Jump to content

Hvor lenge holder innbakt treverk?

ailuwest

Recommended Posts

Hei.

Har på båten min (Albin Ballad) litt treverk på dekk. Platene for lukene i cockpitene, har jeg laget i kryssfiner (12mm), for så å legge fem strøk polyester og et lag topcoat over der igjen. Ble veldig fornøyd med resultatet, og tenkte å gjøre det samme med rorkulten, festet man holder seg i på dekk, og et par andre små tredetaljer.

Greia her, er at en del personer har sagt til meg at treverket kommer til å råtne opp fordi det blir igjen luft og fuktighet i treverket. Noen som vet hvor lang holdbarhet man kan regne med om man pakker inn treverk med polyester (5 lag) og topcoat (1 lag), som er ca 5-6 cm på det tykkeste? Om det er snakk om 10 år, så ser jeg ikke på det som et veldig stort problem egentlig.

Finnes det muligheter for å pakke inn treverk og unngå forråtnelse? Har hørt her at det er mulig å smøre de inn i vakuum, da dette suger ut all lufta fra treverket, og at det dermed ikke kan råtne. Noen som kan gjøre dette for meg? Om det blir dyrt er det forsåvidt uaktuelt.

Tenkte på en annen mulighet, å skru inn rustfrie tilbakeslagsventiler, for å kunne slippe ut luft fra treverket, og dermed forhindre forråtnelse. Er denne idé'en helt på jordet? Om den ikke er det, hvor langt kan man regne med at lufta kan gå igjennom treverket. Ser for meg at det blir opp mot 2 meter til nærmeste tilbakeslagsventil på de lengste trestykkene.

:smiley:

Tilbakeslagsventil trur jeg bestemt du ikke vil få noen effekt av. Det dreier seg nok kun om å ha tilstrekkelig tørt trevirke og tett innbaking. Epoksy er vel en bedre løsning en polyester men er det skikkelig gjort kan det sikkert vare oppimot evig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det er jo fullt mulig å forsegle treverk med polyester slik at det blir tett. Gjør man det vil det ikke råtne pga innesperret luft og fuktighet, til det vil det være for lite oksygen til stede. Når oksygenet er brukt opp stopper forråtnelsen, så det er ikke noe problem med normalt tørt treverk. Utfordringen ligger i alle svake punkter. Det kan f.eks. være skarpe hjørner. Der kan det være vanskelig å få like tykt laminat, og det kan være mer utsatt for slitasje. En annen svakhet er hvis man må skru gjennom laminatet, hengsler eller hva det måtte være. Da er det vel egentlig bare et tidsspørsmål før treverket begynner å suge vann.

I en gammel brosjyre jeg har fra Jotun (nå Reichhold) står det beskrevet hvordan man skal gå fram for å plastlegge treverk med polyester. I korte trekk skal man først tørke treverket skikkelig, sørge for at det ikke er noe råte, deretter blande en vendig med polyester og tynne den ut med styren. Denne tynne polyesteren pensles på det tørre treverket slik at den trekker godt inn. Deretter kan man begynne å støpe :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...