Jump to content

Prosjekt - Norcem Fun 21


Fjord21DC

Recommended Posts

Hei båtvenner!

 

Da var det min tid for å dele mitt prosjekt..

Båten er en Norcem Fun 21 (sportversjonen til Norcem 21DC) også kalt Fjord 21 og Selco.

Båten er fra 1970 og kom aldri i kommersielt salg. Kun produsert ca. 13 stk.

Her kommer litt fakta:

 

Modell: Norcem Fun 21

Årsmodel: 1970

Egenvekt: Ca. 800 kg

Materiale: Glassfiber

Konstruktør: Scheen og With

Toppfart: Ca. 50-60 knop

Hastighet min båt: Ca. 30 knop

Motor: Mariner 115 rekkesekser (Tower of Power) fra 1988

Hjemmehavn: Drammen

 

Båten ble kjøpt i 2007 og har vært lagret innendørs noen år da jeg har hatt andre prosjekter (hus) osv..

Nå er tiden kommet for ferdigstillelse og båten skal sjøsettes og være ferdig våren 2014.

 

Kom gjerne med innspill, men vil forsøke å dele en del med dere..

 

Her er første bilde fra annonsen i 2007:

 

bilde

 

bilde

 

Mye er gjort siden 2007 og her kommer en liste:

 

Båten er slipt og sparklet opp til optimal finish

Alt elektrisk er demontert

Alt interiør er demontert og fjernet

Vindskjerm er demontert

++

 

Følgende skal gjøres i korte trekk før sjøsetting:

 

Lakkering med sprøyte (to-komponent)

Nytt elektrisk med nye instrumenter, stereo, lys etc.

Bauglys

Ny fenderlist

Full bunnsliping og priming før stoffing (bruker Seajet selvpolerende)

Nytt interiør

Nye beslag (pullere, halegatter, skroggjennomføringer, kalesjeknapper etc.)

Ny interiørfarge (en-kompononent)

Ny vindskjerm (må spesiallages og vil fremstå helt annerledes enn originalen)

++


Båten er som sagt slipt, utstyr er demontert og klar for priming..

 

bilde


Priming står for tur! Kjører to lag med Antipest før lakkering med TopGloss fra Jotun. Tokomponent er det jeg benytter på eksteriøret.

 

bilde


Båten sett fra siden etter priming..

 

bilde


Båten sett fra akter etter priming..

 

bilde


Noen bilder før priming..

 

bilde


bilde

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, har et lite spm!

Jeg ønsker å "forsterke" akterspeilet med en 3mm syrefast plate. Denne vil gå ned til kavitsjonsnivået på båten, dvs. noe under vannflaten og sitte på utsiden, akter. Hva tenker dere om dette? Vil det gi problemer mtp galvanisk tæring eller er det andre problemer som vil oppstå?

 

Grunnen til at jeg bil ha platen også under vannlinjen er pga det estetiske. Det vil se finere ut..

 

Eller går dette greit? Hva er alternativet?

 

Takk for svar..

bilde

 

Ser for meg en slik syrefast plate..

Link to post
Share on other sites

Artig prosjekt. Jeg har lenge vært fasinert av Norcem og spesielt denne modellen.

 

Jeg vet at skroget ble tegnet av Furuholmen/Scheen men stiller meg litt tvilende til at With var involvert. Hvor har du denne informasjonen fra?

 

Gleder meg til å se det ferdige resutatet! Stå på!

 

Regner med du har sett bilder av "Hawkens" (medlem her på forumet) sin 21 Fun?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var jeg i gang med å lakkere dekkslukene..

Disse er i ABS plast og ble kjøpt hvite (svarte finnes ikke i disse målene).

Begynte med å vaske med kraftvask, deretter Scotch skrubbe/ pusse svamp for å "matte ned". Deretter vasket med igjen med kraftvask før jeg gikk på med aceton og antistatisk vask. Lukene ble lakkert først med Plastprimer, 3 lag vått i vått. Deretter X antall lag med akrylbasert 1 komp høyglans autolakk fra Duplicolor (175 kr boksen) som brukes for å lakke plastdeler til bil osv..

Tror jeg måtte på ca. 7-8 lag for å dekke helt. Lukene var utrolig vanskelig å få helt perfekte..

Hang de opp i taket med ståltråd og rørte de ikke på 3 dager for å unngå fettmerker..

 

Slik ble de seende ut etter ca. 5 lag lakk (og ja - jeg sto innendørs i verkstedet mitt med pustemaske).. Hehe! :thumbsup:

 

Håper disse holder i farge og styrke, samt UV lys selv om jeg ikke bruker klarlakk til slutt. Vil nemlig ikke ha metallic-finish..

 

Sorry, men fikk ikke til å rotere bildene riktig vei..

 

bilde

 

bilde

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var jeg kommet litt videre i prosjektet. Denne gang sto innsiden av båten for tur! Etter 2 dager med pussing (bokstavelig talt 15 timer) så kunne jeg endelig begynne å male/ lakke. Her er fremgangsmåten:

 

1. Starte med vask som ikke inneholder fett (Jotun Kraftvask eller Husvasken fra Biltema).

2. Starter med plansliper og 240 papir (veldig mange ruller gikk med).

3. Sparkle opp ujevnheter, fylle hull etc. med glassfibersparkel (korttrådet) fra Biltema. Her gikk det fort i varmen. Kun 4 minutter så var den herdet.

