Jump to content

VP KAD43, får bare ut 8 liter olje, skal være 11 (inkl. filter)


Mathiashal

Recommended Posts

Dette finnes det flere tråder om her på forumet men titlene kan variere litt ettersom dette gjelder hele "40-serien" til VP (MD40, AD41, KAD/KAMD42-43-44-300) saken er at disse har et rør som fortsetter fra bånn av peilepinnerøret og dette går horisontalt langs bånn av bånnpanna. Det er meningen at man skal suge ut oljen ved å koble seg utenpå enden av peilepinnerøret men det kan sitte så høyt som fire cm over bånn. Da blir det jo endel igjen. Tidlige motorer hadde tappeplugg i bånnpanna men den er jo ikke så lett å komme til. Tidlige motorer hadde også et eget rør til utsuging. Vet ikke om dette hullet som dette røret satt i tidligere er plugget på din motor eller om hullet mangler.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok eit kjent problem ja, men er det nokon kloke hoder som har funne ei praktisk løysing for å få ut meir?

Eg brukar ei oljetømmepumpe med slange som eg stikk ned i røret for peilepinnen, men eg får heller ikkje ut meir olje enn ca 8l frå sumpen.

 

( Og på akkurat denne motorserien er det vel spesielt ønskelig å få med seg det meste av gammal olje )

Link to post
Share on other sites

Til Worry II:

Siden dette er en side hvor mange leser og får ideer:

 

For sikkerhetsskyld ville jeg hatt ventil rett på bunnpannen og slange derfra. Begynner slangen å lekke eller hopper av under drift er fører den aller siste som oppdager det og da er det i mange tilfeller for seint.

 

Ellers så skjønner jeg ikke helt hvorfor så mange er så voldsomt opptatt av den siste oljeskvetten som ligger igjen i bunnpannen.

Er jo ikke slik at der ligger det halve stempler ect. som må ut. :lol:

 

Blir motoren kjørt til oljen er pumpbar har det vært såpass bevegelse i bunnpannen at det som skal ut blir pumpet ut. Er oljefilteret som skal ta partikler etc.

 

Hvis det er slik at mange mister nattesøvnen og må ty til kunstige stimuli pga. den skvetten som ligger igjen :giggle: er det jo bare å ta et ekstra oljeskift midt i sesongen sånn år om annen.

 

Ellers er det å følge produsentens anvisninger i instruksjonsboken.

 

Vel mine tanker en torsdag med kaffe på terrassen.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye olje som går på motoren avhenger av hvor mye den heller bakover. Selv om det er oppgitt 11 liter er det ikke sikkert at du trenger så mye før oljen er på maks-merket. Forskjellen mellom maks og min på peilepinnen er ca 3 liter om jeg ikke husker feil. Dersom du tar hensyn til oljenivået på motoren (peilepinnen) og oljemengden i filteret er det ikke sikkert at det er veldig mye igjen når du har fått ut 8 liter.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

KAD44 2004  -  Er langt fra båten og håper noen kan hjelpe meg med å finne ut:

  • Hva er maks diameter på slange som skal inn peilerøret ?
  • Hvor kan jeg få kjøpt slik slange ?
  • Hvor lang må den være ?

Min gamle slange ble solgt med nabobåten.... 

 

Da håper jeg på litt hjelp fra dere husker...  :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KAD44 2004  -  Er langt fra båten og håper noen kan hjelpe meg med å finne ut:

  • Hva er maks diameter på slange som skal inn peilerøret ?
  • Hvor kan jeg få kjøpt slik slange ?
  • Hvor lang må den være ?

 

Jeg skifter olje på mine KAD44 nå og fikk opp 10 l (+~1/2l fra filteret) på den første. I spec'en står det at motoren skal ha 11,5 l inkl.filter. Båten står på henger med minimal luting bakover. Motoren var rukket å bli kald før jeg begynte, så det tok litt tid å pumpe opp.

Skal ta den andre på torsdag så jeg skal forsøke å huske å måle slangen jeg stikker ned i peilerøret, men utstyret jeg bruker er 10l pumpekanne fra Biltema og jeg bruker den lengste, sorte slangen hvis det sier deg noe. Stikker den ned så langt den går og den er tynn nok til at den passerer bøyen på peilerøret.

