Jump to content

Pumpe Diesel mellom Styrbord og BabordTank


Tallisman

Recommended Posts

I min båt er det 2 Dieseltanker dette fører til att jeg må bytte manuelt på hvilken tank jeg forbruker fra. For og gjøre dette litt enklere lurer jeg nå på og montere en pumpe med slanger mellom dieseltankene slik att jeg har muligheten til og pumpe diesel fra Styrbord tank som er på 350 liter og over til babord tank som er på 200 liter. Ser og for meg att en slik mulighet er genial da den gir meg muligheten om jeg skulle føle for det att jeg kan trimme Båten rett til enhvertid. Har aldri sett eller hørt om dette før så tenker litt på om det er ting i forbindelse med en slik løsning som ikke er så bra. Er det noen som har noen meninger om dette høres greit ut eller er det noe en av sikkerhetsmessige eller andre årsaker som tilsier att dette bør en la være og gjøre.

Link to post

Jeg har en tank på hver side av båten med en 1,5" (ca) slange mellom, fra bunn til bunn. Dieselpumpa henter bare fra babord tank, og påfylling er på samme, men nivået utjevner seg jo selv... Mine tanker er like store, og på samme høyde.

 

Det kan jo skape litt utfordringer for deg i og med tankene er ulik størrelse. Men dersom toppen på tankene er likt, og luftingen er på samme høyde, skulle det vel likevel gå greit...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Ja eg også tenkte på å styre returen, men eg fann ut at det var ein ulempe å måtte ned i maskinrom å stenge/åpne kraner medan båten er i drift. Eg veit ikkje kva som er vanlig i båter med to tanker og enkel installasjon. Forrige båt hadde større paralellslange, så då var det ingen problem.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ja eg også tenkte på å styre returen, men eg fann ut at det var ein ulempe å måtte ned i maskinrom å stenge/åpne kraner medan båten er i drift. Eg veit ikkje kva som er vanlig i båter med to tanker og enkel installasjon. Forrige båt hadde større paralellslange, så då var det ingen problem.

Hva er problemet?

Hvis topp og bunn er lik på begge tenker, vi nivået tappes likt ned med begge kraner åpne..

Hvis returen greier å få nivåer til å stige på den tanken får du splitte returen,.

Får motoren nok føde med bare en tank i drift, testet begge?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Problemet er at tilførsel er som regel fra kun en av tankene, dersom du glemmer at returen kun går til motsatt tank blir det tomt for diesel. I lav fart er det ikke spesielt mye strømning heller, så det vil jo ta tid å flytte dieselen, da er det lett å glemme at den returen er styrt mot motsatt tank. En el pumpe kan du koble med lys/tidstyrt alarm osv.

Bitlema pumpen tar 15l/min, og det er riktig(har kontrollert). Den bruker 11 minutter på å flytte en full tank hos meg. Kommer til å koble den til alarm og tankmåler, siden jeg en gang har klart å glemme den :giggle:

Link to post

Problemet er at tilførsel er som regel fra kun en av tankene, dersom du glemmer at returen kun går til motsatt tank blir det tomt for diesel. I lav fart er det ikke spesielt mye strømning heller, så det vil jo ta tid å flytte dieselen, da er det lett å glemme at den returen er styrt mot motsatt tank.

Hvis problemet er at en bare kan ta fra en tank av gangen, er det på tide å bygge om, så en kan ta fra begge samtidig.

Så gjør naturen sitt og holder tanknivåene "likt", så lenge du holder båten i "vater".

Men har en SB og BB tanker i en seilebåt på kryss er det best å bare ta fra en tank av gangen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hva er problemet?

Hvis topp og bunn er lik på begge tenker, vi nivået tappes likt ned med begge kraner åpne..

Hvis returen greier å få nivåer til å stige på den tanken får du splitte returen,.

Får motoren nok føde med bare en tank i drift, testet begge?.....

...

Det tappes likt ned, men retur fyller opp igjenn bare den eine tanken, derfor blir båten skjev etter 1 1/2 time med godt pådrag. 8mm utjevning mellom tankane er for lite sjølv om tankane er like høyde og har lufting begge.

Motor får nok diesel frå 1 tank, (det skal være 10mm men er 9mm) , eg har kraner så eg kan kjøre på 1 eller 2 eller begge tanker.

Ja eg vurderer å splitte retur, men trur ei slik pumpe hadde vert like greit. Kan også brukes til å sirkulere diesel igjennom filter i ny og ne.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Min pumpe har jeg hovedsaklig fordi påfylling skjer på en tank, og utjevningen mellom tankene (selv om den er 1/2'') fyller ikke BBtank seg like fort, det går også tregere jo fullere SB er. Uten el.pumpen i mellom ville jeg brukt dager på å få 100% full tank.

 

Hvorfor er det best at motorbåt suger fra begge tankene roger-jo?

Jeg vil jo nødvendigvis ikke at nivået skal være likt i begge tanker, jeg har som regel utjevningsventil stengt, og bruker heller pumpen. Det er filter på pumpen, og da har jeg en viss kontroll på hva som er i tankene

Link to post

 

Hvorfor er det best at motorbåt suger fra begge tankene roger-jo?

Jeg vil jo nødvendigvis ikke at nivået skal være likt i begge tanker, jeg har som regel utjevningsventil stengt, og bruker heller pumpen. Det er filter på pumpen, og da har jeg en viss kontroll på hva som er i tankene

Jeg forsto det slik at du ville da båten i vater til en hver tid, da er det minst jobb med å ta fra begge. samtidig.

Jeg tar kun fra en av gangen.Prøver å forhindre at en kjøper dårlig diesel på 4 tanker.

Sjekker tankene og vannutstilleren hver gang jeg vet at det kan bli litt rusket utpå. Og tar tanksjekk etter par dager etter fylling, kjører på det ander tanksettet imens. Fyller i utlandet bare på BB sidetanker, SB sidetanker er det ren Norsk diesel på, hvis noe skulle hende.

Enda så fikk jeg stopp i sommer,da selv Forden ikke greier å drikke rent vann. Ikke mer dramatikk en at jeg lot båten drive ut av leia og ankret opp.

Skiftet til SB tanker, drenerte ut vannet som var i systemet luftet og startet opp. Drenerte noen liter vann i neste havn fra BB tanker.

BB tanker er tømt her om dagen de var rene .

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det finnes en snedig løsning på dette problemet dersom du har en diesel motor med diesel retur. (CR)

 

Diesel suges fra en tank, la oss ta eksempel at det suges fra styrbord tank.

Retur slange fra motoren går inn på et rør eller avlang tank som ligger på tvers av båtens lengderetning. Fra denne beholderen går det slange til både styrbord og babord tank. Slange til babord tank kobles til beholderens styrbord side, og styrbord tank kobles til beholderens babord side.

Dersom båten lister til styrbord så vil diesel returen havne til styrbord side i utjevnings beholderen. Siden denne side av beholderen er koblet til babord tank, så vil returen da gå til babord diesel tank.

På denne måten så renner diesel returen inn i den tanken som til enhver tid ligger lavest. Gravitasjonen gjør resten.

 

sailorBoy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...