Tallisman Startet 4.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2013 I min båt er det 2 Dieseltanker dette fører til att jeg må bytte manuelt på hvilken tank jeg forbruker fra. For og gjøre dette litt enklere lurer jeg nå på og montere en pumpe med slanger mellom dieseltankene slik att jeg har muligheten til og pumpe diesel fra Styrbord tank som er på 350 liter og over til babord tank som er på 200 liter. Ser og for meg att en slik mulighet er genial da den gir meg muligheten om jeg skulle føle for det att jeg kan trimme Båten rett til enhvertid. Har aldri sett eller hørt om dette før så tenker litt på om det er ting i forbindelse med en slik løsning som ikke er så bra. Er det noen som har noen meninger om dette høres greit ut eller er det noe en av sikkerhetsmessige eller andre årsaker som tilsier att dette bør en la være og gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Er båten så var på at trimmen er 100%. Det vill bli 50% større sjanse for å få all diesel i skute bunn. Kombinert med en stor nok vannutskiller og et filter og at en suger fra laveste punktet i tanken vil du separere dieselen så du har ren vare er et stort +++. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
egilwh Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Jeg har en tank på hver side av båten med en 1,5" (ca) slange mellom, fra bunn til bunn. Dieselpumpa henter bare fra babord tank, og påfylling er på samme, men nivået utjevner seg jo selv... Mine tanker er like store, og på samme høyde. Det kan jo skape litt utfordringer for deg i og med tankene er ulik størrelse. Men dersom toppen på tankene er likt, og luftingen er på samme høyde, skulle det vel likevel gå greit... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
3rik Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Har selv tanker på bb og sb side i båt, og fått montert pumpe mellom dem. Tusen takk til jens p for tegning;) https://baatplassen.no/i/topic/102634-biltema-dieselpumpe-oppkobling/ Jeg har også en ventil i bunn mellom hver tank men liker å ha denne lukket for bedre kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Jula har 12v dieselpumper som skulle klare dette greit. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Eg treng også en slik pumpeløsning. Min paralellslange mellom tankene er bare 8mm, så etter eit par timer gange merker vi at båten legger seg skeivt. På biltema å kjøpe pumpe og to rele da kanskje Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Lettere å bruke returen fra motoren. Sett på et Y-ledd på returen og en 3-veis kran. Så kan du sende dieselreturen til den tanken du vil flytte diesel til. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Hvis returen brukes til trim er det et par ting man bør huske på. Tanken man bruker av bør ikke bli tom før tur og retur er tilkoblet samme tank. Er det ikke overløp mellom tanktoppene kan man pumpe diesel opp luftingen. Begge luftingene bør være noe over begge tanktoppene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Ja eg også tenkte på å styre returen, men eg fann ut at det var ein ulempe å måtte ned i maskinrom å stenge/åpne kraner medan båten er i drift. Eg veit ikkje kva som er vanlig i båter med to tanker og enkel installasjon. Forrige båt hadde større paralellslange, så då var det ingen problem. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Ja eg også tenkte på å styre returen, men eg fann ut at det var ein ulempe å måtte ned i maskinrom å stenge/åpne kraner medan båten er i drift. Eg veit ikkje kva som er vanlig i båter med to tanker og enkel installasjon. Forrige båt hadde større paralellslange, så då var det ingen problem. Hva er problemet? Hvis topp og bunn er lik på begge tenker, vi nivået tappes likt ned med begge kraner åpne.. Hvis returen greier å få nivåer til å stige på den tanken får du splitte returen,. Får motoren nok føde med bare en tank i drift, testet begge? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
3rik Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Problemet er at tilførsel er som regel fra kun en av tankene, dersom du glemmer at returen kun går til motsatt tank blir det tomt for diesel. I lav fart er det ikke spesielt mye strømning heller, så det vil jo ta tid å flytte dieselen, da er det lett å glemme at den returen er styrt mot motsatt tank. En el pumpe kan du koble med lys/tidstyrt alarm osv. Bitlema pumpen tar 15l/min, og det er riktig(har kontrollert). Den bruker 11 minutter på å flytte en full tank hos meg. Kommer til å koble den til alarm og tankmåler, siden jeg en gang har klart å glemme den Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Problemet er at tilførsel er som regel