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KAD44 2004  -  Er langt fra båten og håper noen kan hjelpe meg med å finne ut:

  • Hva er maks diameter på slange som skal inn peilerøret ?
  • Hvor kan jeg få kjøpt slik slange ?
  • Hvor lang må den være ?

Min gamle slange ble solgt med nabobåten.... 

 

Da håper jeg på litt hjelp fra dere husker...  :thumbsup:

 

Jeg bruker en slik sugepumpe (6 liter), slangen er 6,8 mm Ø, peilerøret på motoeren er 9 mm Ø (innvendig). Slangen er to-delt, ca 1 m den på 6,8 mm og noe tykkere resten for å rekke til pumpa.

Link to post
Share on other sites

lassepelle skrev On 10/26/2016 at 7.31:

Har du ikke et eget rør for suging av olje da? 

Det røret finnes ikke på nyere motorer (men det kom tilbake på D4/D6) Men det skal være en plugg i det hullet hvor utsugingsrøret satt tidligere. Burde være mulig å montere igjen.

Oljen skal være driftsvarm ved oljeskift og det anbefales å suge direkte på peilepinnerøret. 12V pumpe fungerer utmerket.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for god hjelp Zach og dere andre. Disse målene gjør at jeg kan gjøre meg klar til ferskvannskjøring/oljeskift før vannet blir stengt av i båthavna sørpå til helgen...  :thumbsup:

 

Jeg har 12V tannhjulspumpe i båten men som nevnt så mangler jeg slangen. Har hatt den så lenge at jeg husker ikke dimensjonene... men Zach har målt peilerøret til 9mm innvendig så jeg tenker å bruke bruke et 8mm "automatikerluft-rør" i blå plast som er passelig fleksibelt og er 5.5mm innvendig.

 

Får å få oljen effektivt ut så teller hver tiendedel  så vil gjerne høre om noen har noe bedre forslag eller alternativt forslag....  :smiley:

 

Hvilken slange/rør er best til dette bruket folkens ?  og hvor kan den kjøpes ?

Link to post
Share on other sites

Da fant jeg denne tabellen på TESS og stikker innom der i morgen. Tror det fleksible 8x1mm PUR røret er midt i blinken for meg. Noen som har prøvd det ?  Regner med at 6mm innvendig løp vil være ypperlig til å suge varm olje gjennom...

 

http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=138

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sugerøret til BT-pumpa jeg bruker er 7mm utvendig og ø4 innvendig. Lengden er 900 mm og dette glir greit rundt bøyen på peilerøret. Glemte å måle innvendig dia på dette, men det stemmer nok bra med 9 mm som Sach sier. Hadde det vært mindre, hadde jeg fått problem med å stikke sugerøret helt ned rundt "svingen".

Innerdiameteren kunne selvfølgelig gjerne vært større da det tok litt tid å tømme motorene for olje, men så var den kald også da.

 

Et PUR rør er vel rimelig fleksibelt og bør jo være ypperlig til formålet. Gutta på TESS kan helt sikkert si deg om dette er det rette eller om de har bedre alternativer.

Var innom på Brakerøya senest i går og fikk utmerket hjelp til å sette sammen nødvendige deler til å montere tappekraner for forfiltrene mine.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
dieselfan skrev On 28.10.2016 at 12.55:

 Kjøpte både 8 og 6 mm PUR rør og minimum bøyeradius på 8mm er ned mot R25 så dette skal gå bra. ca R55 på bildet til sammenlikning.

 

Takk til WGM og mmosberg for å holde denne saken varm....

Det har gått litt treigt med tilbakemeldingen...beklager.  Jeg har to VP KAD44, en 2002 og en 2004. I 2004 modellen går ikke 8mm røret helt ned. Jeg vet ikke hvorfor, om det stopper mot en kant eller knekk. Delenummer er så vidt jeg kan fatte det samme.... også på KAD300. Det er grunnen til forsinkelsen i tilbakemelding... 

 

For egen del ønsker jeg å bruke et så stort rør som mulig,  så om noen vet om et fleksibelt rør som måler ca 7 - 7.5mm utvendig g er tynnvegget så er jeg velldig interessert :thumbsup:

 

Som sikkert alle har fått med seg anser jeg det ikke som "oljeskift" å suge ut 6 liter olje av min som tar 11liter får så å helle 5 liter ny olje opp i spillolja... det blir bare for dumt. Jeg vil ha ut så mye som mulig :thumbsup: 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...