i min båt og erfarte det samme som deg når jeg koblet opp med NMEA0183.Tok kontakt med Garmin Norge etter anbefaling av Kjetil på Seatronic og som ikke kjente til dette problemet.Jeg var synlig for andre fartøy med Ais men ikke på Marine Traffic. I tillegg slet jeg med å ta imot signaler fra andre fartøy på plotteren også en Garmin.(4008) Dette fungerte helt fint med min gamle Nasa ais motaker.Garmin Norge konkluderte med at det beste ville være å gå over til Nmea2000 oppkopling av dette utstyret.Det ble gjordt og etter dette har systemet fungert helt tilfredstillende.Det må dog legges til at i Indre Oslofjord er det dårlig med basestasjoner for

Marine Traffic og det kan ta lang tid før du er synlig her Har erfart at strekningen Fra yttersiden av Malmøya og ned forbi Steilene er meget vanskelig .

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

I båten vår har vi kun AIS-mottager og etter å ha tilbakelagt over 14000 mil siste året er erfaringen så langt at det er ytterst sjeldent fritidsbåter dukker opp på AIS'en før de er noen hundre meter unna. I mange tilfeller er de så nærme at vi kan se antall personer i cockpit før de dukker opp å skjermen. Jeg vet ikke om dette skyldes svak utgangeffekt på kl B-sendere eller om det er mottageren vår som er dårlig (den var ny før vi dro fra Norge og får inn skip lenge før vi kan se de selv ved god sikt), men da vi tracket en båt fra Færøyene til Island dukket den aldri opp på marinetraffic før den var vel fortøyd i gjestehavna i Reykjavik. Vi møtte båten ute på havet og kunne se den i god tid (og gjenkjenne båten) før den dukket opp på skjermen vår. Jeg hadde AIS-mottager på gamle-båten også og erfaringene fra den var akkurat de samme... yrkesbåter dukker opp i god tid, mens fritidsbåter sjeldent dukker opp før de er svært nærme... :pray:

Link to post
Share on other sites

Klasse B sender med 2W og rekker derfor normalt ikke lengre enn en vanlig håndholdt VHF. Marinetraffic har langt fra nok mottakerstasjoner til å fange opp klasse B senderne. Så om det er et mål å vises der vil jeg anbefale å bruke mAIS/iAIS. Selv får jeg inn det fleste klasse B sendere på en avstand av 6-8NM. Klasse A kan jeg under gode forhold får inn 50-60NM unna. Så man kan nok regne med å bli sett av det store på en avstand av minst 6NM vil jeg gjette.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Noen gode innspill her - men jeg poengterer nok en gang noen momenter:

 

1) andre lystbåter (kl. B) med tilsvarende antennemontasje og i umiddelbar nærhet, trackes fint på nevnte MarineTraffic.com. Jeg vet godt at det finnes skyggesoner for landbaserte mottakere, men i det aktuelle området (Rauer-Hollenderbåen-Mefjordsbåen-Moss-Rauer) skal det være rimelig godt med mottaksdekning - og andre kl. B i samme området mottas så det suser.

 

2) Rekkevidde vil selvsagt ikke være all verden, men dog - 2 W til en rimelig godt tilpasset antenne, over flatt hav - tilsier at man sparker ut et signal som når noen NM. Kl. A med sine 12 W og antatt vesentlig bedre plasserte antenner vil nødvendigvis nå vesentlig lenger.

 

3) Mottak av AIS-data fra andre enheter er forsåvidt ikke noe problem, mottar en drøss av både kl. A og B i området jeg ferdes i. Selve overføringen til kartplotter, som i følge Garmins dokumentasjon skal foregå på "typisk" hastighet 38.400 bps, er problematisk dersom man skal bruke medfølgende originale Garmin-kabel (man har vel ikke noe valg, med mindre man benytter seg av NMEA2000).

 

 

Veldig interessante innspill fra Hulda (null problemer) og Quantum (NMEA2000-anbefaling fra Garmin). Begynner å lure på om det var så lurt å velge en Garmin-enhet - den lå under konkurrenten i pris, og jeg hadde sett for meg at dette skulle være rimelig uproblematisk. Men jeg har nå en litt uggen følelse av at 38.400 bps er "på lykke og fromme", samt at det *er* noe merkelig med utgangseffekten på denne enheten. Greit nok at squitter som sendes ut er så korte at man ikke rekker å måle effekten skikkelig med et vanlig "nål-meter" - men når litt mer avansert utstyr viser at det kun er snakk om RF-effekt på 0.2 W som forlater enheten, er det noe merkelig på gang - og det sammenfaller godt med at få eller ingen ser meg.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at min sender fungerer godt, da jeg har mange kompisbåter som har meldt at de ser meg på lang avstand. Men i området du angir vises jeg nesten aldri på marinetraffic. Selv ikke i Breiangen er det sjelden at båten vises, til tross for mottakere ved Svelvik, Son, Moss og Holmestrand. Bildet under viser en ganske typisk situasjon med få mottaksstasjoner, hvorav mange ikke er operative (røde merker):

 

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde sist år en AIT2000 transponder fra Digital Yacht, men det ble bare problemer. To ganger døde enheten og jeg måtte få ny. Så den ble byttet inn i en Raymarine AIS650 med egen antenne som jeg har brukt nå i sommer. Og den har det ikke vært noe tull med. Det virker som om senderdelen har lang rekkevidde, og det samme kan sies om mottakerdelen. Den "ser" båter som er langt unna. Jeg har egen standard 90cmm VHF-antenne til enheten. Komunikasjon mot både PC og kartplotter går på 38400 bps. Mellom AIS og PC har jeg en optisk isolert serie til USB omformer.

På bildet under vises de mottak jeg hadde og streamet videre til Marinetraffic på fredag 23/8 fra kl.1400 til 1700 med lite fritidsbåter ute mens jeg lå fortøyd i gjestehavnen på Hankø. Og den dekningen er jeg fornøyd med når antennen min står 3m over havet på en motorbåt med hele Hankø mellom meg og fjorden.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk, Lars - og dere andre. AIS650 var alternativet som lå litt høyere i pris, og som jeg valgte bort til fordel for et annet velkjent elektronikk-navn ... men om det var det lureste valget jeg har gjort, er jeg ikke lenger så sikker på. ;)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...