teetee Startet 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2013 Har planer om å "shine" opp skroget på min Vindø 32 over vannlinja. Den ser ut til å ha vært malt tidligere, det er synlige penselstrøk på skroget.Båten står inn i vinter, så jeg har god tid på meg. Jeg har noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg å svare på. 1. Grunnarbeid, regner med jeg må slipe endel for å få vekk gamle penselstrøk. Hva er beste måten å gjøre dette på, og hva slags verktøy og korning på papir? 2. Det er også endel sår/småskader som må sparkles, hva er egnet til å sparkle med? 3. Jeg har igen ide om hva slags lakk som er brukt tidligere, hvordan kan jeg sjekke ut at jeg ikke får problemer med nytt strøk? 4. Bør skroget grunnes før lakking/maling? 5. Hva slags maling/lakk bør jeg bruke for å få en sterk og holdbar finish? 6. Og hva slags maleredskap bør jeg bruke? Det står båter ganske tett så jeg regner med det ikke er aktuelt å sprøyte Håper noen kan hjelpe meg med råd da dette er noe jeg ikke har gjort før. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Sjekk min tråd for tips: https://baatplassen.no/i/topic/102112-prosjekt-norcem-fun-21/ Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Sjekk min tråd for tips: https://baatplassen.no/i/topic/102112-prosjekt-norcem-fun-21/ Takk Norcem21, det var et spennende prosjekt :-) Men fant ikke så mye konkrete svar på det jeg lurer på i tråden din, særlig siden jeg ikke hat mulighet til å få sprøytet båten.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 1. Grunnarbeid, regner med jeg må slipe endel for å få vekk gamle penselstrøk. Hva er beste måten å gjøre dette på, og hva slags verktøy og korning på papir? Jeg brukte plansliper med 320 korning, deretter 600 korning. Ikke bruk eksenter eller båndsliper. Den graver groper (ofte usynlige før lakk påføres). Siste 600 sliping bruker du en korkkloss eller med hånd. Bruk hånden aktivt, den er følsom for ujevnheter. Grunnarbeidet har alt å si for den endelige finish. Dersom mye gammel lakk skal av (må uansett slipe godt og matte ned lakk) så kan 240 papir brukes. Tålmodighet er viktig! Bruk heller 2 dager ekstra på denne jobben eller så vil du bli skuffet når lakk påføres. Da synes alt! 2. Det er også endel sår/småskader som må sparkles, hva er egnet til å sparkle med? Kort/ fintrådet glassfibersparkel brukte jeg.. Må slipe og sparkle flere ganger for perfekt finish. Ved dypere eller større sårskader så bør det støpes opp før sparkling. Bruk kun plastbaserte sparkelspader da glassfiber ikke hefter på dette. Metallspader er ubrukelig. 3. Jeg har igen ide om hva slags lakk som er brukt tidligere, hvordan kan jeg sjekke ut at jeg ikke får problemer med nytt strøk? Dette må du bare teste på et lite område! En-komponent på to-komponent går fint, men ikke nødvendigvis omvendt. Er originallakken gammel skal det uansett gå fint! Får du ingen reaksjon i løpet av 2 dager så er det bare å kjøre på.. 4. Bør skroget grunnes før lakking/maling? Alltid. Dette pga vedheft og beskyttelse. Min 2 lag! Påføres med mohairrulle eller Perfect finish rulle fra Jotun. Må mattes ned med min 300 papir mellom hvert strøk og helst 600 før endelig lakklag. Jeg brukte epoxybasert 2 komp primer før 2 komp lakk ble sprøytet på.. Glem våtsliping, blir bare klineri og er ikke nødvendig. Våtsliping på 1200/ 1500 osv er kun for PERFEKT finish etter at lakkering er påført for maksimal glans. 5. Hva slags maling/lakk bør jeg bruke for å få en sterk og holdbar finish? 2 komp er mest holdbar over tid. Slagfast og sterk mot ytre forurensning og væsker. Bedre glans og styrke generelt. Noe dyrere men langt sterkere. 6. Og hva slags maleredskap bør jeg bruke? Det står båter ganske tett så jeg regner med det ikke er aktuelt å sprøyte. Bruk rulle av mohair/ skumgummi (men skumgummien kan løses opp av 2 komp så må byttes ofte). Utrolig vanskelig å få perfekt finish med rulle pga fare for sig! Bland godt! 2 komp er utrolig tyntflytende så tynne lag er avgjørende! Prøv først på noe annet før du går løs på båten! Temperatur og sollys er kritisk! Aldri under 15 grader eller i direkte sollys. Overflaten må heller ikke være for varm. Da herder lakken for raskt. Husk å vanne gulvet før lakken påføres for å unngå støvpartikler. Etterstryk med en fin etterstryker fra Jotun. Ikke spar på pengene her og kjøp en dårlig kost! Sjekk youtube for lakkeringstips med rulle. Husk at skroget må vaskes ren med aceton/ avfetting før priming! Håper noen kan hjelpe meg med råd da dette er noe jeg ikke har gjort før. