Jump to content

Glemte full dieseltank før opplag, problemer til våren?


kakespiser

Recommended Posts

Jadda, jadda, nå handler denne tråden om hvorvidt trådstarter kan sove rolig om natten over vinteren. Uten å frykte at dieseltanken blir fylt med vann som følge av kondensasjon. Og diverse utsagn og tester skulle vel nå ha bevist at trådstarter med stor ro kan gå i hi, og med tillitsfull forventning se våren i møte. Uten særlig mer vann på tanken da, enn hva det muligens er nå. Hulda kan heller ikke tappe fra bunnen av tanken, det bekymrer heller ikke, det er mulig å pumpe opp.

Link to post

Helt enig Hulda. Vi ligger nå i Son og så på MT at du også er her (på land?). Men nå mangler AIS-signal fra deg, har du slått av AIS'n eller gått tom for strøm? Eller har dieseldyrene spist opp strømmen? Får ta en tur bortom og sjekke skuta din i morgen når jeg lufter Max før tur til Borgen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 10 år senere...

Fant denne tråden fra 2013 etter at jeg forleden dag hørte på et foredrag i regi av Bavariaklubben Norge om vinteropplag.

 

Der ble det også hevdet at det ikke var nødvendig med full dieseltank før opplag - "ihvertfall ikke om du drenerer tanken om våren". Foredragsholderen mente frisk diesel var best. Tanken vår er på 210 liter, og jeg har vel et sted mellom 0 og en kvart tank igjen. Båten er fra 2015, har ikke hatt noe problem med motor som er relatert til forurenset diesel.

 

Det jeg lurer på er dette med drenering. Det går kanskje an da å stikke en manuell Biltema pumpe ned i bunnen av tanken og dra opp en skvett eller to for å sjekke tilstand? Jeg antar at jeg har et eller annet jeg kan åpne på tanken for å komme til, men det gjenstår å sjekke. Dessuten vet jeg ikke om dieseltanker i seilbåter er flate i bunnen, eller om det finnes et sted den er dypere enn resten?

 

(Ringstad har tatt service på båten, og begge dieselfiltre er byttet nylig)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Hulda har to tanker der den ene er flat i bunnen, og den andre er litt av hvert. Vi har vel nå snaue 300 liter diesel utav maks 600 liter tankkapasitet. Det blir dieselforbruk gjennom hele vinteren. 

 

Suge opp en skvett for kontroll funker bra. Drev med det før i tiden (les Hulda). Nå gidder jeg ikke lenger. Jeg oppdager nokså kjapt om jeg har fått om bord møkkete diesel.

Link to post

Takk for det @Hulda Det ble jo bare surr på Vallø, Vestfold idag. Skulle tømme septik og fylle diesel på vei til vinteropplag. Endte opp med å legge til tre ganger i vindstille vær.

 

Den private tømmestasjonen funket. Men det var ikke mulig å legg til på fornuftig vis med seilbåt for å få slangen dit den skulle. Ga faen ganske kjapt. Så skulle jeg fylle diesel og la til. Der sto knoll og tott og mekket på pumpa. Den andre rakk ikke frem. Flyttet meg og fikk endelig diesel. Men ikke før en omstart av terminalen for da jeg tappet kortet mitt, så sa den fuck you og gikk i svart. Hun i kiosken kan bare servere pølser og visste ikke noe som helst.

 

Så jeg endte opp med bare 100 liter. Dvs halvtom tank. Tråden vil at det skal gå greit :-) Nå er vi i opplagshavna.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Så var det noen langt bak i denne tråden som lurte på om ikke trykkforskjellene kan bli uheldige om man tetter igjen luftingen.  Det kan tross alt bli ganske store temperaturforskjeller ila opplagssesongen.

 

Jeg mener ganske bestemt det samme som sist vi hadde denne diskusjonen, kondens som kilde til vann i dieselen, som igjen er kilde til dieseldyr, skal ikke utelukkes.  Har man båten på vinteropplag i 40 år med halvfull tank hver vinter og aldri sjekker hvordan det står til på bunnen av dieseltanken, så er det ganske sannsynlig at man har dieseldyr på bunnen av tanken.

 

Så er det jo også nevnt mange andre grunner som kanskje er vel så sannsynlig.  Tanking i regnvær, at man får diesel med vann fra leverandør, biodiesel, utette pakninger på tanklokk (disse ligger jo ganske utsatt til på de fleste båter - en typisk bil har veldig mye bedre sikring på at vann ikke finner veien inn på tanken), etc.