fra kun en av tankene, dersom du glemmer at returen kun går til motsatt tank blir det tomt for diesel. I lav fart er det ikke spesielt mye strømning heller, så det vil jo ta tid å flytte dieselen, da er det lett å glemme at den returen er styrt mot motsatt tank. Hvis problemet er at en bare kan ta fra en tank av gangen, er det på tide å bygge om, så en kan ta fra begge samtidig. Så gjør naturen sitt og holder tanknivåene "likt", så lenge du holder båten i "vater". Men har en SB og BB tanker i en seilebåt på kryss er det best å bare ta fra en tank av gangen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Hva er problemet? Hvis topp og bunn er lik på begge tenker, vi nivået tappes likt ned med begge kraner åpne.. Hvis returen greier å få nivåer til å stige på den tanken får du splitte returen,. Får motoren nok føde med bare en tank i drift, testet begge?..... ... Det tappes likt ned, men retur fyller opp igjenn bare den eine tanken, derfor blir båten skjev etter 1 1/2 time med godt pådrag. 8mm utjevning mellom tankane er for lite sjølv om tankane er like høyde og har lufting begge. Motor får nok diesel frå 1 tank, (det skal være 10mm men er 9mm) , eg har kraner så eg kan kjøre på 1 eller 2 eller begge tanker. Ja eg vurderer å splitte retur, men trur ei slik pumpe hadde vert like greit. Kan også brukes til å sirkulere diesel igjennom filter i ny og ne. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
3rik Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Min pumpe har jeg hovedsaklig fordi påfylling skjer på en tank, og utjevningen mellom tankene (selv om den er 1/2'') fyller ikke BBtank seg like fort, det går også tregere jo fullere SB er. Uten el.pumpen i mellom ville jeg brukt dager på å få 100% full tank. Hvorfor er det best at motorbåt suger fra begge tankene roger-jo? Jeg vil jo nødvendigvis ikke at nivået skal være likt i begge tanker, jeg har som regel utjevningsventil stengt, og bruker heller pumpen. Det er filter på pumpen, og da har jeg en viss kontroll på hva som er i tankene Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Hvorfor er det best at motorbåt suger fra begge tankene roger-jo? Jeg vil jo nødvendigvis ikke at nivået skal være likt i begge tanker, jeg har som regel utjevningsventil stengt, og bruker heller pumpen. Det er filter på pumpen, og da har jeg en viss kontroll på hva som er i tankene Jeg forsto det slik at du ville da båten i vater til en hver tid, da er det minst jobb med å ta fra begge. samtidig. Jeg tar kun fra en av gangen.Prøver å forhindre at en kjøper dårlig diesel på 4 tanker. Sjekker tankene og vannutstilleren hver gang jeg vet at det kan bli litt rusket utpå. Og tar tanksjekk etter par dager etter fylling, kjører på det ander tanksettet imens. Fyller i utlandet bare på BB sidetanker, SB sidetanker er det ren Norsk diesel på, hvis noe skulle hende. Enda så fikk jeg stopp i sommer,da selv Forden ikke greier å drikke rent vann. Ikke mer dramatikk en at jeg lot båten drive ut av leia og ankret opp. Skiftet til SB tanker, drenerte ut vannet som var i systemet luftet og startet opp. Drenerte noen liter vann i neste havn fra BB tanker. BB tanker er tømt her om dagen de var rene . Redigert 8.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
3rik Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Jo er kjekt når båten ligger vinkelrett på vannet, men med folk og baggasje ombord er det ikke alltid vekten er jevnt fordelt. Da er det kjekt å kunne flytte på litt diesel. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Det finnes en snedig løsning på dette problemet dersom du har en diesel motor med diesel retur. (CR) Diesel suges fra en tank, la oss ta eksempel at det suges fra styrbord tank. Retur slange fra motoren går inn på et rør eller avlang tank som ligger på tvers av båtens lengderetning. Fra denne beholderen går det slange til både styrbord og babord tank. Slange til babord tank kobles til beholderens styrbord side, og styrbord tank kobles til beholderens babord side. Dersom båten lister til styrbord så vil diesel returen havne til styrbord side i utjevnings beholderen. Siden denne side av beholderen er koblet til babord tank, så vil returen da gå til babord diesel tank. På denne måten så renner diesel returen inn i den tanken som til enhver tid ligger lavest. Gravitasjonen gjør resten. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Eller man kjøper en tankveksler ventil fra eldre Ford van med diesel.De bilene har 2 tanker.Ventilen dær veksler sug,retur og måler imellom de to forsjellige tankene alt etter som hvilken du velger med vippebryteren som settes hvor du vill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.