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 4.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 1. Grunnarbeid, regner med jeg må slipe endel for å få vekk gamle penselstrøk. Hva er beste måten å gjøre dette på, og hva slags verktøy og korning på papir? Jeg brukte plansliper med 320 korning, deretter 600 korning. Ikke bruk eksenter eller båndsliper. Den graver groper (ofte usynlige før lakk påføres). Siste 600 sliping bruker du en korkkloss eller med hånd. Bruk hånden aktivt, den er følsom for ujevnheter. Grunnarbeidet har alt å si for den endelige finish. Dersom mye gammel lakk skal av (må uansett slipe godt og matte ned lakk) så kan 240 papir brukes. Tålmodighet er viktig! Bruk heller 2 dager ekstra på denne jobben eller så vil du bli skuffet når lakk påføres. Da synes alt! Noen spesiell type papir jeg skal være på jakt etter? ____ 4. Bør skroget grunnes før lakking/maling? Alltid. Dette pga vedheft og beskyttelse. Min 2 lag! Påføres med mohairrulle eller Perfect finish rulle fra Jotun. Må mattes ned med min 300 papir mellom hvert strøk og helst 600 før endelig lakklag. Jeg brukte epoxybasert 2 komp primer før 2 komp lakk ble sprøytet på.. Glem våtsliping, blir bare klineri og er ikke nødvendig. Våtsliping på 1200/ 1500 osv er kun for PERFEKT finish etter at lakkering er påført for maksimal glans. Er det 15 graders grense for påføring her også? 6. Og hva slags maleredskap bør jeg bruke? Det står båter ganske tett så jeg regner med det ikke er aktuelt å sprøyte. Bruk rulle av mohair/ skumgummi (men skumgummien kan løses opp av 2 komp så må byttes ofte). Utrolig vanskelig å få perfekt finish med rulle pga fare for sig! Bland godt! 2 komp er utrolig tyntflytende så tynne lag er avgjørende! Prøv først på noe annet før du går løs på båten! Temperatur og sollys er kritisk! Aldri under 15 grader eller i direkte sollys. Overflaten må heller ikke være for varm. Da herder lakken for raskt. Husk å vanne gulvet før lakken påføres for å unngå støvpartikler. Etterstryk med en fin etterstryker fra Jotun. Ikke spar på pengene her og kjøp en dårlig kost! Sjekk youtube for lakkeringstips med rulle. Husk at skroget må vaskes ren med aceton/ avfetting før priming! Sollys er ikke no problem siden den står inne i hall, men det drøyer langt på våren før det blir 15 grader der, Er dette en absolutt regel, eller er det andre typer lakk som kan brukes ved lavere temperaturer eller evt noe som kan tilsettes? Tusen takk for utfyllende svar :-) Da blir det å bruke vinteren til sliping og sparkling. Kan jeg spørre igjen hvis det er noe jeg lurer på? Vet du om det er mye forskjell i kvalitet/egenskaper fra produsent til produsnet, og evt hvilke er å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Jeg har undersøkt lidt da jeg også skal male mitt skrog. Mitt valg av maling er fallet på Hempel sin Polybest, da den skal være spesielt bra ved påføring med rull/pute. Så gjenstår det og se om resultatet også blir bra. Med hensyn til temperatur er det mitt inntrykk at det er mest kritisk ved påføring av siste strøk. Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Jeg har undersøkt lidt da jeg også skal male mitt skrog. Mitt valg av maling er fallet på Hempel sin Polybest, da den skal være spesielt bra ved påføring med rull/pute. Så gjenstår det og se om resultatet også blir bra. Med hensyn til temperatur er det mitt inntrykk at det er mest kritisk ved påføring av siste strøk. Takk Bjørkski! Leste litt om den Polybest nå, ser ut til at den kan påføres helt ned til 5 grader. Marinehop.no selger den til 399 for 3/4 liter, så den er jo dyr. Vet du om andre som selger den billigere? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Jeg har kjøpt hos Jamamarine i Stavanger, samme pris som du har fått. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.