Mathiashal Startet 2.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2013 Skulle i dag bytte olje på min kad 43 fra 2000. kjørte motoren varm, startet så å suge ut oljen. men etter litt over 8 liter var det stopp. motoren tar jo 11 liter med filter. kan jeg ikke vente å få ut mer? kan ikke garantere at moter var toppet opp med olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Dette finnes det flere tråder om her på forumet men titlene kan variere litt ettersom dette gjelder hele "40-serien" til VP (MD40, AD41, KAD/KAMD42-43-44-300) saken er at disse har et rør som fortsetter fra bånn av peilepinnerøret og dette går horisontalt langs bånn av bånnpanna. Det er meningen at man skal suge ut oljen ved å koble seg utenpå enden av peilepinnerøret men det kan sitte så høyt som fire cm over bånn. Da blir det jo endel igjen. Tidlige motorer hadde tappeplugg i bånnpanna men den er jo ikke så lett å komme til. Tidlige motorer hadde også et eget rør til utsuging. Vet ikke om dette hullet som dette røret satt i tidligere er plugget på din motor eller om hullet mangler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Dette er nok eit kjent problem ja, men er det nokon kloke hoder som har funne ei praktisk løysing for å få ut meir? Eg brukar ei oljetømmepumpe med slange som eg stikk ned i røret for peilepinnen, men eg får heller ikkje ut meir olje enn ca 8l frå sumpen. ( Og på akkurat denne motorserien er det vel spesielt ønskelig å få med seg det meste av gammal olje ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 På min Yanmar 4LHA ha forrige eier montert nippel med slange fra tappepluggen i bånn. Så er tappepluggen festet i enden på slangen som henger ved siden av motoren. Enkelt å koble oljesugeren på og man får opp all olja fra bunnpanna Kanskje en ide for flere ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Til Worry II: Siden dette er en side hvor mange leser og får ideer: For sikkerhetsskyld ville jeg hatt ventil rett på bunnpannen og slange derfra. Begynner slangen å lekke eller hopper av under drift er fører den aller siste som oppdager det og da er det i mange tilfeller for seint. Ellers så skjønner jeg ikke helt hvorfor så mange er så voldsomt opptatt av den siste oljeskvetten som ligger igjen i bunnpannen. Er jo ikke slik at der ligger det halve stempler ect. som må ut. Blir motoren kjørt til oljen er pumpbar har det vært såpass bevegelse i bunnpannen at det som skal ut blir pumpet ut. Er oljefilteret som skal ta partikler etc. Hvis det er slik at mange mister nattesøvnen og må ty til kunstige stimuli pga. den skvetten som ligger igjen er det jo bare å ta et ekstra oljeskift midt i sesongen sånn år om annen. Ellers er det å følge produsentens anvisninger i instruksjonsboken. Vel mine tanker en torsdag med kaffe på terrassen. Redigert 3.Oktober.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Hvor mye olje som går på motoren avhenger av hvor mye den heller bakover. Selv om det er oppgitt 11 liter er det ikke sikkert at du trenger så mye før oljen er på maks-merket. Forskjellen mellom maks og min på peilepinnen er ca 3 liter om jeg ikke husker feil. Dersom du tar hensyn til oljenivået på motoren (peilepinnen) og oljemengden i filteret er det ikke sikkert at det er veldig mye igjen når du har fått ut 8 liter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Compromise Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Jeg har 2 stk. KAD 42 (m/ drev), og jeg får ikke ut mer enn 8- 8,5 liter olje. Det er etter det jeg har hørt helt normalt. Har også en kompis som har samme motor, og han får heller ikke ut mer olje. Sitér dette innlegget /per Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Hvis du bruker slange inn gjennom peilerøret, får du opp alt. Det gjør i alle fall jeg på min VP 41A. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 (redigert) KAD44 2004 - Er langt fra båten og håper noen kan hjelpe meg med å finne ut: Hva er maks diameter på slange som skal inn peilerøret ? Hvor kan jeg få kjøpt slik slange ? Hvor lang må den være ? Min gamle slange ble solgt med nabobåten.... Da håper jeg på litt hjelp fra dere husker... Redigert 25.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 (redigert) Hvis du bruker slange inn gjennom peilerøret, får du opp alt. Det gjør i alle fall jeg på min VP 41A. Har byttet til KAD 43, og får bare opp 8 liter. Diameter på slangen kan jeg skaffe til i morra. Redigert 25.Oktober.2016 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 (redigert) KAD44 2004 - Er langt fra båten og håper noen kan hjelpe meg med å finne ut: Hva er maks diameter på slange som skal inn peilerøret ? Hvor kan jeg få kjøpt slik slange ? Hvor lang må den være ? Jeg skifter olje på mine KAD44 nå og fikk opp 10 l (+~1/2l fra filteret) på den første. I spec'en står det at motoren skal ha 11,5 l inkl.filter. Båten står på henger med minimal luting bakover. Motoren var rukket å bli kald før jeg begynte, så det tok litt tid å pumpe opp. Skal ta den andre på torsdag så jeg skal forsøke å huske å måle slangen jeg stikker ned i peilerøret, men utstyret jeg bruker er 10l pumpekanne fra Biltema og jeg bruker den lengste, sorte slangen hvis det sier deg noe. Stikker den ned så langt den går og den er tynn nok til at den passerer bøyen på peilerøret. Redigert 25.Oktober.