nomen Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Olevine skrev for 3 timer siden: Jeg vet ikke om det er nok volum. Men er du sikker på at det er lurt? Fester du en sekk med varm og fuktig luft der nå, så beholder du den samme mengden vann som er i lufta på tidspunktet du lukker den. Lar du det være, så inneholder sannsynligvis lufta som "pustes inn" seinere når det er kaldere ute, mindre vann enn det som vil være i søppelsekker. Kan du ha misforstått? Ved å koble på en tett sekk på 100 liter skaper man en skjermet atmosfære i tanken, og er det bare den fuktigheten som er i sekken og tanken på tilkoblings tidspunktet som kan kondensere, med andre ord svært lite. Har man luftingen åpen hele vinteren, vil en betydlig større mengde fuktighet ha mulighet til å komme inn i tanken å kondensere. Spørmålet er om et "ekspansjonskammer" som man kan kalle den sekken på 100 liter er nok volum til at luften i "systemet" kan pendle mellom -20 og + 15 grader uten ar det blir trykk/vakuum? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Når det gjelder filterskift må jeg rødmende innrømme at jeg er slapp. Rekorden så langt er 8 år. Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Da er du inne på noe riktig Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Jeg har forbedret meg. Nå går dieselen i en evig runddans. Suges fra hovedtank, via filter/vannutskiller til sedimentkum til dagtank, til grovfilter/vannutskiller 2, til finfilter, til motor. Returdiesel tilbake til dagtank, og tar en runde til. Dagtanken holder motoren i live i 20 timer om alt nedstrøms konker. Det er to pumper som kjører dieselen. Motoren trenger ingen av disse pumpene for å kjøre, høytrykkspumpen er selvsugende. Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Nå har ikke jeg et sånt system ,men alt går jo ut på å ha ren diesel. Dieselbilen går og går uten problem, men litt verre medproblem til sjøs enn på vei. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September nomen skrev 31 minutter siden: Har man luftingen åpen hele vinteren, vil en betydlig større mengde fuktighet ha mulighet til å komme inn i tanken å kondensere. Luft under + 5 har lite fuktinnhold. Og den må treffe en kaldere overflate for å kondensere. Er det minusgrader både ute og inne så kondenserer det ikke. Evt fukt i utelufta skilles ut som snø eller rim. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September 1 hour ago, Code0 said: Da mente han nok med tanke på kondens. Hvor mye gjennomtrekk har du når båten ligger i vinteropplag? Luften må komme inn varm og bli nedkjølt, så i perioder med jevn/ stabil temperatur blir det ikke kondens om det er like kaldt inne som ute. Så derfor sier han på foredraget at i en seilbåt med noen få hundre liters tank så er kondens fra luft over diesel ikke et problem, men det er god tankhygiene å suge ut noen liter fra bunn i dieseltanken på våren, gjerne med en vakuumpumpe, slik man suger olje ut av motoren med ved oljeskift. Jeg suger med håndpumpe over i en klar fire liters kjøpevann-dunk og lar det stå noen timer. Noen ganger får jeg sludge i bunn. Klar diesel pumper jeg tilbake på tanken, uren diesel setter jeg i avfalls-sorteringa i båthavna. Ikke visste jeg da jeg åpnet denne tråden igjen at det skulle bli så mye interessant å lese Men dette er jo et tema som mange lurer på. Ut ifra det jeg har lest, så er jeg ikke bekymret. Jeg må finne ut hvordan det ser ut ved tanken, og om det er enkelt å stikke noe ned der for å suge opp fra bunnen. Det er sikkert lurt slik jeg tolker innspillene her. Foredragsholderen mente nok kondens, ja. Og han sugde opp fra tanken hver vår, og har aldri hatt trøbbel (dette foredraget ligger forresten på Youtube om noen er interessert - Norsk Bavariaklubb). Har lagt ut et spm på "Vi med Bavaria Vision" på Facebook om noen vet om tanken min er flat eller om den er dypere enkelte steder. Det vil jo isåfall bety noe når jeg skal "drenere" litt bra bunnen av tanken til våren. Praksis her er opp på land, og så av med kalesjeteltet, og på med vinterteltet som dekker hele båten. Den er fra Gran, og har luftespalter. Utluftingen fra dieseltanken går vel ut i skrogsiden? Ellers holder jeg det så tett som mulig tett nede uten varme og uten lufting nå på høsten. Har på en avfukter som går hele tiden. Den pleier å stoppe når det blir kaldt. Har i tillegg fire "fuktslukere" fra Biltema som står rundt omkring i båten. Har ingen varme på vinterstid - altså like kaldt inne som ute. Absolutt alt er vinterkonservert med frostvæske etc. "Når nettene blir lange, og kulda setter inn, så stanses aktivitetene i denne båten min" <--- Den kan dere synge (melodi Musevisa) (eneste jeg driver med på vinteren er å kjøre 220V inn i båten utenom båten for å drifte en ruter, en Netatmo temp/RH/CO2 sak). I tillegg trekker jo batterimonitoren og Cerbo GX littegrann strøm. Må lade innimellom, men det kommer jo værvinduer for å få det gjort innimellom. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tobixen Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September 1 hour ago, Code0 said: Luften må komme inn varm og bli nedkjølt, så i perioder med jevn/ stabil temperatur blir det ikke kondens om det er like kaldt inne som ute Har man en halvfull tank, så har man en stor mengde diesel som tar lang tid å varme opp. Dermed kan temperatursvingninger medføre noe kondens. På den andre siden, en tom septiktank vil sjeldent være signifikant kaldere enn uteluften. Vann der skyldes kanskje at regnvann har kommet inn i ventilasjonshullet? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
