ThoGra81 Startet 23.September.2013 Link til dette innlegget Startet 23.September.2013 Hva er beste måten å fjerne bunnstoff på uten å ødelegge gelcoaten? Forrige eier har vært "litt" raus med linjen her.Hva er best å bruke? Noen med erfaring på området? Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Ingen som har vært borti dette før? Har prøvd "malingsfjerner" på en 14" men det virket som sterke saker og vil ikke ødelegge topplaget her. Venter i håp om råd på området;-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Jeg hiver meg på i tråden din, rådvill, for jeg har samme problemet med "raus" forrige eier Er litt skummet å skrape, men det er kanskje det vi ender opp med ? Jeg vil ned 8-10 cm (selv om det ikke ser så mye ut her, men)..: Hvordan er det med hvitt bunnstoff oppå det blå ? Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Ja det er det store spm. Jeg skal uansett skifte til hvitt bunnstoff, men forrige eier har fulgt skroget opp i baugen og det er ikke pent syntes jeg. Håper noen har gode råd å komme med... Dette er jo en mulighet men aner ikke pris eller om det skader gelcoaten. http://overflaterens.no/demo.aspx?Action=1&NewsId=40&PID=9 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Sitrus rens myker opp bånnstoffet så det blir lett å skrape av med fiberskrape eller en laget av skarpslipt pleksiglass. Resten vasker du av med aceton. Bruk hansker. Mulig du må bruke slipemaskin på grunningen. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 (redigert) Melk og brød varer hos maritim? Takk for svar! Redigert 24.September.2013 av rådvill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Vi har akkurat samme problem. Folk er jo helt ute. Gi oss beskjed om hva du gjør, og om resultatet ble bra. Min første tanke var å legge om til hvitt stoff Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 (redigert) Våtsliper man i såfall grunningen dieselDahl? Skal legge ut fremdrift og bilder fortløpende... Redigert 24.September.2013 av rådvill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Begynn med 180 tørrslip og gå på finere og finere papir før våtsliping, rubbing og polering. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Biltema malingsfjerner. Masker nedenfor og dra plast over slik at det får sitte en god stund. Mekanisk fjerning skal du være meget, meget nennsom på hånden for å klare uten å gjøre skade gel-coat'en. Ikke dra bunnstoffet helt ned til vannlinjen, det må være noe cm over vann, ellers ser det feil ut. 3-6 cm er passende. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ibiza 1 Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Løser malingsfjerner opp epoksyprimeren som sitter under bunnstoffet? Isåfall skal jeg også fikse på linjen (som er meget generøs enkelte steder) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Nei, det tviler jeg på. Primeren står imidlertid ikke imot en skikkelig eksentersliper med 80-120 papir. Våtsliping på denne måten er en effektiv måte å få det av på. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
ThoGra81 Svart 26.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Takk for tips, skal prøve ut dette til uken og legge ut bilder av resultatet;-) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 30.November.2013 Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 Takk for tips, skal prøve ut dette til uken og legge ut bilder av resultatet;-) Åssen gikk det? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.November.2013 Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 Hei, jeg ville vært meget forsiktig med aceton ettersom den løser opp gelcoaten. Det merker du fort. Men det er ikke slik at den løser opp så det renner av, men bare skrubb forsiktig og ikke fo rlenge på samme sted så kan det sikkert gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.November.2013 Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 Malingsfjerner! Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 30.November.2013 Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 Malingsfjerner! Jeg prøvde Duxola her i sommer , men det var fullstendig ubrukelig . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
ThoGra81 Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Denna tidsklemma... Nytt hus har resultert til utsettelse av båtprosjektet dessverre. Nå tror jeg den står til våren så får jeg gyve på igjen da:-) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Har brukt malingsfjerner tidligere og det tok bunnstoffet. Forsiktig dersom du ikke vet om det er epoxyprimer (bare en komp.primer, som blir løst opp av malingsfjærner) under, da den kan være hard med gelcoaten. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
JRK Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 (redigert) Hei, jeg ville vært meget forsiktig med aceton ettersom den løser opp gelcoaten. Det merker du fort. Men det er ikke slik at den løser opp så det renner av, men bare skrubb forsiktig og ikke fo rlenge på samme sted så kan det sikkert gå bra. Har brukt aceton flere ganger og har ikke merket at den skader gelcoat. Men jeg er nøye med å skylle etter med vann og polere opp etterpå. Om andre har erfaring med at gelcoat løses opp av Aceton hadde det vært fint å få innspill på dette. Redigert 2.Desember.2013 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Det første jeg vil påpeke er at hvis tidligere eier har gjort det riktig når han la på bunnstoffet, så har han mattet gelcoaten skikkelig ned før han primet, kanskje med en to-komp primer som legg i osmosebehandling. Å fa dette tilbake til blank gelcoat kan du mer eller mindre glemme hvis ikke du skal slipe ned gelcoaten med abralon osv og jobbe på kanten av gjennomslag til glassfiberen under. For det andre vil det å ha bunnstoff 8-10cm over vannspeilet medføre at du ikke får den gule gelcoat-randa som mange sliter med. Bunnstoffet skal i mine øyne være litt over vannspeilet. Når det gjelder det blå bunnstoffet i baugen ville jeg skarpet og slipet det ned til primer, deretter lagt på hvitt bunnstoff. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ThoGra81 Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Har også vurdert bare pusse det ned å ta på hvitt bunnstoff. Selv om jeg tviler på forrige eier har pusset ned noe... tror bare det ble primet og lagt rett på... Har ingen motsigelser når det gjelder bunnstoff ifht vannspeilet annet enn det som er blitt gjort i baugen. Der syntes jeg det blir meget stygt. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.