Gudrun Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Ja gearet ja, eller slangene til dette. Hvis det er de originale slangene har det vist seg at disse kan de laminere. Ser det ikke fra utsiden. Først når du kikker igjennom de etter demontering. Ellers skulle normalt Systemrens ha løst opp rester av gamle zinkanoder som evt måtte ligge i gearoljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Systemrens tar ikke alt, det har jeg erfart. Da jeg hadde opp oljekjøler for gear var den nesten helt tett, selv etter system rens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 4.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Hei, fantastisk med mange gode svar. Tror jeg lander, litt motvillig, på å demontere oljekjøleren og sjekke denne grundig. Trodde denne skulle være ren etter den omgangen jeg hadde med systemrens, men jeg forstår at det er langt fra noen garanti. Noen som har demontert denne på en tmd 30, mye og trangt arbeid???? Noen synspunkter på å gjøre denne jobben så la meg få høre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Det er vel "bare" å skru av endelokket og dra ut innsatsen. Trangt er det. Få tak i pakning og o-ring før du setter det sammen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Det hadde forundret meg om man kom til oljekjøleren i en Polar 770 motorbrønn.. det er et stykke ned på siden til denne... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 For å demontere oljekjøleren må oljefilter av så er det enklest å ta av blokka som kjøler er montert på.Kjøleren kan vere vansklig å demontere.Røret som går inn på kjøleren er festa med eit klammer og holdes tett med ein o ring som ligger i kjøleren.Ville prøvd å ta utimpelleren å kobla vatn påsiste kjøler før eksosbend å kjørt ein tilbakespyling før demontering.Om du skal demontere så trenger du eit pakningsett,det er fleire spesielle o ringer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Systemrens tar ikke sinkrester i løpet av noen dager, nei. Har renset et par kjølere, de er noenlunde reine etter fire dager, men sinken må jeg fremdeles skrape av manuelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 På min tamd22 så var temp-giver og/eller instrument feil. Hadde topolet giver. Kokte den i kjele sammen med steketermometer. Veldig enkelt og påviste feil. Byttet derfor instrument og giver, ca 500 på Maritim. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb91 Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Holder på å bli sprø av dette. For meg så ser det ut som du har gjort hjemmeleksa og fått med deg det meste i feilsøkingen. Det er også mange som har gitt gode råd basert på egen erfaring. Det jeg tenker, er at du har hatt dette problemet fra dag 1 etter og ha overtatt båten. Du har faktisk ikke noen referanse på motor av egen erfaring. Ta en kikk på diesel pumpa, nærmere bestemt i bakkant av denne. Her er det en skrue som bestemmer dieselmengde som pumpa gir. Denne skruen skal ha en tvinnet wire med plombe som forteller at pumpa ikke er tuklet med. Dersom wire eller plombe er brutt, kan det være sansynlig at diesel mengde er øket for at motor skal yte mere hk. Jeg har erfart at kjølesystemet på denne motoren kan være litt på grensen allerede som ved orginal effekt. Dersom pumpa er justert for mere effekt, er det sansynlig at anlegget ikke klarer og kompansere for dette. En annen sjekk du kan gjøre er og måle mot trykk i eksos, dette kan du gjøre med et manometer som er koblet inn line på slangen/rør som går inn på eksos kne fra kjøleren (salt vann ut fra varme veksler) Har du over 0.3 kg her har du for mye mot trykk. Dette hindrer flow i salt vann kretsen og kan gi kjøle problemer. Mvh cmb Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Hei igjen. Worry , takk for flotte bilder av insugsmanifoild og varmeveksler. Har vært ute og myst litt i båten og kommet frem til at jeg vil demontere insugsmanifoild, varmeveksler og oljekjøleren. Det er nok på høy tid og få sjekket disse skikkelig. Bytte o ringer og pakninger, samtidig få staket opp begge kjølerne. Noen erfaringer med denne jobben, spesielle ting eller problemer??? Ser at hvis jeg kun vil ta ut oljekjøleren, så tror jeg det blir vanskelig. For trangt, bedre å plukke pent og pyntelig fra toppen av. Enig??? Kom med noen erfaringer, hadde hjulpet. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frittalande Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Her nettopp tatt samme jobbem med min varmevekslar. Du tar av begge endelokka av rørinnsatsen og brukar ein tynn stålstreng til å stake gjennom. enkel og grei jobb. Varmevekslaren er festa med tre skruar. obs! drener kjølevæska FØR demontering av v.vekslar ellers vert dynamoen bada.... Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Takk, fant du mye dritt og avleiringer inne i rørene?? Ble kjøringen bedre etterpå?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frittalande Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Nei, det var ikkje mykje avleiringar i røra mine, men greit å ta ei opprensking sidan vv. likevel var demontert. ja, temp. gjekk ned nokre grader til normal igjen. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Okey, bra å høre. Da starter jeg skruingen i morgen. Noen som kan forklare meg hvordan innsatsen i oljekjøleren og varmeveksleren tas ut, dunke forsiktig med en trekloss?? Er de vanskelige å få sammen igjen, å få tette?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Dersom du har tering i bakkant av oljekjøler,kan innsatsen sitte godt,men om det ikkje er tering henger den bare i o ringene,så da skal den vere lett å dunke ut.Er vanligvis lett å få tett med nye o ringer og pakninger.Dei 4 skruene som holder endelokket kan sitte godt,er ein fordel å varme så dei ikkje knekker Redigert 6.Oktober.2013 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Okey, men jeg tar av endelokkene i begge ender?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Jo, men Thunderbolt, er du sikker på at du skal gjøre denne jobben uten å ha fått noen proffe til å teste og måle litt. Denne jobben er ikke uten risiko for at noe går i filler.. Kjedelig om en bolt knekker i blokka, eller liknende. Det å begynne å skru, innebærer også at ting kan knekke eller ryke. Det er et rør med retur-kjølevann fra turbo til front babord varmevekslertank, som må av i begge ender. Den har bajonett-bolter (hule) som gjengene lett ryker på. Fiksbart, om det skjer, men om ikke problemet er i oljekjøleren, er det mye bortkastet tid. En annen ting, om du vet at impeller noen gang har vært skadet, sitter sannsynlig restene av denne i oljekjøler. Om du kommer til enden i front, kan du klare å få av lokket der. Bort med gummirestene, og på igjen... vært et forsøk.. Redigert 6.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lalima Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Hei. Hadde kjøleproblemer to ganger på de sytten årene jeg hadde min TMD 30. Da var det den ene zinkpluggen fra gearet som blokkerte kjølesløyfa som var problemet første gangen. Den andre gangen viste det seg at varmevekslere var delvis tett av gummirester fra impelleren. Lalima. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Det er mye enklere å trykkteste enn å demontere ! Det gir svar på om det er tett i alle fall.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Hmm, Den oljekjøleren jeg skrudde på sist jeg hadde en 30motor foran meg hadde en type hvor innsatsen gikk ut av huset kun en vei. Den satt bom hakka fast men løste det vha. en reodorløsning.. Innsatsen så da vitterlig slik ut: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43996946 Men det finnes kanskje flere utgaver av disse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Jada, det er den veksleren ! Tror nok hele kjøleren må ut, ja.. men det bør jo være enkelt med en trykktest før man gjør denne demonteringsjobben. Her er en guide som kan hjelpe deg av med varmeveksleren. Jeg tok ikke av oljekjøleren, men den sitter under her: https://baatplassen.no/i/topic/90384-bilder-fra-demontering-varmeveksler-tamd30aqad30/ Redigert 6.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Hei igjen. " Lalima " hvor på giret fant du restene etter brukket zink plugg?? Jeg har hatt av begge disse rørene som zink pluggene står i og de var helt ok. Kan zinken ligge lengre inn i kjølesløyfa på giret??? Vondt å finne da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Har du rør eller slanger for kjølevann mellom motor og gear ? Det er krappe bøyer på rørene og der kan zink sitte fast. Må løse i begge ender og spyle igjennom. Er det zink der så må du kanskje pryle røret med hammer.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Det er fra det nederste røret ut fra gearet, som går opp ved turbo sinken kan sitte. Det er denne veien vannet går. (opp til turbo) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lalima Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Hei Thunderbolt. Det var Volvos merkeverksted som fant feilen den gangen så jeg kan dessverre ikke beskrive eksakt hvor de fant zinkpluggen. Jeg husker bare at det var i 1988 og at jeg ble tauet til verksted pga.høy temp. og tok ingen sjanser ettersom jeg ikke visste hva som var feilen. Jeg må jo innrømme at det var den harde måten å lære at det var viktig å sjekke zinken Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.