Jump to content

Tiltak mot hærverk, trådløst kamera og/eller alarm?


teetee

Recommended Posts

Hadde to innbrudd/hærverk i båten i fjor, og ett utvendig hærverk i år. Båten ligger i kommunal båthavn med vakt, uten at det ser ut til å hjelpe. Får jo dekket det på forsikring, men med en egenandel på 4000 hver gang blir det en dyr hobby. Derfor ønsker jeg å sikre meg bedre, og trenger tips fra dere til hva jeg kan gjøre. Egentlig har jeg mest lyst til å få avslørt hvem som holder på, derfor tenker jeg at et kamera i masta og ett under dekk kunne være en løsning.

 

Det må vel da være en løsning som baserer seg på bevegelsessensor eller IR-sensor, hva fungerer best til dette formålet? Tenker at bevegelsessensor kanskje ikke er egnet i en båt som ligger på vann?

 

Løsningen må være sånn at den filmer/fotograferer og overfører dette trådløst, feks via mail. Tenker at jeg kan ha en mobil ruter ombord som tar seg av overføring. Har noen erfaring med dette?

 

Kameraene som skal brukes må kunne filme i mørke, regner med at det er på kveld/nattetid hærverket skjer. Og det ene kameraet må tåle å stå utendørs hvis det skal i masta. Har noen av dere erfaring med dette og evt tips til kameraer som er egnet til bruken?

 

12000 i egenandeler i løpet av et drøyt år betyr jo at det kan være verd å bruke noen kroner på dette.

 

Link to post
Share on other sites

Det hjelper å sette opp en kraftig lyskaster med sensor. Der jeg hadde båten før bodde det noen i båt, og de hadde satt opp slike for å kunne komme og dra med bilen når det var mørkt. Men som de sa: de sparte mange for innbrudd, for lykasterne gikk ikke helt sjelden på om natta, med påfølgende bil som kjørte av gårde i raskt tempo.

 

Jeg har selv alarm ombord. Den uler og lanterner blinker, så den trekker til seg en del oppmerksomhet når den går.mså er det jo alarm skilt på båten fra innstallatøren.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det trådløst nett i båthavnen har du mange muligheter. Har selv kamera i båten og på brygga og en mac som står på opptak 24/7

dx.com har mye til en billig peng,

Det er ikke trådløst nett i havna, men har mobilabbonement med mye data, så jeg tenkte å bruke en mobil ruter i båten til å ta seg av overføringa. Har du kjøpt kameraer på DealExtreme, og har du i så fall noen anbefalinger?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke trådløst nett i havna, men har mobilabbonement med mye data, så jeg tenkte å bruke en mobil ruter i båten til å ta seg av overføringa. Har du kjøpt kameraer på DealExtreme, og har du i så fall noen anbefaling

 

har dette som har fungert problemfritt i snart ett år,

http://dx.com/p/ip-wireless-wifi-lan-300k-cmos-waterproof-camera-with-40-led-ir-night-vision-29918?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=44329&u=29918

 

Denne kunne jeg tenkt meg.

http://www.dinside.no/852604/logitech-alert-overvaaking-for-alle

 

her er noe for mobil

https://itunes.apple.com/us/app/athome-camera-free-remote/id305567000?mt=8

 

Om det er muligheter for å få bredbånd i båthavnen ville jeg tatt den kostnaden, Er veldig greit å kunne sjekke båten uansett hvor du er i verden.

Link to post
Share on other sites

 

har dette som har fungert problemfritt i snart ett år,

http://dx.com/p/ip-wireless-wifi-lan-300k-cmos-waterproof-camera-with-40-led-ir-night-vision-29918?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=44329&u=29918

 

...........

Om det er muligheter for å få bredbånd i båthavnen ville jeg tatt den kostnaden, Er veldig greit å kunne sjekke båten uansett hvor du er i verden.

 

Hvordan fungerer WIFI overføringen på dette kameraet? Streamer det til en bestemt webside, eller må man evt. sette det opp mot sin egen? Ser for meg at det kunne vært en fin løsning å ha dette på hytta for tilsyn med båtene som ligger i opplag på utsiden. Der har jeg trådløst nett.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Nordan family 27 er inne på noe.. Innretninger som avskrekker, slik som lys, er det som hindrer. Kamera sier bare noe om at det har vært noen ombord, til tid og sted. Flaks gjør at man kan se ansikt eller andre særkjenne. Kjempeflaks har man om vedkommende kan identifiseres.

 

Synlig lyskilde ombord, gir inntrykk av at det er folk ombord. Da avverges tilfeldige innbrudd og herverk ombord. Tyver vil ikke bli oppdaget. De styrer unna og går da helst ikke i nærheten, velger en annen brygge, båt eller avstår og stjeler fra en bil istede.

 

Med ledlys er det liten fare for at batteriet tappes helt ved periodevis tap av landstrøm.

 

Drar man til med kamera og sterk lyskilde med bevegelsessensor, så stiller man ekstra sterkt for å oppklare hvem som har vært ombord om den forbryterske vilje er stor.

Sms varsel reduserer tiden mellom hendelse og oppdagelse.

 

Da er det også viktig med en ren båt, med rene overflater hvor tyven med sannsynlighet setter pølsefingra sine. En ren dørk hjelper også mtp sporsikring.

 

En annen ting er at foreninger kan ønske båtboere velkommen i havna, eller at du selv allierer deg med en båtboer på brygga. Selv om en båtboer ikke alltid er til stede, så vil det nok hjelpe.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Hvordan fungerer WIFI overføringen på dette kameraet? Streamer det til en bestemt webside, eller må man evt. sette det opp mot sin egen? Ser for meg at det kunne vært en fin løsning å ha dette på hytta for tilsyn med båtene som ligger i opplag på utsiden. Der har jeg trådløst nett.

Jeg har nesten fri sikt til naustet så jeg brukere to rutere med wds og ute-antenne. på mac har jeg ufoscam som kan betjene flere kamera. Det er mulig å Streame det til en bestemt webside men har ikke gjort det da den ene ruteren kneler pga mye data. Bruker istedet logmein"

tror dette kamera har gratis webside http://www.dinside.n...aaking-for-alle

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Skal denne uken og noen uker fremover teste et nytt dreibart kamera for utebruk. Denne har 3 x zoom og høyere bidekvalitet enn det som har vært på markedet til den lavere prisklassen (under 3000.-).

De nye kameraene har enklere oppsett enn tidligere og trenger mindre datakunnskap. Kommer tilbake med resultatet etter hvert.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Viktig å finne en løsning som over tid fungerer godt i båt med nødvendig funksjonalitet. Jeg har meget gog erfaring med Logitech Alert Commander hjemme over en tre års periode. Her kan man knytte til mange kamerar, definere varslingssoner i bildet, varsle med sms og epost mm. Har planer lm å sette opp denne løsningen i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...