 

Dieseldyr er en tikkende bombe på båt.  Under normale forhold så ligger det helt på bunnen av tanken, lavere enn røret som henter opp diesel fra tanken.  Når man så kommer ut i litt røffere sjø enn hva man normalt er i, så kan ting plutselig gå tett.  I slikt vær kan det stå om liv og død at motoren fungerer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 4 timer siden:

Dieseldyr er en tikkende bombe på båt.  Under normale forhold så ligger det helt på bunnen av tanken, lavere enn røret som henter opp diesel fra tanken.  

Mine tanker har egne tappeslanger koblet til helt i bunnen av tankene. Det forundrer meg at ikke alle tanker er bygget slik. Eller med et ekstra stigerør som går helt ned. 

Link to post

Jeg "parkerte" seilbåten med nesten full dieseltak i en bås her i Holmestrand i slutten av november 2020, flytta henne våren 2021, og så lå hu stille til i sommer... fyra rett opp i år, etter at vi hadde plukket alt av blåskjell og rur av propell, drev og kjølevannskanaler. Jeg kasta et blikk på vannutskilleren før vi satte igang, og etter litt motorkjøring, det så greit ut. Litt flaks er det lov å ha.

 

Skal sies at jeg var sikker på at alt var kast etter flere år på havet uten vedlikehold (long covid og utbrenthet er ingen spøk folkens), så alt som fungerte etter opptak har vært ren bonus i mitt hode.

 

Generelt har jeg på følelsen av at mange kanskje er litt "for redde" for både gammel diesel, dieseldyr og andre uhumskheter, samtidig kommer man veldig langt ved å gjøre helt grunnleggende, enkle sjekker.

Link to post
51 minutes ago, Seilerslask said:

Jeg "parkerte" seilbåten med nesten full dieseltak i en bås her i Holmestrand i slutten av november 2020, flytta henne våren 2021, og så lå hu stille til i sommer... fyra rett opp i år, etter at vi hadde plukket alt av blåskjell og rur av propell, drev og kjølevannskanaler. Jeg kasta et blikk på vannutskilleren før vi satte igang, og etter litt motorkjøring, det så greit ut. Litt flaks er det lov å ha.

 

Ut fra kondensproblematikken så er dette helt forventelig.  For det første er det mange som har nevnt at vannmengden man kan få i en halvfull tank pga kondens ila fire år er  liten.  Med "nesten full tank", ganske insignifikant.  For det andre, vann og dieseldyr som ligger helt nederst på tanken blir ikke sugd opp av stigrøret og blir dermed ikke synlig i vannutskiller.

 

59 minutes ago, Seilerslask said:

Generelt har jeg på følelsen av at mange kanskje er litt "for redde" for både gammel diesel, dieseldyr og andre uhumskheter, samtidig kommer man veldig langt ved å gjøre helt grunnleggende, enkle sjekker.

 

Andre har gjort en solid innsats med å argumentere for at det ikke er kondens som er hovedproblemet, men at vann kommer inn andre veier.  Jeg skal ikke argumentere mot dette, for min del virker det som sannsynliggjort at kondensvann er et marginalt problem og at vannet ofte finner andre veier inn på dieseltanken.  Det er sannsynliggjort ganske vel i denne tråden at man kan sove godt selv om båten har endt opp i vinteropplag med halvfull tank.

 

Allikevel ... det er mange her som argumenterer på linjen "jeg har hatt båten på land en sesong med halvfull tank, og fant ikke noe vann i vannutskilleren etter å ha startet motoren, så dette er sikkert ikke noe å bekymre seg over".  Slik argumentasjon er en logisk tankebrist.  Satt på spissen, et tilsvarende argument kunne vært "jeg har vært ute i båt en sommersesong uten å bruke redningsvest, og det gikk helt bra, så redningsvest er bare tull".

 

At 90% av publikum ikke har sett eller opplevd problemer, betyr ikke at problemet ikke er der.  Jeg har selv hatt motorstopp pga dieseldyr - tilfeldigvis akkurat den ene gangen ankeret absolutt ikke ville sitte, og i en bukt som var såpass liten at jeg ikke hadde sjans til å berge situasjonen med seil.  Det var ikke behagelig.  RS har også et signifikant antall assisantseoppdrag og redningsoppdrag knyttet til dieseldyr.  Det er et reelt problem, og kan gå fra "null vann i vannutskiller" til "dieselfilterene er helt klogget av dieseldyr" ila sekunder når sjøen er litt mer skvalpete enn normalt.

