Trawler 42 Startet 6.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2013 Hei godtfolk ! Den ene av mine Caterpillar 3208 har olje som kommer ut av eksosen. Oljen er hvit i farge når den flyter på vannet (se bildet) Anser meg selv som kapabel meg verktøy, men har aldri skiftet topp pakning før, er det vanskelig ? Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Sikker på at du ikke har en lekk varmeveksler, eller lekkasje i turboen? Toppakningene pleier vel ikke å gå på disse motorene, så sant de ikke har vært overopphetet. Og da lekker gjerne kjølevannet fra motoren og ned i bunnpannen. Da mister du kjølevæske og motoroljen blir grå på peilepinnen. Mener å huske at det er våte sylinderforinger på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Ikkje demonter noko før du har tatt sylinderlekkasjetest. Den pleier avsløre det meste. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Hva med oljekjølere både til gir og motor. Er de sjøvannskjølte så kan det jo være der oljen stammer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Ikkje demonter noko før du har tatt sylinderlekkasjetest. Den pleier avsløre det meste. -Er det det samme som kompresjonstest? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
ray Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Ville sett på oljekjøler til giret først Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Jakob T Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Ser meir ut som gearolje Dersom det er motorolje ville det mest sansynlig vert meir gråsvart olje.Prøv å peile gearet, Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Henger meg på de som mistenker kjølerne her, hvis olja hadde lekket via toppakning og inn i forbrenningskammer så ville den mest sannsynlig brent opp. Sjekk giroljekjøler og motoroljekjøler, ser ut som at det lekker en del, så om du ikke mister oljenivå på giret så vil vel smøreoljekjøleren være mest aktuell og vice versa! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 -Er det det samme som kompresjonstest? Nei, men litt samme prinsippet. Du tørner motoren i kompressjonstakt og setter lufttrykk i sylinder, ein etter ein, gjennom feks avmonterte dyser. Ein sylinderlekkasjetester har to manometer, du kan lese av tilført trykk og beholdt trykk, differansen mellom de gir ein indikasjon på størrelse gjennomslag. I tilleg kan du lytte i peilepinne/eksos/radiator/ventildeksel osv for å høre kor lufta lekker ut. Du kan derfor høre om det er ventiler som ikkje tetter, gjennomslag til bunnpanne, deffekt toppakning osv. Kompressjonstest er unøyaktig og litt upålitelig, det er feks lett påvirkelig av oljefilm. Ser meir ut som gearolje Dersom det er motorolje ville det mest sansynlig vert meir gråsvart...... Henger meg på de som mistenker kjølerne her, hvis olja hadde lekket via toppakning og inn i forbrenningskammer så ville den mest sannsynlig brent opp. ........ Gode poeng her foresten Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
AlfArie Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Vil ikke eksosdelen på turboen og eksosbendet vise om oljen kommer fra sylindere/toppakning. Viftebladene på turboen (eksosdelen) og den delen av eksosbendet som er før eksos blander seg med sjøvann, vil vel bli tilgriset av olje/oljedamp. Er det fra en oljekjøler følger oljen med sjøvannet og blander seg først med eksos på bakre/nedre/slutten av eksosbendet. Eller tenker jeg helt feil? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Ta av sjøvannslangen på eksosbendet og sjekk om det er olje inne i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Takker så mye for mange gode tips her ! Motorene er uten turbo og intercooler og slikt, så det gjør det litt enklere tror jeg. Skal få en mekaniker til å feilsøke og se hva han anbefaler meg å gjøre. I mellomtiden kan jeg jo sjekke ut noen av tingene Dere nevner her. Mange takk til alle som har postet svar Mvh Arne Martin Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
torbi Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Hatt liknende problemer med oljesøl i sjøen, og fant ut det var innmaten på oljekjøler til motorolje/smøreolje som lekket. Det er Perkins motor det er snakk om. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Christensen Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Jeg er ganske sikker på at du ikke har noe toppakning eller motorproblem, så sant motoren er ferskvannskjølt. Olje i ferskvannssystemet vil ikke komme ut av eksosen, motorolje via sylinder og ut i eksosen vil mest sannsynlig brenne i sylinderen og vil derfor komme ut som røyk. Så du slipper nok unna stor og dyr reparasjon på selve motoren! Sjekk kjølerne! Redigert 8.Oktober.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
RSL Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Ligner veldig på når oljekjøleren min tok kvelden. Olje på motor var ikke blitt grå, men kjølvannet så ut som på bildet. oljekjøler er vel et av de få steder Olje og Saltvann kun er en O-ring unna hverandre. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RITS Svart 11.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2013 Det der er helt klart hydraulikkolje, du har en defekt kjøler et sted. Motorolje og diesel vil lage fargespill og blåfarge på sjøen, men vil som andre har antydet forbrennes før det kommer så langt. Opplevde at gearoljekjøleren sviktet og de så akkurat slik ut som på bildet ditt. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
jeb Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 ja det er nok det du har, oljekjøler på motoren og en på gearet ,jeg hadde og en oljekjøler på servostyringen som og så var vannkjølt. men er nå byttet ut med hydraulisk styring. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.