Jump to content

VP TMD30 1986, har prøvd alt, men fortsatt for varm motor.


Thunderbolt

Recommended Posts

Ja gearet ja, eller slangene til dette.

 

Hvis det er de originale slangene har det vist seg at disse kan de laminere. Ser det ikke fra utsiden. Først når du kikker igjennom de etter demontering.

 

Ellers skulle normalt Systemrens ha løst opp rester av gamle zinkanoder som evt måtte ligge i gearoljekjøleren.

Link to post
Share on other sites

Hei, fantastisk med mange gode svar. Tror jeg lander, litt motvillig, på å demontere oljekjøleren og sjekke denne grundig. Trodde denne skulle være ren etter den omgangen jeg hadde med systemrens, men jeg forstår at det er langt fra noen garanti. Noen som har demontert denne på en tmd 30, mye og trangt arbeid???? Noen synspunkter på å gjøre denne jobben så la meg få høre.

Link to post
Share on other sites

For å demontere oljekjøleren må oljefilter av så er det enklest å ta av blokka som kjøler er montert på.Kjøleren kan vere vansklig å demontere.Røret som går inn på kjøleren er festa med eit klammer og holdes tett med ein o ring som ligger i kjøleren.Ville prøvd å ta utimpelleren å kobla vatn påsiste kjøler før eksosbend å kjørt ein tilbakespyling før demontering.Om du skal demontere så trenger du eit pakningsett,det er fleire spesielle o ringer

Link to post
Share on other sites

Holder på å bli sprø av dette.

 

For meg så ser det ut som du har gjort hjemmeleksa og fått med deg det meste i feilsøkingen.

 

Det er også mange som har gitt gode råd basert på egen erfaring.

 

Det jeg tenker, er at du har hatt dette problemet fra dag 1 etter og ha overtatt båten. Du har faktisk ikke noen referanse på motor av egen erfaring.

 

Ta en kikk på diesel pumpa, nærmere bestemt i bakkant av denne. Her er det en skrue som bestemmer dieselmengde som pumpa gir. Denne skruen skal ha en tvinnet wire med plombe som forteller at pumpa ikke er tuklet med.

 

Dersom wire eller plombe er brutt, kan det være sansynlig at diesel mengde er øket for at motor skal yte mere hk. Jeg har erfart at kjølesystemet på denne motoren kan være litt på grensen allerede som ved orginal effekt. Dersom pumpa er justert for mere effekt, er det sansynlig at anlegget ikke klarer og kompansere for dette.

 

En annen sjekk du kan gjøre er og måle mot trykk i eksos, dette kan du gjøre med et manometer som er koblet inn line på slangen/rør som går inn på eksos kne fra kjøleren (salt vann ut fra varme veksler)

Har du over 0.3 kg her har du for mye mot trykk. Dette hindrer flow i salt vann kretsen og kan gi kjøle problemer.

 

Mvh cmb

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Worry , takk for flotte bilder av insugsmanifoild og varmeveksler. Har vært ute og myst litt i båten og kommet frem til at jeg vil demontere insugsmanifoild, varmeveksler og oljekjøleren. Det er nok på høy tid og få sjekket disse skikkelig. Bytte o ringer og pakninger, samtidig få staket opp begge kjølerne. Noen erfaringer med denne jobben, spesielle ting eller problemer??? Ser at hvis jeg kun vil ta ut oljekjøleren, så tror jeg det blir vanskelig. For trangt, bedre å plukke pent og pyntelig fra toppen av. Enig??? Kom med noen erfaringer, hadde hjulpet. På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Her nettopp tatt samme jobbem med min varmevekslar.

Du tar av begge endelokka av rørinnsatsen og brukar ein tynn stålstreng til å stake gjennom. enkel og grei jobb.

Varmevekslaren er festa med tre skruar.

 

obs! drener kjølevæska FØR demontering av v.vekslar ellers vert dynamoen bada....

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Link to post
Share on other sites

Dersom du har tering i bakkant av oljekjøler,kan innsatsen sitte godt,men om det ikkje er tering henger den bare i o ringene,så da skal den vere lett å dunke ut.Er vanligvis lett å få tett med nye o ringer og pakninger.Dei 4 skruene som holder endelokket kan sitte godt,er ein fordel å varme så dei ikkje knekker

Redigert av Jakob T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, men Thunderbolt, er du sikker på at du skal gjøre denne jobben uten å ha fått noen proffe til å teste og måle litt. Denne jobben er ikke uten risiko for at noe går i filler.. Kjedelig om en bolt knekker i blokka, eller liknende. Det å begynne å skru, innebærer også at ting kan knekke eller ryke. Det er et rør med retur-kjølevann fra turbo til front babord varmevekslertank, som må av i begge ender. Den har bajonett-bolter (hule) som gjengene lett ryker på. Fiksbart, om det skjer, men om ikke problemet er i oljekjøleren, er det mye bortkastet tid.

 

En annen ting, om du vet at impeller noen gang har vært skadet, sitter sannsynlig restene av denne i oljekjøler. Om du kommer til enden i front, kan du klare å få av lokket der. Bort med gummirestene, og på igjen... vært et forsøk..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Hadde kjøleproblemer to ganger på de sytten årene jeg hadde min TMD 30.

Da var det den ene zinkpluggen fra gearet som blokkerte kjølesløyfa som var problemet første gangen.

Den andre gangen viste det seg at varmevekslere var delvis tett av gummirester fra impelleren.

Lalima.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Hmm, Den oljekjøleren jeg skrudde på sist jeg hadde en 30motor foran meg hadde en type hvor innsatsen gikk ut av huset kun en vei.

Den satt bom hakka fast men løste det vha. en reodorløsning..

 

Innsatsen så da vitterlig slik ut:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43996946

 

Men det finnes kanskje flere utgaver av disse?

Link to post
Share on other sites

Jada, det er den veksleren ! Tror nok hele kjøleren må ut, ja.. men det bør jo være enkelt med en trykktest før man gjør denne demonteringsjobben.

 

Her er en guide som kan hjelpe deg av med varmeveksleren. Jeg tok ikke av oljekjøleren, men den sitter under her:

 

https://baatplassen.no/i/topic/90384-bilder-fra-demontering-varmeveksler-tamd30aqad30/

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Thunderbolt.

Det var Volvos merkeverksted som fant feilen den gangen så jeg kan dessverre ikke beskrive eksakt hvor de fant zinkpluggen.

Jeg husker bare at det var i 1988 og at jeg ble tauet til verksted pga.høy temp. og tok ingen sjanser ettersom jeg ikke visste hva som var feilen.

Jeg må jo innrømme at det var den harde måten å lære at det var viktig å sjekke zinken :giggle:

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...