Jump to content

30 hk Evinrude -85 bare klikker i startrele...

Anders_K

Recommended Posts

Har en 1985-modell Evinrude 30 hk med el start. Problemet er at når jeg setter på strømmen og vrir på tenningen kommer det bare et klikk i startreleet. Når jeg vrir en gang til er det stille. Har prøvd med et annet startrele og da skjer akkurat det samme. Har åpnet og rengjort starteren flere ganger. Uten hell. Har en annen starter jeg kan rengjøre og prøve.

Jeg kan også nevne at jeg har prøvd med flere batterier uten hell.. Alle ledninger er ohmet og sjekket..

Noen her inne som har opplevd lignende? Eller vært borti tilsvarende?

Takker for alle svar.

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

min første tanke er det Jakob skriver, og kablene kan se greie ut med ohmmeter men være oksydert innvendig slik at spenningstapet blir stort når det skal mye strøm gjennom kabelen

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ikke godt og si, det som er merkelig er at starteren gikk til tider tregt og i min uvitenhet gav jeg den en dusj WD40, etter dette har den ikke villet..

Bare tenker om det kan være overslag i den? Jeg satt startkabler rett fra batteriet og da stod starteren bare og hoppet og gikk begge veier..

Motoren går som en klokke, starter uten choke og er god kompresjon i. Er ikke snorstart på den så er vanskelig og tørne med tau rundt svinghjulet så lenge pluggene står i. Når de er ute kan den snurres med fingen :smiley:

Alle kabler ser hele og fine ut, uten irr og den slags og..

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Dødmannsknapp skal ikke ha noe å si når du kobler det på overnevnte metode , men forstår ikke va du mener at startmotoren går begge veier ? Er den montert på motoren når du prøver ? Ligger den løst på bakken vil den vri seg av vridningsmomentet når motoren begynner å gå rundt , visst du også har litt dårlig kontakt på startkablene kan det komme gnistrer.

for meg høres det ut som at starteren trenger ettersyn, en kamerat av meg hadde en starter som oppførte seg noe tilsvarende men den lagde bare ulyder samt dro mye mer strøm enn vanlig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dødmannsknappen er på sef :wink:

Det jeg mener med at starteren går begge veier er at den roterer begge veier samtidig som den hopper opp og ned.. Virker på meg som det er overslag i den...

Tok forrige uke og demonterte starteren igjen. Vasket den i kokvarmt zalovann. for å få vekk alt av fett og smøring som kan lage overslag..

Den ligger for øyeblikket i deler til tørk på badet, kommer på igjen i helgen :smiley:

Hvis den ikke virker koster ny starter og solenoid 500kr på ebay :smiley:

Motoren virker i generelt god stand så blir for dumt å bytte den ut pga starter.. Kompresjonen er så god at det så vidt går å snurre svinghjulet for hånd med pluggene i.. Uten går den lett rundt..

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...