CR 33 Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Denrick,Du har sikkert ikke flat bunn i tank,men det ser du brått Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Etter å ha hatt min båt nå i 16 år, fikk jeg i sommer full stans, grunnet vann og dieseldyr i tanken. Tanken har bare rør for luft, påfylling og sug til motor og varmeapparat. Jeg tømte og tok ut tanken for rengjøring. I ettertid tenker jeg det hadde vert greit med et ekstra "sugerør"som går helt til bunns i tanken. Med det kan jeg da suge opp fra bunnen og derved kontrollere evt forekomst av vann og urenheter. Tanken er av rustfritt stål. Har noen et godt tips for å montere et slikt sugerør? Må tanken ut og sveises? Tanken har ikke mannlokk! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hulda Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Du kjøper deg rør med muffe av typen som eks. Ebespächer leverer med sine varmere. Så driller man hull i tanken. Stikker rør/muffe på plass og skrur fast. Det er beskrevet et eller annet sted i 'Byggingen av Hulda' fra den gangen jeg monterte Eber. Må være rundt 15 år siden. Noen får hetta av at det kan komme noen spon fra drillen ned i tanken. Det er fullstendig ubegrunnet paranoia. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Hulda skrev for 2 timer siden: Noen får hetta av at det kan komme noen spon fra drillen ned i tanken. Det er fullstendig ubegrunnet paranoia. Med støvsuger mot boret så er dette egentlig ikke noe å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Det detter uansett noen spon ned i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Code0 skrev for 19 timer siden: Luft under + 5 har lite fuktinnhold. Og den må treffe en kaldere overflate for å kondensere. Er det minusgrader både ute og inne så kondenserer det ikke. Evt fukt i utelufta skilles ut som snø eller rim. Det stemmer nok, men her i Grenland ligger ofte tempereturen og "vaker" mellom +5 og 10+ gjerne kombinert med mye fuktig luft. Jeg skal teste å se hvordan det går, er stort sett nede og ser til båten ukentlig hele vinteren, så lett å følge med. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Når man borer et hull i en stål eller aluplate skal sponet komme opp, ikke ned. Hvis ikke har du antagelig et sløvt bor, eller borer med feil hastighet og matekraft. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September aileenll skrev for 5 timer siden: Har noen et godt tips for å montere et slikt sugerør? Må tanken ut og sveises? Det en enkle er å bruke lokket til tankmåleren Og kople på en blæerpumpe Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Code0 Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September nomen skrev for 5 timer siden: Det stemmer nok, men her i Grenland ligger ofte tempereturen og "vaker" mellom +5 og 10+ gjerne kombinert med mye fuktig luft. Ikke mye sirkulasjon gjennom lufteledningen når båten ligger i ro og du ikke har forbruk. Men du har mine tall, så du kan multiplisere opp som du ønsker. Kommer du opp i 10 gram vann, så er det en cl. Men sug ut en liter eller tre nederst i tanken og så får du ut det som har kondensert. Dieseldyr dannes i overflate mellom diesel og vann. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September nomen skrev On 21.9.2024 at 15.13: eg tenkte å koble en søppelsekk til utluftingen på dieseltanken, og la den være halvveis "oppblåst". På den måten er tanken adskilt fra atmosfæren, men luften i tanken kan endre seg i takt med temperatursvingningene. Så til ekspertene: Er volumet på en søppelsekk (ca 100 liter) nok til å kunne kompensere for at 400 liter luft skal kunne ha temperaturforskjell på opptil 40 grader? Jeg tog og fylte en plast pose og la den i frysen i 5 timer rett opp under varmepumpa Ser ubetydelig forskjell. Skulle hatt en Ballong så n kunne målt dia/lengde En snutt her mer mer effekt. https://www.xn--forskerfr-t8a.no/forsok/vis.html?tid=2239301 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Faxen Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September Hadde alltid full tank ved opplag. Ingen behandling. Gikk bra i 14 år. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September Hvor mye jeg har igjen på tanken ved opplag om høsten har variert fra nesten tomt til full tank i løpet av de 35 årene jeg har hatt båten. I denne perioden har jeg aldri hatt problem/funnet vann på tanken eller i filtre. Jeg fyller alltid på steder jeg vet har "god" diesel, bortsett fra en gang da det var mye dritt i dieselen (men ikke vann). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September Samme greia hver høsr @Lars H. Ikke mye vi kan gjøre med dét. Problemet for de det gjelder, er at de tror på konspirasjonsteorier og dermed ikke får fikset problemet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.September Del på Facebook Svart 25.September nomen skrev On 21.9.2024 at 15.13: Så til ekspertene: Er volumet på en søppelsekk (ca 100 liter) nok til å kunne kompensere for at 400 liter luft skal kunne ha temperaturforskjell på opptil 40 grader? Jeg kommer til ca 20% når jeg også tar hensyn til høytrykk og lavtrykk. Så det er riktig størrelsesorden. https://www.engineeringtoolbox.com/air-temperature-volume-d_853.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.