Anders_K Startet 1.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2013 Har en 1985-modell Evinrude 30 hk med el start. Problemet er at når jeg setter på strømmen og vrir på tenningen kommer det bare et klikk i startreleet. Når jeg vrir en gang til er det stille. Har prøvd med et annet startrele og da skjer akkurat det samme. Har åpnet og rengjort starteren flere ganger. Uten hell. Har en annen starter jeg kan rengjøre og prøve. Jeg kan også nevne at jeg har prøvd med flere batterier uten hell.. Alle ledninger er ohmet og sjekket.. Noen her inne som har opplevd lignende? Eller vært borti tilsvarende? Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Jakob T Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Detkan vere hovedbryteren,eller dårlig kontakt på jordingen.Prøv å måle spenningen på starteren ved starting da skal det vere lite spenningsfall.Du kan også prøve med kabler direkte fra batteri.Viktig med reine kontaktflater Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Har du sjekket at selve motoren roterer? Er det snorstarter så du kan sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 (redigert) min første tanke er det Jakob skriver, og kablene kan se greie ut med ohmmeter men være oksydert innvendig slik at spenningstapet blir stort når det skal mye strøm gjennom kabelen Redigert 1.Oktober.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders_K Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Ikke godt og si, det som er merkelig er at starteren gikk til tider tregt og i min uvitenhet gav jeg den en dusj WD40, etter dette har den ikke villet.. Bare tenker om det kan være overslag i den? Jeg satt startkabler rett fra batteriet og da stod starteren bare og hoppet og gikk begge veier.. Motoren går som en klokke, starter uten choke og er god kompresjon i. Er ikke snorstart på den så er vanskelig og tørne med tau rundt svinghjulet så lenge pluggene står i. Når de er ute kan den snurres med fingen Alle kabler ser hele og fine ut, uten irr og den slags og.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Eureka Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Og batteriene du har testet med har høy nok cca? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Bruk startkabler fra batteri rett til pluss på starter , minuset setter du på gods på starteren , ledning fra hovedpluss til innslag , fungerer det nå har du dårlig kontakt en plass som nevnt ovenfor , enkleste metode å eliminere dette på . Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Som nevt så prøvde jeg med startkabler rett på starteren, ene i jord i huset på starteren og andre på + og da stod starteren og hoppet opp og ned og gikk begge veier og blå gnister som fy... Batteriet er sjekket, har og prøvd med batteriet til andre båten og det er helt nytt... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Sleipner93 Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Er starteren montert på motoren når du prøver dette? Du sier den hopper opp og ned og gikk begge veier? Den vil kun gå en vei om du har koblet riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Dødmannsknapen? Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Sleipner93 Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Dødmannsknapp skal ikke ha noe å si når du kobler det på overnevnte metode , men forstår ikke va du mener at startmotoren går begge veier ? Er den montert på motoren når du prøver ? Ligger den løst på bakken vil den vri seg av vridningsmomentet når motoren begynner å gå rundt , visst du også har litt dårlig kontakt på startkablene kan det komme gnistrer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 for meg høres det ut som at starteren trenger ettersyn, en kamerat av meg hadde en starter som oppførte seg noe tilsvarende men den lagde bare ulyder samt dro mye mer strøm enn vanlig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders_K Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Dødmannsknappen er på sef Det jeg mener med at starteren går begge veier er at den roterer begge veier samtidig som den hopper opp og ned.. Virker på meg som det er overslag i den... Tok forrige uke og demonterte starteren igjen. Vasket den i kokvarmt zalovann. for å få vekk alt av fett og smøring som kan lage overslag.. Den ligger for øyeblikket i deler til tørk på badet, kommer på igjen i helgen Hvis den ikke virker koster ny starter og solenoid 500kr på ebay Motoren virker i generelt god stand så blir for dumt å bytte den ut pga starter.. Kompresjonen er så god at det så vidt går å snurre svinghjulet for hånd med pluggene i.. Uten går den lett rundt.. Redigert 8.Oktober.2013 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Anders_K Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Kan herved meddele at starteren virker igjen.. Det var tydeligvis overslag pga for mye smøring innvendig, og da hjalp det med zalo og varmtvann.. Så nå er det bare å få vasket og polert ferdig, så er vinterbåten klar.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.