dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 DieselDahl skrev On 2.10.2013 at 23.12: Dette finnes det flere tråder om her på forumet men titlene kan variere litt ettersom dette gjelder hele "40-serien" til VP (MD40, AD41, KAD/KAMD42-43-44-300) saken er at disse har et rør som fortsetter fra bånn av peilepinnerøret og dette går horisontalt langs bånn av bånnpanna. Det er meningen at man skal suge ut oljen ved å koble seg utenpå enden av peilepinnerøret men det kan sitte så høyt som fire cm over bånn. Da blir det jo endel igjen. Tidlige motorer hadde tappeplugg i bånnpanna men den er jo ikke så lett å komme til. Tidlige motorer hadde også et eget rør til utsuging. Vet ikke om dette hullet som dette røret satt i tidligere er plugget på din motor eller om hullet mangler. Har satt noe av DieselDahls tekst i bold. Er nå overbevist om at ingen av mine to KADer har pluggede hull.... Er det noen som har bygget om og vet hvor man skal borre for å lage separat "sugehull" ?? (har hatt et bilde som en eller annen skaffet meg men har rotet det bort for å være helt ærlig... ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Her er et bilde som viser hvordan peilepinne-røret er montert: https://baatplassen.no/i/topic/15009-havari-kad42/?do=findComment&comment=165115 Blir liggende igjen 7 liter olje i bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Takk Ingar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Merk deg at oljen må være driftsvarm ved avtapping og det anbefales bruk av elektrisk pumpe. Det kan variere hvor mye olje du får ut men dette er beste metode. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 (redigert) Vet du hvor jeg kan borre hull i 44/300 nedre blokk flens for å ettermontere eget sugerør slik som gamle 41 motorer hadde ?? Bekrefter at jeg har forsøkt driftsvarm motor og både vacuum og elektrisk tannhjulspumpe. Redigert 29.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 (redigert) Noen som vet hva dette "hullet" er til ? Var det her det originale sugerøret var plassert ? Redigert 29.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Mener å ha sett at motorene kan leveres med peilepinne på motsatt side. Da kan dette hullet være til det. Ellers har det vel vært utsugningsrør bakerst på styrbord side på tidlige motorer. Rett meg hvis jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 (redigert) Takk igjen DieselDahl. Nytt for meg i dag er at Biltema har lansert ny oljesuger på 15 liter 19-1643 999kr I dette settet og som reservedel kan man kjøpe slange Ø 6.7 / 5.3 i 1m lengde 19-1645 80kr Skal prøve den rørdimensjonen i mine 2x KAD44 motorer (hvor jeg i den ene for inn 8mm rør, men ikke i den andre....) Redigert 30.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.