owie Startet 1.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2013 (redigert) Har en Iveco Aifo 8061 srm 00 (220hk) fra rundt ca 1985. Ved belastning (over 2200 rpm) så smeller det i luftfiltret, får heller ikke max turtall på motoren, den skal ha 3200 men jeg får den bare opp til 2900 rpm. Fra 2200 rpm og opp så kommer det en god del sort røyk ut på hekken, motoren bruker ikke olje forresten.. Har sjekket turbo, denne er i orden, har lurt på ladeluftkjøler, er denne tett, kan da smellingen skyldes at lufta kommer tilbake til turboen??? Regner med motoren får nok diesel, pga røyken. Har også lurt på om smelle lyden kan komme fra en exh ventil som ikke lukker helt? men i såfall, hvorfor smeller det ikke ved lavere turtall? Den ryker og smeller IKKE ved lavere turtall enn 2200, da låter den som en motor skal gjøre... Motoren starter og går fint på tomgang, ikke noe unormal røyk eller lyd da. Har sett i andre innlegg her inne at det er mange geni rundtomkring, når det kommer til problemløsning på motorer, så æ tenkte det kan sikkert ikke bli verre av å lufte problemet mitt for ekspertisen ;) Venter i største spenning på svar fra alle dere der ute med supre råd og tips om hva dette kan skyldes :) Redigert 1.Oktober.2013 av owie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Er det åpent luftfilter? har du sjekka så det ikke er tett.. ev, prøvd å belaste motoren uten luftfilter? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
owie Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Jada, luftfiltret er helt rent, der er av typen stålfilter som er vaskbart, har prøvd å kjøre uten filter, det er det samme. Har kjørt motoren med dekksluka av for å være sikker på nok lufttilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Kan det være en ventil som ikke tetter. Da vil du få dårligere effekt og mulig "skyting" i luftfilteret. Eller kan det være feil timing på dieselpumpa? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
owie Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 (redigert) Holder muligheten for en ventil som ikke lukker som sannsynlig... Hvis det er feil timing på pumpa, skulle ikke motoren oppføre seg unormalt hele veien fra tomgang og opp? Tenkte bare siden problemet ikke kommer før med 2200 rpm. Hva med tett ladeluftkjøler, tenker at det kan være en grunn til at motoren ikke oppnår full effekt, når den får tung belastning å man hører turboen jobbe. Skal sjekke disse tingene når æ kommer mæ hjem fra jobb, er på havet nå :) Men takker for svar da, er kjempefint å få litt innspill til hva dette kan være fornoe Redigert 1.Oktober.2013 av owie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Svart eksos er diesel som forbrenner med for lav lufttilgang. Eller, det kan være at dieselpumpen gir for mye. To sider av samme sak. Smelling i filteret kan være en ventil som henger (ikke tetter skikkelig). Dette kan komme under belastning, eksempelvis om en ventilfjær er defekt, revet foring, skjevslitasje etc. etc. Om en ventilforing er revet, så skulle du bruke litt olje, men ikke nødvendigvis mengder. Jeg har også opplevd tilbakeslag (ulyd) som følge av at en ventil var brent. Det var i gamledager, og bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Takk for svaret Hulda, Skal sjekke ventil klaringer og ventil tilbehør, men også gjøre ren luftkjøleren, regner med det ikke er rakettforsking å rengjøre en kjøler på denne motoren, kjøleren er en firkant som er skrud sammen på alle sider. Vurderer også og demontere turbo for og få den skikkelig rengjort på exh siden, regner med det er betydelige mengder sot der pga feil blandingsforhold. Men og finne skikkelige innstruksjoner til denne motoren er alt annet enn lett, har vert i kontakt med frydenbø, og de har ikke noe å komme med, ble henvist til arkiv databasen deres og en motor som er "det nærmeste" vi kommer min motor,,, hurra!!! Meeen,, for gud og maskinister er ingenting umulig, så æ gir ikke opp Sitér dette innlegget Link to post
Hui 900 Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Kan oplysa om at ladeluftkjøleren var et helvete å få løs da det er meget trangt under kjøleren inn mot blokken. Anbefaler deg å ta den løs i helingen og ikke demontere del for del. Jeg har maken motor og plages med dieselpumpen der jeg heller ikke får maksturtall og ei heller rusturtall. Hvilket rusturtall har du på din motor jeg har 3250 og det er vel for lite. MVH Bjørn Kristiansen Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 20.Juli Del på Facebook Svart 20.Juli Det kan være blåst toppakning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juli Del på Facebook Svart 20.Juli Det var i oktober 2013, han har sikkert fått fikset feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.