 

Løsningen på dette problemet er ikke å sørge for at tanken er full/tom når man setter den på opplag (men det skader ikke), løsningen er å prøve å få inspisert innholdet av dieselen helt nederst på tanken, eventuelt rengjøre tanken.  Dessverre er det ikke alle båter hvor dette er en reell mulghet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
11 minutes ago, Hulda said:

I slutten av november fyller min BMW bil 19 år. Jeg har aldri sjekket tanken.

 

Som nevnt i et tidligere innlegg, bil og båt kan ikke sammenlignes.  Båten står kanskje stille store deler av året, og brukes mye på smult vann, i bil skvalpes tanken omtrent like mye ved hver bruk, bilen er i bruk ofte, omløpshastigheten er hyppigere (stort sett - mange fyller tanken på bilen ukentlig eller oftere, mens tanken på båten kanskje fylles noen få ganger per år), og ikke minst - man fyller fra tankanlegg på land som har høy omsetning, stor sirkulasjon på drivstoffet og sikkert litt lavere toleranse på avvik enn hva en typisk søvnig marina har.  Også ligger ikke påfyllingslokket for drivstoffet horisontalt på bilens dollbord med bare én O-ring for å hindre lekkasjer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg satte inn flett ny septiktank i båten oktober ifjor, da var den helt tom og knusktørr innvendig.

 

Ved inspeksjon ved påsketider lå det ca 1-2 spiseskjeer vann i bunnen, så noe kondens blir det.

 

Denne tanken er på 100 liter, dieseltanken 400.

Jeg vil ikke ha 2-3 spiseskjeer vann i bunn av dieseltanken.

 

Jeg tenkte å koble en søppelsekk til utluftingen på dieseltanken, og la den være halvveis "oppblåst".

På den måten er tanken adskilt fra atmosfæren, men luften i tanken kan endre seg i takt med temperatursvingningene.

 

Så til ekspertene: Er volumet på en søppelsekk (ca 100 liter) nok til å kunne kompensere for at 400 liter luft skal kunne ha temperaturforskjell på opptil 40 grader?

 

Jeg har googlet litt og ser at det er noe som heter "Charles's eksperimentelle gasslov", det ser ut som den er aktuell her, men kan ingenting om dette.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg vet ikke om det er nok volum. Men er du sikker på at det er lurt? Fester du en sekk med varm og fuktig luft der nå, så beholder du den samme mengden vann som er i lufta på tidspunktet du lukker den. Lar du det være, så inneholder sannsynligvis lufta som "pustes inn" seinere når det er kaldere ute, mindre vann enn det som vil være i søppelsekker.

Link to post
dennrick skrev On 18.9.2024 at 20.03:

Der ble det også hevdet at det ikke var nødvendig med full dieseltank før opplag

Da mente han nok med tanke på kondens. Biodiesel osv er jo også en problemstilling. Min seilbåt har 150 liters dieseltank. Si jeg har 50 liter på gjennom vinteren. Sommerluft 20 grader og 50% rh har fuktinnhold 8 gram vann pr kg luft. Kjøles den ned til - 20 grader er fuktinnholdet 3 g/kg. Sjekk tallene selv, jeg sitter og ser på ixdiagram på telefonen. Tetthet luft +20 er 1,2 kg/m3. Så i 0,1 m3 er det 120 gram luft. Ut av disse kan du gå fra 8 til 3 g/kg, dvs 5 gram/kg luft, og jeg har 120 gram luft i tanken. Så omtrent et halvt gram vann. Hvor mye gjennomtrekk har du når båten ligger i vinteropplag? Luften må komme inn varm og bli nedkjølt, så i perioder med jevn/ stabil temperatur blir det ikke kondens om det er like kaldt inne som ute. Så derfor sier han på foredraget at i en seilbåt med noen få hundre liters tank så er kondens fra luft over diesel ikke et problem, men det er god tankhygiene å suge ut noen liter fra bunn i dieseltanken på våren, gjerne med en vakuumpumpe, slik man suger olje ut av motoren med ved oljeskift. Jeg suger med håndpumpe over i en klar fire liters kjøpevann-dunk og lar det stå noen timer. Noen ganger får jeg sludge i bunn. Klar diesel pumper jeg tilbake på tanken, uren diesel setter jeg i avfalls-sorteringa i båthavna. 

Link to post

Da gjør du stort sett det samme som jeg og det fungerer.B7diesel skiller seg litt i løpet av stileligge om vinteren og det suger jeg også opp.ligger på bunn.

Ren fin tank.Har seilbåt så det går ikke mye diesel på en sesong,så har 10 l klar plastkanne som blir fylt og og ser da urenheter. Pumper over på tanken.

Filterskift hver 3 sesong.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...