4. Slipe ned sparkel med 240 papir. Sparkle igjen og igjen til perfekt.

5. Slipe med 400 papir til helt glatt overflate.

6. Støvsuge kriker og kroker.

7. Støvtørke bort pussestøv. Mikrofiberklut er suveren til dette!

8. Rengjøre med aceton.

 

Slik så båten ut før lakkering og etter en del pussing. Overflaten var malt fra før, kun 1 lag med hvit bangalakk.

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Endelig tid for lakking! Her måtte jeg være rask for å unngå sig og at det herdet for fort. Brukte Perfect rulle fra Jotun for ekstremt glatte overflater. Det ble så bra at jeg ikke trengte skumfordriver eller etterstryker. Lakken var bengalakk fra Jotun.

 

Hmm, jeg vet dere tror jeg er gæern når det gjelder fargevalg - men vent å se til det endelige resultatet foreligger! Blir gøy!!

 

bilde

 

Den stolpen på dørken er kun for å holde oppe gir og gasskonsollen så den ikke skal ligge inntil nylakkert overflate..

 

bilde

 

Fin gjenskinn i lakken (refleksjonen fra dashbordet). Ble godt fornøyd!

 

bilde

 

Dashen skal også lakken eller overflatebehandles med karbonfolie. Har ikke bestemt meg enda..

Hva synes dere om svart karbonfolie på hele dashbordet?

Vel, det var første strøk! 2 igjen..

Link to post
Share on other sites

Endelig tid for bunnbehandling! Blir sliping, sliping, sliping, sliping og sparkling med epoxy. Støper også opp noen svakheter i baugen med epoxy og matte (eneste som funker under vannlinjen) etter en gammel amatørmessig utbedret skade. Enten får man gjøre det skikkelig, eller så får man ta sjansen på at båten flyter! Jeg velger det første! Hehe.. Kjører 2 lag med 2 komponent primer fra Seajet 117. Deretter legger jeg hardt bunnstoff fra Hempel vått i vått med siste strøket til primeren. Dette er for å få skikkelig heft og et godt utgangspunkt når jeg skal påføre selvpolerende til neste vår. Dersom jeg bare hadde kjørt på med primer så måtte denne blitt slipt ned eller påført på nytt til våren for at ikke bunnstoffet skulle flasset av (ref. max tid for overmalingsintervall). Velger derfor et hardt lag bunnstoff som en del av primergrunnlaget.. :thumbsup:

 

bilde

 

bilde

 

Litt dårlige bilder, men bedre enn ingenting..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var jeg endelig kommet til lakkeringen som jeg har sett frem til lenge..

Båten er nå lakkert i antrasittgrå (2 komp). Fargebetegnelsen er Gun Metal Grey (ser svart ut på bilde, men er mørk mørk grå)..

Her er noen bilder! Nå gjenstår vindskjerm og montering av diverse syrefaste beslag, elektrisk, instrumenter, lys osv..

 

Hva synes dere?

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lastebillakk, 2 komp. med sprøyte. Brukte profesjonell billakkerer! Grunnarbeidet gjorde jeg selv (sikkert 50 timer). Bengaen innvendig mattet jeg ned og kjørte grå lakk også der..

Tenkte at jeg like godt kunne sprøyte når jeg først var i gang. Rulle blir aldri like bra uansett hva folk sier.. ;)

Link to post
Share on other sites

Hei Fredde! Lakkeringen kostet meg 8 lakener..

Men husk, da var mange mange timer med grunnarbeid (sliping og sparkling) + 2 lag primer utført av meg selv..

Det er slipejobb som koster hvis dette skal settes bort! Fraktet selv båten fra Moss til Drammen og tilbake, det er jo også en kostnad.

Når det gjelder lakk så er metallic eller "sære" blandinger fort 3-4 tusen ekstra. Jeg kjørte bare "vanlig" blank 2 komp.

Jeg sjekket med flere lakkverksteder og prisene varierte fra ca. 7500-25000,- + mva

 

Men husk, grunnarbeidet er alt. Hvis ikke dette er perfekt er det bortkastet penger å lakke profesjonelt!

 

Lykke til og post gjerne bilder du også!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, jobber litt med vindskjermdesign..

Trenger noen innspill! Hva synes dere om følgende design?

Tanken er å gi båten et litt mer sporty utseende da jeg ikke er så glad i de klassiske linjene..

Båten skal nemlig se litt "hissigere ut"..

 

Før:

 

bilde

 

Alternativ design:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Begynner å bli litt utstyr som skal monteres! :giggle:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dette var bare litt av det!

 

Stereo (er bestilt via Ebay):

 

bilde

Gjenstår å kjøpe:

 

Forsterker fra Pyle Audio:

 

bilde

 

Da gjenstår:

 

- Flere kabelsko, polsko og kabler + litt småtteri!

 

Blir bra dette!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...