Jump to content

VP TMD30 1986, har prøvd alt, men fortsatt for varm motor.


Thunderbolt

Recommended Posts

Hei igjen. Da var giret ute og på arbeidsbenken. Røret opp til turboen er helt åpent. Ingen zink der. Kjølekanalene inne i giret skal jeg nå rense med saltsyre, i tilfelle zink/ dritt der. Giret skulle ut uansett, må nok overhale konen, slurer i revers. Noen erfaringer??

Link to post
Share on other sites

Den lå i dokumentarkiv her inne, men jeg fant den ikke i farten.. Tror du finner den åpen om du Googler litt også. Om du ikke finner den, så har jeg den på jobb-pc'en i morgen. Si i fra...

 

Her sprengskisse

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7743320-44-17270B.aspx

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har litt av det samme problemet på min TAMD22P-B

Gått varm siden jeg kjøpte den. Har brukt systemrens som har sirkulert 2 døgn gjennom systemet, rensen var like fin på fargen, kun små rustpartikler som kom ut. sirkulerte begge veier.
Tok ut eksosbendet, så greit ut helt til jeg begynte å pirke med en kniv, da fant jeg en kanal som var grodd igjen. Dette hjalp betraktelig på tempen, men på de siste 500omdr går den fortsatt varm..... 100grader.....

Har hatt radiator rens på ferskvannssiden og byttet kjølevæske.

Impeller er byttet osv.....

Blir moro å høre når du begynner å plukke opp kjølerne om hvordan de ser ut, om du finner en synder :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg slet med høy temperatur på en TMD40 uten å finne feilen. Til slutt lot jeg kona kjøre på full gass mens jeg inspiserte motoren. Da oppdaget jeg at gummislangen mellom girkassekjøleren og sjøvannsfilteret ble sugd flat. Jeg byttet denne i en stålarmert slange, og dermed var problemet over - billig og effektivt. I samme slengen satte jeg inn ekstra sjøvannsinntak, og koblet de sammen med et T-stykke. Jeg brukte 5/4" inntak, og trappet ned til 1" etter kranene. Siden giroljekjøleren var 1", så hadde det ingen hensikt å ha større dimensjon videre. Jeg ser du allerede har byttet slanger, så det er jo ikke sikkert dette funker for deg. Ellers kan du jo se om det er en seiler som har montert sjøvannsinntaket ditt. De setter ofte sila bakover, men på en motorbåt med litt fart vil det gjøre at du ikke får inn nok vann når farten øker.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Luerer på om oljekjøler ble tatt ut? Deler av sinkstaven som ligger i forkant av kjøleren har en tendens til å legge seg som en klump foran i kjøleren.

Hvertfall så erfarte jeg det da jeg fikk temperatur problemer for noen år siden. Nå ligger tempen på 78-80 grader ved 3200 omdreidninger.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...