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Har du ikke et eget rør for suging av olje da? Jeg har et tamd41a og der er det et rør ved siden av peilepinnen som jeg koblet på oljesugeren. Fikk ut over 10 liter den veien :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 KAD44 2004 - Er langt fra båten og håper noen kan hjelpe meg med å finne ut: Hva er maks diameter på slange som skal inn peilerøret ? Hvor kan jeg få kjøpt slik slange ? Hvor lang må den være ? Min gamle slange ble solgt med nabobåten.... Da håper jeg på litt hjelp fra dere husker... Jeg bruker en slik sugepumpe (6 liter), slangen er 6,8 mm Ø, peilerøret på motoeren er 9 mm Ø (innvendig). Slangen er to-delt, ca 1 m den på 6,8 mm og noe tykkere resten for å rekke til pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 lassepelle skrev On 10/26/2016 at 7.31: Har du ikke et eget rør for suging av olje da? Det røret finnes ikke på nyere motorer (men det kom tilbake på D4/D6) Men det skal være en plugg i det hullet hvor utsugingsrøret satt tidligere. Burde være mulig å montere igjen. Oljen skal være driftsvarm ved oljeskift og det anbefales å suge direkte på peilepinnerøret. 12V pumpe fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Tusen takk for god hjelp Zach og dere andre. Disse målene gjør at jeg kan gjøre meg klar til ferskvannskjøring/oljeskift før vannet blir stengt av i båthavna sørpå til helgen... Jeg har 12V tannhjulspumpe i båten men som nevnt så mangler jeg slangen. Har hatt den så lenge at jeg husker ikke dimensjonene... men Zach har målt peilerøret til 9mm innvendig så jeg tenker å bruke bruke et 8mm "automatikerluft-rør" i blå plast som er passelig fleksibelt og er 5.5mm innvendig. Får å få oljen effektivt ut så teller hver tiendedel så vil gjerne høre om noen har noe bedre forslag eller alternativt forslag.... Hvilken slange/rør er best til dette bruket folkens ? og hvor kan den kjøpes ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 (redigert) Da fant jeg denne tabellen på TESS og stikker innom der i morgen. Tror det fleksible 8x1mm PUR røret er midt i blinken for meg. Noen som har prøvd det ? Regner med at 6mm innvendig løp vil være ypperlig til å suge varm olje gjennom... http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=138 Redigert 27.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Bruker et liknende rør. Beregnet for trykkluft ca 3m langt. Eneste negativt er at det er litt stivt så det trenger litt stor bøyeradie. Fungerer finfint på AD41P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Takk nyttig deling. Er ditt rør 8mm utvendig ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Sugerøret til BT-pumpa jeg bruker er 7mm utvendig og ø4 innvendig. Lengden er 900 mm og dette glir greit rundt bøyen på peilerøret. Glemte å måle innvendig dia på dette, men det stemmer nok bra med 9 mm som Sach sier. Hadde det vært mindre, hadde jeg fått problem med å stikke sugerøret helt ned rundt "svingen". Innerdiameteren kunne selvfølgelig gjerne vært større da det tok litt tid å tømme motorene for olje, men så var den kald også da. Et PUR rør er vel rimelig fleksibelt og bør jo være ypperlig til formålet. Gutta på TESS kan helt sikkert si deg om dette er det rette eller om de har bedre alternativer. Var innom på Brakerøya senest i går og fikk utmerket hjelp til å sette sammen nødvendige deler til å montere tappekraner for forfiltrene mine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Takk WGM dette er virkelig nyttig for meg. Godt poeng det med bendet på sugerøret. Kjøpte både 8 og 6 mm PUR rør og minimum bøyeradius på 8mm er ned mot R25 så dette skal gå bra. ca R55 på bildet til sammenlikning. Takk for hjelpen !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Bare hyggelig. Derfor vi er her Kom med en tilbakemelding på hvordan PUR-røret funker da ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Feilmelding ! Redigert 29.Oktober.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 (redigert) Feilmelding ! Redigert 29.Oktober.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 (redigert) Feilmelding ! Redigert 29.Oktober.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 (redigert) dieselfan skrev On 28.10.2016 at 12.55: Kjøpte både 8 og 6 mm PUR rør og minimum bøyeradius på 8mm er ned mot R25 så dette skal gå bra. ca R55 på bildet til sammenlikning. Takk til WGM og mmosberg for å holde denne saken varm.... Det har gått litt treigt med tilbakemeldingen...beklager. Jeg har to VP KAD44, en 2002 og en 2004. I 2004 modellen går ikke 8mm røret helt ned. Jeg vet ikke hvorfor, om det stopper mot en kant eller knekk. Delenummer er så vidt jeg kan fatte det samme.... også på KAD300. Det er grunnen til forsinkelsen i tilbakemelding... For egen del ønsker jeg å bruke et så stort rør som mulig, så om noen vet om et fleksibelt rør som måler ca 7 - 7.5mm utvendig g er tynnvegget så er jeg velldig interessert Som sikkert alle har fått med seg anser jeg det ikke som "oljeskift" å suge ut 6 liter olje av min som tar 11liter får så å helle 5 liter ny olje opp i spillolja... det blir bare for dumt. Jeg vil ha ut så mye som mulig Redigert 29.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.